Kerro ärsyttäviä oikeinkirjoitusvirheitä
Kommentit (147)
Tähän palstaan tutustuttuani ja sitä luettuani luulin jo paatuneeni kaikkeen. Useimmiten onkin niin, että ei ripsikään värähdä, mitä tahansa täältä luenkin.
Mutta yksi asia saa pääni räjähtämään joka kerran: "kokoajan". Mistä ihmeestä ihmiset ovat keksineet, että se kirjoitettaisiin yhdyssanaksi?
Ystävällisin terveisin:
(yrityksen nimi)
Pelargonia, arrgh! Uskokaa jo, että se mummon akkunalla kasvava kasvi on pelargoni, ei pelargonia.
Työkaverini sanoo että hänellä on usein mingreeni.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:36"]Täällähän on tosi paljon sellasia virheitä joita itse teen koko ajan. Osa tulee tehtyä tahalleen, laiskuutta ja osa vahingossa kun en tiedä miten se oikeesti kuuluis olla.
Tuli noista kauppojen hyllyvälikylteistä mieleen yksi porvoolainen valintatalo jossa on posti. Seinällä lukee semmosessa postin logotaulussa Porvoo Porgå :) Himpun verran huvitti kun sen näin.
[/quote]
TahallEEN?
On hauska nauraa täällä lukihäiriöille ja sanasokeudelle, senkin idiootit! Nykyään on niin paljon kirjoitus ja/tai lyöntivirheitä lehdissä ja kirjoissa, ettei jaksa edes hermostua. Jos teitä ottaa pannuun toisten kieli, ette varmaan itse tee ainuttakaan kirjoitusvirhettä omissa teksteissäni, eikö niin!?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
Ja keittiö- ja ravintola-alan ammattilaiset kirjottaa ruokalistoihin gluteiiniton tai VÄHÄLAKTOOSITON :)
[/quote]se on kuule eilaton.
[/quote]miten ne sitten pitäisi olla, laittakaa oikea muoto myös, oli virheettömät kielenkäyttäjät!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:06"]
On hauska nauraa täällä lukihäiriöille ja sanasokeudelle, senkin idiootit! Nykyään on niin paljon kirjoitus ja/tai lyöntivirheitä lehdissä ja kirjoissa, ettei jaksa edes hermostua. Jos teitä ottaa pannuun toisten kieli, ette varmaan itse tee ainuttakaan kirjoitusvirhettä omissa teksteissäni, eikö niin!?
[/quote]
*kirjoitus- ja/tai lyöntivirheitä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:06"]
[/quote]po. teksteissänne
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
Ja keittiö- ja ravintola-alan ammattilaiset kirjottaa ruokalistoihin gluteiiniton tai VÄHÄLAKTOOSITON :)
[/quote]se on kuule eilaton.
[/quote]miten ne sitten pitäisi olla, laittakaa oikea muoto myös, oli virheettömät kielenkäyttäjät!
[/quote]
Gluteeniton ja laktoositon. Tai sitten vähälaktoosinen.
gynekoloogi, sosionoomi, aurooran sairaala
Sydämmen, enään, erillainen/erinlainen, suoja tie, opiskelia, urheilia jne. Sitten se kun tosi moni kirjoittaa väärin nämä 14-vuotias ja 14 vuotta. Tosi usein näkee esim. 14-vuotta!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:10"]Kyllä mullakin kesti yliopistoon asti ennen kuin huomasin, että sanavalinta on oikeasti sananvalinta. Siis siinä merkityksessä, jos sanotaan vaikka, että sananvalinnat voivat kertoa ihmisen todellisen mielipiteen. Tai mitä ikinä nyt keksiikään. [/quote] Mulle selvis vasta nyt. Terv. 40-vee, 4 tutkintoa
[/quote]
Ja minua ärsyttää tuo 40-vee, tai vielä pahempi 40-wee.
Kinttaat. Lapsi tarvitsee kinttaat. Ne on kintaat saakelin maalaistollot.
Tahatonta itseironiaa näkee usein, kun WT-sakki alkaa huomautella keskustelupalstoilla oikeinkirjoituksesta. "Enään ei ole suomenkieltä!" Joo joo, eikä myöskään suomen kieltä.
1-vaihteinen polkupyörä. Ei sellaista olekaan, pyörä on vaihteeton. Iso tavaratalo mainosti valaisinta: 3-lamppua. Kylläpä on peruskoulu epäonnistunut! Entäpä tämä: työ asiakasrajapinnassa? Se tarkoittaa esim. myyjän työtä kaupassa.
Makaroonilaatikko ja liha-makaroonilaatikko. Onko makaroonilaatikko sellainen laatikko, jossa on pelkkää makaroonia? Liha-makaroonilaatikko on sellainen laatikko, jossa on lihaa ja makaroonia.