Miten paljon lapsenne syövät "turhaa", höttöruokaa ja eineksiä?
Huomaan taas kevään työ- ja sairastelupaineessa, että ruokailutottumukset lipsuvat, lapsille sujahtaa välipala keksejä, vehnäevästä ja illalla einespitsaa... Viikon päätteeksi on kiva nachopata ja jäätelöä. Liikaa sitä kaikkea, mitä en pidä "oikeana ruokana". Lapset saa nopeasti tyytyväisiksi ja itse pärjään arjessa.
Miten muilla? Pitäisi, kyllä, ehtiä ja jaksaa panostaa.
Kommentit (35)
Mun lapset syö eineksiä, pinaattilättyjä, kasvispullia, joskus kalapuikkoja. Näiden kylkeen lämmitän aina pussillisen herneitä tai maissia pakasteesta, pilkon kurkkua/paprikaa/tomaattia ja teen ison ruisleivän juustoviipalella. Joskus teen perunaruokaa ja pastaa kaveriksi. Pitsaa on pari kertaa kuussa, samoin pikaruokaa.
Erikoista miten moni kehuu hoikkuudella kun se ei yksin kerro terveydestä mitään. Hampaiden terveys iso asia ja ruokailu vaikuttaa siihen paljon.
Meidän 7 v syö viikonloppuisin itsetehtyä kaakaota ja leivonnaisia. Tehdään itse pizzaa tai burgereita. Muuten monipuolista ruokaa ilman turhia sokereita tai prosessoituja öljyjä. Kavereilla silloin tällöin karkkia tai sipsejä yms.
Prosessoitu ruoka ei kuulu meidän ostoskoriin.
Normaalisti eivät yhtään.
Kun sairastellaan, voi jokin ateria olla einesateria, lohikiusausta tms.
Kerran kk joku lätty/pakastepizza tai lihaperunasoselaatikko kun asuivat kotona. Nyt mitä kuulen opiskelijakuopuksenkin touhuista niin näyttää tekevän suurimman osan ruuasta itse jos ei syö yliopistolla.
Meillä on äärimmäisen harvoin jouduttu turvautumaan eineksiin, joku kalapuikot muutaman kerran vuodessa poikkeuksena. Lapset söivät pienenä, me vanhemmat emme.
Ranskanperunoita emme tee itse mutta syömme niitäkin vain hyvin harvoin.
Mitäs nopeita arkiruokia te einessyöjät teette? Entä hyviä väli-ja iltapalavinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tulee viikon mittaan liikaa tuota höttöä, einstä ja sokeria ravintorikkaan ruuan tilalta! Se tässä mättää mieltä
Ja syödäänhän "muualla maailmassa", tuoreita kasviksia, palkokasveja, välimeren ruokavaliota... Ei helpota siis tuo.Osta vihannekset pakasteena. Ne on nopea valmistaa kiireessäkin.
Siinä ajassa kun sulatat pakasteparsakaalin, olet keittänyt tuoreen kypsäksi. Noin esimerkiksi.
Mulla noi kyllä kiehuu ihan yhtä kauan, noin 7min kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 7 v syö viikonloppuisin itsetehtyä kaakaota ja leivonnaisia. Tehdään itse pizzaa tai burgereita. Muuten monipuolista ruokaa ilman turhia sokereita tai prosessoituja öljyjä. Kavereilla silloin tällöin karkkia tai sipsejä yms.
Prosessoitu ruoka ei kuulu meidän ostoskoriin.
Missäpäin asutte, kun teillä kantaa kaakaopuu satoa? Käsitykseni mukaan aika vaikea saada menestymään missään, saatikka näillä leveysasteilla. Käsitätkö mitä tarkoittaa "prosessoitu"? Se on VALMISTETTU. Eli ihan sama prosessoitko sinä sen jauhelihapihvin vai Hesen työntekijä. Sen ravintoarvot on ihan samat jokatapauksessa.
Miten ihmiset ei tajua että ne einekset on ihan samanlailla tehtyjä kun kotonakin, muualla vaan.
Ja pakastevihannes on ihan samaa kun se sun tuore siel kotona.
Apua mitä avuttomuutta tämäkin osaltaan on.
15v syö eineksiä silloin kun me muutkin syömme niitä. Kalapuikkoja, ranskalaisia, maksalaatikkoa, pinaattikeittoa, texmexiä on ehkä kerran kk kutakin, pizzaa jopa harvemmin.
Leipää menee ehkä liikaa ilman kunnon päällisiä. Koulun jälkeen lämmittelee usein välipalaksi linssejä tai papuja :)
Näissä on yleensä erilaisia sekoituksia, menee siinä aikaa kun alkaa pilkkoo ja kuorii tuoreena porkkanaa yms.