Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennuslääkkeet ja lihominen

Vierailija
02.04.2022 |

Olen käyttänyt masennuslääkkeitä puolisen vuotta, ja saanut niistä hyvän avun. Ongelmana on kuitenkin se, että mulla on jatkuvasti nälkä, makeaa ja suolaista tekee vähän väliä mieli, ja olen lihonut paljon. Olin jo ennestään ylipainoinen. Masentuneena en ole jaksanut huolehtia terveellisestä syömisestä, ja nyt se on vielä vaikeampaa, vaikka olo on muuten parempi. En halua lopettaa lääkkeitä, kun ne muuten auttaa, mutta lihominen on ahdistavaa.

Olisko vertaistukea tai vinkkejä? Miten voisin hillitä ruokahaluani ja makeanhimoa ja jaksaa syödä järkevästi? Tiedän tietenkin teoriassa, miten voisi syödä terveellisesti, mutta en vaan jaksa käytännössä tehdä niin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lääke ole oikea, jos aiheuttaa lihomista.

Kysy lääkäriltä voxraa.

Vierailija
22/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko vaihtaa lääkettä? Mulla mirtazapin lihotti, mutta se oli sillon ihan hyvä, kun olin mennyt alipainoiseksi. Masentuneena ei ollut mitään ruokahalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joittenkin lääkkeitten sivuvaikutuksena on lihominen.

Vierailija
24/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, älä anna noitten trollien masentaa sua entistä enemmän. ne vaan huutelee, ei ne tiedä mistään oikeasti mitään.

voit kysyä lääkäriltä lääkken vaihtoa.

Vierailija
25/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylensyöntikö ei ole itsekuriongelma?

Vierailija
26/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se pienenpieni pilleri ketään lihota.

Sen nyt tajuaa itsekuritonkin.

Ei myöskään sopiva ruokavalio ja liikunta ketään lihota.

Katsopa huviksesi vaikkapa Ketipinor-nimisen neuroleptin tuoteseloste netistä. Aiheuttaa muutoksia rasva- ja sokeriaineenvaihdunnassa. Valitettavasti tätäkin psykoottisiin oireisiin tarkoitettua lääkettä lääkärit tyrkyttävät huolettomasti masentuneille, jopa nuorille.

Myös trisykliset masennuslääkeet ovat yksi ryhmä, joka ns. antikolinergisten vaikutusten takia voi johtaa lihomiseen.

Kyllä olisi enemmän kuin oikein, jos nämä ei se pilleri lihota -nillittäjät joutuisivat itse syömään lääkkeitä, jotka lihottavat.

Vierailija
27/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkettä te syötte? Minulla Venlafaksiini ja grammaakaan ei ole paino lisääntynyt.

Ei ssri- ja snri- (jollainen Venlafaksiinikin on) lääkkeet yleensä lihotatkaan. Vanhemman polven trisykliset masennuslääkkeet lihottavat, samoin neuroleptit. Ja muitakin tällaisia lääkkeitä on.

Vierailija
28/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole masennusta ja olen normaalipainoinen. Kärsin unettomuudesta ja siihen käytössä Mirtazapin. Otan sen nykyään ehkä kerran viikossa. Aina seuraavana päivänä kova makean- ja ruoanhimo, josta en normaalisti kärsi lainkaan. Todennäköisesti paino nousiai, jos käyttäisi lääkettä säännöllisesti.

Vierailija
29/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se täytyy tiedostaa, että tietyt mielialalääkkeet kuten Mirtazapiini voivat lisätä ruokahalua.

Itsekuria on se tiedostamisen noudattaminen: syönnin ja kulutuksen tasapaino.

Vierailija
30/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hoitava lääkäri ota kantaa lihomiseen? Muitakin sivuvaikutuksia seurataan.

Vierailija
31/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa päätät mitä et osta.

Ei niin pieni pilleri ketään lihota vaan se lohtuherkuttelu iltaisin.

Se vaatii itsekuria.

Syömättömille eläimille annetaan ihmisille masennuksen hoitoon tarkoitettua lääkettä syömisongelman hoitoon. Puuttuukohan niiltäkin itsekuri, kun alkavat syödä ja aika holtittomasti jopa.

Vierailija
32/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ja vartalo ihan pilalla jos 50kg lihoaa noista lääkkeistä.

Vierailija
33/43 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lääkkeitä kannatakaan syödä jos ei ne edes auta. Mulla ne kyllä auttoi, tosin myös lihotti kymmeniä kiloja. Siksi en halunnut niistä ihan helpolla luopua, kun oloni oli kuitenkin muutoin selvästi parempi, ei ahdistanut enää ja sain nukuttua. Sain elämäni kuntoon ja aloin vähitellen luopumaan niistä, kilot jäi mutta on nykyään parempi olo. En olisi mitenkään selvinnyt ilman niitä. 

Monikaan ei ymmärrä sitä, että nää mielialalääkkeet vaikuttaa monin tavoin esimerkiksi hormoneihin. Eli ei pelkästään siten, että tekee mieli syödä enemmän, vaan esimerkiksi rasvaa ja nestettä alkaa kertyä eri paikkoihin, miehillekin tulee miestissit. Naisilla mahdollisesti rinnoista maitoa, tai kuukautiset menee sekaisin. 

Vierailija
34/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin työuupumuksen aiheuttamaa vakavaa masennusta. Sain masennuslääkkeeksi Seronilia 60 mg päivä, ja laihduin. Vei ruokahalun.  

Masennus on aisoissa mutta ruoka ei maita enkä nälkää tunne.  Syön neljä kertaa päivässä jotta pysyn voimissani, en liho.  Ei ole kovin mukava syödä kun ei maita. Aikuisena kuitenkin ymmärrän että ihmisen on syötävä jotta pysyy hengissä ja jaksaa arjessa ja työssä. Pyrin pitämään painon tässä missä se nyt on; 167 cm ja 52 kiloa. Ei ole varaa laihtua.

Minulle määrättiin muutama viikko sitten erääseen krooniseen sairauteen lääkehoito joka oli tarkoitus antaa ruiskeena kolmen viikon välein reiteen. Lääkäri totesi että ei voi antaa koska rasvakerrosta ei ole johon se olisi pitänyt pistää ja josta se sitten olisi pikkuhiljaa vaikuttanut. Sain sen sijaan saman lääkkeen tabletteina joka päivä otettavaksi.

Että menee se näin päinkin. Tosin en ole koskaan ollut ylipainoinen eikä makea ole koskaan maittanut.

Vierailija
35/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taistellut painoni kanssa ja masentunut myös lihomisestani lisää. Omalla kohdalla lääkkeet auttoi päähän, mutta painon nousu lisäsi taas sitä, että en voinut sietää itseäni. Lopulta päätin vaan ottaa itseäni niskasta kiinni. Boostina katsoin tv.stä kaikenlaisia lihavuusohjelmia, jotka vaikuttivat motivaatiooni myönteisesti. Lääkkeiden takia hitaasti, mutta kuitenkin, paino on alkanut tippua. Ja voin sanoa, että jokainen pudotettu kilo tuntuu paremmalta kuin se nautinto mitä tätä ennen sain vaikka suklaasta. Itsekuria se vaatii, ja itsellä säännöllisen ruokarytmin. Mutta periksi en aio antaa, koska se ei ole sen arvoista.

Vierailija
36/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tilanteissa pitää miettiä, olisiko omalle masennukselle sittenkin tehtävissä jotakin muuta kuin lääkehoito. Tietysti myös jotakin eri lääkettäkin voi kokeilla, mutta mielestäni valtaosa syö masennuslääkkeitä aivan turhaan ja sekoittaa niillä mieltään ja kehoaan entisestään.

Vierailija
37/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mulla on kilpirauhasen liikatoiminta laihduttanut 7 kg, sitä ei kyseenalaista kukaan. Vastaavasti saman määrän lihomisen toiminnan käännyttyä vajalle, pitäisikin johtua omasta sluibailusta. 

Mulla oli järkyttävä kontrasti liikatoiminnan ja hoitojen jälkeen vajaatoiminnan välillä. Painoero 54 ->80kg. Mikään ei muu ei muuttunut, kuin että liikatoiminta parani. Mutta kyllä mulle lääkäri sanoi, että lihavuusleikkaukseen seuraavaksi, jos en syö minimaalisia annoksia ja jätä kaikkia herkkuja pois. Kuulemma lihominen vajaalla on rajumpaa, jos taustalla liikatoiminta. Laihdutus on vaikeaa, kun mikään ei tunnu toimivan normaalisti. 1200kcal /pv pitää painon nykyisellään.

Vierailija
38/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se pienenpieni pilleri ketään lihota.

Sen nyt tajuaa itsekuritonkin.

Ei myöskään sopiva ruokavalio ja liikunta ketään lihota.

Katsopa huviksesi vaikkapa Ketipinor-nimisen neuroleptin tuoteseloste netistä. Aiheuttaa muutoksia rasva- ja sokeriaineenvaihdunnassa. Valitettavasti tätäkin psykoottisiin oireisiin tarkoitettua lääkettä lääkärit tyrkyttävät huolettomasti masentuneille, jopa nuorille.

Myös trisykliset masennuslääkeet ovat yksi ryhmä, joka ns. antikolinergisten vaikutusten takia voi johtaa lihomiseen.

Kyllä olisi enemmän kuin oikein, jos nämä ei se pilleri lihota -nillittäjät joutuisivat itse syömään lääkkeitä, jotka lihottavat.

Itse käytin kyseistä lääkettä monta vuotta. Ja painoa tuli aika tavalla lisää niiden vuosien aikana, noin 20 kg: a. Ja kuten sanoit, lääke tosiaan vaikuttaa rasva ja sokeriaineenvaihduntaan. Itsellänikin on jo diabetes. Ja vaikka suvussa onkin kyseistä sairautta, niin se vain lisäsi entisestään riskiä sairastua siihen. 

Jätin kyseisen Ketipinor lääkkeen noin kolme kuukautta sitten. Ihan terveyssyistä. Ei ole mitään perusteita ja järkeä syödä lääkkeitä hoitohenkilökunnan sen ajattelun mukaan, että jos jättää ne lääkkeet ottamatta sairastuu muka psykoosiin. Eli olisi käytettävä niitä lääkkeitä "ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa".

Kokeilkoot itse niitä ehdottamiansa ja tarjoamiansa lääkkeitä! Ja katsoisivat sitten mitenkä heille itselle käy. 

Tässä kohtaa on lisäksi todettava, että monet neuroleptit aiheuttavat muutakin, ja muitakin terveysongelmia, kuten veritulppia ja heikentävät muistia ja muita kognitiivisia kykyjä. Tuskinpa kukaan haluaa saada infarkteja ja sairastua ennen aikaisesti dementiaa ja alzheimerin tautiin. Näistä asioista ei vain saa puhua, kirjoittaa, kertoa omista kokemuksista, eikä näistä asioista keskustella enempää mediassakaan. Lääkeyhtiöt, terveydenhuoltohenkilöstöstä puhumattakaan ei ota mitään vastuuta asioista. Vaan pesevät kokonaan kätensä. Pääasia, että rahaa virtaa ja kassakone kilisee.

Vierailija
39/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriassa ja terveydenhuollossa monelle psyykesairaudesta kärsivälle sanotaan ja väitetään, että jotakin lääkettä, kuten masennus, tai neuroleptejä olisi käytettävä koko elämänsä ajan, eli elinajan. Silti haitta ja sivuvaikutuksista muiden somaattisten sairauksien puhkeamisen osalta ei juurikaan mitään mainita. Eikä niitä myöskään monenkaan potilaan kohdalla mitään seurata, tai tutkita. Potilaat jätetään täysin oman onnensa nojaan.

Minusta heidän esittämänsä perusteet ( lääkkeiden käyttämisestä masennuksen ja muiden mt-ongelmien ennalta estämiseksi) ovat paikkansapitämättömiä, ja vailla perusteita, ja kunnollisia todisteitakaan.

Suosittelen jokaista olemaan hyvin kriittinen ja suhtautumaan varauksella nykyterveydenhuollon käyttämiin tapoihin hoitaa mt-ongelmia. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja luottavainen. Se voi kostautua. Puhun kokemuksesta. Nykyisessä psykiatriassa, ei etenkään julkisella puolella, ihmisiä hoideta muilla kuin lääkinnällisillä keinoilla. Psykoterapiat ja muut keskustelupohjaiset hoidot ovat vähäisemmässä roolissa. Eivätkä ne perustu avoimeen dialogin malliin, eikä myöskään tasa-arvoiseen kohtaamiseen. Inhimillisyys ja oikea lähestymistapa puuttuvat ihmisten auttamisessa hoitohenkilökunnalta.

Vierailija
40/43 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkettä te syötte? Minulla Venlafaksiini ja grammaakaan ei ole paino lisääntynyt.

Mässyjä ne syö, ei lääkkeet lihota.

Itselläni ei toiset lääkkeet. Ne saa aikaan lihomista ihan itsessään. Saman sairauden tuttu maratoonari on lihonnut parikyt kiloa , vaikka treenaa aika rankasti koko ajan. Itse en pysty pahoinvoinnilta syödä paljoakaan ja silti lihon. Maailman on paljon muutakin, kuin mitä liittyy sinun kokemuspiiriin.