Missasin sit AMK:n yhteishaun, mitä vaihtoehtoja minulla on?
Oli tarkoitus hakea röntgenhoitajaopintoihin ammattikorkeakouluun, ja olin laittanut kalenteriin, että yhteishaku 22.9 asti. No, se olikin 22.9 klo15 asti! Harmittaa kyllä nyt niin vietävästi :(
Kommentit (40)
Ammattikorkeaan on kyllä niin paljon hakijoita, että tuskin mikään paikka jää täyttämättä (aina voi tietty yrittää kysyä...). Ammattikoulun puolelta voi kysellä peruutuspaikkoja tai hakea yhteishaussa. Röntgenhoitajaa varten vois tietty tehdä lähihoitajan opinnot ensin - varmaan jotain hyötyä siitä sitten hakemisessa myöhemmin? Tosin lähihoitajiksi haluaa myös tosi moni, joten ei nekään pääsykokeet mikään läpihuutojuttu ole. Ehkäpä siis kantsii hakea töitä ja ens keväänä sit uusi yritys yhteishaun kanssa?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:48"]http://www.tamk.fi/web/tamk/polkuopinnot-avoinamk
En tiedä toimiiko linkki, mutta opintoihin voi hakea polkuopintojen kautta.
[/quote]nro 29. Lisäys - ottakaa yhteys opoon. Toi linkki on tamk
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:19"]
Mulla sama juttu, voi itku..! Mä siis luulin että HUOMENNA olis 22.päivä. Toivotaan että se oli kohtalo, ja että meille on jotain parempaa luvassa ap!
[/quote]
Lohduttavaa kuulla, että en ole ainoa, vaikka ottaa kyllä päähän! Mielestäni kyllä helposti väärinkäsittää jos jokapaikassa lukee että yhteishaku 8.9.-22.9. Tuleeko jotain uusintahakua tai voisko soittamalla koululle saada vielä paikan pääsykokeisiin... Onko kukaan saanut koskaan?
t.epätoivoinen ap
[/quote]
Nuo hakuajat on kyllä kiveen kirjoitettuja eli ei ne kenellekään voi antaa mitään erivapauksia. Täydennyshaut ovat aloille, joille ei ole ollut paljoakaan hakijoita. Nuo rh ja sh paikat täytetään aika kiitettävästi joten olen 99,99999% varma että täydennushaussa ei noille aloille ole paikkoja tarjolla.
Parempaa menestystä kevään hakuun, muista täyttää hakulomake ajoissa! Kevään yhteishaku on 16.3.-6.4.2016 Hakuaika päättyy yleensä kello 15 tai 16 viimeisenä hakupäivänä eli ei kannata jättää viimetippaan!
[/quote]
Miten muuten jos on jo joku amk-tutkinto suoritettuna, niin vaikuttaako siten että vaikeampi päästä sisälle?
[/quote]
Korkeakouluhaku on muuttunut syksystä 2014 alkaen eli jos on suorittanut korkeakoulututkinnon (yliopisto tai AMK) tai ottanut korkeakoulupaikan vastaan syksyllä 2014 tai sen jälkeen niin jatkossa ei ole ns. ensikertalainen. Yliopistot ja AMK:t voivat varata tietyn määrän paikkoja, esim. 60%, ensikertalaisille. Monet yliopistot ovat jo ilmoittaneet ensikertalaiskiintiöiden suuruudet mutta AMK:t eivät tietääkseni vielä. Varmasti asia selviää kunhan ensi vuoden hakuoppaita alkaa ilmestyä. Nuo kiintiöt ovat siis koulujen itse päätettävissä ja vaihtelevat aloittain. Kaikilla aloilla ei niitä välttämättä ole ollenkaan.
Mutta totta on että jatkossa on vaikeampi vaihtaa alaa jos on jo AMK tai yliopistotutkinto suoritettuna (tai se paikka vastaanotettu 2014 syksyllä tai sen jälkeen)
Ap, toivotan sulle tsemppiä, mutta vauvapalstan av ei nyt ole ihan tässä tilanteessa se paras paikka alkaa selvittämään mitä vaihtoehtoja sulla on...
Kertomasi perusteella ap, et tosissasi halunnutkaan sitä opiskelupaikkaa. Ei kukaan, joka oikeasti haluaa opiskelupaikan, havahdu viimeisen päivän iltana siihen, että hakuaika loppuikin jo klo 15. Mieti mitä haluat ja toteuta se.
On aika riskaabelia jättää haku viimeiseen iltaan. Vaikka muistaisikin, mitä jos tulee sähkökatkos, palveluntarjoajan palvelimet ovat jumissa tms.? Eli voi tulla odottamattomia esteitä. Tätä en tosin vaan saa omillekaan nuorille päähän, palauttelevat harjoituksiaan 5 min ennen deadlinea. Yhteishaut sentään tekivät ajoissa, kun hengitin niskaan ja varoittelin juuri näistä riittävästi, tai ainakin kouluihin pääsivät, joten kai sen ajoissa tekivät.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:19"]
Mulla sama juttu, voi itku..! Mä siis luulin että HUOMENNA olis 22.päivä. Toivotaan että se oli kohtalo, ja että meille on jotain parempaa luvassa ap!
[/quote]
Lohduttavaa kuulla, että en ole ainoa, vaikka ottaa kyllä päähän! Mielestäni kyllä helposti väärinkäsittää jos jokapaikassa lukee että yhteishaku 8.9.-22.9. Tuleeko jotain uusintahakua tai voisko soittamalla koululle saada vielä paikan pääsykokeisiin... Onko kukaan saanut koskaan?
t.epätoivoinen ap
[/quote]
Kaikki ajoissa hakeneetkaan eivät pääse sote-alan pääsykokeisiin, joten miten ihmeessä pääsisit sinne soittamalla? Hain viime keväänä samasn, minne sinä ap haluat, ja en silloin päässyt edes pääsykokeeseen. Toivottavasti nyt tärppää.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:28"]
[/quote]
t.epätoivoinen ap
[/quote]
En usko, että voivat antaa erityiskohtelua, ja kun tuonne varmaan hakijoita on... Voithan kysyä. Lisähakuja kai myös voi tulla, jos paikkoja jää?
[/quote]
Tietääkö kukaan onko hoitopuolen koulutuksiin tullut lisähakua viimeaikoina? Joku muukin voisi tulla kyseeseen, löytyisköhän jotain listaa tmv?
[/quote]
Jossain luki, että lisähaku alkaa 26.11.2015, jos paikkoja on. Silloin selviää, onko niitä ja missä. Googlaa jo nyt "yhteishaku syksy 2015", sillä itse löysin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:40"]
[/quote]
t.epätoivoinen ap
[/quote]
Nuo hakuajat on kyllä kiveen kirjoitettuja eli ei ne kenellekään voi antaa mitään erivapauksia. Täydennyshaut ovat aloille, joille ei ole ollut paljoakaan hakijoita. Nuo rh ja sh paikat täytetään aika kiitettävästi joten olen 99,99999% varma että täydennushaussa ei noille aloille ole paikkoja tarjolla.
Parempaa menestystä kevään hakuun, muista täyttää hakulomake ajoissa! Kevään yhteishaku on 16.3.-6.4.2016 Hakuaika päättyy yleensä kello 15 tai 16 viimeisenä hakupäivänä eli ei kannata jättää viimetippaan!
[/quote]
Miten muuten jos on jo joku amk-tutkinto suoritettuna, niin vaikuttaako siten että vaikeampi päästä sisälle?
[/quote]
Vaikuttaa. Enssiertalaiset asetetaan etusijalle.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:40"]
[/quote]
t.epätoivoinen ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vaikuttaa. Enssiertalaiset asetetaan etusijalle.
[/quote]
Siis ensikertalaiset. Valintakokeisiinkaan pääseminen ei ole itsestäänselvyys, hakijat kutsutaan keskiarvon perusteella. Huonoilla papereilla on turha edes hakea.
Mua surettaa oikeasti teidän puolesta. Toivottavasti keväällä saatte paikat, kaikki jotka unohditte! Itse missasin tän kevään haun, ja nyt sitten muistin. Keväällä hain sitten erillishaussa, mutta jäin toiselle varasijalle. Eli tiedän, voi tuntua pahalta. :(
Toivottavasti noin höpelö ei pääse sinne. Mikä olis estänyt hakemasta vaikka heti kun haku alkoi????
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:18"]
Ehkä et oikeesti tosissas ees halunnu?
[/quote]
Niin no ehkä sitten niin. Olisinhan voinut hakea jo aikoja sitten. Mutta pakkohan sitä on jotain haluta tehdä isona? En vaan keksi mitä :(
Hae modeksi AV:lle. Siellä ne muutkin rannalle jääneet on.
Ainoana pääsyvaatimuksena on toimiva pulssi.
Miksi se piti jättää viimeiseen iltaan?? Oisit tehnyt heti ekana päivänä, jos tiesit heti mihin haet tai ainakin tarkistanut mihin asti haku on!
Töihin ja keväällä uudestaan tai lähde aupairiksi taikka avoimeen yliopistoon.
Vaihtoehdot ovat joko odottaa kevääseen ja yrittäö uudestaan tai lähteä hakemaan opintoihin avoimen amk:n kautta.