Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen ei vastaa tervehdykseen?

Vierailija
23.09.2015 |

Kysymyksessä on eräs pariskunta.

Nainen työskentelee kanssani samassa työpaikassa. Ei samalla osastolla, mutta kuitenkin niin, että tapaamme toisiamme kahvihuoneessa usein. Eväitä syödessä ollaan monesti juteltu kaikenlaista. Olemme olleet myös yhdessä kävelylenkillä (muutaman hengen ryhmässä) tyky-päivien yhteydessä ja silloinkin olemme jutelleet paljon.

Lapsemme ovat suurinpiirtein samanikäisiä ja samassa koulussa, ja esimerkiksi juuri lapsistamme olemme jutelleet kahvihuoneessa ja lenkillä. Nainen itse on ottanut puheeksi, että on nähnyt minut koulun tapahtumissa, joten tietää tasan tarkkaan että lapsemme ovat samassa koulussa.

Naisen mies on minun lapseni valmentaja. Olemme myös tämän kautta olleet samoissa tapahtumissa mukana (treeneissä, peleissä ja turnauksissa).

Asumme samalla asuinalueella, joten törmään tähän naiseen (ja mieheen myös) usein esimerkiksi lähikaupassa, uimarannalla tai lenkillä metsäpolulla.

Se mikä minua todella ihmetyttää on, että tämä nainen ei koskaan tervehdi (paitsi työpaikan kahvihuoneessa). Usein ollaan kävelty jalkakäytävällä, kaupassa tms. toisiamme vastaan ja ohitettu toisemme metrin päästä ja minä olen katsonut päin ja sanonut "Moi". Nainen ei ole vielä koskaan vastannut. Kävelee vaan pokkana ohi sanomatta mitään. Ja ihan samoin käyttäytyy hänen miehensä.

Osaatteko selittää minulle, mikä on tällaisissa ihmisissä "vialla"? Mielestäni ei ole normaalia käytöstä ja koen sen tosi loukkaavana. Tietääkseni en ole loukannut heistä kumpaakaan. En ole ollut niin läheisissä tekemisissä, että olisi ollut vaaraa loukata heitä tahattomastikaan. Työpaikalla en koskaan juoruile tai puhu muista ihmisistä selän takana. Käyttäydyn aivan neutraalisti. On tietysti mahdollista, että olemukseni on heidän mielestään vastenmielinen, mutta luulisi että silloinkin peruskohtelias ihminen kuitenkin vastaisi tervehdykseen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]

Sanot moi liian hiljaa. Ei kuule/huomaa

[/quote]

Jos kävelee vastaan ja ohittaa ihan vierestä, niin luulisi että ainakin näkisi että siinä vieressä on tuttu.

ap

Vierailija
22/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että tämä nainen haluaa pitää sinut vain työpaikan tuttuna, ei vapaa-ajan tuttuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta jää vahingossa joskus se "moi" sanomatta, nyökkään kyllä ja otan katsekontaktin. Olen vain niin hirvittävän ujo, että jopa tuollainen on joskus hankalaa. :/

Vierailija
24/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa, en keksi mitään selitystä. Vieraammalta ihmisesltä ei oikein voi suoraan kysyäkään. Ehkä hän ei tunnista sinua, ei osaa yhdistää työpaikkaan? Epäkohteliasta ja kummaa olla vastaamatta kuitenkin. Itse jatkaisin silti moikkailua. 

Vierailija
25/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:19"]

Minulta jää vahingossa joskus se "moi" sanomatta, nyökkään kyllä ja otan katsekontaktin. Olen vain niin hirvittävän ujo, että jopa tuollainen on joskus hankalaa. :/

[/quote]

Niin ja sitten vielä minulla on niin huono kasvomuisti, etten välttämättä tajua, jos näen esim. työkaverin kaupungilla.

Vierailija
26/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisiin suomalaisiin törmää aina joskus, ja sama jaksaa ihmetyttää joka kerta yhtä paljon. Kun ei ole kyse edes nuorista, vaan aikuisista tavallisista ihmisistä. Kai osa meistä vaan on niin uskomattoman juntteja ja ujoja, että käytösravat unohtuu... Huomaa sitä toki itsekin joskus että joutuu ns "keräämään" rohkeutta kun tervehtii jotain sellaista tyyppiä josta ei oikein tiedä, tunnetaanko vai ei, mutta itse olen alkanut ajattelemaan että on pienempi paha moikkailla vaikka tuntemattomia "turhaan" kuin pahoittaa jonkun mieli ignoraamalla. Mitään henkilökohtaista tuossa tuskin siis on, he ovat vain sosiaalisesti kömpelöitä ja meillä tältä osin outo kulttuuri.

Vierailija
27/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]

[/quote]

Jos kävelee vastaan ja ohittaa ihan vierestä, niin luulisi että ainakin näkisi että siinä vieressä on tuttu.

ap
[/quote]
Tekeekö siis ihan joka kerta? Mä en välillä tervehdi, kun en yksinkertaisesti tajua kuka siinä oli ja että mulle puhuttiin ennen kuin olen jo viilettänyt ohi. En kiinnitä huomiota vastaantulijoihin sen enempää kuin etten törmää, sisko moittii että mun kanssa on tympeä kävellä kun mun normaali kävelyvauhti on siskon puolijuoksu. Mutta jos hän ei ikinä tervehdi niin tuskin on kyseessä sama asia...

Vierailija
28/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset käyttäytyvät näin. Minullakin on tuttu lapsen päiväkodin kautta, saattaa fb:ssa jutella niitä näitä ja on todella ystävällistä. Sitten kun nähdään livenä on tosi töykeän oloinen ja tosiaan ei aina vastaa tervehdykseen tai vastaa todella nyrpeästi takaisin kun tervehdin häntä.

Vierailija
29/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin moikkaan yleensä nyökkäämällä ja sanon sen "moi" aika hiljaa, joten ei aina moikkaja välttämättä kuule. Kaupoissa yleensä muutekin on hälinää niin ei ehkä senkään takia kuule niin hyvin jos joku moikkaa hiljemmalla äänellä.

Vierailija
30/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin sokea, tosin lasit auttaa asiaa nykyään. Olen muutenkin usein omissa maailmoissani. Aikoinaan kotikunnassa näin aina kun käsi heilahti vastaantulevalta ja mietin jälkikäteen, että kukahan tuo oli...

Moni varmaan luuli leuhkaksi, mitä toivottavasti en isommin ole.

Vierailija
31/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse välttämättä ajattele törmääväni kehenkään tuttuun Helsingissä, aika yleistä ettei tunnista ulkovaatetuksesta työpaikan ihmisiä. Jos asuu jossain 1500 asukkaan kylässä, niin sitten ehkä ihmettelisin. Miespuolista työkaveria en moikkaa, jos vaimon seurassa ja mies ei moikkaa.

Meillä nuoremmat uudet työntekijät esittäydy töissä, siis se vasta on tasoa lapamato. Tarkoitan henkilöitä, jotka viettävät myös aikaa samassa noin 30 työntekijän toimitilassa.

Vierailija
32/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]

[/quote]

ap
[/quote]

Valitettavasti ihmiset vain olettavat näin. Itse olen juuri tällainen jolle monet valittavat siitä kun en ikinä tervehdi kadulla, mutta fakta on se etten yksinkertaisesti huomaa! Suurimman osan ajasta olen niin omissa ajatuksissani etten edes vilkaise vastaantulijoita, tarkkailen juuri tarvittavan määrän muuta liikennettä etten törmää keneenkään.

Vierailija
33/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"] Sanot moi liian hiljaa. Ei kuule/huomaa [/quote] Jos kävelee vastaan ja ohittaa ihan vierestä, niin luulisi että ainakin näkisi että siinä vieressä on tuttu. ap [/quote] Tekeekö siis ihan joka kerta? Mä en välillä tervehdi, kun en yksinkertaisesti tajua kuka siinä oli ja että mulle puhuttiin ennen kuin olen jo viilettänyt ohi. En kiinnitä huomiota vastaantulijoihin sen enempää kuin etten törmää, sisko moittii että mun kanssa on tympeä kävellä kun mun normaali kävelyvauhti on siskon puolijuoksu. Mutta jos hän ei ikinä tervehdi niin tuskin on kyseessä sama asia...

[/quote]

Kyllä, tekee ihan joka kerta ja useampi vuosi ollaan jo tunnettu, eli näitä tilanteita on ollut paljon.

Joku sanoi, että tervehtii yleensä nyökkäämällä. Tämän ymmärrän kyllä. Lasken kyllä katsekontaktin ja nyökkäyksen tai vaikkapa pienen hymyn tervehdykseksi. Mutta tämä nainen ei edes nyökkää. Katsoo kyllä päin, ja minä sanon Moi, mutta häneltä ei saa minkäänlaista reaktiota vastaukseksi. Ja vaikka hän ei tunnistaisi minua työpaikan ulkopuolella, niin luulisi silti että tuntemattoman tervehdykseen voisi edes vastata. En kuitenkaan ole mitenkään uhkaavan tai pelottavan näköinen, vaan tavallistakin tavallisempi hymyilevä pyylevä perheenäiti.

ap

Vierailija
34/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei tunnista sinua työpaikan ulkopuolella, jos työpaikka on iso ja työntekijöitä ja asiakkaita vilisee kymmenittäin ja sadoittain joka päivä. Minä usein mietin kylällä, että vastaantuleva ihminen on jotenkin tuttu, ja mietin, pitäisikö moikata vai ei, ja vasta sitten paljon myöhemmin pälkähtää päähän, että sehän oli kirjastonhoitaja tai K-kaupan kassa tms. Samoin olen epävarma esim. asiakkaiden suhteen, koska minulla on tosi huono kasvomuisti. Töissä hoidan työasioita ja ihmiset ovat "oikeissa lokeroissa", mutta jos kylillä tulee joku vastaan, voin kävellä ohi täysin tunnistamatta ihmisiä, joiden kanssa olen viettänyt monia hetkiä töissä.

Vierailija
35/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:36"]

Ehkä hän ei tunnista sinua työpaikan ulkopuolella, jos työpaikka on iso ja työntekijöitä ja asiakkaita vilisee kymmenittäin ja sadoittain joka päivä. Minä usein mietin kylällä, että vastaantuleva ihminen on jotenkin tuttu, ja mietin, pitäisikö moikata vai ei, ja vasta sitten paljon myöhemmin pälkähtää päähän, että sehän oli kirjastonhoitaja tai K-kaupan kassa tms. Samoin olen epävarma esim. asiakkaiden suhteen, koska minulla on tosi huono kasvomuisti. Töissä hoidan työasioita ja ihmiset ovat "oikeissa lokeroissa", mutta jos kylillä tulee joku vastaan, voin kävellä ohi täysin tunnistamatta ihmisiä, joiden kanssa olen viettänyt monia hetkiä töissä.

[/quote]

Mutta siis vastaatko kuitenkin, jos etäisesti tutun näköinen ihminen kävelee ohitsesi, hymyilee ja moikkaa? Tästä oli kysymys, kun tämä ihminen ei vastaa tervehdyksiin lainkaan.

ap

Vierailija
36/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:18"]

Voisin kuvitella, että tämä nainen haluaa pitää sinut vain työpaikan tuttuna, ei vapaa-ajan tuttuna. 

[/quote]Voisin kuvitella että peruskäytössäännöt osaava ihminen vastaisi tervehdykseen vaikka ei haluaisikaan olla vapaa-ajalla missään tekemisissä.

Vierailija
37/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:44"]

[/quote]

Mutta siis vastaatko kuitenkin, jos etäisesti tutun näköinen ihminen kävelee ohitsesi, hymyilee ja moikkaa? Tästä oli kysymys, kun tämä ihminen ei vastaa tervehdyksiin lainkaan.

ap

[/quote]

Vastaan tervehdykseen jo ihan peruskohteliaisuudenkin takia, mutta en toisaalta ota edes katsekontaktia jokaiseen vastaantulijaan, jolloin en välttämättä huomaa tervehdystä. Ja joskus ohitustilanne tulee niin yllättäen ja nopeasti, että tervehtijä on mennyt ohi jo ennen kuin olen ehtinyt edes rekisteröidä, että hän tervehti.

Vierailija
38/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitenpä tuo kirjoittamasi estäisi moikkaamasta ap:ta? Eikö voi moikata takaisin, jos ei ole varma kuka moikkaa? Helkkari sentään ihmisten ajatustenjuoksua...

Vierailija
39/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:18"]

[/quote]Voisin kuvitella että peruskäytössäännöt osaava ihminen vastaisi tervehdykseen vaikka ei haluaisikaan olla vapaa-ajalla missään tekemisissä.

[/quote]Ignooraaminen on vallankäyttöä. Toisen mitätöinti (olemalla kuin ei näkisi/välittäisi) kiusaamista.

Joskus kuka tahansa voi toki olla aidosti huomaamatta tms mutta jos se on joka kerta noin ei ole tahattomuudesta kyse.

On eri asia tervehtiä kuin jumittua juttelemaan jollekulle jota ei kiinnosta.

Se joka jättää -tarkoituksellisesti- vastaamatta toisen tervehdykseen on yksinkertaisesti moukka tai aiheettoman ylimielinen.

Vierailija
40/45 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuriinkin muutti sellainen hienohelma että vaikka miehensä moikkaa tosi iloisesti tai jää juttelemaan niin tää nainen ei edes katso kohti. Ilmekin on sellainen että yök muutettiin köyhien asiunalueelle (ei edes ole mikään lähiö vaan kaupungin taloyhtiö omakotitaloalueella)

Yhdelle akalle en sano moi koska aina ohikulkiessaan arvostelee mun tekemisiä tai lapsen olemista.

Jätä omaan arvoonsa nuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä