Onko vanhempanne haudattu vihkisormus sormessa vai oletteko ottaneet sen pois ennen kuolemaa, jos kuolema
Kommentit (40)
Tässä vastauksia mm. koruista tuhkauksen yhteydessä:
Suomalaiseen kulttuuriin kuului ennen normaali hautaus otettiin omat hampaat ja uusi testamentti sekä vihkisormus mukaan mutta koska tuli joku HINDUBUDHAN hallelujaa henki niin alettiin polttohaudata kuolleet hindujen tapaan polttamalla krematoriossa joten joko omaiset ottaa ne talteen muistoksi tai usein ne palaa siellä krematoriossa tuhkaksi.Kultahan on ihan kiveä pehmeää joten se sulaa helposti. Nähty on hautausmailla venäläisiä rosvoja kaivamassa niin että ruohokin lähtee juurineen jopa kivet siirtyy mutta ikävä kertoa ,turhaa ähkiä siellä.Tuhka on tuhkaa.Mitään ei löydy muuta kuin multaa.Joku on myös istuttanut muiden haudoille muovi kukkaa muistuttavaa ja osa jopa sotkettu.Sähkö tauluihin piirretty hakaristiä.Hindujen merkki.No sekään ei auta.Varastettu koru on noin muuten varkaille tuhoonvihittyä Mooses laki karma iskee varas menee varkaan asuntoon.
Varkaita riittää.
Onneksi pahasti loukkaantunut ja onnettomuuden seurauksena kuollut ei rannekelloa tarvitse.
Ortodoksi kirkoissa on omat hautausmaat myös juutalaisilla on on myös tataareilla. Kaikilla on omat käytännöt.
Ottakaa talteen, niin vältytään haudanryöstöiltä tulevaisuudessakin.
Sisko niminen nainen liikkui uskonto tilaisuuksissa kertoen että saatana on tullut tuhoamaan varastamaan ja tappamaan joku Jude 🕎. Onhan selvä jos ei tunne Jeesusta puheet on sen vihollisen tuntemista sitten.
Meidän tapauksessa sormissa olleet sormukset tulivat noudettavaksi käyttämästämme hautaustoimistosta
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ihmiselle on tehty saattohoitopäätös ja kuolema on vain ajan kysymys, olisi kiva jos omaiset ajoissa tietäisivät, mitä haluavat. Eli jos haluavat itselleen sormuksen, se olisi hyvä ottaa sormesta pois vielä silloin, kun kuoleva on elossa. Kuolleelta sormuksen poisottaminen voi olla todella haasteellista - varsinkin jos sormet ovat jo kuolonkankeudesta jäykistyneet.
terv. takapuolenpyyhkijä hoitajatäti, jolle maksetaan aivan liikaa jo nyt
Kyllä se sormus on helpompi kyhmyräisten nivelien yli vääntää kuolleelta kuin hauraalta elävältä, yleensä ruumis laitetaan ennen kuolonkankeutta eikä se kankeuskaan hautaukseen asti kestä. Olettaisi, että polttohautaukseen ei edes sormuksia saa laittaa.
Terveisin toinen tpp
Myös kultahampaat kannattaa käydä nyppimässä pois kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ihmiselle on tehty saattohoitopäätös ja kuolema on vain ajan kysymys, olisi kiva jos omaiset ajoissa tietäisivät, mitä haluavat. Eli jos haluavat itselleen sormuksen, se olisi hyvä ottaa sormesta pois vielä silloin, kun kuoleva on elossa. Kuolleelta sormuksen poisottaminen voi olla todella haasteellista - varsinkin jos sormet ovat jo kuolonkankeudesta jäykistyneet.
Kyllä se sormus on helpompi kyhmyräisten nivelien yli vääntää kuolleelta kuin hauraalta elävältä, yleensä ruumis laitetaan ennen kuolonkankeutta eikä se kankeuskaan hautaukseen asti kestä. Olettaisi, että polttohautaukseen ei edes sormuksia saa laittaa.
Terveisin toinen tpp
Nääs jos on perinteinen mädätyshautaus polttamisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vois kuvitella, että joskut ovat joutuneet luopumaan sormusten käytöstä senkin vuoksi, että sormukset ovat käyneet pieniksi...
Ja jos on vuodepotilaana, niin luulis että sormukset otetaan pois, helpottaa pesuja ja rasvauksia, sormuksettomat kädet.
Luulis että käytäntö on, ettei koruja (nykypäivänä) hautaan laiteta. Mutta luulo ei ole tiedon väärtti.
Tapauskohtaista, usein vanhuksen nivelet on niin kyhmyiset ettei niistä helposti saa sormuksia pois.
Kumpi katkaistaan, sormi vai sormus?
Ei kuollut enää sormea käytä.
Tämmöinen vei tullut mieleenkään, siis, että varmaan useimmat joutuu tätä pohtimaan. Äitini ei ollut naimisissa.
Meillä on suvussa ollut tapana antaa molempien sormukset seuraavalle sukupolvelle kun toinen avioparista kuolee. Leski aina todennut, ettei hän niillä mitään enää tee.
Itse karsastan tätä ajatusta ja olen jotenkin romantisoinut asiaa ja ajatellut, että haluan tulla haudatuksi sen kanssa. Mikä nyt kun asiaa ajattelen on melko hölmöä, koska enhän minä koskaan sitä ole edes pitänyt ja aina toitotan, ettei sillä sormuksen pitämisellä tai pitämättömyydellä ole minun avioliittooni mitään vaikutusta...
Isä ei käyttänyt sormusta, äidin sormuksen ja korvakorut irrotti hautaustoimiston työntekijä. Minulla on tallessa äidin sormus ja äidinäidin ja äidin isäpuolen sormukset. Olen joskus ajatellut teettää kahdesta viimeksimainitusta itselleni uuden korun, koska ne ovat painavaa 18 karaatin kultaa, mutta en ole vielä tullut sitä tehneeksi. No, vasta 11 vuotta olen sitä mietiskellyt, että ehkä vielä joskus...
Vierailija kirjoitti:
Eikö mikään riitä - kiva työ ja vielä palkkaakin liikaa :(
Minun vanhemmiltani olivat hoitajat ottaneet sormukset pois kuoleman tultua. Olen säilyttänyt ne.
Äiti otti isän (olivat naimisissa isän kuollessa) sormuksen. Ajatteli, että teettäisi eläessään sormuksista kaksi riipusta, kummallekin lapsenlapselle (tyttöjä) oma. Ei ole vielä teettänyt, mutta saa nähdä. Minusta hyvä suunnitelma. Kumpikaan lapsista ei ole minun.
HEI! EI ole kohteliasta kysellä moisia !
Ja olettaa että Kaikilla , palstalaisilla olisi jo vanhemmat kuolleet!!
Isäni On vielä elossa ,
Vei kummankin vihkisormukset , ajat sitten sille kiertävälle kerääjälle ja sai peräti 200€ niistä kun jäi Leskeksi Äidisäni!
Vei sormukset sinne.!
Ammatinvalintakysymys, ei saa aina marista olkaa joskus tyytyväisiä.