Kävin erikoislääkärillä. Tuli idiootti olo.
Minulla on vaiva, johon hain erikoislääkärin apua yksityiseltä. Kyseessä oli tähän tiettyyn vaivaan erikoistunut firma, jossa oli moniammatillinen henkilökunta auttamassa. En sano vaivaa sen tarkemmin, mutta kyseessä ei siis ollut vain yksi mätä lääkäri.
Menin vastaanotolle ja kerroin oireista. Ne ovat tässä sairaudessa hyvin tyypilliset, suorastaan oppikirjamaiset. Lääkäri oli nuori ja kommentoi oireitani "oho, siis oho, oikeesti, aikamoista, jäätävää". Olen lähemmäs 40v ja tuo lääkäri oli ihan hirveän nuoren näköinen, mutta pakkohan sen oli olla yli 30v. Elämänkokemusta ei tuntunut olevan edes viittätoista vuotta. Sen verran "jäätävä" tuo kommentointi oli.
Tuntui siltä, että kerroin tuolle asiaan erikoistuneelle lääkärille jostain ulkoavaruudesta sisälleni koteloituneesta madosta. Ihan kuin se ei olisi koskaan kuullutkaan näistä oireista. Jouduin kuitenkin kertomaan hyvin, hyvin intiimejä ja henkilökohtaisia asioita tuolle lääkärille.
Tuli todella idiootti olo. Tiesin vaivastani enemmän kuin tuo "erikoislääkäri".
Maksoin turhasta.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:27"]
Tuntui siltä, että kerroin tuolle asiaan erikoistuneelle lääkärille jostain ulkoavaruudesta sisälleni koteloituneesta madosta.
[/quote]
Anteeksi mutta :D :D :D :D :D
Minutkin lähetettiin viimeaikoina yksityiselle erikoislääkärille. Siellä oli vastassa joku nuori tyttö pitkillä blondatuilla hiuksilla ja jollain ihme kynsitaide-blingeillä. Tutkimuksessa hiukset laahasivat päälläni ja tyttö tosiaan räpelöi minua niillä pinkeillä pitkillä rakennekynsillä, joihin oli liimailtu helmiä ja tarroja. Yhteydenpidossa kyseinen ammattilainen kirjoitti puhekieltä ja hymiöt lentelivät. Kysymyksiin jätti vastaamatta.
Luulin törmänneeni outolintuun, mutta onko tuo sitten yleinenkin ilmiö? En ymmärrä.
Jos pääsee lääkikseen suoraan lukiosta ni voi valmistua 25-vuotiaana, mun mielestä tää on aika jäätävää.
Sain kotiini postitettuna sen epikriisin vai mikä se nyt on. Siinä lääkärinlausunnossa oli ihan älyvapaita asioita. "Vaikutti jännittyneeltä" ja "ei käyttäytynyt suidisaalisesti". Vaiva ei todellakaan ole mikään sellainen, että pitäisi itsemurhia miettiä ja eiköhän kaikki ihmiset ole jollain tavalla jännittyneitä lääkärille mennessä. Varsinkin, kun pitäisi saada apua vaivaan.
Kaiken huipuksi jatkotoimenpiteitä ei tarvita, koska "potilas on kykeneväinen hoitamaan *****(vaivan) itsenäisesti lääkehoidolla". Lääkäri määräsi lääkkeen, jota itse ehdotin.
Eli jos lääkkeitä saisi ostaa vapaasti, olisin voinut ihan itse diagnosoida itse itseni, ostaa lääkkeet ja hoitaa vaivan kuntoon. Ilman itsemurha-ajatuksia ja turhaa rahanmenoa.
ap
nyt olis kyllä hyvä tietää mikä lääkäriasema :) kuulostaa hulvattomalta. mut ei lääkärit mitään puolijumalia tosin ole, olen itsekin kuunnellut lääkärien tuskailua esim. kameran, tietokoneen ja printterin kanssa. sekä ehdottanut erästä vaihtoehtolääkettä, kun lääkäri ei meinannut löytää sopivaa sieltä pharmacia fennicasta vai mikä se lääkeopas onkaan. lääkäri huudahti "mutta niin tosiaan" ja se sitten sovittiin :)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:44"]
nyt olis kyllä hyvä tietää mikä lääkäriasema :) kuulostaa hulvattomalta. mut ei lääkärit mitään puolijumalia tosin ole, olen itsekin kuunnellut lääkärien tuskailua esim. kameran, tietokoneen ja printterin kanssa. sekä ehdottanut erästä vaihtoehtolääkettä, kun lääkäri ei meinannut löytää sopivaa sieltä pharmacia fennicasta vai mikä se lääkeopas onkaan. lääkäri huudahti "mutta niin tosiaan" ja se sitten sovittiin :)
[/quote]tulee mieleen terveystalo
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:38"]
Jos pääsee lääkikseen suoraan lukiosta ni voi valmistua 25-vuotiaana, mun mielestä tää on aika jäätävää.
[/quote]
Erikoistuminen vie kyllä vielä toiset 6 vuotta eli alle 30v erikoislääkäri pitäis kyllä olla harvinaisuus.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:40"].
[...]
Kaiken huipuksi jatkotoimenpiteitä ei tarvita, koska "potilas on kykeneväinen hoitamaan *****(vaivan) itsenäisesti lääkehoidolla". Lääkäri määräsi lääkkeen, jota itse ehdotin.
Eli jos lääkkeitä saisi ostaa vapaasti, olisin voinut ihan itse diagnosoida itse itseni, ostaa lääkkeet ja hoitaa vaivan kuntoon. Ilman itsemurha-ajatuksia ja turhaa rahanmenoa.
ap
[/quote]Mitä sä odotit?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:40"].
[...]
ap
[/quote]Mitä sä odotit?
[/quote]
Nojaa. 11 vuoden koulutuksen jälkeen ehkä parempaa käsitystä sairaudestani ja osaavampaa otetta potilaaseen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:40"]
Sain kotiini postitettuna sen epikriisin vai mikä se nyt on. Siinä lääkärinlausunnossa oli ihan älyvapaita asioita. "Vaikutti jännittyneeltä" ja "ei käyttäytynyt suidisaalisesti". Vaiva ei todellakaan ole mikään sellainen, että pitäisi itsemurhia miettiä ja eiköhän kaikki ihmiset ole jollain tavalla jännittyneitä lääkärille mennessä. Varsinkin, kun pitäisi saada apua vaivaan.
ap
[/quote]Ehkä lääkärin käytös johtuikin siitä, että sinä potilaana tulet valmiin diagnoosin kanssa ja haluat vielä määrättävän tietyn lääkkeenkin itsellesi.
Onko se siis joku psykiatrinen ongelma? Vai miksi lääkäri kirjoitti "suisidaalisuudesta"?? Kuulostaa kyllä todella oudolta jos kyseessä joku jänneongelma..mutta niin, lääkäreitäkin on kaikenlaisia näköjään.
Olen 35-vuotias ja välillä tulee ihan järkyttävän vanha olo, kun lääkärit alkavat olla minua nuorempia! :O
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:44"]
[/quote]tulee mieleen terveystalo
[/quote]
Paitsi että Terveystalo ei ole vain yhteen ja tiettyyn vaivaan erikoistunut lääkäriasena..
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:40"]. [...] Kaiken huipuksi jatkotoimenpiteitä ei tarvita, koska "potilas on kykeneväinen hoitamaan *****(vaivan) itsenäisesti lääkehoidolla". Lääkäri määräsi lääkkeen, jota itse ehdotin. Eli jos lääkkeitä saisi ostaa vapaasti, olisin voinut ihan itse diagnosoida itse itseni, ostaa lääkkeet ja hoitaa vaivan kuntoon. Ilman itsemurha-ajatuksia ja turhaa rahanmenoa. ap [/quote]Mitä sä odotit? [/quote] Nojaa. 11 vuoden koulutuksen jälkeen ehkä parempaa käsitystä sairaudestani ja osaavampaa otetta potilaaseen. Ap
[/quote]
Onko sairaus hyvin harvinainen? Vaikka olisi sen alan erikoislääkäri, ei välttämättä ole koskaan kuullut siitä. Kaikkia sairauksia lääkärit ei kohtaa koko uransa aikana. En lähtisi olettamaan, että lääkäri automaattisesti tietäisi sellaisesta sairaudesta, joka ei ole yleinen. Itsellänikin on yksi harvinainen sairaus ja kerran mainittuani sen jollekin lääkärille, hän googlasi sen, kun ei tiennyt mitä se edes tarkoittaa..
Tuo sana jäätävää on kyllä aivan uskomaton. Minä vanhemapna ihmisenä olisin sanonut, että et kuule edes tiedä, mikä on jäätävää ennekuinn työnnän jääpuikon perseeseesi ja sitten olisin kävellyt ulos.
Ikävä kyllä näitäkin riittää. Minä taas varasin ajan psykiatrille, joka oli empatiakyvyttömin ihminen, jonka olen koskaan tavannut.
Alkoi mm. haastamaan riitaa edemenneen äitini diagnoosista, väitti myös että minun on turha stressata opiskelua tai työntekoa, "eikö sulle riitä että hoidat kotia ja miestäsi" jne.