Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakko ja sikiöseulontojen verikokeet peruttu

Vierailija
05.04.2022 |

Lakon vuoksi on ainakin Helsingissä kaikki raskaudenaikaiset sikiöseulontojen verikokeet peruttu!!! :O
Sain juuri neuvolasta tiedon. Mulla ne kriittiset viikot 9-11 osuu juuri tähän lakon ajalle 😭

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi kun täytyy antaa 80-vuotiaille neljännet koronarokotukset.

Vierailija
62/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi kun täytyy antaa 80-vuotiaille neljännet koronarokotukset.

Reps :D khyl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden ajan näytteet otetaan HUSLABilla niissä, mitkä on auki. Samoin muita näytteitä päivystyslähetteillä. Minkään pitkään odottaneen kynsisieni kanssa ei kannata nyt yrittää, mutta akuutit hoidetaan.

Vierailija
64/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskauden ajan näytteet otetaan HUSLABilla niissä, mitkä on auki. Samoin muita näytteitä päivystyslähetteillä. Minkään pitkään odottaneen kynsisieni kanssa ei kannata nyt yrittää, mutta akuutit hoidetaan.

Varatut ajat peruttiin kategorisesti kaikki, mutta päivystyksellisiin näytteisiin pääsee vuoronumeroilla kun vaan malttaa odottaa.

Vierailija
65/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan jokaisella kunnalla on velvollisuus tarjota sikiöseulontoja jokaiselle odottavalle äidille! Itse menisin vastaavassa tilanteessa vain jonottamaan labraan, pakkohan niiden on ne näytteet ottaa!??

Siis jos on sanottu, ettei niitä oteta, niin millä pakotat sen labrahoitajan ottamaan ne sulta?

Mmm esim vetoamalla velvollisuuteen, lakiin ja somessa nillittämiseen. Teet valituksen potilasturvallisuuden vaarantamisesta ja siitä kuinka ihmiset ei saa tarvitsemaansa hoitoa. Pyydät korkeimman esimiehen selvittämään asiaa ja teet sitten sen valituksen eri tahoille.

Tuo raskauden verikoeseulonta nyt on turhimmista päästä. Ei uhkaa henkeä jos jää myöhästyy tai jää väliin. Ennemmin päästäköön syöpäpotilaat labroihin.

Se on kaikkein _tärkein_ tutkimus koko raskauden aikana. Sillä seulotaan Downin syndroomaa. 

Vierailija
66/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksköhän mä en osaa järkyttyä tästä?

No jos äitien ja vauvojen terveys ei kiinnosta, niin tuskinpa silloin osaa järkyttyä tästä :D

Sikiöseulontojen tarkoitus on ihan muu kuin vauvan terveys.

Kerro toki, mikä? Ei aukene.

Sana seulonta kertoo. Etsitään esim. down sikiöt, jotta voitaisiin abortoida. Ei suinkaan siksi, että oltaisiin valmiina jo synnytyssalissa hoivaamaan mahdollisesti erityistarpeista vauvaa.

Mun mielestä hyvä, että nykyään vanhemmilla on mahdollisuus tietää ennakkoon, jos lapsella on vakava kehitysvamma, ja päättää raskauden keskeyttämisestä. Sukulaiseni sai vuosikymmeniä sitten sairaan vauvan, joka eli vain pari viikkoa syntymänsä jälkeen. Tämmöiset onneks voi nykyään välttää.

Olet väärässä. Edelleen syntyy vammaisia lapsia ja lapsia, jotka ei jää henkiin. Kaikista seuloista huolimatta. Mistä olet saanut päähäsi ettei synny?

Vierailija
67/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö yksityiselle ottamaan nuo kokeet?

Rahalla pääsee. Esimerkiksi Dextralla suppea NIPT alkaen 520€, laaja NIPT 850€.

Näinpä... ja naiset vinkuu kun miehen isyyskoe maksaisi 40€

Vierailija
68/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee varalta abortti kotona hengarilla.

Mitenköhän muuten abortit järjestetään lakon aikana, niitä tuskin tehdään suojelutyönä jos odottavan äidin henki tai terveys ei ole vaarassa. Meneeköhän moneltakin aikaraja umpeen lakon loppumista odotellessa?

Nehän on nimenomaan kiireellisiä hoidettavia.

Vierailija
69/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän muuten abortit järjestetään lakon aikana, niitä tuskin tehdään suojelutyönä jos odottavan äidin henki tai terveys ei ole vaarassa. Meneeköhän moneltakin aikaraja umpeen lakon loppumista odotellessa?

Asian hoitaa muutenkin lääkäri ja abortti tehdään yleensä kotona lääkkeellisesti.

Olisi kyllä törkeää joutua jatkamaan raskautta vasten tahtoa jonkun pelleilylakon vuoksi. Se ei ole mikään force majore--tilanne vaan ihnisten tahallista kiusaamista,.

Vierailija
70/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti hoidetaan abortit niin ettei ketään aikarajojen vuoksi joudu synnyttämään.

Mutta niin. Tämä on maistiainen siitä tulevaisuudesta joka odottaa, jos hoitajapula jatkuu. Ja se jatkuu jos palkka ei nouse ja työolot korjaannu.

Jos palkat nousee niin hoitajien määrä laskee. Samoin on käynyt mm paperitehtaissa.

Raskaudenkeskeytys tehdään yleensä kotona, ei siihen hoitajaa tarvita enempää kuin farmaseuttiakaan.

Vierailija
71/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian hoitaa muutenkin lääkäri ja abortti tehdään yleensä kotona lääkkeellisesti.

Olisi kyllä törkeää joutua jatkamaan raskautta vasten tahtoa jonkun pelleilylakon vuoksi. Se ei ole mikään force majore--tilanne vaan ihnisten tahallista kiusaamista,.

Tahdotteko vain lietsoa , vai sopiiko rauhoittua, ja uskoa, että akuutit vaivat hoidetaan? Jossittelut, sitkuttelut ja uho eivät ole merkki edes vähäisestä kyvystä ajatella järjellä.

Vierailija
72/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan jokaisella kunnalla on velvollisuus tarjota sikiöseulontoja jokaiselle odottavalle äidille! Itse menisin vastaavassa tilanteessa vain jonottamaan labraan, pakkohan niiden on ne näytteet ottaa!??

Siis jos on sanottu, ettei niitä oteta, niin millä pakotat sen labrahoitajan ottamaan ne sulta?

Mmm esim vetoamalla velvollisuuteen, lakiin ja somessa nillittämiseen. Teet valituksen potilasturvallisuuden vaarantamisesta ja siitä kuinka ihmiset ei saa tarvitsemaansa hoitoa. Pyydät korkeimman esimiehen selvittämään asiaa ja teet sitten sen valituksen eri tahoille.

Tuo raskauden verikoeseulonta nyt on turhimmista päästä. Ei uhkaa henkeä jos jää myöhästyy tai jää väliin. Ennemmin päästäköön syöpäpotilaat labroihin.

Se on kaikkein _tärkein_ tutkimus koko raskauden aikana. Sillä seulotaan Downin syndroomaa. 

Yritäpä perehtyä äitiseulaan, niin voit yllättyä.

Vierailija
73/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, nyt viikko 10+. Keskiraskauden seula epätarkempi, joten olisin kernaasti osallistunut tähän ensimmäiseen seulaan. Lisäksi muita terveyteen liittyviä verikokeita tässä, kuten veriryhmä. Vielä viikon verran armonaikaa.

Vierailija
74/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos äitien ja vauvojen terveys ei kiinnosta, niin tuskinpa silloin osaa järkyttyä tästä :D

Kerro toki, mikä? Ei aukene.

Sana seulonta kertoo. Etsitään esim. down sikiöt, jotta voitaisiin abortoida. Ei suinkaan siksi, että oltaisiin valmiina jo synnytyssalissa hoivaamaan mahdollisesti erityistarpeista vauvaa.

Mun mielestä hyvä, että nykyään vanhemmilla on mahdollisuus tietää ennakkoon, jos lapsella on vakava kehitysvamma, ja päättää raskauden keskeyttämisestä. Sukulaiseni sai vuosikymmeniä sitten sairaan vauvan, joka eli vain pari viikkoa syntymänsä jälkeen. Tämmöiset onneks voi nykyään välttää.

Oliko tämä sairaus sellainen, joka nykyään selviäisi raskauden aikana,

Vierailija
75/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevamutsi kirjoitti:

Mulla sama, nyt viikko 10+. Keskiraskauden seula epätarkempi, joten olisin kernaasti osallistunut tähän ensimmäiseen seulaan. Lisäksi muita terveyteen liittyviä verikokeita tässä, kuten veriryhmä. Vielä viikon verran armonaikaa.

Veriryhmäsi ei ole tässä vaiheessa kovin tärkeä asia.

Vierailija
76/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ei se seulonta tee sairaasta vauvasta tervettä, mutta tällä tavoin esimerkiksi kromosomipoikkeavuudet voidaan havaita ajoissa, eikä vasta rakenneultrassa.

Vauvan terveyden kannalta ei ole merkitystä vaikka kromosomipoikkeavuus selviäisi vasta syntymän jälkeen.

Vierailija
77/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaa, mä olen vuosikymmeniä työskennellyt alan parissa, ja kyllä me niissä ensisijaisesti tsekataan vauvan terveysriskejä :D

Oikeasti juuri sen takia, että vauvan terveysriskit otetaan huomioon hoidossa? Ei suinkaan siksi, että abortti tehtäisiin terveyspoikkeamien takia?

Vierailija
78/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, eipä noita tehty aiemmin lainkaan. Meidän kuntaan tuli vasta vuonna 2008.

Ultraan varmaan pääset kuitenkin?

Juu, ja riittävän monta vuosikymmentä sitten ei ollut mitään ultriakaan! Opiskelukaveri on yllätyskaksonen, v. 1972 olivat vanhemmat hankkineet tarvittavat yhdelle lapselle, kun sitten synnytyksessä selvisi, että vauvoja olikin kaksi.

Vierailija
79/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa ei nuo seulat ole kovin tarkkoja kuitenkaan. Voi tilata suoraan yksityiseltä esim. lapsivesipunktion. Kelakorvausta sai tuohon ennen jonkin verran, mutta kustantaa silti useamman satasen.

Lapsivesipunktio voi aiheuttaa keskenmenon.

Keskenmenoriski todella pieni. Googlailkaa, mutta en sen takia jättäisi tekemättä.

Vierailija
80/107 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaa, mä olen vuosikymmeniä työskennellyt alan parissa, ja kyllä me niissä ensisijaisesti tsekataan vauvan terveysriskejä :D

Oikeasti juuri sen takia, että vauvan terveysriskit otetaan huomioon hoidossa? Ei suinkaan siksi, että abortti tehtäisiin terveyspoikkeamien takia?

No niitä kuitenkin tehdään ja vanhempien oma päätös täysin. Onko se suuri ongelma sinulle?