Kerrostaloasujat, mitä teille kuuluu naapurista?
Kuuluuko normaaliääninen puhe?
Itse asun 90-luvulla rakennetussa elementtikerrostalossa ja kuulen naapureiden puhelut ylä- ja alakerrasta. En erota sanoja, mutta äänenpainot kyllä. Onkohan tämmöinen ihan tavallista vai onko täällä keskimääräistä huonommat äänieristykset? Sinänsä kaikki naapurini ovat tolkkuja tyyppejä eivätkä häiriköi, vaan elävät ihan tavallista elämää ilman yömölyämistä. Eli en ole tässä valittamassa naapureistani.
Kommentit (76)
Asun -57 rakennetussa kerrostalossa ylimmässä kerroksessa. Alhaalta kuuluu välillä puhe läpi, sanoja ei kuitenkaan pysty erottamaan. Seinänaapurilla on keittiö mun olkkarin vieressä ja sieltä kuuluu välillä kolinaa. Hissin kohina kuuluu myös.
Ennen tätä asuin 70-luvun kerrostalossa. Sieltä kuului ylä- ja alakerrasta puhe läpi, vessassa pystyi erottamaan sanatkin. Lisäksi jos seinänaapurissa olivat eteisessä, pystyin kuulemaan puheen. Lisäksi ulko-oven ja hissin oven kolaukset kuuluivat aina.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 19:31"]
Yläkerrasta kuului kun porukka käveli kovaäänisesti noin 24/7. Sain jonkun oudon masennuksen siitä jota on jatkunut muutonkin jälkeen kohta pari vuotta. :/
[/quote]
Minua kiinnostaa tämä, sillä muutin itse kolme viikkoa sitten uuteen asuntoon ja yläpuolellani asuu kanta-astuja. Yllätyin miten askelten töminä vaikuttaa minuun; saan siitä voimakasta ahdistusta vaikka olen muuten ihan terve tasapainoinen ihminen. Se töminä ei ole pelkästään ääntä vaan se kaikuu huonekaluista, "tärähtelee" ja tunkeutuu pään sisään. Etsin tällä hetkellä uutta asuntoa. Kiinnostaa tuollaisten matala-taajuisten äänten vaikutus mieleen ja kuulisin mieluusti lisääkin kokemuksia.
Musiikki kuuluu jos on kovalla, Facebookin ilmoitusääänet kuuluvat kans jos itellä ei ole tv/musa päällä. Puhe kuuluu jos puhuu kovaa, vessaan kuuluu hiljaisempikin puhe. Askeleet kuuluvat yläkerrasta. Aika ohuet seinät, vanha talo, muttei haittaa, en ole itsekään kovin hiljainen ja ollaan kavereita naapurien kanssa.
Asun 1988 rakennetussa luhtitalossa, ja jokaikinen päivä alakerrasta kuuluu seksiääniä. Taitaa olla niillä hommmat hallussa. Ei siinä muuta, mutta vähän häiritsee kuunnella toisten touhuja, kuuluu nimittäin tosi hyvin.
Saman kerroksen seinänaapureilta kuuluu huutaminen (yksi ilta kuuntelin, kun äiti ja lapsi riitelevät keskenään "nosta se kuppi!!" "enkä nosta, tyhmä kuppi!!") ja joskus jotain hyvin etäistä puheensorinaa, sekin tosin vain mun makuuhuoneeseen, kun mulla on yksi "yhteinen" seinä heidän kanssaan. Ylhäältä kuuluu joskus jotakin isompaa kolinaa ja kylpyhuoneeseen jotakin ihmeellistä möykkää yläkerrasta, ilmeisesti putkia pitkin, varmaan jonkun mummon telkkari huutaa turhan kovalla? Muutaman kerran myös jonkun koira haukkunut. Mutta eivät nämä häiritse, normaalia elämistä. Kerran olen ärsyyntynyt, kun mun huoneessa (asun siis kämppiksen kanssa) on parveke, ja ei eristys tunnu olevan ihan kunnossa niin äänen kuin lämmönkään puolesta ja naapurit tulivat kerrosta ylempänä keskellä yötä n. 4 aikaan tupakoimaan parvekkeelleen HYVIN kovaäänisesti. Kauheaa kännisten ölinää kuuntelin varmaan sen tunnin, olin jo nousemassa huutamaan tosi kiukkuisesti, että haistakaa vittu ja antakaa muiden nukkua. Ei onneksi ole kuulunut tuolta mitään sen jälkeen öisin tai sitten en vain enää herää ääniin niin helposti.
Viikonloppuisin kaduilla harhailevien känni-idioottien huuto tuosta kadulta kyllä kuuluu sitten koko rahalla, kun eivät naapurit metelöi öisin. Meidän talon kulma on ilmeisen suosittu paikka selvittää perhe-, parisuhde- ja sukuriidat. Kamala huuto aina välillä. Myös amisbemaristit ovat löytäneet tälle kadulle ja kamalaa bassonjumputusta saa kuunnella liki päivittäin... Mutta no, näihinkin tottuu ja toisaalta keskustassa piisaa tätä vilinää aina.
Talo on rakennettu 90-luvulla, ja tuntuu että ihan kaikki äänet kuuluu... Hissi ja kaikki muukin rappukäytävästä, alakerran porukka bilettää karmean kälätyksen kera ja musiikki niin lujalla että saan kappaleista sanoja myöten selvää, ja huutavat joukkotupakalla parvekkeella...
Toisesta seinänaapurista ei kuulu kuin vessapaperirullatelineen kitinä :D Mutta toisella on x määrä hyperaktiivisia ala-asteikäisiä lapsia, jotka kaiken päivää kirkuvat ja juoksevat päin seiniä, ja lisäksi sieltä kuuluu kännykän värinähälytys ihan jatkuvasti, kovaääninen puhe, kaapinovien narina ja voi luoja, imurointi joka saattaa jatkua lähemmäs kolme tuntia kerrallaan :D Taitaa olla joku siivousfanaatikko se niiden äiti...
Oikeasti kuitenkin lähinnä yläkerran naapurit häiritsee... Äijä siellä kusee seisaaltaan niin että minun koko kämppä kaikuu, ja kävelee myös kuin norsulauma, mutta AAARGH kun siellä siirrettiin NARISEVA SÄNKY KIINNI PATTERIIN, ja nyt herään joka v...n kerta kun jompikumpi pariskunnasta kääntyy yöllä sängyssä. Koitin ystävällisesti sanoa, että se ääni kaikuu patterin kautta ihan tolkuttomana, mutta heidän mielestään heillä on OIKEUS pitää huonekalut siinä missä haluavat. Voisikohan tällaisesta valittaa isännöitsijälle tms.?
Asun 80-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja täällä lienee säästetty äänieristyskuluissa. Aiemmin talossa asui paljon eläkeläisiä, joiden meluaminen oli vain liian kovalla mekastava tv, mutta pappojen siirryttyä taivaallisille katseluareenoille tilalle on muuttanut runsaasti nuorisoa, ja öinen älämölö on taattu. Kaikki vessan lorinat, puhelimeen huutamiset, kiroilut, koirien kilahtamiset aamuyöstä porukan ilmestyessä baarista kuuluvat selvästi. Ja mikä hiton vimma lienee osalla hinata huonekaluja pitkin lattioita oli kellonaika mikä vaan...
Meillä -07 rakennettu talo. Ei kuulu YHTÄÄN mitään. Kerran kuului yläkerrasta joku pomputusääni, mutta muuten tänne ei todella kuulu yhtikäs mitään. Eikä ole eläkeläistalo, vaan lapsiperheitä ja aikuisia pariskuntia. Edellisessä 50-luvun talossa kuului paljon enemmän äänet, joskaan ei liian häiritsevästi. Yhdessä 60-luvun talossa kuului esim. Normaali puhe ja jos naapuri sai tekstiviestin..
Ei juuri mitään. Ainoastaan poraaminen ja isompi kolina kuuluu asuntoon sisälle. Rappuun kyllä kuuluu esim. lasten itku, mutta tällöinkin taitaa johtua siitä, että ko. asunnon väliovi on auki. Talo on 50-luvulla rakennettu.
2007 rakennettu kerrostalo. Yläkerran asunnossa juokseminen kuuluu. Jos itse olen vessassa niin sinne kuuluu myös yläkerran suihkuttelu ja vessakäynnit, ei muualle asuntoon onneksi. Lähimmiltä parvekkeilta kuuluu puhuminen, bileiden aikaan suurin jumputus.
Rivitalo 1996.
- Naapuri tulee kotiin, kuulostaa niin kuin tulisi meille kun avaa ja sulkee ulko-oven
- pesukone
- koiran haukunta
- naapurin teini yskii yötä myöten röökikeuhkonsa pihalle
- vessanveto
- suihkunlorina
- molemmin puolin naapurineukkojen kälätykset
- epämääräistä kilinää ja kolinaa molemmin puolin
- lähistöllä sijaitseva såhkömuuntajapömpeli hurisee yötäpäivää, kuulostaa niin kuin oltais laivalla
- jatkuu...
Mä en tajua miten nää seinät voi olla näin pahvista?! Luojan kiitos omakotitalomme valmistuu kevääseen mennessä, ei enää koskaan naapureita kiitos!!
Jos omassa kämpässä on hiljaista, kuulen ylä- ja alakerrasta aivan kaiken. Kaikki keskustelut millä tahansa äänenvoimakkuudella.
Olen oppinut tuntemaan nämä naapurit nimeltä riitoja ja muita keskusteluita kuunnellessa.
Mikäli yläkerran 8-vuotias tyttö luet tätä, lopeta laulaminen! Sulla ei ole tulevaisuutta sillä alalla.
Ja alakerran emäntä, jätä se mies. Se pettää sua sen työkaverin kanssa.
Elementtitalossa asun ja kaikki kuuluu. Muutin maalta ja harmittaa, ettei tajunnut ottaa selvää äänien kantautumisesta ennen muuttoa. Yläkerran naapurin liikehdintä sängyssä kuuluu kaikuen, samoin hänen kusemisäänet ja vessanvedot. Joku kanta-astujakin löytyy. Alakerrassa sitten soitellaankin kitaraa, rumpuja, riidellään ja mölistään ihan muuten vaan - etenkin klo 22 jälkeen. Sitten kun vielä äänet ei tuo tarpeeksi harmia, niin leijailee mm. tupakansavu omaan eteiseeni, rappukäytävän kautta. Lovely.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 17:07"]Omistusasunnossa kuului aivan kaikki. Nyt olen asunut kaupungin kerrostaloissa Itä-Helsingissä ja kantakaupungissa, ei ole koskaan kuulunut MITÄÄN. Ei siis mitään. Todella erikoista. Asun kuin okt:ssa, en kuule yhtään mitään koskaan.
[/quote]
Kuulovaurio?
Olen asunut ainoastaan 70-luvulla rakennetuissa asunnoissa ja niissä ei ole kuulunut juuri mitään.
Ainaostaan jos joku on huudattanut musiikkia täysillä. Puheet/pesukone/suihku/vessaäänet eivät ole häirinneet.