Lihaton lokakuu - osallistutko?
Tänä vuonna ei kai ole mitään "virallista" tapahtumaa, mutta mikä estää vetämästä omaa lihatonta kuukautta? :) Ite ajattelin syödä mahdollisimman vegaanisti ja katsoa, miten tämmöinen ruokavalio itselleni sopii.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:36"]
Naurettavia joidenkin kommentit täällä :D "No en TODELLAKAAN osallistu!!111" Ymmärrän kyllä, jos ruokavalio on jo valmiiksi todella rajoittunut allergioiden tms. vuoksi, mutta nirsoilu ja kasvisruoan suoranainen pelkääminen on lähinnä huvittavaa ja surullistakin kun aikuisista ihmisistä kuitenkin on kyse.
Aion osallistua sekä oman terveyteni ja hyvinvointini että myös eläinten, ympäristön ja eettisten syiden takia. Tavoitteena jatkaa kasvislinjalla tästä eteenpäin muutekin :)
[/quote]
Komppaan sinua ja Risto Isomäkeä (ohessa linkki). Miksi on niin tärkeää syödä lihaa? Voisihan sitä edes vähentää, eikä elämä varmastikaan muuttuisi huonommaksi.
Tuskin kukaan oikeasti on sitä mieltä, että lihansyönti ja sen lieveilmiöt (karjankasvatus, tehotuotanto, antibioottiresistentit bakteerikannat, eläinten kärsimys, luonnonvarojen tuhlaus, jne.) ovat hyvä juttu. Ehkä se vain on niin, että tajutaan omien tekojen ja valintojen seuraukset ja alitajuisesti podetaan niistä huonoa omaatuntoa. Hyökkäys on paras puolustus.
[/quote]
Ja se linkkikin vielä:
http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/vegaia/artikkelit/jos-ihmiskunta-jatkaa-lihansyontia-kay-huonosti
Osallistun omasta puolestani. En syö lainkaan lihaa, mutta en kyllä ole vegaani enkä vegetaristikaan, Syön myös kalaa, munia ja maitotuotteita.
Näin on mennyt viimeiset 25 vuotta. Kokolihan jätin 33 vuotta sitten.
Mies menee hirvimetsälle niin silloin sitä vasta syödäänkin.
Ajattelin olla syömättä punaista lihaa lokakuussa, kanaa ja (pääasiassa) kalaa sitten muutaman kerran viikossa. Pitää harjoitella kasvisruokien tekemistä, viime vuonna selkäranka katkesi parin viikon kohdalla kun en vain osannut tehdä kikherneistä, pavuista ja soijasta hyvää ruokaa. Ei pitäisi lähteä soitellen sotaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:41"]
Ei kyse ole nirsoilusta tai siitä että pelkäisi kasvisruokaa, vaan siitä, että kasvisruoka nyt yleensä sattuu olemaan pahaa eikä ole ravintoarvoiltaan riittävän monipuolista. Puputa sinä heinää jos haluat, mutta älä tuputa ideologiaasi muille.
[/quote]
Ei se lihakaan yleensä pelkiltään kovin ihmeelliseltä maistu. Itse olen ainakin saanut ruokavaliostani huomattavasti monipuolisemman ja maistuvamman erilaisiin kasvisruokiin tutustumalla - olen maistellut ja ottanut vakituiseenkin käyttöön paljon sellaisia kasviksia, hedelmiä, mausteita, papuja yms. joihin en ollut aiemmin tutustunut. Jos ainoat kokemukset kasvisruoasta ovat ankeat laitossafkat, niin ei ihme jos asenne on negatiivinen. Monet etniset ruoat (intialaiset, korealaiset, afrikkalaiset jne.) ovat aivan käsittämättömän hyviä ja usein ihan vegaanisiakin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:15"]Tänä vuonna ei kai ole mitään "virallista" tapahtumaa, mutta mikä estää vetämästä omaa lihatonta kuukautta? :) Ite ajattelin syödä mahdollisimman vegaanisti ja katsoa, miten tämmöinen ruokavalio itselleni sopii.
[/quote]
Mulla se ei poikkea mitenkään muista kuukausista, lihaa kun en ole saanut vuosikausiin. Omaa nakinpätkää vemppaamalla tässä on menty jo useampi vuosi ja samaan tahtiin tattia hakattaneen jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:36"]Naurettavia joidenkin kommentit täällä :D "No en TODELLAKAAN osallistu!!111" Ymmärrän kyllä, jos ruokavalio on jo valmiiksi todella rajoittunut allergioiden tms. vuoksi, mutta nirsoilu ja kasvisruoan suoranainen pelkääminen on lähinnä huvittavaa ja surullistakin kun aikuisista ihmisistä kuitenkin on kyse.
Aion osallistua sekä oman terveyteni ja hyvinvointini että myös eläinten, ympäristön ja eettisten syiden takia. Tavoitteena jatkaa kasvislinjalla tästä eteenpäin muutekin :)
[/quote] Liha kuuluu ruokavaliooni siinä missä kasviksetkin. En minäkään tule itkemään jos sä et ois valmis olemaan kuukautta ilman kasviksia.
[/quote] Ja mitä sinä siinä alapeukutat pidä vaan huoli omista syömisistäsi.
Hehheh kiitos muistutuksesta. Koska te viherpiipertäjät vedättä itujenna, täytyy minun ja perheeni vetää lihaa tupla-annokset! Ei mies pysy raameissaan pelkillä porkkanoilla eikä poikani kasva jänisten ruualla mieheksi!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:23"]Saako lihaa laittaa suuhunsa, jos ei syö sitä?
[/quote]
Onko kysymys munasta, siis kovasta kyrpä-elimestä?
Ilman muuta suuhun vaan, kaikki naiset tehkää miehillenne hyvä lokakuu!!!
Ei kasvispainotteisen ruuan tarvitse olla mitään soijapapuja ja kikherneitä. Etenkin jos kelpuuttaa maitotuotteet tai kalan siihen oheen.
Itse olen tänään esimerkiksi syönyt aamupalaksi jogurtin, jonka seassa oli mysliä ja kuutioitu nektariini. Usein syön mustkoita, vadelmia, hilloja ja muita marjoja sen jogurtin kanssa.
Lounaalla kävin kiinalaisessa ravintolassa, siellä keräsin buffettipöydästä kasviskevätkääryleitä, lohta, paistettua riisiä, nuudeleita ja vihanneswokkia. Alkusalaattikin löytyi kokoamalla linjastosta. Jälkiruuaksi söin päärynäjäätelön.
Päivälliseksi voisi maistua vaikka tomaattikeitto/ sienikeitto ja sämpylä, mutta ei ole nälkä, kun söin lounaalla niin paljon. Tai vaikka avokadosalaatti, jossa on pähkinöitä.
Illalla teen lämpimiä leipiä kauraviipaleista uunissa. Päälle laitan vuohenjuustoa, tomaattia ja tuoretta basilikaa. Mustapippurirouhetta ja yrttisuolaa.
33 vuotta ilman kokolihaa, 25 ilman liha- ja kanaruokia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 16:09"]
Ei kasvispainotteisen ruuan tarvitse olla mitään soijapapuja ja kikherneitä. Etenkin jos kelpuuttaa maitotuotteet tai kalan siihen oheen.
[/quote]
Tämä on totta. Itsehän lähdin kokeilemaan lihatonta lokakuuta ihan vegaanilinjalla, koska ajattelin että kuinka vaikeaa se nyt voisi olla? Eipä se ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelin kun juuri mitään kokemusta kasvisruuan teosta ei ollut :D Noh, tänä vuonna vähän armollisempana itselleen liikkeelle.
T: nro. 27
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:36"]Naurettavia joidenkin kommentit täällä :D "No en TODELLAKAAN osallistu!!111" Ymmärrän kyllä, jos ruokavalio on jo valmiiksi todella rajoittunut allergioiden tms. vuoksi, mutta nirsoilu ja kasvisruoan suoranainen pelkääminen on lähinnä huvittavaa ja surullistakin kun aikuisista ihmisistä kuitenkin on kyse.
[/quote]
Miten niin naurettavaa? Ap kysyi, osallistutaanko ja vastaus oli ei.
OSallistun. Syön lihaa muutenkin vähän ja nyt aion kokeilla tuleeko mitään ikävä.
osallistun mutta en osallistu onneks
Mulla ei oo mitään kasvisruokavalion valinneita kohtaan kunhan eivät puutu mun syömisiin. Eli en aio osallistua.
Katso sinä Hitler-dokumentti ja tule sitten kertomaan kuinka muiden tulisi sinun mielestäsi elää.
En syö muutenkaan lihaa, mutta kalaa kyllä. Aion lokakuussa kuitenkin opetella kokkaamaan enemmän tuoreista kasviksista. Olen keittiössä surkea :D
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:36"]
Naurettavia joidenkin kommentit täällä :D "No en TODELLAKAAN osallistu!!111" Ymmärrän kyllä, jos ruokavalio on jo valmiiksi todella rajoittunut allergioiden tms. vuoksi, mutta nirsoilu ja kasvisruoan suoranainen pelkääminen on lähinnä huvittavaa ja surullistakin kun aikuisista ihmisistä kuitenkin on kyse.
[/quote]
Ei kyse ole nirsoilusta tai siitä että pelkäisi kasvisruokaa, vaan siitä, että kasvisruoka nyt yleensä sattuu olemaan pahaa eikä ole ravintoarvoiltaan riittävän monipuolista. Puputa sinä heinää jos haluat, mutta älä tuputa ideologiaasi muille.
[/quote]
Rentoudu. Ei kukaan ole tuputtamassa ideologiaansa sinulle. Ruokavalion ravintoarvo on kiinni siitä mitä syö, ei siitä sisältyykö ruokavalioon liha vai ei. Kasvisruoilla ei myöskään ole mitään yhteistä makua jonka perusteella sitä voisi väittää yleensä pahaksi.
Mua vois kiinnostaa, mutta en tiedä, riittääkö voimavarat nykyisessä elämäntilanteessa muokkaamaan ruokia niin hyvin, että saisin lapsetkin innostumaan