Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytysvaurio tai repeämä? Älä pelkää, sen voi hoitaa

Vierailija
23.09.2015 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ne arvet ja repeämät todellakaan eivät jää siistiksi. Otsikko antoi ymmärtää, että pahoja arpia ja repeämiä voisi jälkikäteen hoitaa jotenkin. Jutussa kuitenkin kerrottiin vain seksuaalineuvojan kanssa keskustelusta ja täysin toisesta aiheesta, eli sellaisesta kuntoutuksesta, joka ei liity esteettisiin ongelmiin. Pahat repeämät voivat olla syy siihen, että seksielämä kuolee kokonaan. Kumppani saattaa kauhistella ja pilkata, löytää uuden ja jätetty ei enää koskaan uskalla harrastaa seksiä. Lääkärit vain vähättelevät ongelmaa, joka on "vain esteettinen". Näin on käynyt itselleni, 12 vuotta seksitöntä elämää takana synnytyksen aiheuttamien repeämien vuoksi.

Vierailija
2/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos myös kertoisivat reilusti ennen synnytystä niistä keinoista, joilla synnytysvaurioiden todennäköisyyttä voi selvästi vähentää...

http://www.vauva.fi/keskustelu/3954615/ketju/miten_synnytyksessa_repeamista_voisi_ehkaista/sivu/1

http://forum.vau.fi/threads/epi-no-delphine-plus-ei-repe%C3%A4mi%C3%A4.2767/

Vierailija
4/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin arvioiden mukaan 95% ensisynnyttäjistä saa repeämiä. Kun tilanne on tämä, ihmettelen miksei kukaan kannusta käyttämään Epi-No -laitetta, jonka avulla repeämiltä voitaisiin välttyä. Kyseessä on väline jonka avulla emättimen kudoksia venytetään varovasti muutaman viikon ajan, niin etteivät ne repeä synnytyksessä ja palautuvat sen jälkeen paremmin. Epi-No:n vaikutuksia on tutkittu, sitä myydään kotimaisessa terveydenhuollon verkkokaupassa ja sen hinta on hyötyyn nähden kohtuullinen (reilu sata euroa). 

Synnytyspelkoisena tilasin kyseisen laitteen heti kun kuulin siitä, ja luulin että muutkin äidit haluaisivat kuulla tällaisesta keksinnöstä. Neuvolan perhevalmennuksessa muiden äitien asenne repeämien ehkäisyyn oli kuitenkin melkein vihamielinen: "Repee jos repee, et sä sille mitään voi!". Kun repeämiä ei vaikeasta synnytyksestä huolimatta tullut, sain osakseni pilkkaa ja naureskelua, koska Epi-No:lla ei muiden äitien mielestä voinut olla mitään tekemistä asian kanssa. Netin kirjoituksessa Epi-No:n kerrotaan jakavan mielipiteitä. Osa rakastaa sitä ja osa vihaa. Miten emättimen repeämisen ehkäisy venyttelyllä voi aiheuttaa kenessäkään vihaa? Miksi aihe on niin suuri tabu?

Vierailija
5/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän jutun tarkoitus oli varmaan rauhoitella tulevia äitejä, mutta se tekee äideille karhunpalveluksen. Synnytysvaurioiden vähättely ei auta ketään vaan tekee riittävän hoidon saamisesta vaikeaa. Tosiasia kun on, että synntyksessä voi käydä todella pahasti.

Lisäksi on tärkeää, että naiset saavat päättää omasta lisääntymisestään todellisten riskien ja mahdollisuuksien perusteella. Raskaus ja synnytys on kuitenkin vaarallisinta, mitä tyypillinen nuori nainen on siihenastisessa elämässään tehnyt.

Vierailija
6/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä repesin synnytyksessä niin pahasti etten voinut edes istua normaalisti kuukauteen.

Synnytysten jälkeen korjattu peräsuolen pullistuma.
Sektioarpi menee vaakatasossa koko vatsan läpi ja iho täysin tunnotonta ja roikkuvaa, kuollutta ihoa. Sen korjaaminen maksaa n. Kymppitonnin.
Kyllä vartalo ja alapää menee monilla pilalle synnytysten takia ja lapset ovat sen arvoisia, mutta en mä siltikään tule koskaan hyväksymään mun "vaurioita".

Vierailija
7/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 12:40"]

Mä repesin synnytyksessä niin pahasti etten voinut edes istua normaalisti kuukauteen. Synnytysten jälkeen korjattu peräsuolen pullistuma. Sektioarpi menee vaakatasossa koko vatsan läpi ja iho täysin tunnotonta ja roikkuvaa, kuollutta ihoa. Sen korjaaminen maksaa n. Kymppitonnin. Kyllä vartalo ja alapää menee monilla pilalle synnytysten takia ja lapset ovat sen arvoisia, mutta en mä siltikään tule koskaan hyväksymään mun "vaurioita".

[/quote]

Samoin!"Jos minulle olisi tehty sektio niin ei olisi nyt pidätysongelmia ja yhdyntävaikeuksia ku  synnytyksessä tehtiin 2 epparia ja silti koko väliliha ja koko emättimenpohja ja sulkijalihas repesivät. Niin ja en edes osannut pelätä synnytystä. Ja ihan luomuna synnytin koko ajan ilman yhtään puudutuspiikkiä. 25 vuotta tästä aikaa enkä ole vieläkään parantunut ja voitte uskoa että on saakalin ruma ja väljä värkki! Kyllä ei mee nallekarkit tasan. Olis kyllä ollut sektio paikallaan." Kirjoitin tämän tuohon toiseen sektio ja synnytyspelko juttuun. 

Vierailija
8/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättely myös johtaa epäonnistumisen kokemiseen. Repeämien piti olla harvinaisia ja juuri minä niitä sain. Näin mietin ekan synnytyksen jälkeen. Tosi asiassa olen saanut "pieniä repeämiä" kaikissa kolmessa synnytyksessäni. "Pieni repeämä" on sellainen, johon tulee alle 10 tikkiä.

Itse asiassa en tiedä ketään livenä, joka ei olisi tikkejä tarvinnut. Netissä olen näistä ihmeistä kuullut.

Vierailija
9/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla niitä tikkejä oli ainakin kolmannessa se 9.

Nro. 9 "vähän revennyt"

Vierailija
10/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reoeämät korjaantuvat itsekseen tai ompeleiden avulla. Todellakaan eivät vaikuta toosan ulkonäköön tai miehen seksihaluihin. Js sen sijaan tulee suuria vaurioita, vaikkapa peräsuolen laskeuma ja rakon laskeuma, ne korjataan leikkauksella. Molempia olen kokenut ja edelleenkään ei ole pipari mennyt pilalle. Ap lietsoo kauhukuvia mainostarkoituksissa.

Vierailija
11/27 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:46"]

Miksiköhän ihminen on niin huonosti suunniteltu että "maailman luonnollisin asia" aiheuttaa monille niin pahoja vaurioita?

[/quote]

Koska nousimme neljältä jalalta kahdelle. Lantion alueen on täytynyt hieman ahtautua tämän muutoksen takia.

[/quote]

Tuo on totta, mutta sillä nyt ei ole oikeastaan mitään tekemistä tuon repeämisasian kanssa. 

Oma teoriani alkuperäiseen kysymykseen on se, että ihmistä ei ole alun perin luotu synnyttämään yli nelikiloisia jälkeläisiä (siis silloin kun noustiin kahdelle jalalle) vaikka suurimmalta osalta tämäkin tietysti onistuu. Kun noustiin kahdelle jalalle, niin evoluutio teki kompromissin ja ihmislapsi syntyy 9kk ikäisenä avuttomana. Tämän jälkeen varmasti pitkään lapset syntyivät paljon pienempinä ja kevyempiä.

Nyt useampien vuosikymmenien aikana elämme terveempinä kuin koskaan, oikeaa yltäkylläisyyden aikaa, jolloin lapsetkin kasvavat jo kohdussa vain yksinkertaisesti suuremmaksi kuin luonto oli alun perin suunnitellut. Evoluutio ei ole pysynyt kehityksessä perässä siinä, että äidit pystyivät helpommin synnyttämään isompia lapsia. Lapsien koko kasvaa nopeammin kuin evoluutio kehittää äidille kyvyn synnyttää paremmin isoja lapsia.

[/quote]

Niin onhan jossain Tiede julkaisussa ollut, että synnytykset vaikeutuvat koko ajan koska vouvojen päänympärys ja muutenkin koko kasvaa. Lantion sisäaukko ei ole suunniteltu päästämään isopäisiä lapsia läpi. Ja muutenkin.

Vierailija
12/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 12:51"]

Reoeämät korjaantuvat itsekseen tai ompeleiden avulla. Todellakaan eivät vaikuta toosan ulkonäköön tai miehen seksihaluihin. Js sen sijaan tulee suuria vaurioita, vaikkapa peräsuolen laskeuma ja rakon laskeuma, ne korjataan leikkauksella. Molempia olen kokenut ja edelleenkään ei ole pipari mennyt pilalle. Ap lietsoo kauhukuvia mainostarkoituksissa.

[/quote]

Haluatko tulla katsomaan toosaani? Tiedätkö miltä näyttää hanska tai käsi kun siinä kiinanpommi räjähtää? Minun toosani näyttää just semmoselta. räjähtäneeltä. Ei näytä edes toosalta vaan on epämääräistä mössöä vieläkin- riekaleita ja sitkuloita miten sattuu :) Sen synnytyksen jälkeen ei mitää ole ruvettu korjaamaan koska kusi ei koko ajan valu housuun.  esteettisiä asioita ei korjata.

t 7

Vierailija
13/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla peräsuoleen asti repeämät. Tikkejä yli 50. Peräsuolen pidätyskykyä piti treenata. Häpyhuuli halkesi... Mutta minä harrastan aktiivisesti seksiä, joskus arpeen tarvitsee liukkaria ettei hierry.

Vierailija
14/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ihminen on niin huonosti suunniteltu että "maailman luonnollisin asia" aiheuttaa monille niin pahoja vaurioita?

Vierailija
15/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta 14. Mä tosin olen ainoa kaveripiirissäni, joka on oikeasti kärsinyt vahinkoja synnytyksissä.
Muilla mennyt suht nopeasti ja kivuttomasti. Ei sektiota tai isompia repeämiä.
Kaikki kävelleet itse suihkuun synnytyksen jälkeen ja olleet niin reippaita.

Vierailija
16/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:46"]

[/quote]

Tätä minäkin olen miettinyt, sen lisäksi että ihmisen tukiranka on huonosti suunniteltu kun jokatoisella tuntuu olevan selässä välilevyn pullistuma tai rappeuma.

Vierailija
17/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus aiemmin ketjun jossa kysyin mitä synnytyksessä voi käydä ja palautuuko siitä kokonaan. Kaikki vastaajat väittivät että joo ovat tiukempia kuin ennen synnytystä ja muuta roskaa! Miksei naiset kerro totuutta, onko se häpeää?? Entä monellako on virtsan ja ulosteen pidätysongelmia alapääsynnytyksen jälkeen?! Ilmeisen monella. Sitten siinä ketjussa tuomittiin sektion haluavat että eivät sovellu edes äidiksi!! Eihän ne asiat liity mitenkään toisiinsa! Hyvä seksielämä edesauttaa vanhempia pysymään yhdessä, mikä on yleensä lapselle parasta.

Vierailija
18/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käynyt kaikenlaista ikävää synnytyksissä, mutta silti seksi tuntuu paremmalta kuin ennen synnytyksiä. Että ei repeämät välttämättä huononna seksiä. Aika pitkälle kaikki on kiinni siitä kumppanista.

Vierailija
19/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan muuten haittaa, paitsi että ei voi päästää miestä katsomaan sitä silmästä silmään ja takaapäin ei voi koskaan olla kun se väliliha venyttyy ja ratkeaa helposti. Se tulee aina takaapäin oltaessa helkkarin kipeeksi. niin kyllä se siinä asiassa rajoittaa.

7

Vierailija
20/27 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:52"]

Tein joskus aiemmin ketjun jossa kysyin mitä synnytyksessä voi käydä ja palautuuko siitä kokonaan. Kaikki vastaajat väittivät että joo ovat tiukempia kuin ennen synnytystä ja muuta roskaa! Miksei naiset kerro totuutta, onko se häpeää?? Entä monellako on virtsan ja ulosteen pidätysongelmia alapääsynnytyksen jälkeen?! Ilmeisen monella. Sitten siinä ketjussa tuomittiin sektion haluavat että eivät sovellu edes äidiksi!! Eihän ne asiat liity mitenkään toisiinsa! Hyvä seksielämä edesauttaa vanhempia pysymään yhdessä, mikä on yleensä lapselle parasta.

[/quote]

Suurin osa varmaan paraneekin ihan hyvin. Mulla tehtiin välilihaleikkaus ekassa synnytykessä ja toisessa tuli repeämä. Itse kävelin molempien synnytyten jälkeen vessaan ja pystyin heti istumaan. Alapääni parani muutamassa viikossa ja on nykyään täysin entisensä. Yksi hyvä puoli synnytyksen jälkeen on että saan nykyään myös emätinorgasmeja. Ei repeämillä pidä pelotella, vaikka osalle naisista ne aiheuttavatkin loppuelämäksi ongelmia. Näin ei kuitenkaan käy kuin pienelle osalle synnyttäneistä, eikä sen vuoksi pidä jättää lapsia tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme