Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nopea hoksaamaan, mutta kukaan ei usko

Vierailija
24.09.2015 |

Mulle riittää käyttöohjeen vilkaisu, tai ulkomailla metrokartan lyhyehko tutkiminen. Sit kun alan asentaa laitetta tai sanon että toi juna on se millä päästään perille niin kukaan ei usko. Luulevat että heitän hatusta. 'Ei kun nyt katotaan ihan rauhassa, ettei vaan mene väärin'. Mutku katoin jo. Seurapeleissä mun luullaan huijaavan tai että olen lukenut kortit etukäteen. Ärsyttävää. Onko kellään vastaavaa ongelmaa?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis mä tajuan ja olen nopea siinä ja läpäissyt Mensan virallisen testin. Mulle itselle on tärkeää tajuta asiat. Siksi annan aikaa ja tilaa muillekin oivaltaa itse tai autan siinä niin, että ihminen joutuu itse miettimään asiaa ja minä johdattelen. 

Vierailija
2/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:05"]Joo siis mä tajuan ja olen nopea siinä ja läpäissyt Mensan virallisen testin. Mulle itselle on tärkeää tajuta asiat. Siksi annan aikaa ja tilaa muillekin oivaltaa itse tai autan siinä niin, että ihminen joutuu itse miettimään asiaa ja minä johdattelen. 
[/quote]
Toi on ok jos olet esim opettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:24"]Pidä vähemmän ääntä itsestäsi. Ehkä saat luottamusta Isäni oli tosi älykäs. Ei tuonut itseään esille. Antoi muille tilaa hoksata. Myhäili vaan Ja herätti luottamusta [/quote] Eli pitäisi tahallaan hävitä peleissä ( tein sitä lapsena koska kukaan ei olis pelannut mun kanssa jos olisin aina voittanut), myöhästyä sovitusta paikasta, tai antaa kaverin asentaa väärin vaikka just luin miten se menee?

[/quote]

No höh. Jos kerran olet niin hyvä hoksaamaan asioita, niin voisit seuraavaksi keskittyä vähän tilannetajun kehittämiseen. Säädä tasoa, anna toisen miettiä ennenkuin päräytät oikean vastauksen, anna muille tilaa, älä puutu tilanteeseen, jossa muutkin pärjäävät, anna toisille aikaa miettiä vastausta, vaikka itse tietäisit heti, ole joskus miettivinäsi oikeaa vastausta vaikka tietäisitkin sen.

Sun ei tartte hävitä peliä tahallasi, antaa toisten eksyä vieraassa kaupungissa ja asentaa laitteita väärin, kunhan et tuo omaa erinomaisuuttasi liikaa esille. Ole apuna, älä päällepäsmärinä.
[/quote]

Perus suomalaista nöyryyttä kerrakseen. Missään ei saa olla hyvä, ettei muut pahastu. Juuri näin!
[/quote]

Ei vaan sosiaalista älykkyyttä

Vierailija
4/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä vähän samaa. Oon huomannut, että vanhemmat ihmiset on erityisesti epäileviä mun hoksailujen suhteen. Esimerkkinä Lontoon reissulla metrokartan tutkiskelu - sanoin omalle isälleni, että meidän on otettava ensin juna X, kulkea sillä pari pysäkkiä, vaihtaa junaan Y ja kulkea pari pysäkkiä eteenpäin ja voilá - olisimme perillä. Isä kuitenkin halusi tutkailla karttaa varmaan 10 minuuttia ja sen lisäksi kysyä joltain paikalliselta. Kielitaidottomana hän pyysi minua kysymään joltakin. Taisin suurinpiirtein kysyä, että eikö niin että pääsemme perille minun ehdottamallani tavalla. Mutta kun ei vaan voinut uskoa, että nuori nainen voisi olla nokkela katsomaan varsin yksinkertaista metrokarttaa!

Vierailija
5/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:01"]Eihän se nyt herranjumala ole päällepäsmäröintiä, jos kertoo ystävällisesti millä junalla on matkattava. Jonkunhan se pitää kuitenkin jossain vaiheessa sanoa, miksei siis se, joka sen ensin tajuaa, saa sitä sanoa? Pitäisikö aina odotella hitaampia tyyppejä, jotta niille ei tule paha mieli siitä, kun joku toinen tajusi nopeammin?
[/quote]

Mutta miksi ne hitaammat eivät saisi tutustua siihen metrokarttaan? Minua ainakin ärsyttää, jos pitää vaan juosta jonkun perässä, eikä anneta itse hahmottaa reittiä. Haluan itse tietää, mihin olen menossa. Miksi et esim. näytä siinä kartassa että tässä ollaan nyt ja mennään tällä junalla asemalle x, josta jatketaan tuolla junalla asemalle y?

Vierailija
6/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:24"]Pidä vähemmän ääntä itsestäsi. Ehkä saat luottamusta Isäni oli tosi älykäs. Ei tuonut itseään esille. Antoi muille tilaa hoksata. Myhäili vaan Ja herätti luottamusta [/quote] Eli pitäisi tahallaan hävitä peleissä ( tein sitä lapsena koska kukaan ei olis pelannut mun kanssa jos olisin aina voittanut), myöhästyä sovitusta paikasta, tai antaa kaverin asentaa väärin vaikka just luin miten se menee?

[/quote]

No höh. Jos kerran olet niin hyvä hoksaamaan asioita, niin voisit seuraavaksi keskittyä vähän tilannetajun kehittämiseen. Säädä tasoa, anna toisen miettiä ennenkuin päräytät oikean vastauksen, anna muille tilaa, älä puutu tilanteeseen, jossa muutkin pärjäävät, anna toisille aikaa miettiä vastausta, vaikka itse tietäisit heti, ole joskus miettivinäsi oikeaa vastausta vaikka tietäisitkin sen.

Sun ei tartte hävitä peliä tahallasi, antaa toisten eksyä vieraassa kaupungissa ja asentaa laitteita väärin, kunhan et tuo omaa erinomaisuuttasi liikaa esille. Ole apuna, älä päällepäsmärinä.
[/quote]

Perus suomalaista nöyryyttä kerrakseen. Missään ei saa olla hyvä, ettei muut pahastu. Juuri näin!
[/quote]

[/quote]

Mun mielestä omien ominaisuuksiensa tai taitojensa vähätteleminen ja muiden hitaampien jalustalle nostaminen ei edusta sosiaalisesti älykkään ihmisen toimintaa.

Vierailija
7/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen? Siinä voi olla syy.

Vierailija
8/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"]Itellä vähän samaa. Oon huomannut, että vanhemmat ihmiset on erityisesti epäileviä mun hoksailujen suhteen. Esimerkkinä Lontoon reissulla metrokartan tutkiskelu - sanoin omalle isälleni, että meidän on otettava ensin juna X, kulkea sillä pari pysäkkiä, vaihtaa junaan Y ja kulkea pari pysäkkiä eteenpäin ja voilá - olisimme perillä. Isä kuitenkin halusi tutkailla karttaa varmaan 10 minuuttia ja sen lisäksi kysyä joltain paikalliselta. Kielitaidottomana hän pyysi minua kysymään joltakin. Taisin suurinpiirtein kysyä, että eikö niin että pääsemme perille minun ehdottamallani tavalla. Mutta kun ei vaan voinut uskoa, että nuori nainen voisi olla nokkela katsomaan varsin yksinkertaista metrokarttaa!
[/quote]

Tuo minusta osoittaa enemmän, että isäsi on tavallista hitaampi, ei sitä, että olisit itse erityisen nokkela. Lontoon metrokartta on harvinaisen selkeä.

Vierailija
9/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:52"]

Menkää hoksaajat Mensan testiin. Olette ehkä niitä. Tai siis meitä. 

Tee vaikka nettitesti, jos et usko. (Se on varsin luotettava, se nettitesti.)

[/quote]

No ei se nettitesti oo todellakaan luotettava, omalla kohdalla antoi yli 20 pistettä enemmän kuin psykologin tekemä testi.

[/quote]

Mulle se antoi parin pisteen sisään saman tuloksen. 

Vierailija
10/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:01"]Eihän se nyt herranjumala ole päällepäsmäröintiä, jos kertoo ystävällisesti millä junalla on matkattava. Jonkunhan se pitää kuitenkin jossain vaiheessa sanoa, miksei siis se, joka sen ensin tajuaa, saa sitä sanoa? Pitäisikö aina odotella hitaampia tyyppejä, jotta niille ei tule paha mieli siitä, kun joku toinen tajusi nopeammin?
[/quote]

Mutta miksi ne hitaammat eivät saisi tutustua siihen metrokarttaan? Minua ainakin ärsyttää, jos pitää vaan juosta jonkun perässä, eikä anneta itse hahmottaa reittiä. Haluan itse tietää, mihin olen menossa. Miksi et esim. näytä siinä kartassa että tässä ollaan nyt ja mennään tällä junalla asemalle x, josta jatketaan tuolla junalla asemalle y?
[/quote]
Toki, mutta jos se oikea juna just nyt sattuu olemaan kohdalla, niin pitääkin jäädä asemalle tutkimaan sitä karttaa. Ehtii siellä junassa istuessa kyllä sitten tarkemmin selittämään tai tutkimaan itse. Tai hitaammat voi tulla sitten seuraavalla junalla jos 'minä itte' inttäminen jää päälle =)

Vierailija
11/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa.

Tai jos pärjää vaikka lauta- tai korttipeleissä muita paremmin? Kuka täysijärkinen aikuinen ihminen loukkaantuu ollessaan toista huonompi jossain pelissä? Omaa osaamistasoa esimerkiksi peleissä on hiukan vaikea madaltaa. Toki voi pelata tarkoituksella huonosti, mutta miksi ihmeessä tarvitsisi?

Mikä ilmiö tämä on, että hyvin pärjäävän ihmisen tulisi heikentää tuloksiaan ollakseen yhtä huono kuin seurassaan olevat?

Vierailija
12/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"]Itellä vähän samaa. Oon huomannut, että vanhemmat ihmiset on erityisesti epäileviä mun hoksailujen suhteen. Esimerkkinä Lontoon reissulla metrokartan tutkiskelu - sanoin omalle isälleni, että meidän on otettava ensin juna X, kulkea sillä pari pysäkkiä, vaihtaa junaan Y ja kulkea pari pysäkkiä eteenpäin ja voilá - olisimme perillä. Isä kuitenkin halusi tutkailla karttaa varmaan 10 minuuttia ja sen lisäksi kysyä joltain paikalliselta. Kielitaidottomana hän pyysi minua kysymään joltakin. Taisin suurinpiirtein kysyä, että eikö niin että pääsemme perille minun ehdottamallani tavalla. Mutta kun ei vaan voinut uskoa, että nuori nainen voisi olla nokkela katsomaan varsin yksinkertaista metrokarttaa!
[/quote]

Tuo minusta osoittaa enemmän, että isäsi on tavallista hitaampi, ei sitä, että olisit itse erityisen nokkela. Lontoon metrokartta on harvinaisen selkeä.
[/quote]

Tässähän ei nyt ollut siitä kyse, että kukaan luulisi olevansa "erityisen nokkela". Tuskin kukaan tavallinen tallaaja kuvittelee olevansa erityisen nokkela osatessaan yhdellä vilkaisulla suunnistaa metroissa tai osatessaan kasata huonekaluja vaikka ilman ohjeita. Idea oli se, että jos hoksaa jonkun hyvin yksinkertaisenkin asian muita nopeammin, kukaan ei usko.

Vierailija
13/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ehkä ohi aiheen, mutta minä (ja varmaan moni muukin) haluaa olla itsekin ns. kartalla, varsinkin jos ollaan ulkomailla. Jos olen mieheni kanssa liikenteessä, hän tietää paljon paremmin juuri tuollaiset metrokartat ymv. asiat, juuri noin yhdellä vilakaisulla. Mutta hänellä on kyllä aikaa selittää myös minulle "miten asia menee".

Minusta on hyvä ns. koko seurueen tietää "missä mennään", sillä ihmiset voivat eksyä toisistaan tmv. (tai esim. jos kärjistetään se "opas" voi vaikka saada jonkun sairauskohtauksen tmv.) jolloin se muu porukka on ihan sormi suussa että missä sitä nyt ollaankaan.

Vanhempi ihmnen varsinkin voi mennä vaikka paniikkiin jos on kielitaidottomana keskellä väärää metroasemaa --> vert. tietäisi että ensin mennään junalla A asemalle 1 jonne on muutama pysäkin väli, ja tuolta jatketaan junalla B asemalla X jossa päämäärä on. Sama jos ollaan vaikka Suomessa ja se joka tietää missä on saa jonkun kohtauksen, vaikka nykyään on helppo jäljittää puhelimet, niin helpompi ja nopeampi se on sanoa että "Lahdesta tietä X on menty noin vartti kohti Kouvolaa" tmv. jos ei ihan tismallista tiedä/ei ole.

Vierailija
14/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän ne hitaat saa itse lukea sitä metrokarttaa jos eksyvät 'oppaasta'

Vierailija
15/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:30"]Hieman ehkä ohi aiheen, mutta minä (ja varmaan moni muukin) haluaa olla itsekin ns. kartalla, varsinkin jos ollaan ulkomailla. Jos olen mieheni kanssa liikenteessä, hän tietää paljon paremmin juuri tuollaiset metrokartat ymv. asiat, juuri noin yhdellä vilakaisulla. Mutta hänellä on kyllä aikaa selittää myös minulle "miten asia menee".

Minusta on hyvä ns. koko seurueen tietää "missä mennään", sillä ihmiset voivat eksyä toisistaan tmv. (tai esim. jos kärjistetään se "opas" voi vaikka saada jonkun sairauskohtauksen tmv.) jolloin se muu porukka on ihan sormi suussa että missä sitä nyt ollaankaan.

Vanhempi ihmnen varsinkin voi mennä vaikka paniikkiin jos on kielitaidottomana keskellä väärää metroasemaa --> vert. tietäisi että ensin mennään junalla A asemalle 1 jonne on muutama pysäkin väli, ja tuolta jatketaan junalla B asemalla X jossa päämäärä on. Sama jos ollaan vaikka Suomessa ja se joka tietää missä on saa jonkun kohtauksen, vaikka nykyään on helppo jäljittää puhelimet, niin helpompi ja nopeampi se on sanoa että "Lahdesta tietä X on menty noin vartti kohti Kouvolaa" tmv. jos ei ihan tismallista tiedä/ei ole.
[/quote]

Samoilla linjoilla. Hyvähän kaikkien on tietää missä tarkalleen mennään ja mitä reittiä mihinkin pääsee. Jos joku kuitenkin tajuaa nopeammin reitin jonnekin päätepisteeseen, monet kyseenalaistavat sen, koska eivät itse samassa ajassa sitä tajunneet. Miksi?

Vierailija
16/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkavereina pari ns hitaampaa tyyppiä ja ihan ystävällisesti neuvon ja toistan, mutta välillä sisäisesti kiehun..

Vierailija
17/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:05"]Joo siis mä tajuan ja olen nopea siinä ja läpäissyt Mensan virallisen testin. Mulle itselle on tärkeää tajuta asiat. Siksi annan aikaa ja tilaa muillekin oivaltaa itse tai autan siinä niin, että ihminen joutuu itse miettimään asiaa ja minä johdattelen.  [/quote] Toi on ok jos olet esim opettaja.

[/quote]

Olen esimies ja asiantuntija, joka konsultoi. Ja olen kyllä huomannut ihan privaattielämässäkin, että moni haluaa itse hahmottaa asiat eikä ottaa niitä annettuina. 

Vierailija
18/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olen mieheni kanssa liikenteessä, hän tietää paljon paremmin juuri tuollaiset metrokartat ymv. asiat, juuri noin yhdellä vilakaisulla. Mutta hänellä on kyllä aikaa selittää myös minulle "miten asia menee".
Aivan, mutta sinä et sentään sano miehellesi että en usko, keksit päästäsi, et voinut mitenkään sitä noin nopeasti selvitää!!

Vierailija
19/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mun mielestä omien ominaisuuksiensa tai taitojensa vähätteleminen ja muiden hitaampien jalustalle nostaminen ei edusta sosiaalisesti älykkään ihmisen toimintaa.
[/quote]

Sosiaalisesti älykäs isaa toimia ihmisten kanssa
Ei tarvitse itkeä että kukaan ei huomaa mun hoksaavuutta. Osaa antaa muillekin tilaa. Ei tarvitse nostaa itseään jalustalle
Sellainen hoksaava ihminen herättää luottamusta ja tulee toimeen ihmisten kanssa

Vierailija
20/57 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:16"]

Tuskin tässä nyt oli kyse siitä, että ap edustaa ihmistyyppiä, joka kiusallaan huutaa tunneilla viittaamatta oikeat vastaukset tarkoituksenaan antaa muille todisteita ylivertaisesta älykkyydestä. Jos huonekalu kasataan, miksi tulee odotella 25 minuuttia hitaamman ihmisen tutkiessa ohjeita, jos joku muu hiffasi ne jo yhdellä vilkaisulla? Kuka kumma loukkaantuisi siitä, että toinen tajusi nopeammin? Varmaan jotkut hyvin yksinkertaiset ihmiset, en osaa sanoa. Tai jos pärjää vaikka lauta- tai korttipeleissä muita paremmin? Kuka täysijärkinen aikuinen ihminen loukkaantuu ollessaan toista huonompi jossain pelissä? Omaa osaamistasoa esimerkiksi peleissä on hiukan vaikea madaltaa. Toki voi pelata tarkoituksella huonosti, mutta miksi ihmeessä tarvitsisi? Mikä ilmiö tämä on, että hyvin pärjäävän ihmisen tulisi heikentää tuloksiaan ollakseen yhtä huono kuin seurassaan olevat?

[/quote]

Aamen. Jos sen hitaamman kaverin on pakko oivaltaa se huonekalun kasaamisen itse ja tehtävä se yrityksen ja erehdyksen kautta, niin pakkoko sitä sitten on kasata sen kanssa jonka hoksottimet pelaa? Kasatkoon yksin.