Maalaus raskausaikana (sisämaalit)
mistähän saisi faktatietoa aiheeseen liittyen? Tutut sanoo vaan että kyllä minäkin maalasin jne jne, mutta kuitenkin googlettamalla tulee tietoa, että kaikki liuotin yms. käryt voivat olla todella haitallisia sikiön kehitykselle.
Eli, onko olemassa ns. turvallisia maaleja? Ja voiko olla edes samassa tilassa missä on maalattu? Meillä kun olis maalattava eteisen panelit ja lattia vielä ennen joulua, niin lähdenkö evakkoon siksi ajaksi? Ja tosiaan se, että voinko ne itse maalata vai en?
Kiitos kovasti vastauksistanne jo etukäteen.
17+3 viikot menossa
Kommentit (9)
sekä ulkona että sisällä.
Sisällä maalasin ovenkarmeja ja maalia kun olin ostamassa kysyi myyjä että aionko itse maalata. Näin ollen myi vesiohenteisen maalin. En hirveästi näistä maaleista ym. tiedä, mutta olisko se sitten niin että vesiohenteisilla maaleilla saisi maalata raskaana ollessa?
Maaliliikkeistä kun kysyy niin tietävät ainakin neuvoa oikein!
(http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/index.jsp?cid=haihtuvat_aineet) sanotaan näin:
Kysymys: Olen kolmannella kuukaudella raskaana. Voinko osallistua kodin maalausremonttiin?
Tikkurilan kuluttajamaalien vähäisestä käytöstä ei käsityksemme mukaan ole haittaa odottavalle äidille eikä vauvalle. Suosittelemme kuitenkin, että vältät liuoteohenteisten tuotteiden käyttöä tai oleskelua tiloissa, jotka on vastikään maalattu liuotteita sisältävillä tuotteilla. Sisämaaleista suosittelemme Jokeria ja Remontti-Ässää. Valitkaa muutenkin sisäremonttiin tarvittavat maalit ja lakat M1-luokkaan kuuluvista tuotteista. Ne sopivat parhaiten myös tulevalle isälle.
Ei tuo kovin tieteelliseltä vaikuta, ja kyseessä on tietty maalinvalmistajan sivut, mutta tuskin on Tikkurilankaan edun mukaista, jos heidän tuotteensa aiheuttavat jotakin haittaa. Aiheesta on myös ollut ennen keskustelua tällä palstalla, haulla voisi löytyä.
Itse maalasin surutta vesiohenteisilla.
joten meillä on niitä surutta käytetty. Ja onpa portaikon kaiteet vedetty liuotinpohjaisellakin maalilla kaikki räppänät auki, enkä lähtenyt alakertaa kauemmas evakkoon :) Vähän itseäni kyllä arvelutti se maalinkäry, ja yritin tosiaan olla mahdollisimman vähän yläkerrassa parin päivän ajan. Onneksi makuuhuone on alakerrassa :)
Jokin näistä suuremmista kotimaisista maalinvalmistajista näyttää ainakin sisämaalimainoksessaan käyttävän odottavaa äitiä vakuuttaakseen niiden vaarattomuutta :D. Nykytiedon valossa ei tosiaan näistä lateksityyppisistä, vesiohenteisista sisämaaleista pitäisi haihtua mitään muuta kuin vettä maalin kuivuessa. Kannattaa kuitenkin varmistaa vaikka valmistajan nettisivuilta, luotan kotimaisten valmistajien olevan aika varovaisia suosituksissaan.
Turvallista maalausta toivottaen Tinuri
mun mielestä maalivalmisaja ei välttämättä ole ihan oikea taho kertomaan, sopiiko maalit raskausaikana. itse luin jostain mammaoppaasta, että maalaaminen ei ole iha ookoo raskausaikana. tosin nyt en vaan muista missä niin sanottiin. kysäsepä vielä neuvolasta ja vaadi niitä ottamaan selvää, jos et itse löydä tetoa mistään.
ja ainakin Verkkoklinikan keskusteluissa joku oli ollut huolissaan samasta asiasta ja oli soittanut Myrkytystietokeskukseen, josta oli sanottu, ettei vesiohenteisista maaleista ole haittaa. Nettitietoa, mutta voithan varmistaa asian itse vaikka Teratologisesta tietopalvelusta?
Tässä vielä toinen kysymys vastauksineen Tikkurilan sivuilta:
" Kysymys: Miten kauan maaleista haihtuu erilaisia yhdisteitä? Kuinka pian voin esimerkiksi nukkua huoneessa, jossa on tehty maalaustöitä?
Haihtuvien yhdisteiden pitoisuus riippuu mm. maalatun huonetilan koosta, ilmanvaihdosta/tuuletuksesta, lämpötilasta ja ilman kosteudesta, pinnoitteen kerrospaksuudesta ja edellisen kerroksen kuivumisesta sekä maalausalustan kunnosta ja imevyydestä.
Yleisohjeena on, että pidempiaikaista oleskelua tiloissa, joissa on käsitelty suuria pintoja (katot, seinät, kaapistot, laatikot) [u]liuoteohenteisella alkydimaalilla tai lakalla[/u], tulisi välttää noin viikon ajan. Pienempien pintojen kyseessä ollen riittää 1-3 vrk.
[u]Kun käytetään tavanomaisia vesiohenteisia maaleja tai lakkoja[/u], oleskelua kannattaa välttää seuraavaan päivään saakka. Kun käytetään vähäpäästöisiä M1-maaleja, suosittelemme pidempiaikaisen oleskelun välttämistä 4-6 tunnin ajan.
Allergisten henkilöiden, [u]odottavien äitien[/u] ja pikkulasten kannattaa välttää oleskelua näissä tiloissa vielä pidempään."
Eli ei tuossakaan aivan yksiselitteistä vastausta tullut, mutta jos kyse on muista kuin makuuhuoneesta tai oleskelutiloista, niin hyvällä tuuletuksella voi varmasti hyvällä omallatunnolla maalata vesiohenteisilla maaleilla. Parempi kuitenkin ehkä, ettet itse maalaa :)
Mutta, soitin itsekin jo Tikkurilan maalilinjalle. Samaiset ohjeet tulivat, että huoletta voi maalata vesiohenteisilla, jotka ovat liki hajuttomia. Eli meilläkin panelit vedetään Jokerilla tai Remontti-Ässällä, joten meinaan ne kyllä alakerrassa itse maalata näinä tulevina iltoina ja pitää kellarin ovea auki koko ajan kun maalaan, sitten saavat kuivua siellä emmekä siellä kerroksessa oleilekaan.
Mutta Betoluxilla on maalattu meidän lankkulattiat, joten silloin kun eteisen lattia sillä maalataan, taidan kyllä evakoitua yhdeksi yöksi jonnekin, koska se kestää jonkin aikaa kuivua, ja haju on aika voimakas, muistan kun mies maalasi 3 huoneen lattiat kaikki 2 kertaa, niin oli kyllä aina jo yhden huoneen jälkeen pää ihan pöllyissä. Eli en ota riskiä enkä halua haistella sitä käryä. mutta panelit ja listat onkin ne tärkeimmät tässä vaiheessa joten kiva että ne voi maalata huoletta.
Kiitos kaikille vastanneille!
jos itse maalaaminen arveluttaa, voi käyttää sellaista hengityssuojainta vaikka vesiohenteisillakin maalatessa...
Raskaana olevat saavat maalitehtaassakin työskennellä vesimaalien parissa, mutta heidät siirretään saman tien pois liuotinmaalien ulottumattomiin. Eli jos kerran voi päivät pääksytysten tehtä töitä vesimaalien kanssa, niin kyllä niillä latekseilla voi huoletta maalata pari seinää.
Itse uskalsin maalata esikoista odottaessa vesiohenteisilla tikkurilan seinämaaleilla (eivät mielestäni haise).
Kun mies maalasi väliovia liuotin (en tiedä oikeaa sanaa,mutta ei ollut vesiohenteinen) ohenteisella maalilla, joka haisi kohtuu pahalta kuten se ohenneainekin, lähdin suosiolla evakkoon äitini luokse viikonlopuksi.
En tiedä löytyykö asiasta mitään faktatietoa mistään, mutta itse vedin rajan tuohon maalin hajuun/ohenneaineeseen....
- tiklu