Miten ihmisillä on varaa hankkia lapsia? Eikö teitä yhtään huoleta?
Vai mahtaakohan olla niin päin, että olen itse murehtija ja mietin liikaa. Ollaan miehen kanssa 25-vuotiaita, molemmat valmistuttu maisteriksi. Minä suoraan työttömäksi, tosin osa-aikatyöstä tienaan 300e/kk. Emme asu yhdessä. Mies on ihan ok palkkaisessa työssä, kuussa käteen noin 2000e/kk. Tuskin tässä parempaakaan työtä hänellä tulee omalta alaltaan eteen, meidänkin alalla työllisyystilanne pitäisi olla ok mutta ei oo töitä näkynyt. Pärjään jotenkin ja niin pärjää mieskin, mutta jos meillä ois vauva niin ei tässä kovinkaan hyvin pyyhkisi. Puhumattakaan jos tällä summalla pitäis elättää jotain muutamaa teini-ikäistä.
Moni ystäväni on tässä vastaavanlaisessa tilanteessa päättänyt pyöräyttää muksun. Rahat olleet tiukilla ja valmiiksi, silti vauva? Ei minuakaan se vauva-arki niinkään huolettaisi: moni on saanut vaunuja, hoitopöytää, vaatteita jne tosi halvalla kirppareilta tai sitten joku sukulainen on antanut omat vanhat pois. Silti jo pelkkään vauvaan tuntuu uppoavan rahaa jonkin verran, vaikka oliskin täysimetyksellä. Ymmärrän toisaalta ajattelun kun töitä ei tule niin hankitaan lapset tähän väliin.
Kauhistellen silti mietin, että eikö ihmisiä yhtään huoleta miten meinavat tämän elämänsä kustantaa sitten kun lapsi kasvaa? Siitähän se riemu ja lompakko repeää kun lapsi alkaa ymmärtää asioiden päälle. Ei sillä, että lapselle pitäis kaikki antaa mitä se haluaa. Moni tuntuu kuitenkin oikeasti kuvittelevan, että sen lapsen kanssa selviää jollain 100e/kk summalla ja tuossa on ruuat yms!!
Minusta olisi ainakin ihan mukavaa, että ei tarvitsisi vastata joka ikinen kerta samanlaista vastausta "emme voi tänään ostaa tätä, koska ei ole varaa. Mennään katsomaan kirpparille jos siellä olisi". Tai sitten ei ole varaa ostaa edes kirpparilta. Mieheni on elänyt sellaisen lapsuuden, että on saanut tuon "ei oo rahaa"-vastauksen jokaiseen asiaan mitä on ikinä keksinytkään pyytää. Heti töihin kun täytti 15, myös lukion ohella monta vuoroa viikossa että sai ostettua itselleen esimerkiksi talvitakin. Mielestäni tällaiset asiat on ihan perusjuttuja, joita vanhempien pitäisi kyetä kustantamaan lapselleen. Ei ollut kovinkaan ruusuinen lapsuus hänellä, ei ne nyt nälkään kuolleet tietenkään mutta kyllä lapset ovat kärsineet.
Luottavatko ihmiset ihan oikeesti niin paljon hyvinvointivaltioon, että kyllä sieltä sitten rahaa tulee jos tiukilla ollaan? Nää leikkaukset kuulostavatkin hei tosi lupaavilta tämän suhteen.. Vai vaadinko itse liikaa? Ei mun lasten tarvitse harrastaa luistelua tai jääkiekkoa, toki ois kivaa pystyä kustantamaan tollaset jos ne haluaisi niitä harrastaa. Fakta on kuitenkin, että ne on oikeasti tosi kallita harrastuksia. Haluaisin vain, että mun lapsilla on puhtaat ja ehjät sekä suunnilleen ajanmukaiset vaatteet, jotain mieluisia harrastuksia ehkäpä, mulla ois rahaa ostaa nille terveellistä ruokaa ja ehkä me voitais joskus matkustaa johonkin.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:51"]
Meillä ihan sama tilanne. 25v pariskunta, mies valmistui juuri ja saa bruttona 3000 euroa kuussa, eli nettona sen reilu 2000 euroa ja sillä elämme molemmat. Minä en saa mitään koska opintotuet on käytetty ja gradu vielä kesken. Kyllä meillä on esikoinen nyt vatsassa eikä mitään huolta. Pärjäisimme pakon tullen vaikka miehen tuloilla mutta saan pian itse minimi äitiyspäivärahan (nettona 500e) ja lapsilisän vajaa 100e. Itse valmistun suoraan äitiyslomalle niin saan vielä pienempää tukea mitä saisi työttömänä. En ymmärrä miksi ei pärjättäisi 2800 euron nettotuloilla kun viimeiset viisi vuotta kituuteltu 1000 euron (2x500) opintotuella mistä maksettu vielä vuokrakin ja ylimenevä osuus rahoitettu sitten kesätyösäästöillä. Minusta meillä ihan hyvin rahaa elättää lapsi, kun on tottunut pieneen menoihin. Tarkoitus olisi tulevaisuudessa tehdä useampikin jos niitä meille siunaantuu. Niin se taitaa olla että: ei ne suuret tulot vaan pienet menot ;)
[/quote]
Mitä jos tulee ero, saako lähivanhempi siis yhteensä vain 600 e lapsesta kelalta? Mietin, koska olen samassa tilanteessa, viimeinen vuosi opinnoissa, opintotuki käytetty, eikä siivoustöidenkään haussa ole toistaiseksi vielä tärpännyt. Eikä säästöjä. Eihän pelkällä 600:lla kuussa saa muuta kun maksettua vuokran, jos jostain syystä päätyisi yh:ksi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:18"]Olemma keskituloisia, yli 30v, ja meillä on 1v lapsi. Viime viikkojen tapahtumat ovat saaneet aikaiseksi sen, että lapsilukumme jää tähän. Maailman ja myös Suomen tulevaisuus tuntuu monella tapaa turvattomalta. Ja on selkeää, että yhteiskunta ei tule maksamaan näiden nykyisten pienten koulutusta ja opiskelua sillä tavoin kuin meille maksoi. Työpaikat ovat epävarmoja, niin meilläkin, ja kaksi lasta tietäsi asunnon vaihtoa jne, johon meillä ei ehkä ole varaa. Että jos olen tällaiseen maailmaan lapsia mennyt hankkimaan, niin täytynee olla hyvin varma, että pystyy ne kustantamaan. Mutta eiköhän nuo mamut tule lisääntymään meidänkin puolesta.
[/quote]
Ihan samoja mietteitä. Ei uskalla kun hirvittää nää muutokset.
Ottakaa myös huomioon räjähdysmäinen väestönkasvu ja sen vaikutukset....
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:05"]No kertokaahan te, joilla on monta lasta ja vain vähän rahaa? Onko kaikki vain budjetointikysymys?
ap
[/quote]
On. Tällä hetkellä 3 lasta. Asumismenot 1600 €/kk ja käteen saadaan n. 2900 €. Meillä on auto ja lapset saavat harrastaa, mitä haluavat. Tiukkaa on, mutta pärjätään.
Kuka edes haluaa enää puskea lapsia tähän maailmaan?
Me käytetään kunnallisia terveyspalveluja, ei ole lasten kanssa ollut mitään moittimista. Toki lapset ovat olleet suht terveitä, ei mitään korvien putkituksia, yhdeltä leikattu kitarisat ja nekin Hyksissä. Päästiin tosi nopeasti leikkaukseen, kun saatiin peruutusaika. Lapset kulkevat kävellen kouluun, me kuljemme miehen kanssa autolla työmatkan. Auto ei ole mikään uuden karhea Audi, vaan taloudellinen, johon löytyy halvalla osia. Lisäksi mies osaa itse korjata auton pikkuviat, siinä säästää useamman satasen. Asumiskustannuksetkin vaikuttavat. Me asutaan vuokralla, vuokra on alle tonnin, vaikka asunto on niin iso, että kaikille lapsille on oma huone. Jotkut maksavat kaksioistakin enemmän. Toki me olemme molemmat töissä, mutta molempien palkka on alle keskipalkan. Lapsilisät saamme, ei muita tukia.
T. 4
Ei lastentekoon ole ennenkään tarvittu rahaa ja ihan ilmaista puuhastelua se on. Raha luodaan tyhjästä ja kaikki olemassa oleva raha on jonkun velkaa pankille. Ennen ihmiset asuivat luolissa ja ei ollut edes tietoa rahasta, mutta lapsia putkahti maailmaan ilman tuloja.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:23"]Kuka edes haluaa enää puskea lapsia tähän maailmaan?
[/quote]
Minä haluan ja paljon. Miksi en haluaisi? Nyt meillä on asiat paljon paremmin kuin historiassa.
Mulla on ainakin niin paljon perittyä rahaa, että voin huoletta lisääntyä missä iässä vaan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:41"]Ollaan molemmat kolmekymppisiä, vakkaittyöt, ihan ok palkka molemmilla. Säästöön saadaan joka kuukausi ihan hyvin rahaa, ei käydä baareissa joka viikonloppu, ei älykalliita harrastuksia kummallakaan ja kaikki ok. Silti mietityttää onko meillä lapseen rahaa. Ja vielä enemmän tämänhetkinen tilanne suomessa ja maailmalla, halutaanko oikeasti lapsi tähän maailmaan? [/quote] Tähän on pakko kommentoida. En oikein ymmärrä tätä "tähän maailmaan" kommentointia. Koskaan ei ole kirjoitetun historian aikana ollut näin vähän köyhyyttä ja sotia maailmassa. Melkein kaikki lapset pääsee köyhimmissäkin maissa kouluun, absoluuttinen köyhyys on maailmassa vähentynyt huomattavasti ja juuri eilen otsikoitiin näyttävästi uusista tehokkaista syöpähoidoista. Te ette nää metsää puilta. Maailma ei ole koskaan ennen ollut näin hyvä paikka elää!! Ihan faktoihin perustuen.
[/quote]
Näin. Ja toisekseen, uskallatteko te noin ajattelevat tehdä elämässänne yhtään mitään? Kun ainahan voi sattua sitä ja tätä. Sen pelon takia haluamien asioiden tekemättä jättäminen on vähän kummallista. Toki asia on ok jos ei edes halua muutenkaan lapsia.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:36"]
Kyllä elämä kantaa.
[/quote]
Tarkoitit varmaan, että kyllä sosku elättää.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:51"]
Meillä ihan sama tilanne. 25v pariskunta, mies valmistui juuri ja saa bruttona 3000 euroa kuussa, eli nettona sen reilu 2000 euroa ja sillä elämme molemmat. Minä en saa mitään koska opintotuet on käytetty ja gradu vielä kesken. Kyllä meillä on esikoinen nyt vatsassa eikä mitään huolta. Pärjäisimme pakon tullen vaikka miehen tuloilla mutta saan pian itse minimi äitiyspäivärahan (nettona 500e) ja lapsilisän vajaa 100e. Itse valmistun suoraan äitiyslomalle niin saan vielä pienempää tukea mitä saisi työttömänä. En ymmärrä miksi ei pärjättäisi 2800 euron nettotuloilla kun viimeiset viisi vuotta kituuteltu 1000 euron (2x500) opintotuella mistä maksettu vielä vuokrakin ja ylimenevä osuus rahoitettu sitten kesätyösäästöillä. Minusta meillä ihan hyvin rahaa elättää lapsi, kun on tottunut pieneen menoihin. Tarkoitus olisi tulevaisuudessa tehdä useampikin jos niitä meille siunaantuu. Niin se taitaa olla että: ei ne suuret tulot vaan pienet menot ;)
[/quote]
Mitä jos tulee ero, saako lähivanhempi siis yhteensä vain 600 e lapsesta kelalta? Mietin, koska olen samassa tilanteessa, viimeinen vuosi opinnoissa, opintotuki käytetty, eikä siivoustöidenkään haussa ole toistaiseksi vielä tärpännyt. Eikä säästöjä. Eihän pelkällä 600:lla kuussa saa muuta kun maksettua vuokran, jos jostain syystä päätyisi yh:ksi.
[/quote]
No asumiseen saa ainakin lisäksi tukea, eli tuo 600 euroa ei mene kokonaan vuokraan. Tämän lisäksi jos ei ole säästöjä ja käteen jäisi vaikka vain 500 euroa, niin saa toimeentulotukea mikäli sellaista hakee.
Toimeentulotuen perusosa mukaan yh-äidillä ja hänen alle 10v lapsella tulee jäädä asumiskulujen jälkeen muihin menoihin n. 840 euroa (olettaen että ei ole mikään törkeän kallis vuokra).
Näin se yhteiskunta avustaa, siis ainakin vielä toistaiseksi.
Olette aika nuoria kuitenkin. Muuttakaa yhteen, menkää naimisiin. Eläkää perhe-elämää kaksin. Kyllä ne asiat selkenevät.
kyllä se nousukausi sieltä tulee. ja sitten taas lasku. ja sitten taas nousu. niin se menee. aina menny ja tulee aina menemään. jos te nyt teette muksun niin 10 vuoden päästä kun se alkaa haluamaan jotain merkkivaateita talous on jo parempi. sitten kun se on aikuinen tulee uusi taantuma. opettakaa yrittäjähenkisyyttä pienestä lähtien niin ei ole pelkästään muitten armoilla.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:35"]
Vai mahtaakohan olla niin päin, että olen itse murehtija ja mietin liikaa. Ollaan miehen kanssa 25-vuotiaita, molemmat valmistuttu maisteriksi. Minä suoraan työttömäksi, tosin osa-aikatyöstä tienaan 300e/kk. Emme asu yhdessä. Mies on ihan ok palkkaisessa työssä, kuussa käteen noin 2000e/kk. Tuskin tässä parempaakaan työtä hänellä tulee omalta alaltaan eteen, meidänkin alalla työllisyystilanne pitäisi olla ok mutta ei oo töitä näkynyt. Pärjään jotenkin ja niin pärjää mieskin, mutta jos meillä ois vauva niin ei tässä kovinkaan hyvin pyyhkisi. Puhumattakaan jos tällä summalla pitäis elättää jotain muutamaa teini-ikäistä.
Moni ystäväni on tässä vastaavanlaisessa tilanteessa päättänyt pyöräyttää muksun. Rahat olleet tiukilla ja valmiiksi, silti vauva? Ei minuakaan se vauva-arki niinkään huolettaisi: moni on saanut vaunuja, hoitopöytää, vaatteita jne tosi halvalla kirppareilta tai sitten joku sukulainen on antanut omat vanhat pois. Silti jo pelkkään vauvaan tuntuu uppoavan rahaa jonkin verran, vaikka oliskin täysimetyksellä. Ymmärrän toisaalta ajattelun kun töitä ei tule niin hankitaan lapset tähän väliin.
Kauhistellen silti mietin, että eikö ihmisiä yhtään huoleta miten meinavat tämän elämänsä kustantaa sitten kun lapsi kasvaa? Siitähän se riemu ja lompakko repeää kun lapsi alkaa ymmärtää asioiden päälle. Ei sillä, että lapselle pitäis kaikki antaa mitä se haluaa. Moni tuntuu kuitenkin oikeasti kuvittelevan, että sen lapsen kanssa selviää jollain 100e/kk summalla ja tuossa on ruuat yms!!
Minusta olisi ainakin ihan mukavaa, että ei tarvitsisi vastata joka ikinen kerta samanlaista vastausta "emme voi tänään ostaa tätä, koska ei ole varaa. Mennään katsomaan kirpparille jos siellä olisi". Tai sitten ei ole varaa ostaa edes kirpparilta. Mieheni on elänyt sellaisen lapsuuden, että on saanut tuon "ei oo rahaa"-vastauksen jokaiseen asiaan mitä on ikinä keksinytkään pyytää. Heti töihin kun täytti 15, myös lukion ohella monta vuoroa viikossa että sai ostettua itselleen esimerkiksi talvitakin. Mielestäni tällaiset asiat on ihan perusjuttuja, joita vanhempien pitäisi kyetä kustantamaan lapselleen. Ei ollut kovinkaan ruusuinen lapsuus hänellä, ei ne nyt nälkään kuolleet tietenkään mutta kyllä lapset ovat kärsineet.
Luottavatko ihmiset ihan oikeesti niin paljon hyvinvointivaltioon, että kyllä sieltä sitten rahaa tulee jos tiukilla ollaan? Nää leikkaukset kuulostavatkin hei tosi lupaavilta tämän suhteen.. Vai vaadinko itse liikaa? Ei mun lasten tarvitse harrastaa luistelua tai jääkiekkoa, toki ois kivaa pystyä kustantamaan tollaset jos ne haluaisi niitä harrastaa. Fakta on kuitenkin, että ne on oikeasti tosi kallita harrastuksia. Haluaisin vain, että mun lapsilla on puhtaat ja ehjät sekä suunnilleen ajanmukaiset vaatteet, jotain mieluisia harrastuksia ehkäpä, mulla ois rahaa ostaa nille terveellistä ruokaa ja ehkä me voitais joskus matkustaa johonkin.
[/quote]
Ei hätää, kyllä valtio pitää huolen omistaan. Niin pitänyt jo 80-luvulta lähtien ja ihan hyvinhän noilla kaikilla syrjäytyneillä ja mielenterveysongelmien kanssa painivilla menee. Ovat ainakin elossa, vaikkei elämä aivan nappiin mennytkään. Vain siksi, että vanhempien piti puskea lapsia, koska ovathan lapset ihania.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 20:53"]
kyllä se nousukausi sieltä tulee. ja sitten taas lasku. ja sitten taas nousu. niin se menee. aina menny ja tulee aina menemään. jos te nyt teette muksun niin 10 vuoden päästä kun se alkaa haluamaan jotain merkkivaateita talous on jo parempi. sitten kun se on aikuinen tulee uusi taantuma. opettakaa yrittäjähenkisyyttä pienestä lähtien niin ei ole pelkästään muitten armoilla.
[/quote]
Kyllä seuraavat muutamat kymmenen vuotta mahtavat olla aina laskupainotteista. Ei tästä kovin vahvaa nousua saada aikaiseksi. Hyvä jos menoja saadaan karsittua, kun sosiaalietuja supistetaan.
Mun mies tienaa alle 2000 käteen /kk. Valmistun itse lähitulevaisuudessa maisteriksi hyvin työllistävälle ja keskitasoisesti palkatulle alalle. Meillä on kaksi lasta, 6v ja vauva. Opiskeluaikana olen itse tienannut välillä vähän tai en ollenkaan. Molempien lasten kohdalla oli ja tulee olemaan varaa pitää kotihoidossa n. 2,5 - 3-vuotiaaksi. On varaa harrastuksiin, terveelliseen ruokaan, laadukkaisiin vaatteisiin ja varusteisiin, lomamatkoihin kerran pari vuodessa, leffaan, kylpylään, ravintola-iltaan, teatteriin ja mihin milloinkin ihan tarpeeksi usein. En koe että olisi edes tiukkaa, toki mukavaa kun tietää että tulevaisuudessa mahdollisuus säästää ja sijoittaa enemmän. Isomman lapsiluvun kanssa ei välttämättä olisi mahdollista, sikäli lapset tehty taloudellista tilannetta silmällä pitäen.
T. Äiti 26v
En uskaltaisi hankkia lapsia, mutta omilla vanhemmillani on rahaa. Kuuluvat siihen ahneeseen sukupolveen, mutta sentään jotain likenee jälkipolville.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:50"]
Niin, ehkä kannattaa vähän sitä opintolinjaakin katsoa, mikä tahansa yliopistotutkinto ei takaa työpaikkaa.
Juuri tuossa eräs puolituttava selitti jokaiselle, joka vain jaksoi kuunnella, että hänpä pääsi nyt yliopistoon opiskelemaan ja nyt on vaan taivas rajana tulevaisuudessa. Siinä sitten kysäistiin, että mikäs tiedekunta on kyseessä ja meinasin tukehtua nauruun vastauksesta: humanistinen.
Tsemppiä vaan töiden hakuun.
[/quote]
Joo, kannattaa olla mieluummin vaikka insinööri. :D
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 19:41"]Ollaan molemmat kolmekymppisiä, vakkaittyöt, ihan ok palkka molemmilla. Säästöön saadaan joka kuukausi ihan hyvin rahaa, ei käydä baareissa joka viikonloppu, ei älykalliita harrastuksia kummallakaan ja kaikki ok.
Silti mietityttää onko meillä lapseen rahaa.
Ja vielä enemmän tämänhetkinen tilanne suomessa ja maailmalla, halutaanko oikeasti lapsi tähän maailmaan?
[/quote]
Tähän on pakko kommentoida. En oikein ymmärrä tätä "tähän maailmaan" kommentointia. Koskaan ei ole kirjoitetun historian aikana ollut näin vähän köyhyyttä ja sotia maailmassa. Melkein kaikki lapset pääsee köyhimmissäkin maissa kouluun, absoluuttinen köyhyys on maailmassa vähentynyt huomattavasti ja juuri eilen otsikoitiin näyttävästi uusista tehokkaista syöpähoidoista. Te ette nää metsää puilta. Maailma ei ole koskaan ennen ollut näin hyvä paikka elää!! Ihan faktoihin perustuen.
[/quote]
Mulla itselläni 'tähän maailmaan lapsen tekeminen' tarkoittaa seuraavaa: On vapaus valita tekeekö lapsen vai ei, en tarvitse maatilalle jatkajaa tai ketään huolehtimaan minusta vanhoilla päivilläni koska vanhainkotiin menen jos sinne asti elän. Terrorismin uhka kasvaa Euroopassa, vaikka suoranaiset sodat ovat päättyneet. Suomessa ovat yleistyneet suhteessa esimerkiksi raiskauksien määrä viimeisen sadan vuoden sisällä (tosin niitä ilmoitetaan aiempaa herkemmin jne, mutta esimerkiksi 80 luvulla ei ainakaan tilastollisesti ollut joukkoraiskauksia niinkuin esimerkiksi nyt 2010 luvulla on ollut) tämä pelottaa esimerkiksi jos saisin tyttölapsen. Koulutuksesta leikataan, mistä tietää kuinka paljon leikkauksia on suoritettu siihen mennessä kun lapseni menisi kouluun. Ihmisiä on yksinkertaisesti jo nyt liikaa tällä maapallolla, miksi tekisin lisää lapsia ehdointahdoin jos minulla on mahdollisuus olla lisääntymättä. Tässä vain muutama oma syyni.