Onko teillä karkkipäivää?
Pidetäänkö teidän perheessä karkkipäivää? Oliko sinulla lapsena karkkipäivää? Jos ei, niin kuinka usein karkkia syödään/syötiin? Miten sinä ja lapset suhtaudutte karkkiin ja muihin herkkuihin?
Minulla oli lapsena lauantaisin karkkipäivä. Olin ihan oma-aloitteisesti siitä niin tarkka, että jos sain karkkia jonain toisena päivänä, laitoin sen taskuun ja söin sen vasta karkkipäivänä. Myöhemmin isompana koululaisena söin karkkia kyllä muulloinkin, mutta lauantai oli varma karkkipäivä. Pienempänä olin vähän pullukka, mutta murrosiässä kasvoin pituutta ja laihduin. Nyt on kyllä kiloja kertynyt ja tulee ostettua joskus salaa esim suklaapatukka.
Nyt meidän lapsilla on karkkipäivä perjantaisin. Jos karkkia tarjotaan esim kylässä, saavat syödä heti ja muutenkin poikkeustapauksissa. Jos yhdessä käydään karkkiostoksilla, lapsilla iskee ahneus kaupassa, pitäisi saada jättipussi irtokarkkeja, tai monta pienempää ja lisäksi sipsiä ja muuta. Olenkin katsonut paremmaksi käydä yksin karkkiostoksilla. Onneksi eivät kuitenkaan kotona ahmi karkkia hirveitä määriä, vaan osaavat lopettaa, kun ei enää tee mieli. Toisaalta en tarkkoja määriä tiedä, koska naapurin tyttö tietää milloin meillä on karkkipäivä ja tulee ottamaan osansa. Hänellä tuntuu kotona olevan tosi rajoitettua herkkujen suhteen ja sitten tulee meille kerjäämään jäätelöä ja keksiä ym muulloinkin kuin karkkipäivänä.
Nyt olen monesta paikasta lukenut, että karkkipäivä on huono juttu, niin siksi mietin, että pitäisikö lopettaa. Toisaalta se on hyvä perustelu olla ostamatta karkkia, mutta jos on aina tiukkana sen karkkipäivän kanssa, niin tuleeko siitä kielletty hedelmä ja käykö kuten tuolle naapurin tytölle, että ovat sitten aina rohmuamassa ja kerjäämässä muualla herkkuja. Meillä toinen lapsi on laiha ja huono syömään ruokaa ja toinen vähän pullukka, aina nälissään, ja syö ruokaa isoja määriä. Suolaista ja rasvaista, kuten pizzaa ja sipsiä uppoais häneen paljon. Naapurin tyttö on myös pullukka, eli kyllä se kotonakin varmasti ruokaa saa, ja pitää itse huolen, ettei myöhästy kotoa ruoka-ajalta, erityisesti, jos on jotain lempiruokaa tiedossa.
Kommentit (6)
Ei ole ollut karkkipäivää itsellä, eikä ole omilla lapsillakaan. Kotona meillä oli herkkukaappi, mutta ei me lapset sitä tyhjennetty. Herkut olivat luvallisia, tarvittaessa vanhemmat sitten olisivat rajoittaneet. Olen aivan varma, että meillä syötiin vähemmän karkkia, kuin perheissä, joissa oli karkkipäivä. Omat lapset eivät ota herkkuja pyytämättä lupaa. Minä sanon usein myös ei. Ahmimista tai rohmuamista ei esiinny ollenkaan. Kaikki lapset syövät monipuolista ja terveellistä ruokaa, pizza ja sipsit yms. eivät kuulu ruokavalioon. Limpparia juodaan erittäin tarvii, ei juuri koskaan osteta kotiin. Urheilullisia ja normivartaloisia ovat.
Minusta karkkipäivä on huono asia, koska se myös pakottaa karkit ja herkut osaksi elämää. Ei vältämmättä kaikki lapsetkaan niistä välittäisi ellei niitä kokoajan tuotaisi ilmi. Ja karkkipäivänä sit ajattelee että "pakkohan sitä on edes vähän tänään ottaa koska muina päivinä ei sit kuitenkaan voi". Itsekään en oikeasti välitä karkeista olllenkaan, lapsena vain käytin stressiin ja masennukseen. Mut meillä saikin vapaasti syödä kaikkea.
Vielä sellainen lisäkysymys, että ostaako lapset itse karkkia omilla rahoillaan?
Mulla oli koko sen ajan mitä kotikotona asuin karkkipäivä, lauantaina.
Muutin pois 19-vuotiaana ja siihen päivään asti joka ikinen lauantai iskä toi kaupasta Lauantai/TV/Bonbon tms karkkipussin :D
Joskus ala-asteella saatoin viikollakin käydä parilla markalla ostamassa kiskalta (salaa omg!) tai sitten teini-ikäsenä ostelin koulussa automaatista ehkä kerran viikossa jonkun suklaapatukan.
Nyt olen 27, enkä juurikaan syö karkkia - silloin tällöin suklaapatukan tai irtokarkkia. Toki välillä tulee himoja ja sitten on vaan 'saatava' ja sit vedän kunnon karkkiöverit. Viimeksi taisin ottaa pari palaa suklaata 2 viikkoa sitten. Aina oon ollut hoikka/normaalipainoinen.
Olen siskoani 2,5 v nuorempi. Häntä pidettiin pitkään karkista erossa. Minut totutettiin nopeasti jossain iässä :) nyt siskoni söisi kaikki karkit mitä käteen saa ja joutuu toppuuttelemaan itseääni. Minä en niin välitä ja pussi voi lojuta kuukausi tolkulla auki. Meillä 4&1 v jotka saa makeaa. Isompi likipitäen jika päivä. On hoikka ja tietää kyllä missä tilanteissa voi saada ja ottaa hyvin maltillisesti kun tarjotaan. Pidän tuota hyvänä suhtautumisena. Meille tuskin tulee karkki päivää. Hän ei sinänsä pidä karkista. Suklaasta ja vanukkaista ja suklaamuroista toki :)
Tilipäivänä ostan jonkun suklaanpalan.