Olen hämmentynyt ja nolostunut siitä olemattomasta tuesta, jota suuri yleisö osoittaa sairaanhoitajia kohtaan!
Korona-aikana kyllä kiiteltiin, kun hoitsut venyivät ja tekivät ympäripyöreitä päiviä. Osin poikkeuslailla pakotettuna. Muutenkin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Ja jopa lääkärit suhtautuvat todella kylmästi näiden vaatimuksiin. Uskomatonta. Itsekästä. Törkeää.
Kommentit (218)
Olen hämmentynyt siitä, että tällä palstalla vastustetaan niin kiihkeästi naisvaltaisen matalapalkka-alan vaatimuksia.
Käsittämätöntä on sekin, että hyvin harva havaitsee sitä tosiasiaa, että varsinainen ongelman syy on ahneet päättäjät, jotka eivät arvosta naisten tekemää työtä.
PS. lisätään nyt tähän ketjuun sana pieru ainoastaan siksi, että se näkyy takaavan keskustelun säilymisen, sillä muuten epäilen tämänkin aloituksen katoavat pikaisesti, koska ei ole ylläpidon yleisen linjan mukainen.
Oletko joskus nähnyt jotakin lakkoa tuettavan? Siis kun se oikeasti alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Se korona-ajan suitsutus varmaan nousi päähän monelle, kyse oli kiitollisuudesta ei siitä että hoitajat oikeasti ovat näitä kuvien messiaita ja supersankareita, jotka kaartavat porschella kunnan sairaalan pihaan.
5,6 % korotus kaikille hoitajille 5 vuoden ajan on täysin utopistinen ja kestämätön taloudellinen menoerä, johon suomella ei ole yksinkertaisesti varaa. Opettajat haluaisivat saman..
Nyt meni yli hoitajat. Kaikella on rajansa. En halua että suomi menee konkurssiin enkä arvosta hoitajia sen enempää kuin opettajaa tai bussikuskia, amk-ammatti. Tuikitavallinen.
Suomen konkurssi johtuu aivan muusta kuin hoitajien ja opettajien palkoista. Bussikuskeista suurin osa onkin yksityisten palkoilla.
Palkkatoive on aivan naurettava. Siksi. Meni arvostus hoitajia kohtaan täysin. Tässä maassa on muitakin yhteiskunnalle kriittisiä aloja, jotka hukkuvat töihinsä pienellä palkalla.
Koska palkankorotukset veisivät jotain itseltä. Korotukset pitää rahottaa jollakin. Suomella on jo entuudestaan järjettömästi lainaa, joten käytännössä ainoa keino on veronkorotukset. Moni ei ole valmis siihen, että saa itse vähemmän, jotta toinen saa enemmän
Korjatkaa ne ongelmat sairaalassa ennen miljoonapalkkoja.
Johtaminen ja työvoimapula.
Laittakaa palkka uusiin virkoihin, sitten kannatan, en huikeita palkkoja, 2 % on riittävä vusikorotus ja työ mielekkäämmäksi.
Tehy ja super välittävät vain rahasta, eivät muusta. Varmaa niin munattomia, ettei oman pesän oikeisiin ongelmiin uskalleta puuttua. Noloa.
Hoidosta joudutaan tulevaisuudessa maksamaan itse, kaikkea hoitoa ei makseta verovaroista.
On mennyt maku feminismiöyhötykseen, mutta hiljaa mielessäni tuen, vaikka kuittailen.
Palkkavaatimukset menivät ihan yli hilseen. Aiemmin tuin hoitajien korotuksia.
Nyt on väärä aika korotuksille, kaikki tinkivät elibtasosta.
Suurin menoerä puolustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa ne ongelmat sairaalassa ennen miljoonapalkkoja.
Johtaminen ja työvoimapula.
Laittakaa palkka uusiin virkoihin, sitten kannatan, en huikeita palkkoja, 2 % on riittävä vusikorotus ja työ mielekkäämmäksi.
Tehy ja super välittävät vain rahasta, eivät muusta. Varmaa niin munattomia, ettei oman pesän oikeisiin ongelmiin uskalleta puuttua. Noloa.
Koronapiikkejäkään eivät kritisoineet.
Ei haittaa, nyt on jo saatu sympatiaa ja värivaloja tarpeeksi,
Nyt haetaan lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se korona-ajan suitsutus varmaan nousi päähän monelle, kyse oli kiitollisuudesta ei siitä että hoitajat oikeasti ovat näitä kuvien messiaita ja supersankareita, jotka kaartavat porschella kunnan sairaalan pihaan.
5,6 % korotus kaikille hoitajille 5 vuoden ajan on täysin utopistinen ja kestämätön taloudellinen menoerä, johon suomella ei ole yksinkertaisesti varaa. Opettajat haluaisivat saman..
Nyt meni yli hoitajat. Kaikella on rajansa. En halua että suomi menee konkurssiin enkä arvosta hoitajia sen enempää kuin opettajaa tai bussikuskia, amk-ammatti. Tuikitavallinen.
Suomen konkurssi johtuu aivan muusta kuin hoitajien ja opettajien palkoista. Bussikuskeista suurin osa onkin yksityisten palkoilla.
Siis et varmaan osaa lukea, niin tiedostan että tuhlaan aikaani, mutta: mitään lisäkorotuksista ei siis ole vielä annettu ja siksi emme ole vielä siinä konkurssissa...
Kestämattomyys on yksi keskeisia syitä, miksi huimia korotuksia vastustetaan. Ihan näin faktana, ei aivopieruna.
Ai että tällä palstalla ja mediassa ei tueta, kukaan ei tue? Minä tuen heidän vaatimuksiaan.
Miten se lisäpalkka auttaa siihen
karmeaan, jatkuvaan, ikuiseen kiireeseen? Päinvastoin sitten vielä vähemmän on varaa palkata lisää hoitsuja. Eli onko se kiire sitten niin todellista kuitenkaan...?
Missään muuten kukaan ei omalla pärställään / nimellään kehtaa sanoa että liikaa vaativat. Ja nyt vielä aiheuttavat ihan törkeitä vaikeuksia koko terveyden- ja varsinkin sairaanhoidolle.
Täysin poskettomia vaatimuksia kiristämällä harvoin saa sympatiaa osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Palkkavaatimukset menivät ihan yli hilseen. Aiemmin tuin hoitajien korotuksia.
Sama. Lisäksi se että on käynyt hyvin selväksi että hoitajilla on noussut neste päähän. Muita aloja katsotaan ihan surutta nenän vartta pitkin. Te ette olleet ainoita kriittisiä tekijöitä korona-aikana vaikka olittekin ainoita jotka sai kiitosta. Te ette myöskään ole mikään poikkeuksellisen tärkeä ryhmä. Tarvitsette monia pienipalkkaisempia koulutettuja oman työnne tueksi.
Mulla on mennyt maku hoitajiin ihan hoitajien itsensä takia. Olen pahoillani, mutta niin on käynyt. Toivon että vaikka sini siivooja ja krista kirjastonhoitaja olisivat seuraavat esille nostettavat ja Sari sairaanhoitaja saisi vähemmän huomiota
Olisitko hämmentynyt, jos siivoojat vaatisivat tonnin lisää palkkaa, eikä sitä tuettaisi? Minä en olisi, koska siihen ei olisi varaa ja tuo pyyntö olisi kohtuuton. Ja siivoojalle tuo tonni olisi oikeasti ansaittu, heillä peruspalkat ovat oikeasti pienet eikä heillä yleensä ole edes mahdollisuutta tienata lisää lisillä, toisin kuin hoitajilla.
PS. En ole koskaan nähnyt niin ala-arvoista viestintää kuin hoitajilta korona-aikana. Kriisin alkumetreillä hoitajat ilmoittivat jättävänsä ihmiset kuolemaan elleivät saa lisää rahaa. Uskomatonta. Itsekästä. Törkeää.
Yksityisellä sektorilla voivat hoitsut mun puolesta pyytää vaikka kymppitonnia