Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennuslääkkeet ja lihominen

Vierailija
02.04.2022 |

Olen käyttänyt masennuslääkkeitä puolisen vuotta, ja saanut niistä hyvän avun. Ongelmana on kuitenkin se, että mulla on jatkuvasti nälkä, makeaa ja suolaista tekee vähän väliä mieli, ja olen lihonut paljon. Olin jo ennestään ylipainoinen. Masentuneena en ole jaksanut huolehtia terveellisestä syömisestä, ja nyt se on vielä vaikeampaa, vaikka olo on muuten parempi. En halua lopettaa lääkkeitä, kun ne muuten auttaa, mutta lihominen on ahdistavaa.

Olisko vertaistukea tai vinkkejä? Miten voisin hillitä ruokahaluani ja makeanhimoa ja jaksaa syödä järkevästi? Tiedän tietenkin teoriassa, miten voisi syödä terveellisesti, mutta en vaan jaksa käytännössä tehdä niin.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 5 vuotta Cipralexia ja lihoin 30 kiloa. Ilman lääkkeitä en olisi enää hengissä. Olen mieluummin lihava ja elossa kuin mullan alla.

42/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran, että olen itse ammattilainenkin, vanhempi työssäkäyvä nainen ( en isotuloinen) ja tiedän muutenkin kuin työn puolesta, että Venlafaxin vie ruokahalua alaspäin. Pieni annos ei paljon vaikuta, mutta senkin aluksi huomaa.

Ei kannata uskoa tuollaisia tunneperäisiä uskonlahkotyyppisiä lääkevastaisuus-mielipiteitä, vaan seurata sen verran aikaansa, että uskoo tieteeseen.

Ja kurinalaisuus vaikka työttömänä, sairauslomalla on vaikeaa ( lenkille lähtö), mutta palkitsee. Ei mahdotonta, tiedän ( kertomatta omia vikojani tässä nyt tarkemmin, silloin ymmärtäisitte ).

Eli lääkkeitä on erilaisia. Ja jos hyväksyt sähkövalot, kulkuneuvot jne, mikset hyväksyisi lääkkeitä. Haittoja tulee jollekin, sitten vaan vaihdetaan toiseen !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin n. 10 vuotta sitten Triptyl nimisen masennuslääkkeen (annostus 300 mg illalla) ja painoin tuolloin n. 140 kg. Söin tuota lääkettä sellaisen 8 vuotta ja 70 kg tuli painoa lisää noina vuosina. Ikinä en enää suostu masennuslääkkeisiin. Paholaisen keksintöä.

Tuolloin löydettiin myös kilpparin vajis ja oli toki muitakin masennuksen hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä.

Nyt painan 94 kg ja on ollut todella todella hankalaa saada paino putoamaan edes tähän. Nopein pudotus oli heti lääkkeen lopettamisen jälkeen 10 vuotta sitten (ja 10 vuotta nuorempana), lähti n. 25 kg. Kilpparin vajis on hoitotasapainossa, mutta kun ikääkin alkaa olla sen verran, että vaihdevuodet edessä kohta, niin ei tämä paino tunnu enää liikahtavan alaspäin.

Ruokavalio on ok ja liikuntaa harrastan sopivasti ÷ hyötyliikunta, kun en autoa omista, joten kaikki kauppakäynnit ym. muut kävellen, sekä asun hissittömän talon neljännessä kerroksessa. En polta, en juo alkoholia, en käytä sokeria, eli ns. valkoista sokeria ja esim jugurtit syön merkillä "ei lisättyä sokeria", enkä mätä mättöruokaa.

Verikokeiden arvot aina ok, eikä muita sairauksia ole kuin tuo vajaatoiminta. Olisi kiva saada paino edes 80 kg, mutta kun ei niin ei. Välillä paino liikahtaa kilon kaksi alaspäin, mutta palaa taas 94 kiloon. En halua lähteä mihinkään rajuun rääkkidiettiin, koska aineenvaihdunta tuntuu jo nyt olevan heikko ja rääkillä saisi vielä enemmän jumiin. Hyvä kunto mulla on ja jaksan paljon, mutta kun oma peilikuva ei miellytä, niin ikäväähän tämä on 🤷🏻‍♀️