En löydä kirjaston kirjaa mistään. Olen uusinut lainan viisi kertaa ja pitäisi palauttaa
Kommentit (13)
Ilmoita se kadonneeksi. Joudut maksamaan siitä jonkun sakon mutta ei se mikään ylivoimainen summa ole.
Kirjoja katoaa kaiken aikaa, ei sille voi mitään.
Maksat sen vaan reilusti. Ei ole yleensä iso summa.
Kirjastoilla taitaa olla joku katto niissä korvauksissa per kirja, eli vaikka olisi 200€ hinta niin maksat 40€ tms.
Mutta siellä hyllyn takana se on;-)
Yleensä se korvaussumma on jtn 20-30e. Kerran hävitin yllättävällä ryyppyreissulla kalliin yli 120 e arvoisen kurssikirjan jonka lainasin paikallisesta kirjastosta, en kampukselta. Laskua tuli jtn 30 + laskutuslisä paperilaskusta 5e.
”Olin palauttamassa kirjaa, mutta naamiomies sieppasi sen kädestäni ja pinkaisi pakoon. Yritin juosta perään mutta en saanut häntä kiinni.”
Hoida tilanne suoraselkäisesti, huijaaminen ei ole reilua, kun on tavallaan kaikkien yhteisestä omaisuudesta kyse. Yleensä suoraan rahalla maksamisen sijasta kadonneen kirjan voi korvata myös hankkimalla samanlaisen tilalle. Se saa olla käytettykin, kunhan on hyvässä kunnossa, joten voit päästä halvemmalla näin. Kannattaa kysyä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
”Olin palauttamassa kirjaa, mutta naamiomies sieppasi sen kädestäni ja pinkaisi pakoon. Yritin juosta perään mutta en saanut häntä kiinni.”
Samalla toki toimitat myös tekemäsi rikosilmoituksen asiasta.
Tarkasta nyt kaikkien huonekalujen alta ja takaa. Ja sitten katso jos kyseinen kappale olisikin siellä kirjaston hyllyssä, sillä näinkin voi käydä..
Yleensä annetaan lisäaikaa, tai kirja laitetaan hakuun tietyksi ajaksi, jos se ilmaantuisi vielä jostain. Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä kirjastoon ja kertoa tilanteesta. Joustoa löytyy yleensä ainakin lisäajan muodossa.
kerran löysin "myöhästyneen" kirjan kirjaston hyllystä - olin sen palauttanut, mutta joko vahingossa laittanut suoraan palautettujen kirjojen koriin tai laite ei ollut rekistöröinyt sitä. Kirjaston hoitaja oli vienyt sen hyllyyn, ja kun kukaan ei ollut sitä vielä lainannut, niin ei ollut huomattu että ko. kirja oli vielä rekisteröity minun lainaamakseni.
Jos veisi kasan paperisilppua (koira söi)
Menisi vakuutukseen piikkiin.
Se väite, että olen kyllä palauttanut sen, on loppujen lopuksi kestämätön. Kirjan pitäisi sitten löytyä kirjastosta.
Jos taas toinen asiakas on sen jo lainannut itselleen, laina kirjautuu automaattisesti sille uudelle lainaajalle eikä näy enää edellisen asiakkaan lainoissa.
On hyvin harvinaista, että kirja katoaisi siellä kirjastossa niin, että sitä ei olisi ehditty merkitä palautetuksi. Jotkut koittavat väittää, että palautin sen tähän tiskille, ja virkailijaa ei näkynyt ja varmasti joku toinen asiakas on sen siitä tiskiltä vienyt. No, se edellyttää sitten, että "se toinen asiakas" on vienyt kirjan lainaamatta sitä itselleen. Miksi hän niin tekisi?
Kaikkihan on tietysti mahdollista. Kymmenien vuosien virkailijakokemuksella sanoisin, että kaikkea on nähty. On joku kirja joskus todellakin ikään kuin haihtunut ilmaan. Ne on kuitenkin kadonneet hyllystä, eli toki jotkut asiakkaat vievät kirjan ohi lainauksen, mikä syy sitten kenelläkin. Nykyään kirjoissa on kyllä hälyttimet, mutta ei kaikissa kirjastoissa kuitenkaan.
Ihan normijuttuja on, että asiakas väittää ihan varmasti palauttaneensa kirjan ja asia sovitaan kirjaston kanssa miten sitten sovitaankin, ja vuoden parin päästä asiakas tuo kirjan ja sanoo, että se löytyikin mökiltä tai kaapin alta tai jostain. Siksi ei aina ole haluttu asiakkaan edes korvaavan kirjaa kovin nopeasti, koska käytäntö tosiaan on sanellut, että se saattaa hyvinkin putkahtaa esiin yllättäen, ja korvaussumma pitää sitten maksaa asiakkaalle takaisin, mikä teettää ylimääräistä työtä. Eli asiakkaan kannattaa ihan vaan reilusti sanoa, että kirja on nyt hukassa ja sovitaan virkailijan kanssa sille uusi pitempi laina-aika, jotta sakkomaksut ei alkaisi juosta. Uusintaa voi jatkaa pitkäänkin ja maksaa vasta sitten kun on varmaa, että lainaa ei enää löydy.
Korvaussumma riippuu kirjasta, uusi kirja korvataan täydestä hinnasta. mutta vanhempien kirjojen kohdalla on kerroin, jonka mukaan se korvataan, eihän siitä enää uuden hintaa voi ottaa. Voi olla hyvinkin vähäinen korvaus.
Sano, että olet luultavasti palauttanut sen, mutta piippaus epäonnistui. Tämä toimi itselläni, tosin olin juuri käynyt sen oikeastikin palauttamassa.
Yksi kadonnut kirja oli valahtanut lipaston laatikosta hyllyn rakenteisiin. Oli niin ohut, että ei edes jumittanut laatikkoa.