Millainen on ihminen, joka tulee kaikkien kanssa toimeen?
Onko se sellainen, joka osaa olla asiallisissa väleissä myös sellaisten kanssa, joista ei niin hirveästi pidä?
Kommentit (55)
Moni tuntuu sekoittavan keskenään kaksi aivan eri ihmistyyppiä: Aikuiset, hyväitsetuntoiset ihmiset, jotka osaavat tulla kaikkien kanssa toimeen, ja mielistelijät, joilla on huono itsetunto, ja jotka ovat usein näitä selän takana puhujia. Nämähän ovat melkein toistensa vastakohtia!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:38"]tosi tärkeitä tyyppejä työyhteisössä sellaiset
[/quote]
Ja pahimmat paskanpuhujat seläntakana
[/quote]
Tunnen yhden tyypin joka on asiakaspalvelutyössä ja esittää tosi reipasta ja mukavaa asiakkaille, selän takana haukkuu ja on pahantahtoinen. On samanlainen myös työn ulkopuolella.
Tunnen myös niitä, jotka on oikeasti ystävällisiä ja hyväntahtoisia, eivätkä ajattele ihmisistä pahaa. Määrittelisin itse kaikkien kanssa toimeentulevat noiden hyväntahtoisten mukaan, jotka ovat asiallisia niillekin joista eivät pidä, eivätkä myöskään hauku heitä selän takana.
Tunnen joitakin ihmisiä, jotka ihan oikeasti tulevat toimeen kaikkien kanssa. Yläasteella minulla oli luokkatoveri, jolla ei ollut hankaluuksia kenenkään kanssa. Pahojen poikien ja tyttöjen kanssa hän vei tyyliään lievästi rivolle osastolle, mutta ei koskaan ollut yhtä rivo kuin he. Kiusattuja kohtaan hän oli aina ystävällinen, mutta ei koskaan puolustanut heitä, koska muutoin hän olisi joutunut itsekin vaikeuksiin pahojen tyttöjen ja poikien kanssa.
Kaikkien kanssa toimeen tuleva ihminen yrittää moraalisesti pysyä aina jossain välimaastossa. Hän ei voi valita puolta, koska muuten hän ei enää tulisikaan toimeen kaikkien kanssa.
Minä olen sellainen, mutta vaan sen takia, koska kukaan ei oikeasti tunne minua. Olen saanut puukosta selkään liian monta kertaa, kun olen lähentynyt ihmisten kanssa, että en enää osaa avautua ihmisille ja luoda syvällisiä suhteita, kaikki ihmissuhteeni ovat pinnallista small talkia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:01"]Onko se sellainen, joka osaa olla asiallisissa väleissä myös sellaisten kanssa, joista ei niin hirveästi pidä?
[/quote]
Tekopyhä. Ei sellaista ihmistä ole.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:17"]
Minun mielestä tämmöiset ihmiset jotka tulee kaikkien kanssa toimeen ovat mielestäni jonkin sortin miellyttäjiä
[/quote]
Väärin. Miellyttäjä nimenomaan EI tule toimeen kaikkien kanssa vaan ainoastaan niiden, jotka pitävät hänestä. Sen vuoksi miellyttäjällä on tarve yrittää miellyttää muita. Sen sijaan ihmiselle, joka tulee toimeen kaikkien kanssa, on täysin yhdentekevää, pitääkö hän toisesta tai pitääkö toinen hänestä. Mulla on yksi työkaveri, joka ei erityisemmin pidä minusta enkä minä hänestä. Me kumpikin olemme kuitenkin näitä kaikkien kanssa toimeen tulevia. Hyvin usein pomo laittaa juuri meidät työpariksi, koska olemme tiiminä yksi firman tehokkaimmista. Normaalien kohteliausuuksien (huomenta, moikka, kiitos ja anteeksi) lisäksi emme puhu juuri muusta kuin työasioista. Keskitymme siihen, mitä olemme tekemässä, emmekä toisiimme. Niiden työkaverien, jotka ovat myös mukavia, päivän aikana juttu lipsahtaa useammankin kerran myös näihin "mitä kuuluu, miten lapset voi, mitä teit viikonloppuna" jne keskusteluihin. Kyky tulla toimeen kaikkien kanssa tarkoittaa myös sitä, että yhdessä työskentelyä ei koe rasittavaksi eikä mieti, että voi kunpa pääsisin jo kotiin tai kunpa tämä viikko kuluisi nopeasti ja ensi viikon saisin tehdä töitä jonkun muun kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:47"]Yleensä ihminen, joka osaa ilmaista ristiriitaisetkin ajatuksensa päin naamaa mutta loukkaamatta toisten tunteita. Samalla tulee turhaksi 99 % kaikesta kyräilystä ja leiriytymisestä. Esim. työpaikalla kritiikin voi antaa niin, että toinen ei joudu julkisesti naurunalaiseksi ja pystyy korjaamaan toimintansa niin, että muut eivät huomaa koko kritiikkiä. Silloin sanoja säilyttää välinsä kaikkiin, ja ne jopa paranevat. [/quote] Mutta nämä kaikkien kanssa kaveeraavat ja toimeentulevat eivät useinkaan tuo julki omia mielipiteitään
[/quote]
On aivan eri asia kaveerata kaikkien kanssa kuin tulla kaikkien kanssa toimeen. Toimeen tuleminen tarkoittaa, että asiat hoituu riippumatta siitä, kenen kanssa niitä tekee. Kaveerata ei edes tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:07"]Mää olen luullut olevani tälläinen ihminen, kunnes eräällä työpaikalla tuli inhottava ihminen vastaan. Ei paljon auttanut ystävällisyys ja normaali jutustelu hänen kanssaan. Eipä hänen kanssaan tosin kovin moni muukaan tullut toimeen...
[/quote]
Sama täällä, mutta ihminen jonka koen nyt aivan kamalaksi ja saan jopa fyysisiä oireita hänestä, on puolisoni sisarus.
Tilanne jota en pääse karkuun, koska en halua että puolisoni joutuu jättämään sukulaisensa.
12 vuoden aikana olen joutunut oppimaan paljon sietokykyä ja itseni puolustamista, tietoisesti pyrin olemaan välittämästä, mutta luonnollisesti joskus muillakin läikkyy yli.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:47"]Yleensä ihminen, joka osaa ilmaista ristiriitaisetkin ajatuksensa päin naamaa mutta loukkaamatta toisten tunteita. Samalla tulee turhaksi 99 % kaikesta kyräilystä ja leiriytymisestä. Esim. työpaikalla kritiikin voi antaa niin, että toinen ei joudu julkisesti naurunalaiseksi ja pystyy korjaamaan toimintansa niin, että muut eivät huomaa koko kritiikkiä. Silloin sanoja säilyttää välinsä kaikkiin, ja ne jopa paranevat. [/quote] Mutta nämä kaikkien kanssa kaveeraavat ja toimeentulevat eivät useinkaan tuo julki omia mielipiteitään
[/quote]
Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa eikä huono sanottavakaan tuo mitään lisäarvoa keskusteluun, vaikeneminen on pelkästään järkevää.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:07"]Mää olen luullut olevani tälläinen ihminen, kunnes eräällä työpaikalla tuli inhottava ihminen vastaan. Ei paljon auttanut ystävällisyys ja normaali jutustelu hänen kanssaan. Eipä hänen kanssaan tosin kovin moni muukaan tullut toimeen... [/quote] Sama täällä, mutta ihminen jonka koen nyt aivan kamalaksi ja saan jopa fyysisiä oireita hänestä, on puolisoni sisarus. Tilanne jota en pääse karkuun, koska en halua että puolisoni joutuu jättämään sukulaisensa. 12 vuoden aikana olen joutunut oppimaan paljon sietokykyä ja itseni puolustamista, tietoisesti pyrin olemaan välittämästä, mutta luonnollisesti joskus muillakin läikkyy yli.
[/quote]
Minusta tuo on yksi ihan keskeinen asia kaikkien kanssa toimeen tulemisessa. Toisesta ei tarvitse pitää, jos sietokyky on niin korkealla, että toisen ulkonäkö, ominaisuudet, asenteet, tavat tms eivät ärsytä ainakaan siinä määrin, että siitä olisi yhdessä toimimiselle mitään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa eikä huono sanottavakaan tuo mitään lisäarvoa keskusteluun, vaikeneminen on pelkästään järkevää.
[/quote]
Työpaikalla ei tarvi, eikä kannata julkituoda kaikkia mielipiteitään, varsinkaan jos ne eivät liity työn tekemiseen tai työpaikkaan mitenkään. Toki on hyvä tietää, mitkä asiat ovat työkavereille tärkeitä. Silloin välttää ottamatta puheeksi kiusallisia asioota.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:17"]Minun mielestä tämmöiset ihmiset jotka tulee kaikkien kanssa toimeen ovat mielestäni jonkin sortin miellyttäjiä [/quote] Jep ja usein heillä ei ole omaa persoonallisuutta, vaan muokkaavat itsensä aina vastaanottajan mukaan. He ovat hyviä ihmistuntijoita ja aistivat herkästi miten eri ihmisten kanssa pitää kommunikoida. Tälläisilla ihmisillä ei sitten ole oikeita, läheisiä ystäviä, koska periaatteessa kaikki kanssakäyminen on jollain tavalla feikkiä. Yleensä tämä ihminen ei edes itse tiedosta tekevänsä sitä ja on yksinäinen sekä onneton, ihmettelee miksi hänestä pidetään mutta syvällisemmät suhteet ei tunnu onnistuvan.
[/quote]
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Minä tulen kaikkien ihmisten kanssa toimeen, vaikka en tykkää kaikista, joitakin jopa inhoan, mutta osaan silti käyttäytyä asiallisesti ja rennosti. Vaikka on asiallinen ja rento, ei tarvitse sanoa kaikkea negatiivista ääneen tai näyttää sitä naamallaan tai muulla käytöksellä. Minä olen aina oma itseni, silti voin käyttäytyä vähän eri tavalla eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa, esimerkiksi joidenkin työkavereiden ja alaisten aikana kiroilen ja heitän härskiäkin läppää, mutta esimiesten kanssa en kiroile, enkä puhu härskisti vaan vitsailen eri tavalla. Omien lasten aikana kiroilen, vieraiden lasten aikana en, se on kohteliaisuutta vieraita kohtaan, en silti tee sitä mitenkään miellyttämisenhalusta, vaan osaan käyttäytyä fiksusti eri tilanteissa. Olen hyvin suorapuheinen ja minulla on vahvat mielipiteet oikeastaan kaikesta, ja sen takia tulen ihmisten kanssa toimeen, koska sanon jos joku asia ei miellytä tai jos miellyttää. Kaikki ihmiset eivät myöskään tykkää minusta, mutta se ei tarkoita sitä ettenkö tulisi toimeen heidän kanssaan, minä en anna sen asian häiritä että vaistoan että joku ei tykkää minusta, jatkan ihan samaan malliin kommunikointia, se on sen ihmisen häpeä että hänellä on vaikea tulla minun kanssani toimeen luontevasti ja rennosti, tälläiset takakireät ihmiset on yleensä niitä jotka kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:38"]
Mitä te luulette sillä voittavanne, että valikoitte ihmiset sen mukaan, tuletteko toimeen heidän kanssaan vai ette. Osoitatte vain, että teiltä puuttuu sydämen sivistystä ja että olette jääneet keskenkasvuisiksi.
Ihminen, joka pystyy tulemaan toimeen kaikkien kanssa, ei suinkaan ole mikään feikkaaja, pinnallinen, teeskentelijä tai miellyttäjä, vaan aikuinen ihminen, joka on sovussa itsensä ja ympäröivän maailman kanssa. Osoittaa kypsyyttä, että pystyy kunnioittamaan ihmisiä, vaikkei olekaan sydänystävä heidän kanssaan. Jos kaikki pystyisivät tähän, olisi maailma edes hivenen parempi paikka elää.
[/quote]
Tuo valikointi koskee lähinnä niitä ihmisiä, joiden kanssa haluaa viettää vapaa-aikaansa. Ts ystäviä. Ihmisiä voi kunnioittaa, heidän kanssaan voi keskustella asiallisesti, heidän kanssaan voi olla tekemisissä silloin, kun se on syystä tai toisesta välttämätöntä jne, vaikkei haluaisikaan kutsua heitä kotiinsa iltaa istumaan, lähteä heidän kanssaan maailmanympärysmatkalle tai purkaa heille sydänsurujaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:17"]Minun mielestä tämmöiset ihmiset jotka tulee kaikkien kanssa toimeen ovat mielestäni jonkin sortin miellyttäjiä
[/quote]
Jep ja usein heillä ei ole omaa persoonallisuutta, vaan muokkaavat itsensä aina vastaanottajan mukaan. He ovat hyviä ihmistuntijoita ja aistivat herkästi miten eri ihmisten kanssa pitää kommunikoida. Tälläisilla ihmisillä ei sitten ole oikeita, läheisiä ystäviä, koska periaatteessa kaikki kanssakäyminen on jollain tavalla feikkiä. Yleensä tämä ihminen ei edes itse tiedosta tekevänsä sitä ja on yksinäinen sekä onneton, ihmettelee miksi hänestä pidetään mutta syvällisemmät suhteet ei tunnu onnistuvan.
[/quote]
Mulla on monia eri kiinnostuksen kohteita ja eri kavereiden ja tuttujen kanssa voin puhua eri aiheista. Olisi todella ankeaa olla lokeroituna vain yhteen aiheeseen.