Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten outo tapa ulkomaalaisten kanssa keskustellessa

Vierailija
05.04.2022 |

Olen huomannut, että suomalaisilla on kummallinen tapa korostaa Suomea joka käänteessä kun he keskustelevat ulkomaalaisten kanssa.
Lähes jatkuvassa syötöllä todetaan asioita kuten "Suomessa tämä on tehny tavalla x ja y", "Ei meillä Suomessa ole x ja y", "suomen kielessä sanotaan x ja y", "Mutta meillä Suomessa..."

En ole havainnut että muut kansat koko ajan puhuisivat kotimaastaan ja koko ajan "opettaisivat" jotain 🤔

Voiko tämä johtua huonosta kansallisesta itsetunnosta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuin aikaan ennen koronaa väkeä kotiin ja yksi vieraista oli pikimusta, mutta tänne adoptoitu, koulunsa suomessa käynyt. Hyvä duunikaveri. Toinen kaverini joka ei ole mikään sujuva käytökseltään meni heti luokse ja kysyi wheer aar juu from?

Silloin nolotti kun tämä sanoi että mä puhun kyllä suomea, vaikka oonkin westendistä (paikan nimi muutettu). Näin miten kaveri punastui ja änkytti, mutta niin heistä tuli pari.

Mustaihoiset eivät kuulu Suomeen.

Alapeukuttajien mielestä sitten suomalaisetkin kuuluvat mustimpaan afrikkaan ja kiinaan:) 

Mutta sehän ei tietenkään käy, niiden kulttuuri, niiden kulttuuri lol. 

Tajuavatkohan pöllösuomalaisetkaan miten pieni vähemmistö vaikka suomalaiset ovat, emme ole edes prosenttia. Meillä on kaunis uniikki kulttuuri ja verenperintö, sitä pitäisi arvostaa, myös ne muumaat. Kaikki värilliset jyräävät tilastoissa, ovat aina olleet maapallon enemmistö. Olisiko aika puolustaa niitä oikeitakin vähemmistöjä, esim meitä? 

Vierailija
22/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono kansallinen itsetunto, niin silloin tuskin puhutaan ap:n kuvailemalla tavalla "Meillä Suomessa tehdään näin...". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni, pohjoinen maa; "harmaa" vähän joka saralla.

Näinhän ulkomaalaiset asennoituu joten täytyy vähän korjata.

Vierailija
24/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kansainvälisempi ihminen sitä vähemmän vertailee asioita kotimaahansa.

Ai että kun tällainen tulee suomeen käymään. Kertoo kuinka arkisinkin asia tehdään aivan toisin siellä ”ränskässä”.

Vahtii olkasi takaa velmulla ilmeellä kun teet jotain. Sitten näpäyttää: ranskalainen ei koskaan tekisi noin. Katso, näin se tehdään. *alkaa hääräämään ja sekoittamaan asioita*

Vierailija
25/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustaihoiset eivät kuulu Suomeen.

Minä suomea puhuvana - ja vieläkin pelkän suomalaisen passin omistajana - en myöskään ole tyypillinen perinteinen Saksan asukas, mutta täälläpä vaan asun ja elän. Miten sinut on kasvatettu, että ihon väri on sinulle niin tärkeää? Aika surkea asenne.

Vierailija
26/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Saksassa ja joo, tunnistan itseni kyllä tuosta avausviestistä. Suomi, Suomi... yritän jo vähitellen välttää sitä, etteivät ystävät, tuttavat ja työkaverit kyllästy, mutta sitten taas tulee kerrottua, miten Suomessa joku asia on :D

Olen ylpeä Suomesta ♡

Vierailija
27/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta! Usein on saanut suorastaan hävetä, kun suomalainen paatoksella kertoo miten Suomessa koulutus on maailman parasta, ja samoin terveydenhoito jne. Ei kai sitä normaalisti niin antaumuksella kerrota jollekin ihan vieraalle ihmisille tällaisia asioita.

Vierailija
28/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä pidä paikkaansa. Mulla on ulkomaalaisia kavereita, jotka jatkuvasti ITSE kyselevät "onko tämä Suomessa normaalia, miten tämä Suomessa hoidetaan"

Vierailija
29/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei mene viesti muutoin perille. Lakimme ja lepsut rangaistuksemme eivät asiaa tee tulijalle selväksi vaan pikemminkin hyvin epäselväksi. Muuallahan maailmassa ei asioita tarvitse selostaa saapujille; saapuja kyllä ottaa niistä selvää - tai vaihtoehtoisesti menettää päänsä tai istuu lopun elämäänsä telkien takana!

Vierailija
30/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niita suomalaisiakin tavattu jotka tulevat USAaan ja "opettavat" paikallisia maksamaan tarjoilijoille kunnolla jattamalla tippaamatta.

Suomalaisilla on myos tapana nimitella tyhmaksi ja typeraksi kaikkea mika on erilaista kuin Suomessa.

Vierailija
31/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kansainvälisempi ihminen sitä vähemmän vertailee asioita kotimaahansa.

No joopa joo. Mulla on kuudessa eri maassa asunut kaveri ja edelleen vertailee muita maita kotimaahansa

Vierailija
32/32 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en niin paljon keskustele ulkolaisten kaverieni kanssa videopuheluissa vaan annan sauvojen tehdä taikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän