Ratkaisu hoitajapulaan: asunto ja palvelut sairaalan viereen
Minulla on yksi ratkaisu hoitajapulaan. Hoitajien palkkoja ei välttämättä tarvitse korottaa paljon, mutta sairaala-alueet pitäisi suunnitella niin, että lähelle tulisi asuntoja hoitohenkilökunnalle. Kohtuuhintaisia ja lähellä olisi palvelut, esim. lastentarha. Hoitajilla ei meni työmatkoihin aikaa ja perhe-elämä helpottuisi. Asunto työpaikan lähellä auttaisi ainakin pikkulapsiajan yli.
Kokonaisia asuinalueita sairaanhoitajille. Miltä kuulostaa?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Siis tilava ja hyväkuntoinen perheasunto Töölöstä tai Meilahdesta, ja hoitajan lompakolle sopivalla palkalla? Lähden heti! Mitenkäs ajattelit tällaisen ihmeen suorittaa, ap?
Miten vanha lastensairaala? Se on ilmeisesti tyhjillään, samoin muita rakennuksia siinä vieressä. Saisiko siihen kunnostettua asuntoja tai vaihtoehtoisesti rakennettua uuden talon? Taitaa olla suojeltu rakennus.
Aikamoinen sokkelo on kyllä vanha lastensairaala.
Maz kirjoitti:
Kuulostaa muuten iha vankileiriltä.
Ihmisellä on käsittääkseni oikeus valita sijaintinsa, elämässä on muutakin kuin työ.
Jos on yövirkku niin meinasikko pakottaa keskustan vilskeeseen kärsimää? Näitä hoitajia käsittääkseni tarvitaan myös öisin.
Tämä ajatus on helpottaa hoitajien arkea. Kuinka kätevää olisi, jos vaikka vanhaan lastensairaalaan rakennettaisiin hoitajille asuntoja. Työpaikka olisi ihan kodin vieressä. Lisäksi sijainti olisi todella hyvä asunnolle, ihan Helsingin kalleimpia alueita. Merenrantaa vieressä ja keskustaan lyhyt matka.
Työmatkan lyhyys on olennainen arjen helpottamisessa. Mittava ajallinen säästö.
Maz kirjoitti:
Ihmisellä on käsittääkseni oikeus valita sijaintinsa, elämässä on muutakin kuin työ.
Jos on yövirkku niin meinasikko pakottaa keskustan vilskeeseen kärsimää? Näitä hoitajia käsittääkseni tarvitaan myös öisin.
Ei kai näihin ketään hoitajia pakoteta. Toisin kuin nuoria miehiä parakkimajoitukseen vankilan uhalla.
Näppärää. Pakkolaki voimaan. Voi työantaja katsoa, jos hoitajan kotona palaa valo, vaikka ei vastaa puhelimeen niin lähettää vaan poliisin noutamaan töihin puutevuoroon.
Täytyy olla todella epämiellyttävä ja raskas työpaikka, jos ei halua asua työpaikan lähellä. Miksi ylipäänsä tekee sellaista työtä, jos se on niin vastenmielistä?
Olen jonkinverran viettänyt myös aikaa sairaaloissa ja olen ollut huomaavinani tuota asenneongelmaa hoitajissa. Otetaan uhrin rooli. Ei kaikki tietysti, mutta iso osa.
Melkein pistää silmään ne reippaat ja iloisesti työtään tekevät hoitajat.
Minusta työilmapiirissä on parannettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella epämiellyttävä ja raskas työpaikka, jos ei halua asua työpaikan lähellä. Miksi ylipäänsä tekee sellaista työtä, jos se on niin vastenmielistä?
Olen jonkinverran viettänyt myös aikaa sairaaloissa ja olen ollut huomaavinani tuota asenneongelmaa hoitajissa. Otetaan uhrin rooli. Ei kaikki tietysti, mutta iso osa.
Potilaan roolistahan sen tietää parhaiten... En minäkään ala bussikuskin työn raskautta arvioimaan, vaikka joka arkiaamu kyydissä istunkin.
Vierailija kirjoitti:
Näppärää. Pakkolaki voimaan. Voi työantaja katsoa, jos hoitajan kotona palaa valo, vaikka ei vastaa puhelimeen niin lähettää vaan poliisin noutamaan töihin puutevuoroon.
Joo. Taidat olla niitä hoitajia, joiden työn minä olen tehnyt, kun läheistäni on hoidettu sairaalassa. Muutama on näyttänyt pahoinvoivalta ja yksi ihan suoraan kieltäytyi tekemästä esim. katetrointia. ”Minä en katetroi.” Selvä, hoidin sen sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Taidat olla niitä hoitajia, joiden työn minä olen tehnyt, kun läheistäni on hoidettu sairaalassa. Muutama on näyttänyt pahoinvoivalta ja yksi ihan suoraan kieltäytyi tekemästä esim. katetrointia. ”Minä en katetroi.” Selvä, hoidin sen sitten itse.
En ole. Hoidan kuolevia, saan kiitosta työstäni joka vuorossa. Se ei silti tuo leipää lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta työilmapiirissä on parannettavaa.Potilaan roolistahan sen tietää parhaiten... En minäkään ala bussikuskin työn raskautta arvioimaan, vaikka joka arkiaamu kyydissä istunkin.
Olen viettänyt läheiseni kanssa melkein kaksi kuukautta sairaalassa. Aamusta iltaan istunut siellä. Kyllä siinä ehtii nähdä porukkaa. On ollut väsynyttä hoitajaa, ärtynyttä hoitajaa, epäpäteviä hoitajia.
Ja sitten toisaalta on ollut niitä superammatilaisia, jotka tekevät työnsä todella hyvin ja kannattelevat koko osastoa.
Voisin kirjoittaa kaksi A4-sivullista suoranaisia hoitovirheitä ja epäpätevyydestä johtuvia vaaratilanteita. Sitten taas toiset kaksi A4-sivullista mainiosta hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Ei onnistu koska verottaja.
Jos saat työnantajalta normaalia halvemman kämpän tai lastenhoitoa, se lasketaan palkaksi ja maksat verot siitäkin koska se on tuloa.
Eiköhän tuohonkin löydy jokin porsaanreikä. Lastenhoidosta maksettaisiin tietysti käypä summa.
Hoitajille voisi tarjota kuntoiludun kuntosalin muodossa ja esim. hierontapalvelun. Työpaikkahieronta. Samalla voisi purkaa tuntojaan.
Mitäs muuta nuo kulttuuri-, liikuntasetelit ovat, jotka jo pitkään ovat olleet käytössä.
Hieno avaus, kiitos. Kannatan ehdottomasti työsuhde asuntoja työpaikan viereen, myös muissa ammateissa. Pitkät työmatkat saastuttavat, ja vievät kallista aikaa. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta työilmapiirissä on parannettavaa.Potilaan roolistahan sen tietää parhaiten... En minäkään ala bussikuskin työn raskautta arvioimaan, vaikka joka arkiaamu kyydissä istunkin.
Olen viettänyt läheiseni kanssa melkein kaksi kuukautta sairaalassa. Aamusta iltaan istunut siellä. Kyllä siinä ehtii nähdä porukkaa. On ollut väsynyttä hoitajaa, ärtynyttä hoitajaa, epäpäteviä hoitajia.
Ja sitten toisaalta on ollut niitä superammatilaisia, jotka tekevät työnsä todella hyvin ja kannattelevat koko osastoa.
Voisin kirjoittaa kaksi A4-sivullista suoranaisia hoitovirheitä ja epäpätevyydestä johtuvia vaaratilanteita. Sitten taas toiset kaksi A4-sivullista mainiosta hoidosta.
Tätähän tässä juuri lakolla ajetaan. Palkkaa lisää jotta sairaanhoitajan avoimiin toimiin olisi päteviä hakijoita, nyt monia tekee sairaanhoitajaopiskelija, lähihoitaja tai lähihoitajaopiskelija. Ei voi olla kokemusta, kun ei edes pätevyyttä. Jos vuorossa on yksi yli 5v työkokemusta omaava, ei hän ehdi jakaa osaamistaan, että nuoremmat oppisi.
Meillä auki 1 sairaanhoitajan avointa toimea, hakijoita oli viimeksi nolla. Palkkaa nostamalla toivon hakijoitakin olevan, jos tämä ei auta, niin olemme todella pulassa.
90-luvun alussa oli hoitajapula Helsingissä. Tulin lukion jälkeen viettämään välivuotta Helsinkiin ja pääsin töihin vanhusten hoitolaitokseen kouluttamattomana hoitoapulaiseksi (perehdytys työssä). Helsingin kaupunki maksoi 3000 mk muuttoavustusta ja antoi edullisen yksiön hoitolaitoksen vierestä asunnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kirjoittaa kaksi A4-sivullista suoranaisia hoitovirheitä ja epäpätevyydestä johtuvia vaaratilanteita. Sitten taas toiset kaksi A4-sivullista mainiosta hoidosta.Tätähän tässä juuri lakolla ajetaan. Palkkaa lisää jotta sairaanhoitajan avoimiin toimiin olisi päteviä hakijoita, nyt monia tekee sairaanhoitajaopiskelija, lähihoitaja tai lähihoitajaopiskelija. Ei voi olla kokemusta, kun ei edes pätevyyttä. Jos vuorossa on yksi yli 5v työkokemusta omaava, ei hän ehdi jakaa osaamistaan, että nuoremmat oppisi.
Meillä auki 1 sairaanhoitajan avointa toimea, hakijoita oli viimeksi nolla. Palkkaa nostamalla toivon hakijoitakin olevan, jos tämä ei auta, niin olemme todella pulassa.
Siis 10 avointa toimea.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa oli hoitajapula Helsingissä. Tulin lukion jälkeen viettämään välivuotta Helsinkiin ja pääsin töihin vanhusten hoitolaitokseen kouluttamattomana hoitoapulaiseksi (perehdytys työssä). Helsingin kaupunki maksoi 3000 mk muuttoavustusta ja antoi edullisen yksiön hoitolaitoksen vierestä asunnoksi.
Juu samoin. En tosin saanut mitään muuttoavustusta vaan kalustetun soluasunnot yhdessä opiskelijakaverini kanssa. En tosin ollut töissäkään kuin loma-ajan.
Oikeastaan elämäni karmein kokemus hoitoalalta. Asuntoon pääsi käytännössä kuka vain ja työhön perehdytystä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tilava ja hyväkuntoinen perheasunto Töölöstä tai Meilahdesta, ja hoitajan lompakolle sopivalla palkalla? Lähden heti! Mitenkäs ajattelit tällaisen ihmeen suorittaa, ap?
Miten vanha lastensairaala? Se on ilmeisesti tyhjillään, samoin muita rakennuksia siinä vieressä. Saisiko siihen kunnostettua asuntoja tai vaihtoehtoisesti rakennettua uuden talon? Taitaa olla suojeltu rakennus.
Aikamoinen sokkelo on kyllä vanha lastensairaala.
Vanha lastensairaala on remontoitu ja siinä toimii taas sairaala. Tarkoitatko Lastenlinnaa? Ei vaan taida löytyä niin paljoa rahaa, että se osin suojeltu homeläävä saataisiin asunnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tartte liittyä raskauteen tai epämiellyttävyyteen millään tavalla. Minä en ole ikinä halunnut asua työpaikan vieressä ihan siitä syystä, että haluan erotella selkeästi työ- ja vapaa-ajan. En haluaisi, että oma lähikauppani olisi se missä työskentelisin, näin esimerkiksi.
Kun työkentelin kotihoidossa, en halunnut että asun sen alueen vieressä. Muuten oli aina lenkillä pyörinyt päässä kun menee jonkun asiakkaan asunnon ohi, että olikihan sen se ja se asia nyt hoidettu.
Nyt kun olen kouluterkka, niin vielä vähemmän haluan asua siinä koulun lähistöllä. En halua törmätä oppilaisiin vapaa-ajallani kaupassa tms, vaikka mukavia ovatkin.
Joo Ei kiitos.
Ihan vaan nostatte sitä palkkaa nyt ens alkuun pari sataa, parin vuoden päästä toiset niin jään alalle.
2800e brutto peruspalkkaa ei ole kohtuutonta.
T. Sh