Nyt kihahti... voi vattu!!!
Kaverin häät ovat ensi viikonloppuna, olin eilen illalla (taas jälleen kerran) viimeistelemässä koristeita. Parilla on lahjatoiveena rahaa häämatkaa varten, ei siinä mitään mutta se VINKUMINEN siitä mitä kukin on jo laittanut tilille. "Ne laitto vaan 50e ja ne 60e ja miksi toi perhe laitto vain 100e vaikka niitä on 5hlö..." Helvatti häitä ei ole vielä edes ollu ja nyt toi akka on haukkunu jo puolet vierasita piheiksi ja köyhiksi. Parin hyvin tuntien niin tiedän että he eivät laita rahaa kenellekkään vaan ostavat jotain täyttä skeidaa. Miten ihminen voi olla noin tyhmä ja itsekäs? Kun lähdin kotiin niin viimeinen kysymys oli että paljon sä ajattelit laittaa kaasona?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:35"]
Olin kesällä kaasona ystävän häissä, jossa toiveena oli rahalahja. Kutsussa siis tilinumero ja kertoivat menevän häämatkaan. Tämä ystävä on ollut mulle jo vuosia 500 e velkaa, jota on satunnaisesti parilla kympillä lyhentänyt. Mun talous ei tuon velan takaisin saamisesta kaadu, ja oonkin hyvää hyvyyttäni ajatellut, että lyhentää miten pystyy koska tiedän että raha meni silloin oikeasti tarpeeseen. Kuitenkin häitä varten otettiin useamman tonnin laina ja myös multa kaasona odotettiin osallistuvan häämatkakassaan.. Jäi jotenkin paska maku suuhun, oon ollut kaasona pari kertaa aiemminkin ja häälahjana on toiminut kaikki työ mitä on häiden eteen nähnyt. En osallistunut häälahjaan, ja sain jälkikäteen kuulla siitä..
[/quote]
Olet psykon uhri.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:56"]
En ymmärrä, että miksi pitää isot hääjuhlat, jos tavoite saada matkarahaa? Miksei vaan voi mennä naimisiin ilman juhlia ja maksaa itse häämatkansa niillä rahoilla mitkä menisi häiden järjestämiseen?
[/quote]
Koska halutaan ne häät ja häämatka toivomuksena olisi että kulut menisivät niin että:
"häälahja = hääjuhla", vieraat siis maksavat "oman osuutensa".
Matsetaan se häämatka sitten omasta pussista.
Mulla nyt lähtökohtaisesti etoo kaikki kavereiden rahapyynnöt: Koska mä en pyydä koskaan rahaa lahjaksi. Tarjoan sen mukaan mitä minulla on varaa ja jos joku haluaa minulle lahjan antaa niin antaa. Nämä pakolliset "osallistumismaksut" tuntuvat tyhmiltä "jos et maksa et ole tervetullut". Jos mä järkkään enkä pyydä rahaa niin en myöskään sitä toisille jakele.
Mieheni veli ja hänen vaimonsa menivät naimisiin pari vuotta sitten. He ovat tosi pihejä ja heidän pitäisi aina saada vaan rahaa ja rahaa. Jos heiltä pyytää jotain pientäkin palvelusta niin aina pitäisi siitäkin maksaa ja heitä kyllä pitäisi kaikkien auttaa ilmaiseksi. He eivät koskaan anna kellekkään kalliita lahjoja,mutta heille kyllä pitäisi antaa. Jos heidän lapsilleenkin vie synttärilahjan joka ei ole mikään kallis niin varsinkin tämä rouva katselee heti niin naamaansa nyrpistellen jne..
Mutta asiaan, heidän hääkutsussaan oli toive rahalahjasta ja tilinumero. Lähempänä häitä he olivat käskeneet miehen äidin soitella kaikille kutsutuille ja ilmoittaa että kaikkien pitäisi tuoda rahaa 100€/aikuinen eli siis pariskunnilta ja perheiltäkin 200€!! Perusteluna että häiden järjestelyyn meni niin paljon rahaa ja näiden kulujen jälkeen pitäisi jäädä vielä paljon käteenkin. Ja tämä näiden äiti vielä typeränä soittelee kun käsketään. Tämä pari on nimittäin niin kietonut miehen äidin pikkusormensa ympärille ja he ovat tämän äidin lempipariskunta jne.. no kyllä aika moni ilmoitti sitten jo heti puhelimessa ettei aio todellakaan tulla jos jos tuollaisia vaaditaan. Lopuksi häihin oli tulossa niin vähän maksavia vieraita että joutuivat vielä viimehetkellä karsimaan kuluja kaikesta mikä oli vielä mahdollista. Me veimme mieheni kanssa ihan pokalla 50€ mutta ei saatu minkäänlaista kiitosta tai kiitoskorttia. Ja tämä on ihan tositarina.
Olin kesällä kaasona ystävän häissä, jossa toiveena oli rahalahja. Kutsussa siis tilinumero ja kertoivat menevän häämatkaan. Tämä ystävä on ollut mulle jo vuosia 500 e velkaa, jota on satunnaisesti parilla kympillä lyhentänyt. Mun talous ei tuon velan takaisin saamisesta kaadu, ja oonkin hyvää hyvyyttäni ajatellut, että lyhentää miten pystyy koska tiedän että raha meni silloin oikeasti tarpeeseen. Kuitenkin häitä varten otettiin useamman tonnin laina ja myös multa kaasona odotettiin osallistuvan häämatkakassaan.. Jäi jotenkin paska maku suuhun, oon ollut kaasona pari kertaa aiemminkin ja häälahjana on toiminut kaikki työ mitä on häiden eteen nähnyt. En osallistunut häälahjaan, ja sain jälkikäteen kuulla siitä..
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:58"]
Parempi saada rahaa kuin turhaa tavaraa, pyytämällä saatu "kerjäläisen"-maine unohtuu aika pian.
Nämä "kerjäläiset" osaavat kyllä muutenkin pyytää rahaa kuin pelkästään häälahjaksi. Kyllä nämä tyypit tiedetään ja tarvittaessa osataan karttaa.
Mulla meni välit yhden kaverin kanssa koska emme osallistuneet heidän häihin. Kutsussa kerrottiin että häitä vietetään aikuisten kesken ja lahjaksi halutaan rahaa, ei menty 1kk ikäinen poika, mies ei mennyt myöskään yksin. Emme myöskään laittaneet tilille rahaa (miksi olisi pitänyt?)
En tiedä mikä tuli, ei vastaa puhelimeen eikä ole soittanut. Onneksi on muita kavereita.
Olin itse kaasona ja paha mieli jäi. Polttarit oli "vääränlaiset", eli liian halvat hänen mielestään. Meitä oli 3 osallistujaa, joten ei kovin kummoisia sillä rahalla pystynyt ja silti meni yli 100€ per henkilö. Autoin joka asiassa häiden valmisteluun liittyvässä ja niihinkin laitoin omaa rahaa. Morsian odotti jokaiselta vieraalta vähintään 100€ ja päivitteli ääneen kun jotku laittaneet vain 50€. Itse laitoin 100€ ja sekin oli ilmeisesti liian vähän. Häät oli mahdollisimman pienellä budjetilla järjestetty koska hääpari työttömiä. Ja esim. hääkampauksen ym. maksoi jokainen kaaso itse. Hääparin väriin sopivat mekot piti olla kaasoilla jne. Se ei minua haitannut, mutta jäi kyllä inhottava olo koko häistä. Monta sataa kilometriä myös kuljetttiin hääparia lentokentälle kun lähtivät häämatkalle. Edes kiitosta ei kuulunut. Sen jälkeen en ole pitänyt yhteyttä morsiameen ja siitäkin on ilmeisesti loukkaantunut. Ja joka välissä piti kehua kaasoa kauneudesta ja ylistää sulhasen komeutta jne. Kalliiksi tuli minulle ne häät.
30 jatkaa vielä. Morsian oli myös odottanut, että kaasot ottaisivat lainaa hänen polttariensa järjestämiseen, jos ei muuten ole rahaa.
50 € on oikeesti aika laihialainen häälahja jos ei satu olemaan köyhä opiskelija...
Vai vinkuminen. Heh. Mitäs neiti itse tekee. Et kai vaan vingu.
Minen laita ikinä rahaa tilille.
Ostan jonkun mietelausekirjan ja piilottelen seteleitä sivujen väliin. Myös yhdelle hääparille olen niin tehnyt, että viisi kaksikymppistä sinne laitoin. Yleensä rippilapsille.
Yksikin muksu oli 18 vuotias, kun tuli kiittämään myös niistä rahoista, että oli vasta löytänyt ne. Oli janoissaan heittänyt kirjan seinään ja ohoh seteleitä lenteli. Hän innoissaan asiasta kertoi ja mä jotenkin vaan säälin sitä.
Mie en ymmärrä tätä, että miksi häälahjaksi ei voi pyytää rahaa. Me mentiin naimisiin 9v. sitten ja pyydettiin lahjaksi rahaa juurikin häämatkaa varten. Osa antoi rahaa, osa toi muun lahjan ja kaikki lahjat oli mieluisia.
Meidän häät maksettiin vanhanaikaisesti eli molempien vanhemmat ja miun kummisetä osallistuivat kuluihin. Se oli heiltä häälahja meille.
Päästiin häälahjarahoilla viiden päivän reissulle Skotlantiin ja ihastuttiin paikaan niin, että ollaan kayty siellä useamman kerran sen jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:35"]
[/quote]
Olet psykon uhri.