Oulu yliopisto-opiskelijan näkökulmasta kiva vai hirveä kaupunki?
Tällä hetkellä tytär asuu n 100 000 asukkaan kunnassa etelä-Suomessa, mutta Oulun yliopisto kutsuu ehkä jo ensi syksynä.
Mitä odotettavissa Oulusta? Onko yhtä takapajuinen lestadiolais ja mammuloukku kuin mitkä ennakko-oletukset ovat, vai onko Oululla oikeasti jotain annettavaa nuorelle 19 -vuotiaalle yliopisto-opiskelijalle?
Kommentit (58)
Tykkään Oulusta. Etelästä en pitänyt, jäin opiskelijana yksin ja minua kiusattiin, että se siitä etelän mahtavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olikos se pakastajamamma oulusta?
Joo, mutta tuskin törmäät häneen. Sarjakuvistaan Pentholmkin on Oulusta.
Antaa olla. Älkää sitten hyväksykään koko kommenttia. Kielletty sana näyttää voivan olla mikä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikos se pakastajamamma oulusta?
Joo, mutta tuskin törmäät häneen. Sarjakuvistaan Pentholmkin on Oulusta.
Tarkoitin tyyppiä, joka kuristi sarjassa, mutta juuttui sensuuriin.
En asu itse Oulussa, mutta olen käynyt siellä toisen opiskelijakaverin luona kyläilemässä. Ihmiset on siellä pääosin paljon mukavampia ja helpommin lähestyttäviä kuin etelässä. Bileitä ja meininkiä tuntui riittävän. Jäi hyvä fiilis itselle ja varmasti viihtyisin siellä myös asukkaana.
Ite oon kyllä muutenkin sitä mieltä, että missä tahansa varmasti pärjää opiskeluajan, jos oma asenne on kunnossa. Kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa on kuitenkin peruspalvelut ja kaupat, hyviä harrastusmahdollisuuksia ynnä muuta. Suurin ongelma on varmaan pitkät välimatkat kotikaupunkiin, vanhoihin ystäviin ja perheeseen - mikäli on siis etelästä kotoisin. Olen kuitenkin käsittänyt, että moni Ouluun muuttava tulee kauempaa ja sen takia siellä on helppo löytää kavereita, kun niin moni on samassa tilanteessa. Voi olla virkistävää aloittaa "puhtaalta pöydältä" uudessa kaupungissa ja rakentaa siellä omanlaistaan tukiverkostoa.
Oulun hyviä puolia on, että jos opiskelee täällä ja jää tänne töihin niin uusia asuntoja ja uusia rakentuvia asuinalueita löytyy aivan eri tavalla ja edullisemmin verrattuna esim. Jyväskylään/Tampereeseen jostain Helsingistä puhumattakaan. Oulussa voi keskituloinen ostaa ensiasunnoksi uudistuotantoa uudelta hyvältä alueelta eikä tarvitse aloittaa vanhasta kaksiosta. Jyväskylässä esim. joutuisi ostamaan joko kerrostaloasunnon tai vanhempaa rivaria.tms., jos ei ole varakas ja voi rakentaa heti sitä 400 000 e omakotitaloa. Nykyisessä maailmantilanteessa Oulu on myös hyvä, koska tästä pääsee nopeasti Ruotsiin/Norjaan.
Miinuksina, että kampus on skutsissa. Itse opiskelin tosin keskustassa, mutta nykyään sekin ala on minusta Linnainmaalla.
Linnainmaa on Tampereella. Tuskin alasi sinne asti on muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Oulu on ihan kiva kaupunki. Vaasaa en sen sijaan suosittele enkä tykkää Tampereesta myöskään.
Millainenkohan ihminen pitää oikeasti jotain OULUA parempana kuin Tamperetta, tai edes Vaasaa?
Tampereella on myllätty keskustan aluetta vuosikausia ja se on myös levoton. Tampereella näyttää olleen käynnissä isot yliopistojen fuusioneuvottelut, joiden tavoitteena henkilö/tilasäästöt.
Ja Tampereella on myös ihan katukuvassa näkyvä päihdeongelma.
Jos tykkää merestä ja pohjoisen luonnosta, on Tampere myös väärä paikka.
Ja Oulussako ei?😂 Itse olen Oulusta kotoisin ja nykyään opiskelen Tampereella. Kyllä niitä sekakäyttäjiä näkyy selvästi enemmän Oulun katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Linnainmaa on Tampereella. Tuskin alasi sinne asti on muuttanut.
Kiitos. Teen tämän virheen usein, koska a) olen Tampereelta, ja nämä kaksi kaupunginosaa menevät siksi herkästi sekaisin ja b) en tosiaan itse opiskellut siellä Linnanmaalla.
oulussa parasta on kyllä pyörätiet. Ravintoloista suosittelen Sarkkaa , Rajakylän Kulkuria ja patelan housea. Sitten oulun juomavesi aiheuttaa mielenhäiriöitä esim Eräs mamukriitikko Tiina seurustelee marokkolaisen kanssa ja marokkolainenkin on itse mammukriitikko......hah.
Oli se kyllä ihan kiva paikka. Kumminkin aika ”pieni” esim. Tampereeseen ja Helsinkiin verrattuna, vaikka siellä asukkaita onkin. Ne asuu siellä peräkylillä. Kauppakeskus on aika pieni, samoin keskusta muutenkin. Mutta oikein mukava, jos ei kaipaa suurkaupungin sykettä. Ja se meri on ihana:) Murre tarttuu aika nopeasti vaikka se kuulostaakin alussa ärsyttävältä:D
Vierailija kirjoitti:
Oli se kyllä ihan kiva paikka. Kumminkin aika ”pieni” esim. Tampereeseen ja Helsinkiin verrattuna, vaikka siellä asukkaita onkin. Ne asuu siellä peräkylillä. Kauppakeskus on aika pieni, samoin keskusta muutenkin. Mutta oikein mukava, jos ei kaipaa suurkaupungin sykettä. Ja se meri on ihana:) Murre tarttuu aika nopeasti vaikka se kuulostaakin alussa ärsyttävältä:D
Jatkan virlä että ulkoilumahdollisuudet oli tosi hyvät
Kiva että kerrankin palstalla parjataan jotain muuta kun Helsinkiä!
Vierailija kirjoitti:
Oulun hyviä puolia on, että jos opiskelee täällä ja jää tänne töihin niin uusia asuntoja ja uusia rakentuvia asuinalueita löytyy aivan eri tavalla ja edullisemmin verrattuna esim. Jyväskylään/Tampereeseen jostain Helsingistä puhumattakaan. Oulussa voi keskituloinen ostaa ensiasunnoksi uudistuotantoa uudelta hyvältä alueelta eikä tarvitse aloittaa vanhasta kaksiosta. Jyväskylässä esim. joutuisi ostamaan joko kerrostaloasunnon tai vanhempaa rivaria.tms., jos ei ole varakas ja voi rakentaa heti sitä 400 000 e omakotitaloa. Nykyisessä maailmantilanteessa Oulu on myös hyvä, koska tästä pääsee nopeasti Ruotsiin/Norjaan.
Tuo on kyllä hyvä että sieltä pääsee nopeasti pois.
Oulun yliopisto paikka, jonne menee ne, jotka ei muualle pääse. Todellakaan ei kannata sinne lähteä, mikäli on muita vaihtoehtoja. Kaukana kaikesta. Kylmä, tuulinen ja pimeä paikka. Yliopiston rakennukset homeessa- kaveri sai maisterin tutkinnon lisäksi astman laitokseltaan.
Itse suosittelen Turkua. Tiivis kampusalue keskellä historiallista kaupunkia. Suomen suosituin yliopisto. Kulttuurielämää ja tapahtumia. Luontoa ja merta riittää. Asuminen on kohtuuhintaista verrattuna Tampereeseen ja pääkaupunkiseutuun ja julkinen liikenne toimii, vaikka ei sitä juuri tarvitsekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oulun yliopisto paikka, jonne menee ne, jotka ei muualle pääse. Todellakaan ei kannata sinne lähteä, mikäli on muita vaihtoehtoja. Kaukana kaikesta. Kylmä, tuulinen ja pimeä paikka. Yliopiston rakennukset homeessa- kaveri sai maisterin tutkinnon lisäksi astman laitokseltaan.
Itse suosittelen Turkua. Tiivis kampusalue keskellä historiallista kaupunkia. Suomen suosituin yliopisto. Kulttuurielämää ja tapahtumia. Luontoa ja merta riittää. Asuminen on kohtuuhintaista verrattuna Tampereeseen ja pääkaupunkiseutuun ja julkinen liikenne toimii, vaikka ei sitä juuri tarvitsekkaan.
Yllättävän paljon tekee talvella se etelää pitempi pimeän aika jaksamiselle.
Muutin pari vuotta sitten opintojen takia etelästä Ouluun. Pientä alkukankeutta oli, mutta hyvin olen viihtynyt. Talvi on pidempi ja lumisempi kuin etelässä, pimeämpää on myös ja mereltä tuulee :D Muuten ei valittamista. Asun keskustassa, asuminen on halvempaa kuin muissa yliopistokaupungeissa. Yliopistolle menee busseja keskustasta 10min välein jos ei useamminkin. Pyöräilymahdollisuudet on todella hyvät ja siihen on panostettu isolla rahalla. Kaupunki on sopivan kokoinen, keskusta melko pieni mutta siellä on kaikki tarpeellinen. Yliopistolla ainakin toistaiseksi on melkein kaikki tiedekunnat saman katon alla, joten opintojen tekeminen on tosi joustavaa jos haluaa muualta kursseja tutkintoonsa. Väkeä on myös yliopistolla ihan kaikkialta Suomesta ja ulkomaalaisiakin opiskelijoita on, joten ihan takapajula tämä ei kyllä ole.
Uimahallit ja urheilumahdollisuudet löytyy, teatteria ja musiikkiakin on saatavilla. Kesällä on festaria toisensa perään, jos niistä tykkää. Kaupunki on muutenkin kaunis kesällä ja keskustassakin on luontoa lähellä. Juna kulkee Lappiin ja etelään, lentokenttäkin on joten kyllä täältä pois pääsee jos on tarvis.
Kaiken päälle Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 joten kaupunkiin tullaan sitä ennen panostamaan kovasti, jotta se saadaan priima kuntoon tuohon mennessä.
Ja Tampereella on myös ihan katukuvassa näkyvä päihdeongelma.
Jos tykkää merestä ja pohjoisen luonnosta, on Tampere myös väärä paikka.