Mitä alaa kannattaa nyt lähteä opiskelemaan?
Elikkäs, olen ammatinvaihtaja joka luki uuden ammatin, valmistuin keväällä.
Nyt näyttää siltä että alallani on nihkeä työtilanne, taloushallinnon merkonomiksi valmistuin siis.
Voisin nyt repäistä uuden ammatin heti perään, ammatillisen tai ammattikorkeakoulun.
Olen siis tehnyt lastenhoitotyötä, varastotyötä ja siivousta, nämä poissuljettu fyysisen sairauden takia, josta syystä siis lääkärin kanssa päädyttiin tuohon merkonomin tutkintoon.
Nyt kun tuoreet paperit taskussa, saisin uuden ammatin luettua suht pienellä vaivalla(amis 2v, AMK 2,5v).
Mihin kannattaisi panostaa?
Työllistyykö lähihoitajat vielä? Sitä fyysisesti raskainta työtä en voi tehdä, mutta esim.päihdetyö, mielenterveystyö ym.?
Kertokaa omia alojanne ja kuinka koette työtilanteen ja mitä se työtilanne voisi olla muutaman vuoden päästä.
Mitenkäs ravintola ala?
Kommentit (60)
2,5v amk-tutkinto? Täysin mahdotonta! Suurin osa opiskelijoista suorittaa vuodessa about 45-65 opintopistettä ja tämäkin tarkoitta sitä, että päivät koululla ovat pitkiä. Mun tutkintoon vaadittiin 210op, eli pakolliset kurssit, syventävät kurssit, vapaavalintaiset, harjottelut ja oppari ja ei sitä ois 2,5 vuoteen voinut mitenkään käydä. Opintojen aikana lisäksi piti käydä töissä, koska ei noilla Kela tuilla kovin pitkälle elä. Mä oon nähny mitä opiskelu on ammattikoulussa ja en sen perusteella antas yhtään hyväksilukuja aikaisemmista opinnoista. Kauppaoppilaitoksesta ja sen opetustasosta en sijaan tiedä mitään....
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:21"]http://yhteiskuntatieteet-yhteisvalinnat.fi/sosiaalityo/valintakoetehtavat.html Tuolta löydät vanhoja kokeita. Sama koe on yleensä jokaiseen Suomen sosiaalityötä opettavaan yksikköön. :)
[/quote]
Kiitos:)
-AP-
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:22"]2,5v amk-tutkinto? Täysin mahdotonta! Suurin osa opiskelijoista suorittaa vuodessa about 45-65 opintopistettä ja tämäkin tarkoitta sitä, että päivät koululla ovat pitkiä. Mun tutkintoon vaadittiin 210op, eli pakolliset kurssit, syventävät kurssit, vapaavalintaiset, harjottelut ja oppari ja ei sitä ois 2,5 vuoteen voinut mitenkään käydä. Opintojen aikana lisäksi piti käydä töissä, koska ei noilla Kela tuilla kovin pitkälle elä. Mä oon nähny mitä opiskelu on ammattikoulussa ja en sen perusteella antas yhtään hyväksilukuja aikaisemmista opinnoista. Kauppaoppilaitoksesta ja sen opetustasosta en sijaan tiedä mitään....
[/quote]
Täysin mahdollista!
Liiketalouden perustutkinnon suorittaneet tekee merkonomitestin, jonka läpäistyään siirtyy suoraan toiselle vuodelle.
Kaikki ei työskentele opintojen ohessa.
Opiskele mieluummin ulkomailla ja sellainen tutkinto jolla saa töitä myös Suomen ulkopuolella.
Miksi ihmeessä uskot, että urakehityksen kannalta olisi hyvä käydä heti toinen formaali koulutus? MIKSI? Miltä se oikein näyttää työnantajan silmissä, että et ole kyennyt hyödyntämään ensimmäistä tutkintoasi, vaan heti perään yrität saada yhteiskunnalta toisen ilmaisen tutkinnon? Ei kuulosta järkevältä. Kai sinä jotain osaisit tehdä? Sovellat, mitä kaikkea voisit nyt tehdä. Alat kehittämään jotain hyvää osaamisyhdistelmää, kulmaa perusosaamiseesi. Esimerkiksi aikuiskoulutuksena käyt jotain menetelmällistä tai integroivaa työn ohella. Tai vapaaehtoistyönä hyödynnät ydinosaamistasi, jos et sen alan työtä heti löydä.
Kyse ei ole suorasta ja siitä, että nyt valitsisit toisen suoran työelämään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:27"]
Objelmointia :) Viiden vuoden päästä sulla on isompi palkka, kuin lääkereillä ja virka-aika työ :) Olen itse koodari joista on pula, jos osaat homman :)
[/quote]
Eikä mistään koulusta voi valmistua valmiiksi osaavaksi ammattilaiseksi.
[/quote]
Ohjelmoijista on nimenomaan sen vuoksi pula ja palkat ovat korkeat, että taitavia koodareita on todella vähän. Koodaus suuntautumisesta riippuen on pitkälti itseopittua ja vuosien aikana harjaantunutta työtä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"]Miksi ihmeessä uskot, että urakehityksen kannalta olisi hyvä käydä heti toinen formaali koulutus? MIKSI? Miltä se oikein näyttää työnantajan silmissä, että et ole kyennyt hyödyntämään ensimmäistä tutkintoasi, vaan heti perään yrität saada yhteiskunnalta toisen ilmaisen tutkinnon? Ei kuulosta järkevältä. Kai sinä jotain osaisit tehdä? Sovellat, mitä kaikkea voisit nyt tehdä. Alat kehittämään jotain hyvää osaamisyhdistelmää, kulmaa perusosaamiseesi. Esimerkiksi aikuiskoulutuksena käyt jotain menetelmällistä tai integroivaa työn ohella. Tai vapaaehtoistyönä hyödynnät ydinosaamistasi, jos et sen alan työtä heti löydä.
[/quote]
Hyvä näkökulma tämäkin.
On vaan niin vaikea tällä hetkellä uskoa siihen, että työllistyisin omaan ammattiin, ainakaan kohtuullisessa ajassa.
Oikeastaan ihan kaikki työt tuntuu olevan nyt kiven alla, pelkään jääväni tähän tilanteeseen ikuisiksi ajoiksi. Olen ihan laidasta laitaan lähetyänyt työhakemuksia, en ainoastasn oman alan.Haluan kartoittaa mahdollisia suunnitelmia nyt, en kolmen vuoden työttömyyden jälkeen.
Tuo aikuiskoulutus ei kuulosta mahdottomalta, heillä ilmeisesti juuri tällaisia lyhyempiä pätkiä, kohdistu johonkin tiettyyn yksilöidympään työnkuvaan.
Ulkomaan työmarkkinoita täytyisi myös kartoittaa, näen helposti itseni myös työskentelemässä ulkomailla. Siellä lapsillakin voisi olla paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa.
Vapaaehtoistyötä teenkin vanhusten parissa nyt työttömänä ollessa, siellä se avuntarve on kasvanut koko ajan kun kunnat säästää ja nyt resursseja on suunnattu paljon maahanmuuttajille. Ohjaan myös askartelukerhoa lapsille, en osaa olla toimettomana kotona.
Kaikista mieluisinta hommaa minulle olisi kaikki käsillä tehtävät ammatit, mutta fyysinen heikkouteni on kapula rattaissa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"]Miksi ihmeessä uskot, että urakehityksen kannalta olisi hyvä käydä heti toinen formaali koulutus? MIKSI? Miltä se oikein näyttää työnantajan silmissä, että et ole kyennyt hyödyntämään ensimmäistä tutkintoasi, vaan heti perään yrität saada yhteiskunnalta toisen ilmaisen tutkinnon? Ei kuulosta järkevältä. Kai sinä jotain osaisit tehdä? Sovellat, mitä kaikkea voisit nyt tehdä. Alat kehittämään jotain hyvää osaamisyhdistelmää, kulmaa perusosaamiseesi. Esimerkiksi aikuiskoulutuksena käyt jotain menetelmällistä tai integroivaa työn ohella. Tai vapaaehtoistyönä hyödynnät ydinosaamistasi, jos et sen alan työtä heti löydä.
[/quote]
Hyvä näkökulma tämäkin.
On vaan niin vaikea tällä hetkellä uskoa siihen, että työllistyisin omaan ammattiin, ainakaan kohtuullisessa ajassa.
Oikeastaan ihan kaikki työt tuntuu olevan nyt kiven alla, pelkään jääväni tähän tilanteeseen ikuisiksi ajoiksi. Olen ihan laidasta laitaan lähetyänyt työhakemuksia, en ainoastasn oman alan.Haluan kartoittaa mahdollisia suunnitelmia nyt, en kolmen vuoden työttömyyden jälkeen.
Tuo aikuiskoulutus ei kuulosta mahdottomalta, heillä ilmeisesti juuri tällaisia lyhyempiä pätkiä, kohdistu johonkin tiettyyn yksilöidympään työnkuvaan.
Ulkomaan työmarkkinoita täytyisi myös kartoittaa, näen helposti itseni myös työskentelemässä ulkomailla. Siellä lapsillakin voisi olla paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa.
Vapaaehtoistyötä teenkin vanhusten parissa nyt työttömänä ollessa, siellä se avuntarve on kasvanut koko ajan kun kunnat säästää ja nyt resursseja on suunnattu paljon maahanmuuttajille. Ohjaan myös askartelukerhoa lapsille, en osaa olla toimettomana kotona.
Kaikista mieluisinta hommaa minulle olisi kaikki käsillä tehtävät ammatit, mutta fyysinen heikkouteni on kapula rattaissa.
[/quote]
Tämä siis ap.
Naisten ympärileikkaaja, hautausurakoitsija, kanafarmari, vesimeloninviljelijä
Rehellinen vastaukseni olisi tämä: Poliittinen tilanne on niin epävakaa ja kaoottinen, että on täysin mahdotonta sanoa, miten tämä tilanne kehittyy. Jos esim. nykyhallitus hajoaa ennen kautensa päätöstä, voidaan saada toinen yhtä epäkesko hallitus, jonka kärkihankkeet ovat täysin toiset. Tämä tilanne on yrityssektorille todella hankala ja ennustamaton. Kaikki välttävät tekemästä isoja päätöksiä ja ottamasta riskejä = eivät palkkaa ketään jos ei ole pakko.
Mikä tahansa opiskelu kestää vähintään pari vuotta, eli tilanne ehtii vipata ympäri ennen valmistumista. Ja myös, jos joku ammatti näyttää juuri nyt varmalta valinnalta niin siihen vyöryy juuri nyt kymmeniä tuhansia sellaisia henkilöitä jotka eivät olisi muuten alaa harkinneetkaan, eli se jo yksinään riittää tekemään "varmoista" valinnoista sittenkin epävarmoja.
Oma alanikin on saman tilanteen kourissa. En todellakaan osaa sanoa mikä tilanne on muutaman vuoden päästä, vaikka 5 vuotta sitten vielä uskalsin helposti suositella sitä.
En osaa muuta sanoa kuin että ei kannata luottaa siihen, että "tämä työ ei ainakaan maailmasta lopu". Ei lopu ei, mutta maksajat kyllä loppuvat. Se ei auta mitään että esim. mielenterveystyötä on loputtomasti vailla tekijää, jos työnantajilla (siis esim. kunnat) ei ole pennin hyrrää laittaa siihen työhön.
Paras vinkkini on että yritä katsella omasta tuttavapiiristä, onko joku ylityöllistetty yrittäjä tms. vailla apua. Tarjoudu auttamaan ja helpota kuormaa. Sitten jos kaikki sujuu hyvin ja molemmat tyytyväisiä, luet virallisen pätevyyden ja sitten virallistamaan työsuhde/osakkuus. Se on niitä harvoja reittejä jota kautta pysyviä töitä voi tänä päivänä saada. Pienyrittäjän kun on sulaa hulluutta palkata joku avoimella työnhakuilmoituksella, niin iso todennäköisyys mennä koko puljun konkurssiin jos rekrytointi epäonnistuu ja joutuu maksamaan työntekijän palkat samalla kun tekee itse kaikki työt.
Miten ajattelit mielenterveys- tai päihdetyön olevan fyysisesti vähemmän kuormittavaa kuin lastenhoidon? Meinaatko, että riehuva 100kg aikuinen on kevyempi ja helpompi pitää paikoillaan kuin pari vuotias pikkuskidi? Älä todellakaan lähde lukemaan lähihoitajaksi, meitä mielenterveys- ja päihdetyöntekijöitä on ihan tarpeeksi muissa töissä, kun noita paikkoja ei ole tarjolla.
Tuotaa... miten ajattelit AMK:n kestävän vaan 2.5 vuotta, koska sinulla on "tuore" merkonomin tutkinto. Itse menin suoraan kauppiksesta ammattikorkeaan ja kyllä siellä opiskellaan se 3,5-4 vuotta niinkuin muutkin. Et voi hyväksilukea alemman asteen kursseja AMK:ssa
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 09:57"]
Elikkäs, olen ammatinvaihtaja joka luki uuden ammatin, valmistuin keväällä. Nyt näyttää siltä että alallani on nihkeä työtilanne, taloushallinnon merkonomiksi valmistuin siis. Voisin nyt repäistä uuden ammatin heti perään, ammatillisen tai ammattikorkeakoulun. Olen siis tehnyt lastenhoitotyötä, varastotyötä ja siivousta, nämä poissuljettu fyysisen sairauden takia, josta syystä siis lääkärin kanssa päädyttiin tuohon merkonomin tutkintoon. Nyt kun tuoreet paperit taskussa, saisin uuden ammatin luettua suht pienellä vaivalla(amis 2v, AMK 2,5v). Mihin kannattaisi panostaa? Työllistyykö lähihoitajat vielä? Sitä fyysisesti raskainta työtä en voi tehdä, mutta esim.päihdetyö, mielenterveystyö ym.? Kertokaa omia alojanne ja kuinka koette työtilanteen ja mitä se työtilanne voisi olla muutaman vuoden päästä. Mitenkäs ravintola ala?
[/quote]En suosittele ainakaan mitään kokin hommia! oikeasti tosi raskas ja alipalkattu työ, mieti nyt ravintolan keittiötä kesällä +30 asteen helteessä... ei kiva ja pitää olla nopea ja muutoinkin superihminen. Jos sulla riittä rahkeet ammattikorkeaan niin mene opiskelemaan suuhygienistiksi! niistä on lähes yhtä paha pula kuin hammaslääkäreistä ja niiden palkka on ihan ok.
Objelmointia :) Viiden vuoden päästä sulla on isompi palkka, kuin lääkereillä ja virka-aika työ :) Olen itse koodari joista on pula, jos osaat homman :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:27"]
[/quote]
Kerrotko vielä missä firmassa on pula? :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:20"]
Arabian tai kurdin kieltä
[/quote]
Tai sosiaalialaa tai poliisiksi. Erityisopeille ja terapeuteille löytyy kanssa hommia.
Ammattibarometristä näet minkä alan osaajista on pula ja mistä liikaa tarjontaa, myös suomen sisäisesti tilanne vaihtelee, esim. pohjois-savossa on liikaa lähihoitajia kun taas kainuussa on pula hakijoista https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=15i&ammattikoodi=5321&kieli=fi
kokeile eri ammatteja tuolla ja katso mikä tilanne.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:23"]
Tuotaa... miten ajattelit AMK:n kestävän vaan 2.5 vuotta, koska sinulla on "tuore" merkonomin tutkinto. Itse menin suoraan kauppiksesta ammattikorkeaan ja kyllä siellä opiskellaan se 3,5-4 vuotta niinkuin muutkin. Et voi hyväksilukea alemman asteen kursseja AMK:ssa
[/quote] Jep ja mulla meni AMK:ssa työkuvioiden takia jopa 5v ja suurimmalla osalla tutuista 4v eli ei sitä niillä tukirahoilla ainakaan 2,5v käydä!! Mun alalla esim harjottelut veivät jo n 8. kk
[/quote]
Mulla sikäli poikkeuksellisen hyvä tilanne, että raha ei ole esteenä.
Mutta siis tuon tradenomi tutkinnon voi suorittaa 2,5 vuodessa jos läpäisee merkonomitestin.
Mutta eiköhän tuo tradenomi ole poissuljettu, en jaksa uskoa että se ala elpyy kovinkaan nopeasti. Voin tietysti olla väärässäkin, mistä näitä tässä taloustilanteessa voi tietää.
-AP-