Lakko ja sikiöseulontojen verikokeet peruttu
Lakon vuoksi on ainakin Helsingissä kaikki raskaudenaikaiset sikiöseulontojen verikokeet peruttu!!! :O
Sain juuri neuvolasta tiedon. Mulla ne kriittiset viikot 9-11 osuu juuri tähän lakon ajalle 😭
Kommentit (107)
Miksköhän mä en osaa järkyttyä tästä?
Jaa ei nuo seulat ole kovin tarkkoja kuitenkaan. Voi tilata suoraan yksityiseltä esim. lapsivesipunktion. Kelakorvausta sai tuohon ennen jonkin verran, mutta kustantaa silti useamman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa ei nuo seulat ole kovin tarkkoja kuitenkaan. Voi tilata suoraan yksityiseltä esim. lapsivesipunktion. Kelakorvausta sai tuohon ennen jonkin verran, mutta kustantaa silti useamman satasen.
Lapsivesipunktio voi aiheuttaa keskenmenon.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jokaisella kunnalla on velvollisuus tarjota sikiöseulontoja jokaiselle odottavalle äidille! Itse menisin vastaavassa tilanteessa vain jonottamaan labraan, pakkohan niiden on ne näytteet ottaa!??
Ehkä sinne labraan ei kannata mennä jonottamaan jos siellä ei edes ketään ole. Käy kysymässä perusturvajohtajalta miten hän on ajatellut palvelun hoitaa lakon aikana.
Vierailija kirjoitti:
No jos äitien ja vauvojen terveys ei kiinnosta, niin tuskinpa silloin osaa järkyttyä tästä :D
Vierailija kirjoitti:
NIPT on turvallisempi kuin lapsivesipunktio. Lapsivesipunktiossa kun on keskenmenoriski oli sikiö terve tai ei. Niptissä ei tätä riskiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jokaisella kunnalla on velvollisuus tarjota sikiöseulontoja jokaiselle odottavalle äidille! Itse menisin vastaavassa tilanteessa vain jonottamaan labraan, pakkohan niiden on ne näytteet ottaa!??
Siis jos on sanottu, ettei niitä oteta, niin millä pakotat sen labrahoitajan ottamaan ne sulta?
Mmm esim vetoamalla velvollisuuteen, lakiin ja somessa nillittämiseen. Teet valituksen potilasturvallisuuden vaarantamisesta ja siitä kuinka ihmiset ei saa tarvitsemaansa hoitoa. Pyydät korkeimman esimiehen selvittämään asiaa ja teet sitten sen valituksen eri tahoille.
Tuo raskauden verikoeseulonta nyt on turhimmista päästä. Ei uhkaa henkeä jos jää myöhästyy tai jää väliin. Ennemmin päästäköön syöpäpotilaat labroihin.
Paitsi eikös asiian liity sikiön terveys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos äitien ja vauvojen terveys ei kiinnosta, niin tuskinpa silloin osaa järkyttyä tästä :D
Sikiöseulontojen tarkoitus on ihan muu kuin vauvan terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on sanottu, ettei niitä oteta, niin millä pakotat sen labrahoitajan ottamaan ne sulta?
Mmm esim vetoamalla velvollisuuteen, lakiin ja somessa nillittämiseen. Teet valituksen potilasturvallisuuden vaarantamisesta ja siitä kuinka ihmiset ei saa tarvitsemaansa hoitoa. Pyydät korkeimman esimiehen selvittämään asiaa ja teet sitten sen valituksen eri tahoille.
Tuo raskauden verikoeseulonta nyt on turhimmista päästä. Ei uhkaa henkeä jos jää myöhästyy tai jää väliin. Ennemmin päästäköön syöpäpotilaat labroihin.
Paitsi eikös asiian liity sikiön terveys?
Niinpä. Sikiön ja äidin terveys. Ei noita huvikseen oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaa, mä olen vuosikymmeniä työskennellyt alan parissa, ja kyllä me niissä ensisijaisesti tsekataan vauvan terveysriskejä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on seulonnoilla löytää ne vauvat, joilla on esim kromosomipoikkeavuus tms kehityshäiriö. Erittäin vahvasti kuulostaa liittyvän terveyteen minusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuuu, ai onko tää joku salaliitto? Kerro ihmeessä lisää :)
Minä kun olen siinä uskossa, että sikiöseulonnoissa selvitetään nimenomaan kromosomipoikkeavuuksia ja muita sairauksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no ei se seulonta tee sairaasta vauvasta tervettä, mutta tällä tavoin esimerkiksi kromosomipoikkeavuudet voidaan havaita ajoissa, eikä vasta rakenneultrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki, mikä? Ei aukene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuuu, ai onko tää joku salaliitto? Kerro ihmeessä lisää :)
Minä kun olen siinä uskossa, että sikiöseulonnoissa selvitetään nimenomaan kromosomipoikkeavuuksia ja muita sairauksia...
Niin etsitään, mutta ei siksi että autettaisiin. Vaan siksi, että epätäydelliset sikiöt voitaisiin tuhota. Todella terveellistä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana seulonta kertoo. Etsitään esim. down sikiöt, jotta voitaisiin abortoida. Ei suinkaan siksi, että oltaisiin valmiina jo synnytyssalissa hoivaamaan mahdollisesti erityistarpeista vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no ei se seulonta tee sairaasta vauvasta tervettä, mutta tällä tavoin esimerkiksi kromosomipoikkeavuudet voidaan havaita ajoissa, eikä vasta rakenneultrassa.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi havata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana seulonta kertoo. Etsitään esim. down sikiöt, jotta voitaisiin abortoida. Ei suinkaan siksi, että oltaisiin valmiina jo synnytyssalissa hoivaamaan mahdollisesti erityistarpeista vauvaa.
Mun mielestä hyvä, että nykyään vanhemmilla on mahdollisuus tietää ennakkoon, jos lapsella on vakava kehitysvamma, ja päättää raskauden keskeyttämisestä. Sukulaiseni sai vuosikymmeniä sitten sairaan vauvan, joka eli vain pari viikkoa syntymänsä jälkeen. Tämmöiset onneks voi nykyään välttää.
En käsitä miten niin tärkeällä alalla kuin terveydenhuoltoalalla ei makseta työntekijöille kunnon palkkoja! Jos palkat ei nouse kohdilleen, ei niitä työntekijöitä ole tarpeeksi nyt eikä tulevaisuudessa. Mun mielestä tässä on paljon suurempia ja pitkäaikaisempia ongelmia kuin lakko jos ei asiat alalla muutu!