Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelu kassat?

Vierailija
05.04.2022 |

Mikä järki

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hassua, kun cittarissa siinä itsepalvelukassoilla häärii yksi myyjä kokopäivätoimisena neuvomassa.  Sama ajan- ja palkkakustannusten säästö olisi, jos hän piippaisi tavarat ja perisi rahat.  Maksaahan ne laitteetkin.

Yksi ihminen hoitaa esim Omenassa kuutta kassapäätettä yhtä aikaa. Ja siellä voi mm. alkoholin ostaa itsepalvelukassalta juuri tuon työntekijän läsnäolon takia, toisin kuin S-ryhmässä. samoin kaikki alennetut tuotteet jne. Jos mulla on kaksi tuotetta, ja joka kassalla on 10 ihmisen jono, mielelläni käytän itsepavelukassaaa. Varsinkin tossa lähi S-marketissa, jossa on aina vain yksi kassa auki, oli asiakkaita kuinka paljon hyvänsä.

Kyllä mä olen ostanut alkoholia itsepalvelukassalta Prismassa. Pyysin vain kassoja valvovan myyjän kuittaamaan sen minun yhden siiderini :-) 

Joissain S-Marketeissa tosiaan itsepalvelukassoja valvoo viereisen kassan työntekijä, silloin en tiedä, miten noiden ikärajavalvottavien ostosten suhteen menee. Mutta jotain muita itsepalvelukassaongelmia on pystynyt kassatyöntekijä kuittaamaan nousematta sen tavallisen kassahihnan takaa.

Niitä ei voi itsepalvelukassalta ostaa. Eikä alennettuja tuotteita myöskään. Täällä meillä päin noi onnistuu ihan K-Supermarketistakin, mutta ei S-marketista. Ja tölkit viedään ihan siinä pakkauksessaan läpi, jos vaikka ostaa 6 olutta, ei yksitellen.

Vierailija
82/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hassua, kun cittarissa siinä itsepalvelukassoilla häärii yksi myyjä kokopäivätoimisena neuvomassa.  Sama ajan- ja palkkakustannusten säästö olisi, jos hän piippaisi tavarat ja perisi rahat.  Maksaahan ne laitteetkin.

Myyjä kuittaa ikärajavalvotut tuotteet.

Tai sitten ei kuittaa, koska kaikkialla sellaisia tuotteita ei voi ostaa itsepalvelukassalta. Montako kertaa se pitää sanoa?

Turha yrittää kun minä minä minä minä. On aina oikeassa. Meillä Citymarketissa lukee ISOILLA TIKKUKIRJAIMILLA itsepalvelukassoilla ei voi maksaa alkoholi eikä tupakkatuotteita.

terv. Kokonaan eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin ostaminen itsepalvelukassoilla vaihtelee, kuten jo todettukin tässä ketjussa. Hok-elannon (pk-seutu) Prismoissa, niissä joissa olen käynyt, voi alkoa ostaa ip-kassoilta. Kun piippaa ikärajavalvotun tuotteen kassaan, sen valotolppaan syttyy erivärinen valo ja myyjä tietään tulla luokse. Ja jos ei myyjä huomaa, tulevat kyllä pyytäessä. Yleensä myyjiä paikalla 1-2. Näpyttelevät kassaan, että ikärajavalvonta tehty. Yleensä säästän alkoholilliset ja alelapulliset tuotteet sellaiseen, että myyjä lähellä vapaana ja saa hoitaa ne kaikki kerralla. Lohjan Prismassa ip-kassoja valvoja myyjä sai etänä omalta koneeltaan tehtyä ikärajavalvonnan, kun minulta ei papereita tarvitse kysyä (ei voi luulla 30-vuotiaaksi tai alle). Kätevää.

Ostosten keräily sen kapulan kanssa on myös kokeiltu. Siinä erikoisuutena, että se tulostettu lipuke pitää näyttää ensin ip-kassaan ja vasta sitten muut ostokset. Ja näytti siltä, että myyjä joutui jokaisen alkoholiostoksen, joita oli kuitilla 3-4 hyväksymään erikseen. En ole tästä ihan varma, koska myyjät eivät vielä täysin itsekään osanneet käyttää järjestelmää.

Vierailija
84/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, siis, jos siinä on vaikka kuusi itsepalvelukassaa, joilla kaikilla on asiakas, niin se on sama asia kuin se, että olis yksi henkilökassa ja siinä olisi kuusi asiakasta jonossa...

Pitäähän isoissa marketeissa vahti olla katsomassa, ettei joku vain ihmisvilinässä kävele siitä itsepalvelukassojen loosista tavaroita maksamatta läpi. 

Tiedän minäkin,  ett yhdessä paikkakunnan Prismassa on aina joku siinä itsepalveluosastolla kyttäämässä, ja se osasto muuten menee sitten kiinni, kun sen vahdin työaika illalla päättyy. Sitten on Prismoja, joissa ei kyttää ole, mutta jos joku ongelma tulee niin lähin kassa sitten hoitaa tilanteen...

Sen vahdin tehtävä niissä isoissa marketeissa on enemmänkin just se vahtiminen... Kyllä ne itsepalvelukassat jo ihmisille tuttuja, ainoa mikä tuottaa ongelmaa on se, että kaljaa ja siideriä yritetään maksaa näillä ip-kassoilla.

Mitä horiset? Kyllä niissä kaljatkin voi itse vetää läpi. Joka tölkin tosin joutuu erikseen vetämään.

Taidat olla nytkin kännissä, kun ei mene jakeluun että kaikkialla EI VOI ostaa alkoholia itsepalvelukassan kautta.

Ehkä se kuvittelee, että Alkossakin on itsepalvelukassa!

Ikärajoite-tuotteita ei voi maksaa ip-kassalla! Sen vuoksi, että ikärajan toteutumista pitää voida valvoa.

Ip-kassalla voi ostaa, koska ikärajavalvontaa tekee myyjät kuten tavan kassoillakin. Ei kaikissa kaupoissa kuten tässä ketjussa tuli ilmi, mutta isoissa kaupoissa lähes poikkeuksettta pystyy.

No, ei pysty. Ei pysty ainakaan siinä isossa Prismassa jossa se valvoja siellä ip-kassaloosin päässä seisoo. 

Ei ole tupakkahyllyä, ja niissä kassalaitteen vieressä olevissa lapuissa selvästi sanotaan ettei alkoholijuomia ja aletuotteita voi maksaa sillä kassalla.

Sanopa nyt se marketti missä pystyy promillekaljaa ostamaan ip-kassalla.

https://pirkanmaanosuuskauppa.fi/news/pikakassoilta-voi-ostaa-nyt-myos-…

Lokakuussa korkein hallinto-oikeus antoi päätöksen, jonka mukaan itsepalvelukassalla ei ole estettä myydä alkoholijuomia, jos valvonta on järjestetty asianmukaisesti. Päätöksen jälkeen Pirkanmaan Osuuskauppa haki aluehallintovirastolta lisäystä alkoholinmyyntilupiin. Luvat ovat nyt kunnossa, joten alkoholia voi ostaa Pikakassalta S-market Hervannassa, S-market Pendoliinossa ja Sokos Herkussa.

No, hyvä että kerroitte lopultakin oikein konkretian kanssa. Tuli uskottavaksi heti. Mutta täällä niissä isoissakaan marketeissa joissa valvoja on paikalla ip-kassoilla ei saa. Tosin en ole yrittänyt ostaakaan, että sillä mielellä väitän... 

Kerro nyt joku esimerkki. Itse ainakin olen aina onnistunut ostamaan, jos siinä on koko ajan henkilökunta paikalla. Pienemmissä marketeissa ei ole ja niillä mainitaan, ettei alkoholia tai muuta k18 tavaraa voi ostaa.

Myllyn Prisma. Löytyy valvottu itsepalvelukarsina mutta ei sieltä ainakaan muutama kuukausi sitten saanut alkoa ostaa. En muista saiko edes punalapputuotteita.

Juu, ja toi on kai Turun seudun Prismoista isoin. Pienimmissä Prismoissa ei myöskään voi ostaa Turun seudulla.

Niissä ei taida olla sitä koko karsinaa, enkä muista onko Tampereentien Prismassa ylipäätään edes IP-kassoja? Pitkään ei ollut, mutta oisko nyt lähiaikoina tullut?

No, ei ole karsinaa, mutta on ip-kassoja, Länsikeskuksen Prisma.

Vierailija
85/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kannattavia esim. huijausten ja varkauksien vuoksi, koska Lidl ei ole siirtynyt niihin. Saksalaiset osaa laskea kannattavuuden tarkkaan.

Ainakin Helsingin alppikylän Lidlissä on itsepalvelukassat

Vierailija
86/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi paljonkin järkeä, kunhan ainakin ruuhka aikana ihmiset ymmärtäisivät noudattaa sitä viiden tuotteen rajoitusta. Jos ostoksia on enemmän kuin viisi kappaletta, niin mars tavalliselle kassalle!

Kyllä useimmilla itsepalvelukassolla saa ostaa ihan niin monta tuotetta kuin haluaa. Sitten on erikseen pikakassoja joissa juuri esim max 5 ostosta

Vierailija
87/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, siis, jos siinä on vaikka kuusi itsepalvelukassaa, joilla kaikilla on asiakas, niin se on sama asia kuin se, että olis yksi henkilökassa ja siinä olisi kuusi asiakasta jonossa...

Pitäähän isoissa marketeissa vahti olla katsomassa, ettei joku vain ihmisvilinässä kävele siitä itsepalvelukassojen loosista tavaroita maksamatta läpi. 

Tiedän minäkin,  ett yhdessä paikkakunnan Prismassa on aina joku siinä itsepalveluosastolla kyttäämässä, ja se osasto muuten menee sitten kiinni, kun sen vahdin työaika illalla päättyy. Sitten on Prismoja, joissa ei kyttää ole, mutta jos joku ongelma tulee niin lähin kassa sitten hoitaa tilanteen...

Sen vahdin tehtävä niissä isoissa marketeissa on enemmänkin just se vahtiminen... Kyllä ne itsepalvelukassat jo ihmisille tuttuja, ainoa mikä tuottaa ongelmaa on se, että kaljaa ja siideriä yritetään maksaa näillä ip-kassoilla.

Mitä horiset? Kyllä niissä kaljatkin voi itse vetää läpi. Joka tölkin tosin joutuu erikseen vetämään.

Taidat olla nytkin kännissä, kun ei mene jakeluun että kaikkialla EI VOI ostaa alkoholia itsepalvelukassan kautta.

Ehkä se kuvittelee, että Alkossakin on itsepalvelukassa!

Ikärajoite-tuotteita ei voi maksaa ip-kassalla! Sen vuoksi, että ikärajan toteutumista pitää voida valvoa.

Ip-kassalla voi ostaa, koska ikärajavalvontaa tekee myyjät kuten tavan kassoillakin. Ei kaikissa kaupoissa kuten tässä ketjussa tuli ilmi, mutta isoissa kaupoissa lähes poikkeuksettta pystyy.

No, ei pysty. Ei pysty ainakaan siinä isossa Prismassa jossa se valvoja siellä ip-kassaloosin päässä seisoo. 

Ei ole tupakkahyllyä, ja niissä kassalaitteen vieressä olevissa lapuissa selvästi sanotaan ettei alkoholijuomia ja aletuotteita voi maksaa sillä kassalla.

Sanopa nyt se marketti missä pystyy promillekaljaa ostamaan ip-kassalla.

Espoossa Ison Omenan sittarissa ainakin pystyy. Se valvova myyjä käy kuittaamassa.

Vierailija
88/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsen kaupan jos siinä on itsepalvelukassa. Vieressä on kymmenen metriä jonoa, ja itse olen itsepalvelukassan kautta ulkona 30 sekunnissa.

Tämä on se millä ihmiset pakotetaan palvelemaan itse itseään, henkilökassoja ei miehitetä, vaikka nähtäisiin tarve.

Itse en koskaan voi käyttää itsepalvelua, koska ale tuotteita korissa.

Vierailija
89/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs nyt! Vie Sannaltakin tulevan ammatin!

Vierailija
90/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän jonotan kassalle jossa on kassahenkilö. Ne robotit ja automaatit kun ei maksa veroja eikä eläkemaksuja, niiltä ei saa nuoriso kesätyöpaikkaa, eikä opiskelja osa-aikatyötä opintojen oheen.

Vierailija
91/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kannattavia esim. huijausten ja varkauksien vuoksi, koska Lidl ei ole siirtynyt niihin. Saksalaiset osaa laskea kannattavuuden tarkkaan.

Saksalainen tehokkuus on ihan puhdas vitsi. Nehän maksaa tankatessakin bensan vielä käteisellä ja vielä niin että auto jää mittarille seisomaan siksi aikaa kun käydään sisällä maksamassa. Kaupoissa niillä ei ole lainkaan mitään laareja tuotteile, kuten Suomessa, vaan kaikki kiltisti odottaa että kassalla oleva mummo pakkaa tavaransa, ennen kuin tulee seuraavan asiakkaan vuoro. Saksassa jos vie kirjeen postiin niin sitä punnitaan ja mittaillaan tyyliin 10 minuuttia että se saadaan lukiteltua ja myytyä siihen sopiva postimerkki.

Vierailija
92/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelukassoila ei voi maksaa ikärajoitettujen tuotteiden lisäksi myöskään leipomotuotteita sellaisissa myymälöissä, joissa niitä ei punnita vaan kassa joutuu itse näppäilemään tuotteen. Tämä on merkittävä puute.

Vierailija
93/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän jonotan kassalle jossa on kassahenkilö. Ne robotit ja automaatit kun ei maksa veroja eikä eläkemaksuja, niiltä ei saa nuoriso kesätyöpaikkaa, eikä opiskelja osa-aikatyötä opintojen oheen.

Työn verotushan onkin ihan hanurista. Nimen omaan pitäisi maksaa tuotannosta ja varsinkin raaka-aineiden käytöstä, jolloin valtion verotuloista suuri osa raaka-aineiden käytöstä ja jalostusarvon tuottamisesta, eikä työstä.

Vierailija
94/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs ap tuumaa niistä itseskannauskapuloista? Siis sellaisista mitä pidetään kauppareissun ajan mukana. Ostokset luetaan sitä mukaa, kun ne laitetaan kärryyn. 

Tulispa sellaiset käyttöön täälläkin, ulkomailla olen nähny.

Ainakin Prismoihin on tulossa. Muutamassa on jo käytössä:

https://s-ryhma.fi/uutinen/keraa-ja-skannaa-palvelu-laajenee-kohta-lahe…

Kerran testannut ja erittäin näppärä, kun voi laittaa ostokset suoraan kassiin, niin jää se kassan päässä pakkaushässäkkä pois.

Olet kokeillut Prismassa? Miten ostokset maksettiin?

Vierailija
95/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitsen kaupan jos siinä on itsepalvelukassa. Vieressä on kymmenen metriä jonoa, ja itse olen itsepalvelukassan kautta ulkona 30 sekunnissa.

Et vissiin osta satasilla?

Aika usein parikypää riittää.

Vierailija
96/96 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset tädit tykkää seistä kassalla jonossa Kuomissa ja heijastinvaljaissaan 😂

Ja maksaa TIETYSTI käteisellä 😆

Mitä vikaa on kuomissa ja heijastinvaljaissa? Onko se sinun mielestä jotenkin noloa jos jalkoja ei palele eikä jää auton alle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme