Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä minkä verran ja minkälaisia ystävyyssuhteita?

Vierailija
05.04.2022 |

Entäpä muuttiko someaika näitä suhteita?

Itselläni muutti. Olen miettinyt luoko some illuusion, että olisit ystävien ympäröimä, vaikka samaan aikaan todellisuudessa tapaamiset ovat harvenneet ja puhelimella soittelut ovat harvenneet. Täyttääkö ihmiset tällä illuusiolla aikaansa ja tarpeitaan, koska se on niin paljon nopeampaa ja helpompaa vain kurkata someen kuin ottaa puhelin käteen?

Lopetin somen, koska riittävästi seurasin sitä epäaitoutta ja halusin uudelleen alkaa lähentää ystävyyssuhteitani. Sitä ennen ehdin jo huomata, että somen mukaan "eletään elämän parasta aikaa" jne.jne., kun taas soiteltaessa selvisikin burnoutin lähellä olemiset ja muu huonovointisuus, parisuhdeongelmat jne. Kuitenkin muut jatkavat somessa ja tietenkin tuntuu yksipuoliselta olla lähes ainoa, joka viestittelee ja soittelee. En tiedä mistä voisin löytää uusia samanmielisiä ystäviä. Onneksi vielä on pari suht läheistä, mutta juuri he asuvat nykyään kauempana.

Olisi kiva kuulla minkälaista teillä muilla on? Onko täällä muita yksinäisiä tai toisaalta minkälaisia ystävyyksiä teillä, joilla niitä on, on? Käyttääkö kukaan enää esim.puhelinta muuhun kuin someen? Aion itse jatkaa sitä enkä palaa someen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole montaa ystävää. Josko ainoatakaan. 

Pari sellaista jonka kanssa kahvitellaan silloin tällöin, mutta harvemmin puhutaan silloin itsestämme, lähinnä päivitellään hullua maailmaa.

Lopetin somen käytön 2011, ilman erillistä ilmoitusta. Putosin vain pois. 

Tuolloin kaverisuhteet kaikkosivat samantien, ja ystävyydetkin hiipuivat, koska "kamala kiire", ja somessahan kaikki tapahtui.

viimeiset 10 vuotta olen ollut yksin. En kylläkään yksinäinen, olen aikalailla tyytyväinen tähän tilanteeseeni. 

On työ, lapsi, harrastus (jossa kyllä, mukavia tyyppejä, mutta kun ei oikein kiinnosta mitä he tekevät ja ovat harrastuksen ulkopuolella).

Itse aiheutettua, mutta uskon kyllä että jos olisi tarve löytäisin suht helposti uusia kavereita joista voisi tulla ystäviä. 

Sosiaaliset taitoni ovat hyvät.

Vierailija
2/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole montaa ystävää. Josko ainoatakaan. 

Pari sellaista jonka kanssa kahvitellaan silloin tällöin, mutta harvemmin puhutaan silloin itsestämme, lähinnä päivitellään hullua maailmaa.

Lopetin somen käytön 2011, ilman erillistä ilmoitusta. Putosin vain pois. 

Tuolloin kaverisuhteet kaikkosivat samantien, ja ystävyydetkin hiipuivat, koska "kamala kiire", ja somessahan kaikki tapahtui.

viimeiset 10 vuotta olen ollut yksin. En kylläkään yksinäinen, olen aikalailla tyytyväinen tähän tilanteeseeni. 

On työ, lapsi, harrastus (jossa kyllä, mukavia tyyppejä, mutta kun ei oikein kiinnosta mitä he tekevät ja ovat harrastuksen ulkopuolella).

Itse aiheutettua, mutta uskon kyllä että jos olisi tarve löytäisin suht helposti uusia kavereita joista voisi tulla ystäviä. 

Sosiaaliset taitoni ovat hyvät.

Kiitos vastauksesta. Olen itse introvertti enkä kaipaisi mitään laajaa ystäväpiiriä tai jatkuvaa yhteydenpitoa. Olen kuitenkin ekaa kertaa elämässäni tunnistanut, että olen yksinäinen. Mullakin on lapsi ja parisuhdekin, harrastus puuttuu. Olisipa mullakin samoin kuin sulla, että en kokisi yksinäisyyttä vaan olisin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kauempana asuvaa vanhaa ystävää. Olen muuttanut työiällä monta kertaa ja viimeisen muuton jälkeen jäin yksin.

En jaksanut somessa seurata vanhojen tuttujen puuhia kun ei muuten pidetty yhteyttä ja tapaaminen välimatkan takia vaikeaa. Nämä kaksi jäivät, viestitellään viikoittain pitkiäkin viestejä ja koen että yhteydenpito on aitoa ja merkityksellistä vaikka nähdään harvoin.

Nyt suurin haaveeni olisi löytää samanhenkinen kaveri ihan tästä läheltä että voitaisiin tapailla ja tehdä juttuja. Perhe on,mutta ystävät tuo erilaista iloa elämään. Kaikenlaista olen kokeillut,netin kautta etsiä, ei synkannut ja oli kiusallista. Harrastuksiin en jaksa sitoutua vain siinä toivossa että siellä olisi joku kiinnostava ihminen kun ei oikein koskaan ole ollut....

Vierailija
5/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aika etäännytti kavereista.

Muutenkin heitä on vähän, nyt jäljellä muutamia, joita harvoin tapaan.

Haluaisin löytää läheisen naisuolisen ystävän. Ankea, yksinäinen kesä tulossa. Onneksi on lapset.

Vierailija
6/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku oliski ystävä

Vierailija
7/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kadehtivat vain ja puhuvat pahaa selän takana. Se aina haukutaan joka ei ole paikalla.

Vierailija
8/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin edes yhden läheisen naispuolisen ystävän. Sellaisen, jonka kanssa voisi käydä kävelyllä ja luonnossa ja jutella ja viestitelläkin ihan kaikesta.

Ap

Vierailija
9/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ystävistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kadehtivat vain ja puhuvat pahaa selän takana. Se aina haukutaan joka ei ole paikalla.

Tätäkin olen kyllä kokenut ja siksi varovainen tutustumaan. Kun vielä käytin somea, joku mulle tuntematon "ystäväni" kaveri laittoi kerran yksityisviestillä, että ei enää kestä tilannetta ja kertoi vuolaasti miten ystäväkseni luulemani nainen oli mustamaalannut ja puhunut musta selän takana vuosia. Näin myös osan millaista se oli kirjoittanut tälle mulle tuntemattomalle ihmisille. Se kyllä särki sydämeni ja teki musta tosi varovaisen ihmisten kanssa. Olin tuntenut tän ystäväkseni luulemani naisen alakoulun 3.luokalta saakka.

Ap

Vierailija
10/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Mistä etsitte uusia ystäviä?

Vierailija
11/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 hyvää ystävää ja useampia kavereita. Somen ansiosta nämä ihmissuhteeni ovat säilyneetkin, koska jo ennen pandemiaa olin pari vuotta nivelrikon vuoksi siinä kunnossa, että bussilla matkustaminenkin muuttui lopulta mahdottomaksi. Sitten tulikin tekonivelleikkausten jälkeen koronapandemia. Yksi ystävyyssuhteistani ei olisi edes syntynyt ilman somea. 

Ennen someaikaa pidin paljon vähemmän yhteyttä ystäviini. Kirjeitä ei tullut kirjoiteltua lainkaan ja puheluitakin vain pari kertaa kuukaudessa. Nyt tulee pidettyä yhteyttä päivittäin. Livenä tapaamisista on vaikea sanoa mitään, koska ennen somea eli yli 10 vuotta sitten olin huomattavasti kiireisempi kuin mitä olen nykyisin. Ei mulla silloinkaan ollut hirveästi aikaa tavata ystäviäni. Tai no yhtä ystävääni tapasin kerran kuukaudessa, mutta ei me nytkään tavattaisi sen useammin, vaikkei olisi someakaan. 

Mutta tässä on nyt tietty sellainenkin tekijä, että olen jo 60v. Jos olisin 30v, sattaisin olla kiinnostunut tekemään kaikenlaista yhdessä ystävieni kanssa livenä. Käymään baareissa, festareilla, laivaristeilyillä jne. 

Vierailija
12/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.

Some tappoi viimeisetkin.

Face kun tuli, ihmiset ulkoistivat yhteydenpidon sinne.

Postailevat sinne asiansa ja olettavat että käyt sieltä sitten vakoilemassa kuulumiset.

Vastuu ikäänkuin siirtyi kuulijalle.

En lähtenyt tähän junaan.

Vierailija
13/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama hyvä ystävä. Loput näitä "some" ystäviä/tuttuja...

Vierailija
14/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Vanhemmalla iällä saattaisi ollakin eri asia, tuo some. Tai en tiedä.

Mutta tuo "ulkoisti" kuvaa hyvin omaakin kokemusta, jotkut ihmiset kuvittelee, että kaikki hoituu kuin itsestään somessa eikä tarvitse muuten enää olla aktiivinen. Minäkään en siihen junaan enää lähde.

Vierailija
15/15 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun täällä kerroin kuinka suuri ystäväpiiri minulla on, minulle sanottiin ettei se ole mahdollista, joten jääköön sanomatta.

Olen tosi tyytyväinen itse sosiaalisten suhteitteni määrään ja laatuun.