Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoo-lisä taas ehkä poistumassa, neuvokaa yksityisen hoidon tuesta

Vierailija
23.09.2015 |

Ensinnäkin mun mielestä tosi hölmöä, jos Espoo oikeasti lopettaa Espoo-lisän. Tiedän monta perhettä, jotka eivät ole laittaneet isompaa lasta päiväkotiin, kun eivät ole halunneet menettää Espoo-lisää. Arvatkaa vaan, laittavatko nämä kaikki jatkossa lapset päiväkotiin ja jäävät vain pienen kanssa kotiin. Monelle se päiväkotiin laitto on vielä lähes ilmaista, jos on yh tai miehen tulot kohtuupienet, ja kun huomioi, että lapsi saa päiväkodissa ruoat jne. Ja nuo Espoon mainostamat kerhot ovat yksi hemmetti, meillä ainakin kerhomatka on puoli tuntia ja kerho kestää 3 tuntia. Sillä välillä ei kannata lähteä kotiin vaan pitää roikkua jossain pienen kanssa odottamassa. Ja samaa on moni muukin valittanut, paljon helpommalla pääsee, kun laittaa lapsen päiväkotiin. Tämä tulee Espoolle lopulta paljon kalliimmaksi, kun päivähoitohan on tunnetusti lähes tonnin luokkaa per lapsi, vaikka se jatkossa ehkä onkin osa-aikaista, niin silti kalliimpaa.

Toinen kysymykseni on yksityisen hoidon tuesta. Itsekään en todellakaan jää kotiin, jos Espoo-lisä poistuu vaan menen ehkä 22 tunniksi viikossa töihin ja saan osittaisen hoidon rahan reilut 200. Ja yksityisen hoitajan palkkaan kotiin 25 tunniksi, niin saan yksityisen hoidon tuen Espoosta. Onko tämä tosiaan 500-600 euroa per lapsi tämä yksityisen hoidon tuki? Mulla kolme lasta, niin aika kalliiksi tulee Espoolle vs. 218 mitä on tähän asti maksaneet Espoo-lisää mulle kolmen lapseni hoidosta. Jos se on esim. 600 euroa per lapsi, niin sehän tekee jo 1800 ja eikös kelaltakin saa jotain tukea tähän, joten hoitajan palkka 25 tunnille on kevyesti maksettu näillä rahoilla. Ja mun palkka on niin huono, että niillä veroilla ei kuitata tietenkään läheskään tuota yksityisen hoidon tukea, mitä espoo mulle maksaa. Onko Espoo oikeesti näin hölmö vai olenko ymmärtänyt jotain väärin tuosta yksityisen hoidon tuesta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Vierailija
2/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja heittäkää jotain infoa, paljon hoitajalle tulee maksaa palkkaa 25 tunnista ja mitä on sivukulujen määrä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivukulut ovat noin 25% palkasta eli jos hoitajan palkka on 1200 € niin sinä työnantajana maksat n.300€/kk. Lisäksi maksat tietysti omien lastesi ruuat, kun päiväkodissa ne kuuluu hoitomaksuun.

Vierailija
4/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioithan sen, että saat tukea vain sen hoitajan palkan verran. Eli jos saisit tukea 1800€ niin se kaikki menee hoitajalle. Mitä suurempi palkka, sitä suuremmat työnantajamaksut.

Vierailija
5/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli puoli vuotta hoitaja kotona 30h vk ja saatiin yksityisen hoidon tukea siihen. Se tuen määrä oli Vantaalla ainakin sidottu lapsen ikään niin että alle 3v sai enemmän. Meillä oli silloin 1v ja 4v lapset ja meille jäi n 700 eur itselle maksettavaksi kuussa. Päivähoidossa maksaa 550...jos on 3 tai enemmän lapsia niin ei tarvis itse maksaa juuri mitään ja kätevää kun ei tarvi aamuksi raahata väsyneitä lapsia minnekään. Huonoja puolia oli hoitajan sairastelut jolloin maksat hoitajalle ja joudut jäämään itse töistä pois hoitaaksesi lapsia. Kodistasi tulee työpaikka jolloin kämpän pitää olla aina siisti ja jääkaapin täynnä ruokaa, jonka lastenhoitaja lämmittää...

Vierailija
6/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 12:47"]

Meillä oli puoli vuotta hoitaja kotona 30h vk ja saatiin yksityisen hoidon tukea siihen. Se tuen määrä oli Vantaalla ainakin sidottu lapsen ikään niin että alle 3v sai enemmän. Meillä oli silloin 1v ja 4v lapset ja meille jäi n 700 eur itselle maksettavaksi kuussa. Päivähoidossa maksaa 550...jos on 3 tai enemmän lapsia niin ei tarvis itse maksaa juuri mitään ja kätevää kun ei tarvi aamuksi raahata väsyneitä lapsia minnekään. Huonoja puolia oli hoitajan sairastelut jolloin maksat hoitajalle ja joudut jäämään itse töistä pois hoitaaksesi lapsia. Kodistasi tulee työpaikka jolloin kämpän pitää olla aina siisti ja jääkaapin täynnä ruokaa, jonka lastenhoitaja lämmittää...

[/quote]

Miten muuten tuo mainitsemasi tilanne, kun hoitaja sairastui. Saitko silloin itse olla palkallisest pois töistä vai miten toimitaan. Entä kun olit itse sairaana, miten hoitajan kans toimittiin. Mietin vaan, että onko inhottavaa sairastaa kotona, jos vieras ihminen siellä. Entä kun lapset sairaana, jäitkö silloin itse hoitamaan vai tuliko hoitaja?

Vierailija
7/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Espoossahan tuo yksityisen hoidon tuki on tosi korkea, korkeampi kuin vantaalla.

Vierailija
8/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia asioita kannattaa miettiä ennen kuin palkkaa hoitajan kotiin. Mistä ajattelit saada sopivan lastenhoitajan 25 viikkotunniksi? Joku vanhempien luona asuva nuori voi tulla siihen asti, että pääsee opiskelemaan tai saa muualta enemmän viikkotunteja. Olisi tärkeää löytää työhön sopiva henkilö. Varahoitopaikka tai kaksi pitää miettiä etukäteen. Yksikään työnantaja ei anna palkallista vapaata, jos lastenhoitaja sairastuu. Oma tai lapsen sairaus on eri asia. Mitä teet, kun hoitaja soittaa aamulla klo 7, että on kuumeessa? Se kannattaa suunnitella etukäteen. Lastenhoitaja ei hoida kotia eikä valmista ruokaa, vain lämmittää. Vanhemmat ostavat ja valmistavat ruoat, siivoavat jne.

Vierailija
9/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se Espoo-lisä mahtaa olla?

T: Ei koskaan Espoossa asunut

Vierailija
10/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin palkattomana pois ne muutama pv kun hoitaja oli sairaana. Kun taas lapset oli flunssassa hoitaja tuli hoitamaan ja me päästiin töihin mikä oli kätevää. Hoitaja myös kuskasi vanhempaa lasta kerhoon ja haki pois niin kuin itsekin tein ennen töihin menoa. Parasta oli siis että lapset saivat jatkaa vielä samaa rytmiä ja arkea ettei kaikki muuttunut kerralla. Rekrytointi on tärkeä osa onnistumista. Huonolla tuurilla saa välinpitämättömän tyypin joka ei jaksa tehdä lasten kanssa mitään tai sairastelee koko ajan...

Vierailija
11/11 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ole ehtinyt miettiä yksityiskohtia vielä, kun vasta eilen ilmoitettiin tuosta Espoo-lisän mahdollisesta poistosta. Se on siis lisä 218 euroa, jos hoitaa kaikki alle kouluikäiset kotona. Juu, voi tietty olla ongelma löytää vaan 25 tunniksi... Ja sit tosiaan jos on joku kauhea tyyppi, meilläkin kokemusta joistakin mll tyypeistä, jotka aika piittaamattomia ja laiskoja olleet. Voiko siinä muuten olla eläkeläinen, esim. oma vanhempi?