Yläkouluikäinen lapseni myönsi itkien kiusanneensa yhtä luokkakaveria muiden kanssa viime syksynä
Kiusattu oli viime viikolla siirtynyt kai osastohoitoon ja käy sairaalakoulua. Kiusattu on eri sukupuolta lapseni kanssa ja rehellisesti sanottuna ajattelin, että hän ei olisi ollut siinä mukana. Eilen kertoi illalla itkien, että on itsekin kiusannut tätä tyttöä ja sanonut hänelle yhden tosi tyhmän jutun muiden yllytyksestä. Kuulema kaikki luokkalaiset oli siinä mukana. Hirveältä tuntuu ja olen ihan hukassa. Oma lapseni oli rikki ja tunsi ihan aiheesta huonoa omaatuntoa ja pahaa oloa. Tottakai lohdutin häntä, mutta ahdistaa ja suututtaa tuon kiusatun tytön puolesta. Miten ihmeessä munkin lapsi on voinut lähteä siihen mukaan? Valittiin kutosella luokan hymypojaksi ja on aina ollut kaikkien kaveri. Tekisi mieli huutaa hänelle ja asettaa kunnon rangaistukset, mutta toisaalta hän katuu ja on itsekin aika rikki kun kuuli ja ymmärsi mihin heidän käytös johti.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Aika kevyesti mammat suhtautuvat väkivaltaan, jolla toinen on saatettu sairaalakuntoon. "Virheistä oppii ja silleen". Jotenkin en enää ihmettele, miksi lastensuojelussakaan ei puututa asioihin. Kaikkihan meistä tekee virheitä eikös juu ?
Ehkä siksi reaktio on ymmärtävä, koska on niin harvinaista että kiusaaja katuu tekojaan.
Ylivoimainen enemmistö ei myönnä kiusanneensa tai kokevat etteivät heidän toimintansa ollut kiusaamista. Mistä luulet, että julkisuus ja nettipalstat ovat täynnä kiusattuja, mutta vain 1/100 on kiusaaja? Kiusaajia on vähintään yhtä paljon kuin kiusattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksipyyntö ei tee tehtyä tekemättömäksi, mutta se voi auttaa kiusattua. Lapsellasi on omatunto, ja se on hyvä asia. Itse lähtisin nyt siitä, että kysyisin nuorelta itseltään, että mitä tilanteessa nyt pitäisi tehdä. Sieltä voi tulla järkeviä kun ajatuksia. Poika ottakoot vastuun tekemisistään, mutta ei ole hedelmällistä kenenkään suhteen lähteä miettimään kovia rangaistuksia. Nuoren omaa herännyttä oikeudentuntoa ei pidä nyt lähteä runnomaan katujyrällä matalaksi. Se ei auta edes kiusattua.
Tätä mäkin mietin. Mun mielestä hän oli kuitenkin reilu kun tuli kertomaan. Olisi hän voinut olla kertomattakin, mutta näin perjantaista asti että häntä vaivasi joku ja sitten hän viimein sai sanottua. Minusta tuo kertoo siitä, että asia oikeasti vaivaa häntä. Mun on kuitenkin tällä hetkellä jotenkin tosi vaikea miettiä että mikä riittää, kun eihän tuota voi mitenkään korvata. Oma lapseni oli tuossa osallisena samalla tavalla kuin moni muukin. Se että hän katuu, ei tee hänen tekoaan yhtään hyväksyttävämmäksi. Toisaalta mä haluan korostaa hänelle sitä, että on kiva, miten hänellä on huono omatunto kun on mokaillut tuolla tavalla. Se on terve merkki. Oon ihan hukassa nyt. AP
Sen sijaan, että keskityt täällä puolustelemaan poikaasi, sinun pitäisi tälläkin hetkellä olla keskustelemassa vakavasti hänen kanssaan. Yhdessä miettimään, mitä voitte tehdä, että tytön olo helpottuu eikä tuollainen väkivalta enää toistu. Tytön vanhempiin tietysti olette yhteydessä ja otatte heidät mukaan keskusteluihin. Tytönkin, jos hän jaksaa/pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Aika kevyesti mammat suhtautuvat väkivaltaan, jolla toinen on saatettu sairaalakuntoon. "Virheistä oppii ja silleen". Jotenkin en enää ihmettele, miksi lastensuojelussakaan ei puututa asioihin. Kaikkihan meistä tekee virheitä eikös juu ?
Minua kiusattiin lapsena rankastikin. Pahin kiusaajani pyysi anteeksi. Osaltaan se teki minusta sen mikä nyt olen. Ja muutenkin myöhemmällä teini-iällä pääsin sellaisiin piireihin, jossa ihmiset oli empaattisia, aina hyvän puolella. Toimiessani tukihenkilönä hyvinkin rikkinäisestä taustoista oleville nuorille, voin kokemuksesta sanoa, että välittäminen auttaa 1000 kertaa enemmän kuin pelkkä rankaisu. Ja ei, en tarkoita että lakaistaan maton alle taikka silitellään päätä tai hymistellään. Kaikkea muuta. Mutta se, että oikean ja väärän taju tulee omasta oivalluksista ja sitä tuetaan, ei hyväksymällä tekoa, mutta hyväksymällä ihminen teon takana, on avain onnistumiseen.
Ei todellakaan suhtauduta kevyesti. Päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Hymypojat/tytöt onkin usein pahimpia kiusaajia.
Mitä varten tämmöinenkin kommentti saa näin paljon tykkäyksiä?
Typerä toteamus ja lampaat määkivät perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä toimisit tässä tapauksessa jos kyseessä olisi sun poikasi joka on kiusannut jotakuta?
Pitäisin huolen, että poika käsittää, miten vakavasta asiasta on kyse. En hyysäisi ja ymmärtäisi, koska väkivallassa ei ole mitään ymmärrettävää. Se on aina ja kaikissa tilanteissa yksiselitteisesti tuomittavaa.
Ap:n aloituksessa käy ilmi että poika ymmärtää jo tekonsa, sen seuraukset ja katuu. Eikä ap ole poikaansa hyysännyt. Mitä sinä siis tekisit? Et antaisi pojalle koskaan anteeksi, muistuttaisit joka päivä asiasta, tuomittisit poikasi loppuiäkseen? Vai mitä?
Kerroin jo mitä tekisin. Jos et ymmärrä, en voi auttaa.
Vastasit että pitäisit huolen että poikasi ymmärtäisi kuinka vakavasta asiasta on kyse. Mistään ei tullut selväksi miten sä sen huolen pitäisit. Joten en ymmärrä jos et voi auttaa kertomalla tätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä toimisit tässä tapauksessa jos kyseessä olisi sun poikasi joka on kiusannut jotakuta?
Pitäisin huolen, että poika käsittää, miten vakavasta asiasta on kyse. En hyysäisi ja ymmärtäisi, koska väkivallassa ei ole mitään ymmärrettävää. Se on aina ja kaikissa tilanteissa yksiselitteisesti tuomittavaa.
Ap:n aloituksessa käy ilmi että poika ymmärtää jo tekonsa, sen seuraukset ja katuu. Eikä ap ole poikaansa hyysännyt. Mitä sinä siis tekisit? Et antaisi pojalle koskaan anteeksi, muistuttaisit joka päivä asiasta, tuomittisit poikasi loppuiäkseen? Vai mitä?
Kerroin jo mitä tekisin. Jos et ymmärrä, en voi auttaa.
Vastasit että pitäisit huolen että poikasi ymmärtäisi kuinka vakavasta asiasta on kyse. Mistään ei tullut selväksi miten sä sen huolen pitäisit. Joten en ymmärrä jos et voi auttaa kertomalla tätä asiaa.
Ei pidä porsia, jos ei ymmärrä, miten omalle lapselleen saa tehtyä selväksi, mikä on oikein ja mikä ei.
Minusta anteeksipyyntö on hyvä idea. Kirjeen kirjoittaminen, jossa kat pyytää anteeksi ja että haluaa olla kaveri (tai no, haluaako, liikaakaan ei saa luvata) ja olisko pojan puhuttava niille muille kiusaajille asiasta myös? Että mentiin liian pitkälle, meidän kaikkien ois pyydettävä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fakta.
"Koska se on fakta". Jaa. Vai niin. Kiinnostaisi kuulla miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksipyyntö ei tee tehtyä tekemättömäksi, mutta se voi auttaa kiusattua. Lapsellasi on omatunto, ja se on hyvä asia. Itse lähtisin nyt siitä, että kysyisin nuorelta itseltään, että mitä tilanteessa nyt pitäisi tehdä. Sieltä voi tulla järkeviä kun ajatuksia. Poika ottakoot vastuun tekemisistään, mutta ei ole hedelmällistä kenenkään suhteen lähteä miettimään kovia rangaistuksia. Nuoren omaa herännyttä oikeudentuntoa ei pidä nyt lähteä runnomaan katujyrällä matalaksi. Se ei auta edes kiusattua.
Tätä mäkin mietin. Mun mielestä hän oli kuitenkin reilu kun tuli kertomaan. Olisi hän voinut olla kertomattakin, mutta näin perjantaista asti että häntä vaivasi joku ja sitten hän viimein sai sanottua. Minusta tuo kertoo siitä, että asia oikeasti vaivaa häntä. Mun on kuitenkin tällä hetkellä jotenkin tosi vaikea miettiä että mikä riittää, kun eihän tuota voi mitenkään korvata. Oma lapseni oli tuossa osallisena samalla tavalla kuin moni muukin. Se että hän katuu, ei tee hänen tekoaan yhtään hyväksyttävämmäksi. Toisaalta mä haluan korostaa hänelle sitä, että on kiva, miten hänellä on huono omatunto kun on mokaillut tuolla tavalla. Se on terve merkki. Oon ihan hukassa nyt. AP
Sulle on sanottu jo monta kertaa että vilpitön ja huolellinen anteeksipyyntö pojalta on nyt se mikä tässä riittää ja se mitä on tehtävissä. Ei ole nyt kyse siitä että sinä olet hukassa vaan siitä että tyttöä autetaan toipumaan niin paljon kuin voidaan.
Mun lapsi on ollut tuossa tilanteessa. Siis uhrina. Hän on Tourette lapsi ja hänen tilanne suorastaan räjähti käsiin, kun hänet oli murrettu itkemään kesken koulupäivän :`( Sijaisope laittoi hädissään viestiä, että lapseni oli itkenyt ja huutanut haluavansa kuolla. Ope oli aivan järkyttynyt tilanteesta. Siitä lähti vyörymään asiat niin, että lapseni lähti omasta epätoivoisesta pyynnöstään ettei jaksa elää enää, lasten psykiatriselle osastolle useammaksi viikoksi. Lapsi oli tuolloin 11 v.
En syytä ketään yksittäistä luokkatoveria, he tekivät sen porukalla. Onneksi yläasteelle hänen luokalleen ei tullut ketään entistä luokkalaista, se saatiin sovittua rehtorin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fakta.
Siksi, että hymypojat/tytöt usein ovat pahimpia kiusaajia. Sitä, miksi ovat, sinun pitää kysyä sellaiselta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Remmiä.
Sinulle, ei muille.
Hänhän on jo ymmärtänyt tehneensä väärin ja kärsii siitä. Ei hän tarvitse rangaistusta, vaan apua asian käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fakta.
Siksi, että hymypojat/tytöt usein ovat pahimpia kiusaajia. Sitä, miksi ovat, sinun pitää kysyä sellaiselta itseltään.
Älä taas valehtele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fakta.
Oon säkin yks pelle mut sen taisit tietää jo itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remmiä.
Sinulle, ei muille.
Hänhän on jo ymmärtänyt tehneensä väärin ja kärsii siitä. Ei hän tarvitse rangaistusta, vaan apua asian käsittelyyn.
Mistä tiedät, että on ymmärtänyt eikä vain teeskentele katuvaa, että pääsisi kuin koira veräjästä? Yhyy, mamma tuntuu pahalta. Ja mamma paijaa ja ymmärtää. Sitten taas kiusaamaan seuraavaa uhria.
Muista nyt keskustella sekin asia, että kiusaamista on myös vaikeneminen, kun muut kiusaavat. Eli kyse ei ole vain siitä yhdestä kerrasta, kun hän ryhmäpaineessa suostui sanomaan typeryyden, vaan kaikki ne kerrat, kun kukaan ei puuttunut, ei hänkään. Tyttöparka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on fakta.
Oon säkin yks pelle mut sen taisit tietää jo itsekin
Taisin kolahtaa kohteeseen, kun noin pillastuit.
Kasvatit oikein jos katuu.