Ylävatsakipu, mistä voisi johtua?
Viikkoja on nyt koossa 23 ja jo noin kolmen viikon ajan ylävatsa on vaivannut. Työpäivän jälkeen tai vähän pitemmän kävelyn aikaan alkaa ylävatsaan koskea aina kävellessä. Eli tuohon ihan rintojen alle melkein.
Ei närästä. Kipu vihloo kummasti joka askeleella ja helpottaa heti, kun menen makaamaan. Mitähän kummaa tämä on? Soitin jo äitiyspolille, mutta ei sieltä osattu neuvoa muuta kuin päivystykseen. Sinne kai sitten illalla istumaan moneksi tunniksi...
Kommentit (5)
Eli kovaa kipua ylävatsassa, joka helpotti makuuasennossa. Alkoi viikon 20 jälkeen, ja ovat muuttuneet monenlaisiksi vatsakivuiksi nyt raskauden loppumetreillä. En saanut mistään diagnoosia, käskettiin vaan ottaa rauhassa ja lepäillä. Noita närästyslääkkeitäkin lopulta koitin (Link-merkkistä), ja se auttoi ainakin jonkun kerran. Eli ainakin osa vatsakivuista oli kuin olikin närästystä, vaikka en olisi ikinä uskonut. Eikä kukaan muukaan sellaista keksinyt ehdottaa. Toivottavasti helpotusta löytyy jotain kautta!
Nuppe 38+0
Minulla on ollut pientä kipua ja vain vasemmalla puolella ja siis viikkoja vasta 19 ... se voi olla närästystäkin (en tiedä kun minulla ei tietääkseni ole sellaista koskaan ollut), mutta itse epäilen, että vatsalihas siinä siirtyy kylkeä kohti ja kinnaa yläosastaan. Se nimittäin alkoi samoihin aikoihin (tuntuu aina välillä ja välillä päivien taukoja) kun huomasin jännän jutun mahassani: kun taivutan itseäni taaksepäin (seisoessa) niin mahaan tulee pitkä kapea kumpu keskelle eli lihasten välistä " pursuaa" kamaa ... ja siis kipu helpottaa kun makaa (eli lihakset rentoutuvat) ... Onko muilla sama juttu?? Ja siis tämä alkoi varamaan viikko tai pari sitten eli silloin kun maha alkoi hiukan kasvaa.
mulla oli ihan muutaman kerran sellainen kipu just kylkiluiden alla ja aina se sit meni äkkiä pois kyllä että ei jäänyt pitkiksi ajoiksi päälle. en huolestunut kun ei olllut usein eikä monia kertoja. ajattelin että kohtu varmaan venyy niin paljon että se aiheutti kipua. sillo oli kai jotain 20+ viikkoja ja maha kasvoi ylöspäin kovaa. että luulen että oli siitä johtuvaa.
tosin tämä on vain arvailua. mut ei ne kyl pitkään eikä ollu monena päivänä sillon. nyt tietty jo eri kivut näillä viikoilla.
mutta ehkä muillakin ohimenevää.luulisin.tietty jos jatkuu ni kannattaa varmaan käydä näyttää mut en uskoisi että mitään vakavaa.
terv ellu ja masukki rv 34+5
ainakin niin luulisin :) Ja vain vasempaan kylkeen sattuu. Nyt on viikkoja 30+ ja kyseinen vaiva tulee aina välillä iltaisin. Lihaskipua se minun mielestä on. Venyttely ei pahemmin auta, mutta rentoutuminen kyllä. Ja tämä kipu rupesi vaivaamaan joskus raskauden puolen välin paikkeilla.. Närästystä tämä ei ole, koska maha ei todellakaan ollut silloin mitenkään iso (ei siis paina mahalaukkua) eikä ole vieläkään. Ja onhan mulla närästystäkin ollut... se on erilaista.
Lilia rv 30+3
Tuntui siltä, että just rintojen alla joku lihas repeäisi, tai siltä, kun pistäisi kylkeen, mutta tuossa ylävatsassa.
Sitä oli ihan raskauden alkupuolella ja sitten juuri tuossa puolen välin jälkeen. Lopulta menin lääkäriin, kun en kahteen yöhön pystynyt nukkumään muuten kuin istualtaan. (Nuori mies)lääkäri veikkasi, että liittyy vatsalaukun toimintaan eli on jonkin sortin närästystä kuitenkin, itse väitin kivenkovaan vastaan. Lääkäri määräsi kuitenkin kokeiltavaksi närästyslääkkeitä (Gaviscon ja Ranixal), ja kas kummaa, kivut helpottivat!!! Eli kannattaa kokeilla. Pitkään en joutunut noita lääkkeitä syömään.
Ilmeisesti tuollainen kipuilu ei ole kovin yleistä, koska esim. neuvolassa terkkari ei ollut moisesta koskaan kuullut ja lääkärikin oli vähän ihmeissään. Joka tapauksessa, itselläni sitä ei ole ollut rv 30 jälkeen juurikaan (tavallista närästystä ja muita vaivoja kylläkin. :))