aika kalliiksi tulee tämä sairauden hoito
Olen menossa psykoterapiaan pakko-oireisen häiriön takia. Tarkoitus on tehdä altistusjakso ja sen hinnaksi tulee 1000 euroa. Itsellä on hyvin laajasti erilaisia pakko-oireita, joten itsenäinen altistus ei tule kysymykseenkään.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:05"]
Yksityisellä?
[/quote]
Luonnollisesti. Ei julkisella tehdä tälläistä. ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:07"]
Yksityisellä?
[/quote]
[/quote]
Miksi miinus? Näin se on. Olen ollut julkisella puolella tässä muutaman vuoden, ei mitään edisystä ja on suoraan sanottu ettei ole mahdollisuutta psykoterapiaan julkisella vaan se olisi vain sairaanhoitajan tapaamisia niin kauan kun pystyvät pitämään. Sairaanhoitaja ei ole pätevä tekemään altistuksia eikä hänelle ole aikaa tavata sitä kolmea kertaa viikossa mitä altistus vaatii. ap
Yksityisellä?
[/quote]
[/quote]
Itse olen tälläkin hetkellä altistushoidoissa kunnallisella. Kaksi vuotta takana jo.
Siis hetkinen.. julkiselta saatuasi sen lausunnon voit mennä sinne yksityiselle terapiaan mistä kela korvaa sen tietyn osan?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:16"]
Yksityisellä?
[/quote]
[/quote]
Itse olen tälläkin hetkellä altistushoidoissa kunnallisella. Kaksi vuotta takana jo.
[/quote]
Käytkö siis julkisella puolella psykoterapeutilla 3-5 kertaa viikossa? Ja nimenomana psykoterapeutilla, ei sairaanhoitajalla tai psykologilla? Sh tai psykologi ei ole psykoterapeutti eivätkä se tee psykoterapiaa. Täällä missä asun, ei ole mahdollista käydä psykoterapeutilla 3-5 kertaa viikossa, täällä kun ei pääse kaikki tarvitsevat edes sitä kertaakaan viikossa. Altistuksessa tapaamiset pitää olla tiiviisti, jos on niin laaja häiriö kuin minulla. Minulla jokikiseen tekemiseen liittyy pakko-oire. ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:17"]
Siis hetkinen.. julkiselta saatuasi sen lausunnon voit mennä sinne yksityiselle terapiaan mistä kela korvaa sen tietyn osan?
[/quote]
Joo, tiedän! Mutta olen käyttänyt jo sen Kelan kolme vuotta. Tapasin viimeisenä vuonna psykoterapeuttia 2 krt viikossa. Altistukseen tarvitsen vähintään 3 tapaamista. Kelan psykoterapiaa ei enää saa ellei ole viittä vuotta välissä... Tuo kolme vuotta meni toisen psyykkisen sairauden hoitoon pääasiassa. Pakko-oireita alettiin sivuamaan muta sitten psykoterapia loppui kesken kun ei silloin ollut rahaa jatkaa. ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:17"]
[/quote]
Joo, tiedän! Mutta olen käyttänyt jo sen Kelan kolme vuotta. Tapasin viimeisenä vuonna psykoterapeuttia 2 krt viikossa. Altistukseen tarvitsen vähintään 3 tapaamista. Kelan psykoterapiaa ei enää saa ellei ole viittä vuotta välissä... Tuo kolme vuotta meni toisen psyykkisen sairauden hoitoon pääasiassa. Pakko-oireita alettiin sivuamaan muta sitten psykoterapia loppui kesken kun ei silloin ollut rahaa jatkaa. ap
[/quote]
Okei en tiennytkään tuota.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:19"]
Yksityisellä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Käytkö siis julkisella puolella psykoterapeutilla 3-5 kertaa viikossa? Ja nimenomana psykoterapeutilla, ei sairaanhoitajalla tai psykologilla? Sh tai psykologi ei ole psykoterapeutti eivätkä se tee psykoterapiaa. Täällä missä asun, ei ole mahdollista käydä psykoterapeutilla 3-5 kertaa viikossa, täällä kun ei pääse kaikki tarvitsevat edes sitä kertaakaan viikossa. Altistuksessa tapaamiset pitää olla tiiviisti, jos on niin laaja häiriö kuin minulla. Minulla jokikiseen tekemiseen liittyy pakko-oire. ap
[/quote]
Psykoterapiaa on. Tapaamisia yksi viikossa, koska pakko-oireet todella voiton puolella jo, terapia lähenee loppuaan. Ennen oli useammin tapaamisia ja kotikäyntejä.
[/quote]
Sh tai psykologi ei ole psykoterapeutti eivätkä se tee psykoterapiaa.
[/quote]
Sekä sairaanhoitaja että psykologi saattavat aivan mainiosti olla psykoterapeutteja. Senkun ottaa selvää.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:19"]
Yksityisellä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Psykoterapiaa on. Tapaamisia yksi viikossa, koska pakko-oireet todella voiton puolella jo, terapia lähenee loppuaan. Ennen oli useammin tapaamisia ja kotikäyntejä.
[/quote]
Hyvä juttu! Ihmiset ovat aika eriavoisia tässä julkisen puolen psykoterapia-asiassa. Joissakin kaupungeissa psykoterapiaa saa helpostikin julkisella puolella, toisissa sitä ei saa millään vaan käsketään mennä yksityiselle. Psykoterapeutteja myös korvataan sairaanhoitajilla joka on väärin... ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:31"]
[/quote]
Sh tai psykologi ei ole psykoterapeutti eivätkä se tee psykoterapiaa.
[/quote]
Sekä sairaanhoitaja että psykologi saattavat aivan mainiosti olla psykoterapeutteja. Senkun ottaa selvää.
[/quote]
Saattavat toki olla, mutta eivät ole suoraan. Ja julkisella puolella sh ja psykologi harvoin antavat psykoterapiaa. psykoterapiassa käydään väh kerran viikossa. Esim minä tapaan sh:ta muutaman viikon välein. Eli vaikka hänellä olisikin psykoterapeutin pätevyys, ei kyseessä siltikään olisi psykoterapia. ap
Yksityisellä?