ASP-säästämisen mahdolliset haitat?
Olen opiskelija, ja olen miettinyt ASP-säästämisen aloittamista. Mitä mahdollisia haittapuolia ASP-tilin avaamisessa voisi olla? Entä jos en aiokaan ostaa asuntoa, saanko säästöt takaisin ilman ylimääräisiä lisäkuluja?
Kommentit (39)
Saat ilman lisäkuluja, mutta et saa 4% korkoa vaan 1% koron säästölle.
Minun mielestäni ikävintä on, että asp-rahoilla ostettu asunto on pakko myydä kun siitä muuttaa pois. Muuten keräilisin asuessa uudet käsirahat seuraavaan kämppään, muuttaisin sinne ja laittaisin ekan kämpän vuokralle. Näin kertyisi omaisuus mukavasti. Mutta se ei sovi.
Kannattaa vertailla pankkeja sitten, kaikki pankit eivät välttämättä maksa 4%. Lue niitä ehtoja, ne on kohtuullisen kansankielisiä :)
Tilin voi purkaa koska vaan ilman kustannuksia. Ainoa haitta voi olla, että olet saanut siinä sivussa vähän säästettyä rahaa.
Valitse asp-pankki viisaasti, sillä pankin vaihtaminen ei enää käy siinä vaiheessa kun nostat lainaa.
Mieti siis tarkkaan, mikä pankki on sinun tuleva laina- ja palkkapankkisi. (yleensä asp-pankki vaatii palkan tulemaan heille)
ASP-tilistä on se haitta, että jos laitat sinne vahingossa rahaa, et saa sitä itse pois. Muuten siitä on vaan hyötyä. Vaikka sulla ei ole itsellä paljon säästettävää, vanhemmat, mummit ja kummit innostuu kummasti laittamaan rahaa. kun tietävät sen menevän asuntosäästämiseen.
T: Entinen pankkitäti
Lainaa ei tarvitse nostaa siitä pankista minne on ASP-tilin avannut ja säästänyt.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:00"]Valitse asp-pankki viisaasti, sillä pankin vaihtaminen ei enää käy siinä vaiheessa kun nostat lainaa.
Mieti siis tarkkaan, mikä pankki on sinun tuleva laina- ja palkkapankkisi. (yleensä asp-pankki vaatii palkan tulemaan heille)
[/quote]
Väärin!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Minun mielestäni ikävintä on, että asp-rahoilla ostettu asunto on pakko myydä kun siitä muuttaa pois. Muuten keräilisin asuessa uudet käsirahat seuraavaan kämppään, muuttaisin sinne ja laittaisin ekan kämpän vuokralle. Näin kertyisi omaisuus mukavasti. Mutta se ei sovi.
Kannattaa vertailla pankkeja sitten, kaikki pankit eivät välttämättä maksa 4%. Lue niitä ehtoja, ne on kohtuullisen kansankielisiä :)
[/quote]
Eikö asp kämppään voi ottaa vuokralaista?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Minun mielestäni ikävintä on, että asp-rahoilla ostettu asunto on pakko myydä kun siitä muuttaa pois. Muuten keräilisin asuessa uudet käsirahat seuraavaan kämppään, muuttaisin sinne ja laittaisin ekan kämpän vuokralle. Näin kertyisi omaisuus mukavasti. Mutta se ei sovi. Kannattaa vertailla pankkeja sitten, kaikki pankit eivät välttämättä maksa 4%. Lue niitä ehtoja, ne on kohtuullisen kansankielisiä :) [/quote] Eikö asp kämppään voi ottaa vuokralaista?
[/quote]
"ASP-etujen saaminen edellyttää, että asunto tulee ASP-lainansaajan omaan vakituiseen asumiskäyttöön. Asunnon väliaikainen vuokraus enintään kahdeksi vuodeksi on myöhemmin mahdollista, jos ASP-lainansaaja muuttaa työn tai opiskelun vuoksi toiselle paikkakunnalle. Asunnon vuokrauksesta on ilmoitettava kirjallisesti asunnon sijaintikunnan asuntoviranomaiselle."
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:55"]Minun mielestäni ikävintä on, että asp-rahoilla ostettu asunto on pakko myydä kun siitä muuttaa pois. Muuten keräilisin asuessa uudet käsirahat seuraavaan kämppään, muuttaisin sinne ja laittaisin ekan kämpän vuokralle. Näin kertyisi omaisuus mukavasti. Mutta se ei sovi. Kannattaa vertailla pankkeja sitten, kaikki pankit eivät välttämättä maksa 4%. Lue niitä ehtoja, ne on kohtuullisen kansankielisiä :) [/quote] Eikö asp kämppään voi ottaa vuokralaista?
[/quote]
"ASP-etujen saaminen edellyttää, että asunto tulee ASP-lainansaajan omaan vakituiseen asumiskäyttöön. Asunnon väliaikainen vuokraus enintään kahdeksi vuodeksi on myöhemmin mahdollista, jos ASP-lainansaaja muuttaa työn tai opiskelun vuoksi toiselle paikkakunnalle. Asunnon vuokrauksesta on ilmoitettava kirjallisesti asunnon sijaintikunnan asuntoviranomaiselle."
[/quote]
Asp-edut (käytännössä korkotuen) siis menettää jos asunnon vuokraa, ei sitä ole kielletty. Laina siis muuttuu "tavalliseksi lainaksi" jos asunnon vuokraa - en siis näe hirveää miinusta siihen, että olisi jo alkujaankin ottanut tavallisen lainan sillä ajatuksella että asunnon joskus vuokraa. Ei kukaan nyt sentään voi siis kieltää ihmistä vuokraamasta omaa asuntoaan.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:12"]
[/quote]
[/quote]
Olen tuo eka kommentoija. Sanoin siis vähän väärin tai ainakin vedin mutkat suoraksi. Itselläni kun on tarkoitus ihan asustella täällä Helsingissä jatkossakin niin olen sitten mielessäni ilmeisesti yksinkertaistanut tuon mielessäni niin, että ei saa vuokrata. Lisäksi olisi vuokrausta hankaloittava tekijä kyllä tuo kahden vuoden raja. Pitäisiköhän siinä aina välissä asua itse asunnossa, ennen kuin voisi seuraavan kerran taas vuokrata kahdeksi vuodeksi? Tietääkö joku?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:23"]
Olen tuo eka kommentoija. Sanoin siis vähän väärin tai ainakin vedin mutkat suoraksi. Itselläni kun on tarkoitus ihan asustella täällä Helsingissä jatkossakin niin olen sitten mielessäni ilmeisesti yksinkertaistanut tuon mielessäni niin, että ei saa vuokrata. Lisäksi olisi vuokrausta hankaloittava tekijä kyllä tuo kahden vuoden raja. Pitäisiköhän siinä aina välissä asua itse asunnossa, ennen kuin voisi seuraavan kerran taas vuokrata kahdeksi vuodeksi? Tietääkö joku?
[/quote]
Sä voit ihan rauhassa vuokrata sen asuntosi vaikka heti, mutta sitten menetät asp-edut. Nykykorkotasolla et siis mitään. Valtion takauksesta en ole varma menettääkö sen, mutta ehkä muutamassa vuodessa ehdit jo maksaa asuntoa sen verran velattomaksi että takausta ei muutenkaan enää tarvita.
Huono puoli on se, että jos joudut työttömäksi heti valmistuttua (kuten nykyään monet) niin samaan aikaan kun muut nostavat sossusta isot tuet niin sinä joudut elämään ASP-rahoillasi. Nimim. kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:25"]
[/quote]
Sä voit ihan rauhassa vuokrata sen asuntosi vaikka heti, mutta sitten menetät asp-edut. Nykykorkotasolla et siis mitään. Valtion takauksesta en ole varma menettääkö sen, mutta ehkä muutamassa vuodessa ehdit jo maksaa asuntoa sen verran velattomaksi että takausta ei muutenkaan enää tarvita.
[/quote]
No joo, no ajatuksena asp-tilin avaamisessa on tietenkin hyötyä niistä asp-eduista eli sikäli ei "voi" vuokrata. Mutta en kyllä ihmettele että asp-tilien suosio laskee koko ajan, hyödyt alkaa olla vähän kyseenalaisia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:32"]
Huono puoli on se, että jos joudut työttömäksi heti valmistuttua (kuten nykyään monet) niin samaan aikaan kun muut nostavat sossusta isot tuet niin sinä joudut elämään ASP-rahoillasi. Nimim. kokemusta on
[/quote]
Miksi näin?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
No joo, no ajatuksena asp-tilin avaamisessa on tietenkin hyötyä niistä asp-eduista eli sikäli ei "voi" vuokrata. Mutta en kyllä ihmettele että asp-tilien suosio laskee koko ajan, hyödyt alkaa olla vähän kyseenalaisia.
[/quote]
Jos otat asp-lainaa ja vuokraat asuntosi, joudut muuttamaan lainan tavalliseksi lainaksi. Mutta jos et ota asp-lainaa, joudut ottamaan tavallista lainaa heti. Asp-lainalla saat kuitenkin ne edut sen aikaa kun et asuntoa vuokraa (+ tällä hetkellä todella hyvän koron säästöille), ja vasta sen jälkeen "tiput" tavalliseksi laina-asiakkaaksi. En ymmärrä logiikka jolla "asp-edut X vuotta, sen jälkeen normaali laina lopuksi laina-ajaksi" olisi jotenkin huonompi vaihtoehto kuin "normaali laina koko laina-ajaksi". Ehtiihän siinä kuitenkin saada sen talletuslainan, plus vielä asp-edut jonkin aikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:41"]
[/quote]
Miksi näin?
[/quote]
Miksi? No siksi, että säästöt katsotaan toimeentulotuessa ensisijaiseksi tulomuodoksi. Et sinä voi saada tiomeentulotukea, jos voit elää säästöilläkin!
[/quote]
Miksi näin?
[/quote]
En ole tuo kommentoija mutta uskoisin kyseessä olevan sen että ASP -säästötkin lasketaan varallisuudeksi, joilla pitäisi ensisijaisesti itsensä elättää.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 11:56"]
[/quote]
Miksi näin?
[/quote]
En ole tuo kommentoija mutta uskoisin kyseessä olevan sen että ASP -säästötkin lasketaan varallisuudeksi, joilla pitäisi ensisijaisesti itsensä elättää.
[/quote]
Jep, oishan se hullua nostaa toimeentulotukea, kun tilillä lepää muutama tonni...
[/quote]
Toisaalta: jos on kolme vuotta ollu samat tulot kuin opiskelukavereilla, mut eläny paljon säästeliäämmin, niin vituttaahan se. Toiset on kolme vuotta ryypänny ja ostellu merkkivaatteita ja saa sit sossulta rahaa, kun menee huonosti.