Miksi hoitajilla ei voisi olla suorituksen perustuva palkkaus kuten esim insinööreillä joihin palkkoja verrataan?
Yksityisellä puolella osalla porukasta on paremmat palkat, koska tekevät työnsä keskimääräistä paremmin ja ovat saaneet henkilökohtaisia palkankorotuksia. Miksei saman systeemin voisi ottaa hoitajille käyttöön niin heillä olisi mahdollisuus suurempiin palkkoihin joita nyt toivovat? Toki sen mukana tulevat palkkaerot ja kilpailu työntekijöiden kesken "paremmuudesta" mikä heillä on nyt ollut poissa. Mutta eivät insinöörit yksityisellä hekään kaikki saa niitä huippupalkkoja, vain jotkut. Olisiko tässä sopiva ratkaisu? Ehkä lisäisi motivaatiota kun olisi mahdollisus suurempiin palkkoihin mutta koska niitä tulisi vain joillekin, ei vaatisi niin suurta budjettia kuin kaikkien palkan korotus?
Kommentit (47)
Suoritteita vaikea mitata ja siksi hinnoitellakin, asiaa on kyllä viritelty mittaamalla työn vaativuutta mutta suoritteita ei
Juuri niin sen pitäisi olla, laiskat hoitajat eivät tartte lisää liksaa!!
Tänään enemmän palkkaa kun pesen viisi pyllyä,huomenna ehkä vain kolme pyllyä ja vähemmän palkkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Suoritteita vaikea mitata ja siksi hinnoitellakin, asiaa on kyllä viritelty mittaamalla työn vaativuutta mutta suoritteita ei
No, samahan se on missä tahansa työssä että suoritteita vaikea mitata mutta kyllä siihen varmasti jotkut mittarit keksitään jos halutaan. Olen aloituksen kanssa samaa mieltä, näin se on yksityiselläkin, palkoissa on eroja vaikka tehdään ns samaa työtä. Sen avulla jotkut saavat niitä huippupalkkoja. Voi olla yli tonnin erot samalla nimikkeellä samaa työtä tekevillä. Tätä voisi oikeasti ehdottaa jonnekin asiaan vaikuttavalle taholle. Uskon sen lisäävän motivaatiota niille jotka haluavat lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään enemmän palkkaa kun pesen viisi pyllyä,huomenna ehkä vain kolme pyllyä ja vähemmän palkkaa :D
No mutta näin se on niillä insinööreilläkin joihin tässä koko ajan verrataan.
Koko hoitoala pitäisi kilpailullistaa. Tämä olisi asiakkaiden sekä hoitajien etu. Hoito maksettaisi lakisääteisestä vakuutuksesta joka perittäisiin palkasta. Asiakas voisi valita itse mistä palveluita hakee jolloin palvelun laatu vaikuttaisi valintaan. Työnantaja joutuisi houkuttelemaan palkalla parhaita osaajia saadakseen asiakkaita.
Ja ennen kun älähdätte ettei mikään tällainen toimi niin tutustukaa Saksan terveydenhuolto järjestelmään.
Koska työnantajalle tulee halvemmaksi maksaa kuukausipalkka lisineen hoitoalalla, kuin työsuorituksiin perustuva. Tai sitten tehtäväsuoritushinnasto pitäisi olla tosi alakanttiin.
Miten tää mitattaisiin?
Saanko enemmän vai vähemmän palkkaa, kun olen pitkässä leikkauksessa avustamassa? Entä jos olen useammassa lyhyessä leikkauksessa?
Hoitajien töissä on valtava variaatio vaativuuden suhteen
Osa tekee korkeaa ammattitaitoa vaativaa työtä
Osan työ on lähinnä hyvin helppoa toimistotyötä
Osa työskentelee koneenkäyttäjään verrattavissa olevissa työtehtävissä
jne jne jne
Palkka ei voi olla kaikille sama
Vierailija kirjoitti:
Miten tää mitattaisiin?
Saanko enemmän vai vähemmän palkkaa, kun olen pitkässä leikkauksessa avustamassa? Entä jos olen useammassa lyhyessä leikkauksessa?
voi hellanlettas sentään.... taidat oikeasti olla hoitaja....
tämä kertoo hoitajien älykyydestä aika paljon
Vierailija kirjoitti:
eipä ole tälläkään hoisulla kaikki muumit laaksossa
Vierailija kirjoitti:
Miten tää mitattaisiin?
Tähän varmaan keksitään sopivat mittarit. Samaa se on insinöörialoillakin. Saattaa myös riippua ihan siitä miten perustelee palkankorotustarpeensa
Kannatan. Voisi aloittaa ihan vuosibonuksista, jotka kytketään sairauspoissaoloihin ja koskevat kaikkia tasapuolisesti.
Osastolla olijoille vähemmän kuin teholla, saikut vaikuttaisivat palkkaan. Kannatan, hoitaja itsekin.
Laittakaa tästä ajatukesta viestiä esimiehilleni hoitajat!
Hoitsuilla melkein 2kk vuodessa lomaa
Silti saikuttavat todella paljon
Samalla myös kaikki lisät pois. Ei se insinöörikään saa mitään lisäkorvauksia siitä että vastaa posteihin illalla, ja osallistuu toisen aikavyöhykkeen palaveriin keskellä yötä. Tai käyttöönoton aikaan tekee töitä pari viikkoa kellon ympäri ja viikonloppuna. Päälle tietysti yt-neuvottelut joka vuosi, ja 10-30% hoitajista mäkeen joka kerta, uusia halvempia tilalle.
Jos kerta hoitajat haluavat insinöörin palkan niin eipä sitten poimita niitä rusinoita pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Samalla myös kaikki lisät pois. Ei se insinöörikään saa mitään lisäkorvauksia siitä että vastaa posteihin illalla, ja osallistuu toisen aikavyöhykkeen palaveriin keskellä yötä. Tai käyttöönoton aikaan tekee töitä pari viikkoa kellon ympäri ja viikonloppuna. Päälle tietysti yt-neuvottelut joka vuosi, ja 10-30% hoitajista mäkeen joka kerta, uusia halvempia tilalle.
Jos kerta hoitajat haluavat insinöörin palkan niin eipä sitten poimita niitä rusinoita pullasta.
Juuri näinhän se on. Ja jostain syystä julkisessa keskustelussa ei puhuta ollenkaan näistä asioista. Hoetaan vaan että pitää saada samaa palkkaa kuin "insinöörit" joilla tarkoitetaan itse asiassa parhaiten palkattuja, ei-työttömiä insinöörejä ja unohdetaan tosiaan että insinööreillä ei tunneta mitään iltalisiä ja esim työmatkalle saattaa joutua lähtemään jo su-aamuna mutta palkkaa saa vasta maanantailta. Ja tuo että jokainen insinööri ei tosiaan saa niitä huippupalkkoja, niitä saa vain pieni osa.
Eivät varmasti hoitajatkaan ole robotteja joista jokainen tekee työnsä täsmälleen samalla tavalla. Jos halutaan lisää palkkaa, niin sitä voisi antaa sitten niille jotka haluavat tehdä eniten ja tehokkaimmin. Sitten voi pyytää pomolta palkankorotusta aina kehityskeskusteluissa. Suuri määrä saikkua vaikuttaa kyllä siihen saako palkankorotuksen vai ei. Ehdottakaa tätä, olisi oikeudenmukaisempaa. Ei ole varmasti realistista että kaikki hoitajat saisivat tuntuvan palkankorotuksen, mutta miksei annettaisi palkkaerojen kasvaa jos se lisäisi sitten motivaatiota ja tehokkuutta? Emme elä kommunismissa.
20v sairaanhoitajan työtä tehneenä olen samaa mieltä. Alallamme on palkkauksen suhteen ongelmana juurikin "samapalkkaisuus", kaikki saavat saman riippumatta suoriutumisesta. Miksi siis tehdä enemmän kuin muut, kun vapaamatkustajana saat saman verran?