Lapsi kävelee varpaillaan?
Anoppini huomautti lapsen (3v) varpaillaan kävelystä. Voiko se tarkoittaa jotain haitallista? Ihan normaali lapsi kyseessä. Anoppi myös ihmetteli miksei lapsi konttaa, vaan siirtyi suoraan kävelemään ryömimisestä.
Mitä tämä meinaa?
Kommentit (18)
Mulla oli paljon kavereita pienenä jotka kävelivät varpaillaan. Kukaan ei ole mitenkään kehitysvammainen ja kaikki ihan menestyviä nykyään joten ole huoleti :)
Onko kävellyt aina varpaillaan vai onko ihan uusi juttu? Monilla on tuo vaihe, kun oppivat varvaskävelyn. Kengät jalkaan sisälläkin.
Meidän eskari-poika kävelee kans varpaillaan. On kävellyt pienestä asti ja nyt kiinnitin taas asiaan huomiota. On ihan normaali sosiaalinen poika ja osaa jo lukeakin joten ei varmaankaan mitään kehitysvammaa. Mitäköhän voisi tehdä?
Pidä varasi, kohta se liikkuu katossa lailla hämähäkin ja sen silmät hohtavat punaisena.
Jatkuva varvistaminen voi johtua pohjelihaksen ja akilesjänteen kireydestä. Venyttely voi auttaa.
Varvistaminen kiristää lihasta edelleen, joten tilanne pahenee.
Kokeilkaa käyttää kenkiä myös sisällä kävellessä.
Kaverini kertoi kävelleensä pienenä varpaillaan. Syytä tähän ei tutkittu ikinä, mutta kuulemma opetteli pois tuosta tavasta melko nopeaan, kun äitinsä uhkasi leikata hänen varpaansa irti.
Meillä 4 v neuvolassa ohjattiin fysioterapeutin puheille. Se antoi ohjeen että pitäs tehdä vasta liikkeitä että lihahset venyisivät. Esim kyykyssä leikkiminen hyvää harjoitusta. Siitä pato kuukautta aikaa . On mennyt jo ohitse varpaillaan kävely
Eikö siihen ole kiinnitetty huomiota neuvolassa? Meidän tyttö oli 1v. tuollainen "varvastepsu".
Jopa juoksi varpaillaan. Venyteltiin ja muistutettin vähän aikaa että kantapäät maahan. Sitten pari päivää pidettiin kenkiä sisälläkin niin se oli tytöstä niin kamalaa joten varrashipsuttelu jäi pois. Tosin jos innostui ja tuli kiire niin hipsuttellen juoksi taas...ja minä huusin perään: kantapäät maahan ;) Toisilla se on siis vähän samanlainen tapa kuin kynsien pureskelu tai peukalon imeminen ja vaikea päästä eroon.
Lastenneurologia ei tarvita, vaan lasten fysioterapeutti on oikea osoite. Kävelytuolin ja hyppykiikun käyttö altistavat varvistamiselle.
Heippa ap.
Minulla on eräs tuttu joka oli lapsena kävellyt varpaillaan. Kukaan ei asiaan puuttunut ja hänellä jäi vauriot jalan lihaksiin eli taisi pohjelihas jäädä liian lyhyeksi. Ei voi enää asialle mitään tehdä, siihen pitää puuttua lapsena kieltämällä. Kyllä hän ihan liikkua voi mutta pitää olla hyvät kengät ja korkojen kanssa ongelmia.
Onko poika vai tyttö? En halua pelotella mutta kannattaa huomauttaa asiasta neuvolassa. Tuttuni lapsella todettiin poikien yleisin lihasrappeumatauti Duchennen Dystrofia. Oireet alkavat 2-4 vuoden iässä. Yksi oire on varpailla kävely koska lihakset kireytyvät. Toki todennäköisemmin lapsellasi on vain vaihe kun kävelee varpaillaan.
18 jatkaa vielä. Duchennen Dystrofiaan kuuluu myös jos lapsi nousee maasta hän joutuu avittamaan käsillään enemmän kuin normaalisti eli nousee ylös hieman kömpelösti. Taudista lisää löytyy lihastautiliiton sivuilta.
Ite pienenä kans kävelin aina varpailla. Kuulemma kaaduin heti jos menin kantapäille. En usko et siihen mitään erityistä syytä oli. Ehkä kun itse olin niin pieni ja kaikki muu niin isoa, niin olihan se helpompaa ylettyä kaikkeen paremmin. Lisäksi pienenä halusin olla balleriina ja nehän kans tanssii kauniin sirosti varpaillaan :D
Onneks kukaan kantapääastujafasisti ei uhkaillut leikata varpaitani tai haukkunut kehtysvammaseksi tai mitään muuta turhaa ja typerää. Olisin saanut kauheet traumat, herkkä lapsi kun olin.
Kyllä ne kantapäät mulla tuli kenenkään painostamatta joskus itsestään käyttööni, mutta vielä murrosikäisenäkin joskus harvoin huomasin, et kävelinkin esim. koulun ruokajonossa varpailla taas. Tuskin kukaan muu ees erityisemmin kiinnitti huomiota kun niin lyhyt olen muutenkin ettei korkokengätkään nyt aikuisenakaan tee kuin vähän normaalimittaisemmaksi.
Jatkuva varpaillaan kävely on haitallista ja voi olla oire jostakin ikävästä esim kehitysviivästymistä tai neurologisista ongelmista. Myös lihasten kireys ja mahavaivat voivat aiheuttaa varvistamista.
Meidän esikoinen käveli varpaillaan pienenä, neuvolasta ohjattiin eteenpäin ja käytiin vuosien ajan fyssarilla "opettelemassa" kävelyä. Syytä ei oikeedtaan koskaan löydetty, vaikka tutkittiin. Vieläkin kävelee vähän etukenossa, 18vuotiaana. Tai ei etukenossa varsinaisesti mutta astuu ensin varpailla ja sitten vasta kantapään alas.
Käytä lasten neurologilla lasta