Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tarjotaanko yli-opistoissa ilmaisia luentoja myös "taviksille"?

Vierailija
05.04.2022 |

Joku ainakin väitti näin. On jo kymmenen vuotta ollut halu opiskella, mutta aika ei riitä. Ilmeisesti nyt korona aikaan ilmaiset kurssit ovat uusi juttu?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi mennä kuuntelemaan luentoja. Kurssien suoritus on sitten eri asia.

Vierailija
2/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennoille voi mennä kuka tahansa. Edellisvuonnahan oli koronan vuoksi irtisanotuille ilmaisia kursseja, mitkä eivät tietenkään koskeneet muista syistä työttämänä olevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli-opistoista en tiedä, mutta yliopistojen luennot ovat ns. aina olleet  maksuttomia ja avoimia kaikille. Tenttimään ja suorittamaan kursseja tai ryhmä- ja harjoitustöihin ei sen sijaan ole asiaa, jos ei ole opiskeluoikeutta.

Vierailija
4/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisia tilaisuuksia ovat.

Vierailija
5/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin opiskella oikeinkirjoituksen aakkoset. Yli-opisto, korona aika :D 

Vierailija
6/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa yliopistossa ja avoimessa amkissa on aika paljon kursseja joita voi suorittaa ilman tutukintoa. Opistoissa on kesäkursseja esimerkiksi jotka ei vaadi mitään aiempaa koulutusta. 

https://opintopolku.fi/konfo/fi/ vasemmalta koulutusta kaikille- osiossa on esimerkiksi joitain linkkejä ja vinkkejä mitä voi opiskella vapaasti joko tutkintoon tähdäten tai ihan muuten vain.

Vierailija
7/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen eräänkin kerran yliopiston luennolla ihmetellyt, onko joku meistä väärässä paikassa. Näin on käynyt mm. silloin, kun salissa on ollut joku ilmiselvä mielenterveyspotilas. Toisella kerralla se ehkä olin minä, kun muut paikalla olleet olivat ikäihmisiä, mm. naapurin mummo erään geriatrin luennolla.

Vierailija
8/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa yliopistossa ja avoimessa amkissa on aika paljon kursseja joita voi suorittaa ilman tutukintoa. Opistoissa on kesäkursseja esimerkiksi jotka ei vaadi mitään aiempaa koulutusta. 

https://opintopolku.fi/konfo/fi/ vasemmalta koulutusta kaikille- osiossa on esimerkiksi joitain linkkejä ja vinkkejä mitä voi opiskella vapaasti joko tutkintoon tähdäten tai ihan muuten vain.

Maksullisia, avoimen kurssit 60-260 €.

Vierailija
9/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä mille tahansa luennolle kuuntelemaan. Avaa luentosalin ovi ja käy istumaan. Se on siinä.

Vierailija
10/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli kaikki opetus ilmeisesti avointa(pl peruskoulu).

Liekö vieläkin?

Amiksessa 80- luvulla tuli kerra matematiikan tunnille outo mies, sanoi, että tuli katsomaan, mitä täällä opetetaan. Istui hiljaa takapulpetissa.

Olemuksesta päätellen oli mt-potilas.

Opettaja sanoi, että periaatteessa ukolla oli oikeus olla tunnilla kun ei häirinnyt opetusta.

Vierailija
11/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kuuntelemassa kolme luentoa, jotka olivat minulle ammatillisesti kiinnostavia. Minulle oli järkytys, miten huono esiintymistaito yhdellä luennoitsijalla oli. Luki suoraan monotonisella äänellä omat valkokankaalla näkyvät kalvonsa. Oli piirtoheitinkauden loppua tuolloin, projektorit olivat vasta tulossa.

Vierailija
12/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kuuntelemassa kolme luentoa, jotka olivat minulle ammatillisesti kiinnostavia. Minulle oli järkytys, miten huono esiintymistaito yhdellä luennoitsijalla oli. Luki suoraan monotonisella äänellä omat valkokankaalla näkyvät kalvonsa. Oli piirtoheitinkauden loppua tuolloin, projektorit olivat vasta tulossa.

Joo ei kaikki yliopiston opettajat ole hyviä esiintymään. Suurin osa on henkeen ja vereen tutkijoita ja opettamisvelvollisuus on välttämätön paha heille. Semmoista se on. Pääasia, että itse sisältö on kunnossa näillä tyypeillä. Kotona pitää sitten opiskella asia kun ei jaksa sitä mumisemista kuunnella. Yleensä kasvatustieteellisessä on todella hyviä opettajia, jotka osaavat oikeasti _opettaa_.

Vierailija
13/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös netissä on nähtävillä paljon eri luentoja. Jos englanti taipuu niin myös maineikkaasta MIT:istä on ilmaisia luentoja katsottavissa.

Vierailija
14/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös netissä on nähtävillä paljon eri luentoja. Jos englanti taipuu niin myös maineikkaasta MIT:istä on ilmaisia luentoja katsottavissa.

Minulla on tapana kuunnella näitä nettiluentoja kiinnostavista aiheista.

Olen 67-vuotias ja edelleen suuri halu oppia ja saada tietoa ja laajentaa maailmankuvaa.

On hienoa oppia uusia asioita. Olen ikuinen opiskelija, ollut aina, myös työelämässä toimiessani.

Minua on aina kiinnostanut lukea ja tutkia asioita, ja näin aion jatkaa hautaan asti.

Mieli pysyy virkeänä ja aivot kirkkaina.

Vierailija
15/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen. Itse olen myös ikuinen oppija ja aion kanssa jatkaa opiskelua laajalla skaalalla hautaan asti.

Luennot ovat tosiaan kaikille avoimia. Lisäksi toisinaan järjestetään ns. ikäihmisten yliopiston luentoja. Myös kansanopistot tarjoavat kiinnostavia luentoja ja niissä ei ole tenttivelvoitetta. Avoimen yliopiston kursseja pääsee myös suorittamaan ns. rahalla, eli ei tarvitse käydä pääsykokeissa, mutta voi suorittaa esimerkiksi perusopinnot.

Luennoitsijoita on tosiaan monenlaisia, suoraan paperista lukijoitakin yllättävän paljon.

Vierailija
16/16 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Joskus oli kaikki opetus ilmeisesti avointa(pl peruskoulu).

Liekö vieläkin?

Amiksessa 80- luvulla tuli kerra matematiikan tunnille outo mies, sanoi, että tuli katsomaan, mitä täällä opetetaan. Istui hiljaa takapulpetissa.

Olemuksesta päätellen oli mt-potilas.

Opettaja sanoi, että periaatteessa ukolla oli oikeus olla tunnilla kun ei häirinnyt opetusta.

Edelleen peruskouluopetus on avointa, eli periaatteessa kuka tahansa voi kävellä sisään tunnille. Amiksessa ym. on olemassa sellaisia harjoituksia ym. joissa on vain tietty määrä oppilaspaikkoja, mutta tavanomaiset luennot ovat avoimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän