Miten kehtaatte heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi ja tehdä vielä lapsiakin?
En tarkoita tällä ihmisiä, jotka kohtaavat jonkun äkillisen kriisin tai yllättävän työttömyyden ja joutuvat sen vuoksi tilapäisesti yhteiskunnan tukien varaan.
Vaan ihmisiä, jotka heti alusta alkaen heittäytyvät yhteiskunnan elätettäväksi, tekevät vielä useita lapsia kärsimään tänne jne.
Olen itse koulutettu nuori nainen, työelämässä, kohtuupalkkainen, seurusteleva. En kuuna päivänä kehtaisi jäädä elämään jollain sossutuella.
Olenko mielestänne kieroon kasvanut? Tuntuu vain, että nykyisin ihmiset kuvittelevat, ettei heillä ole itsellään vastuuta mistään.
Kommentit (28)
Mä jotenkin jäin syrjäytyneeksi kun hoitovapaa loppui lama-aikaan. Lapsen kanssa oli raskasta yksin ja en saanutkaan työ- tai opiskelupaikkaa. Kukaan ei halunnut palkata yh:ta, jolla ei työkokemusta juuri ollut. Sitten sairastuin fyysisesti niin, että en olisi voinut ottaa työtä vastaan, vaikka olisi ollutkin. Nyt oon jo lähemmäs 30 ja vailla työtä ja kunnon koulutusta yhä. En tosiaan suunnitellut, että elämä menis näin huonosti. Ajattelin pystyväni palaamaan takaisin yhteiskuntaan ensin hoidettuani lasta kotona. Ja en ole mikään huumeidenkäyttäjä, vain muuten epäonnistunut.
Noh, lapsia en ole tehnyt, mutta kun on syntynyt tietyillä ominaisuuksilla kuten sosiaalisten tilanteiden kammo, paniikkihäiriö, agorafobia yms. Niin aika paha se on tässä tilanteessa yrittää työllistyä, kun eivät terveetkään ihmiset saa töitä. Avoimia työpaikkoja on vain joka kymmenennelle ja nekin ovat pääosin jotain puhelinmyyjän paikkaa ja siivousta. Ei tässä paljon hävetä, jos taustat ja tilanne olisivat erilaiset, niin todennäköisesti tekisin töitä siinä missä kaikki muutkin.
Vähän tuntuu, että yllättävän paljon on näitä "minulla on oikeus vääntää maailmaan neljästä viiteen lasta ja yhteiskunnan velvollisuus on elättää" -ihmisiä. Se ettei näillä ihmisillä näytä olevan ainakaan omissa silmissään mitään velvoitteita, on vähintäänkin kummallista.
Huomautan että on eri asia olla työtön yh yhden lapsen kanssa kuin että koko aikuisikänsä olisi väkertänyt lapsia, usein useammalle miehelle eikä omaa peruskoulun jälkeistä tutkintoa.
4, ei kannata koko elämää käyttää syyttäen taustoja, vaikka en kiellä että ne vaikuttaa. Kyllä muillekin on pahoja asioita tapahtunut ja niiden yli yritetään mennä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:31"]
4, ei kannata koko elämää käyttää syyttäen taustoja, vaikka en kiellä että ne vaikuttaa. Kyllä muillekin on pahoja asioita tapahtunut ja niiden yli yritetään mennä.
[/quote]
Ei ne taustat siitä muuksi muutu, vaikka sen syyttämisen lopettaisi. Pysyvä vaurio aivojen muistikeskuksessa joka tekee elämästä välillä kovin paskamaista.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:09"]
En tarkoita tällä ihmisiä, jotka kohtaavat jonkun äkillisen kriisin tai yllättävän työttömyyden ja joutuvat sen vuoksi tilapäisesti yhteiskunnan tukien varaan.
Vaan ihmisiä, jotka heti alusta alkaen heittäytyvät yhteiskunnan elätettäväksi, tekevät vielä useita lapsia kärsimään tänne jne.
Ja ikää oli... Eivätne lapset kärsi,meidän yhteiskuntamme huolehtii lapsista ja lapsiperheistä. Mene kotiin kasvamaan ja tule takaisin 30 vuoden päästä.
Olen itse koulutettu nuori nainen, työelämässä, kohtuupalkkainen, seurusteleva. En kuuna päivänä kehtaisi jäädä elämään jollain sossutuella.
Olenko mielestänne kieroon kasvanut? Tuntuu vain, että nykyisin ihmiset kuvittelevat, ettei heillä ole itsellään vastuuta mistään.
[/quote]
Onko täällä kaikki mammat jotenki. hoidon tarpeessa? Ainakin selityksiä löytyy joka lähtöön oli asia mikä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:35"]
Ja ikää oli... Eivätne lapset kärsi,meidän yhteiskuntamme huolehtii lapsista ja lapsiperheistä.
[/quote]
No mutta totta kai, niin miten? Niin kauan kun yhteiskunnan ensisijainen huolehtiminen on lapsilisä ja hoitopaikka, mutta äiti röökaa lapsilisät eikä hoitoajan ulkopuolella ole kiinnostunut lapsistaan, niin yhteiskunnalla ei taida olla resursseja huolehtia.
Ap, tule kun saat omia lapsiasi.
T: Äiti vm -60
6, mäkin olen pummi, tosin eläkkeellä, en saa sossusta tukia. Olen oikeasti vammautunut lapsena tapahtuneiden asioiden takia. Paha dissosiaatiohäiriö. Sille ei mahda mitään. Muisti ei toimi, saan ihmeellisiä kohtauksia, joiden aikana en voi liikuttaa edes silmämunia jne. Tietty muillekin on tapahtunut vaikka mitä, mutta en voi sille mitään, että mulle kävi näin. Mua hoitaneet ihmiset on kuitenkin olleet usein yllättyneitä siitä, miten hyvin olen pärjännyt tästä huolimatta niin kuin olen pärjännyt. Oireet ei mene pois millään konstilla.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:31"]
[/quote]
Ei ne taustat siitä muuksi muutu, vaikka sen syyttämisen lopettaisi. Pysyvä vaurio aivojen muistikeskuksessa joka tekee elämästä välillä kovin paskamaista.
[/quote]
Kannattaa hakee kela-terapiaa tai muuta kuntoutusta tai sairaseläkettä, jos olet niin rikki ettet mihinkään pysty
Niin, mutta se on vielä isompi ongelma taloudellisesti, jos ihmiset ei lisäänny.
En kehtaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos oma ensisijainen tulonlähde on Kela tai sossu, niin lastenhankintamietteitä kannattaisi siirtää tulevaisuuteen. En tarkoita etteikö kelan rahoilla elelevä saisi ikinä missään tilanteessa koskaan haaveilla lapsesta, mutta luulisi jokaisen täyspäisen aikuisen laskevan itsekin että jos pärjääminen on välillä tiukilla, niin lapsen kanssa asiat tuskin ainakaan paranevat.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:43"]
6, mäkin olen pummi, tosin eläkkeellä, en saa sossusta tukia. Olen oikeasti vammautunut lapsena tapahtuneiden asioiden takia. Paha dissosiaatiohäiriö. Sille ei mahda mitään. Muisti ei toimi, saan ihmeellisiä kohtauksia, joiden aikana en voi liikuttaa edes silmämunia jne. Tietty muillekin on tapahtunut vaikka mitä, mutta en voi sille mitään, että mulle kävi näin. Mua hoitaneet ihmiset on kuitenkin olleet usein yllättyneitä siitä, miten hyvin olen pärjännyt tästä huolimatta niin kuin olen pärjännyt. Oireet ei mene pois millään konstilla.
[/quote]
Kummallista, että sun kaltaiset ihmsiet ennen kuitnekin kävivät töissä. Varmaan sota-ajat nähneillä on ties mitä dissosiaatiota. Silti ovat tehneet vuosikymmenten työurat. Silloin ei vain ollut sossutukia ja kansaneläkkeitä, joiden varaan heittäydyttiin. Paljon mietityttää, että onko meillä oikeasti varaa pistää kaikkia mielenterveysongelmaisia eläkkeelle. Niitä kun syntyy kuin sieniä sateella.
Jokainen eläköön, miten haluaa, aivan sama.
12, uskon varsin hyvin. Tarkoitin lähinnä sitä kun on paljon sellaisia ihmisiä, jotka perustelevat pummielämäntapaa vaikka sillä, että vanhemmat erosi. Sitten on sellaisia, joille on käynyt vaikka mitä, ja silti yrittävät siinä missä pystyvät. Sinä ilmeisesti kuulut heihin :) Ei ollut tarkoitus pahojen ongelmien kanssa kamppailevia loukata. -6
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:43"]
[/quote]
Kummallista, että sun kaltaiset ihmsiet ennen kuitnekin kävivät töissä. Varmaan sota-ajat nähneillä on ties mitä dissosiaatiota. Silti ovat tehneet vuosikymmenten työurat. Silloin ei vain ollut sossutukia ja kansaneläkkeitä, joiden varaan heittäydyttiin. Paljon mietityttää, että onko meillä oikeasti varaa pistää kaikkia mielenterveysongelmaisia eläkkeelle. Niitä kun syntyy kuin sieniä sateella.
[/quote]
Syyllistä sairasta, oletko se Aatua ihannoiva kirjoittaja.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:31"] 4, ei kannata koko elämää käyttää syyttäen taustoja, vaikka en kiellä että ne vaikuttaa. Kyllä muillekin on pahoja asioita tapahtunut ja niiden yli yritetään mennä. [/quote] Ei ne taustat siitä muuksi muutu, vaikka sen syyttämisen lopettaisi. Pysyvä vaurio aivojen muistikeskuksessa joka tekee elämästä välillä kovin paskamaista. [/quote] Kannattaa hakee kela-terapiaa tai muuta kuntoutusta tai sairaseläkettä, jos olet niin rikki ettet mihinkään pysty
[/quote]
Kyllä mä saattaisin johonkin pystyä, mutta arvaa vaan onko täällä sellaisia mahdollisuuksia avoinna, kun työllisyystilanne on näin huono. Kuitenkin sen takia mua ei päästetä mihinkään sairaseläkkeelle, vaan roikutetaan tässä järjestelmässä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:31"] 4, ei kannata koko elämää käyttää syyttäen taustoja, vaikka en kiellä että ne vaikuttaa. Kyllä muillekin on pahoja asioita tapahtunut ja niiden yli yritetään mennä. [/quote] Ei ne taustat siitä muuksi muutu, vaikka sen syyttämisen lopettaisi. Pysyvä vaurio aivojen muistikeskuksessa joka tekee elämästä välillä kovin paskamaista. [/quote] Kannattaa hakee kela-terapiaa tai muuta kuntoutusta tai sairaseläkettä, jos olet niin rikki ettet mihinkään pysty
[/quote]
Kyllä mä saattaisin johonkin pystyä, mutta arvaa vaan onko täällä sellaisia mahdollisuuksia avoinna, kun työllisyystilanne on näin huono. Kuitenkin sen takia mua ei päästetä mihinkään sairaseläkkeelle, vaan roikutetaan tässä järjestelmässä.
[/quote]
Meinaan kukapa heikon ja sairaan palkkaisi, kun on terveitä ja vahvojakin tarjolla.
Hmm... mä ajattelen kyllä vähän silleen, että harvoin kyseessä on tietoinen valinta. Ennemmin taustalla on masennusta, syrjäytymistä jne. Toki joitain ihan oikeita sossupummeja voi olla, mutta enimmäkseen näillä tuilla elävillä on pyrkimys parempaan. Ehkä lahjat eivät riitä opiskeluun tai edes opiskelupaikan saamiseen ja töitä on nykyään hankalaa saada ilman papereita.