Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itkettää, että lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi

Vierailija
02.04.2022 |

Syksyllä pitäisi valmistua. En sovi alalle yhtään, koska en jaksa olla vihaisten vanhusten kynsittävänä, syljettävänä, lyötävänä ja potkittavana. Ns. tavallisten kilttien mummojen hoitaminen on ihan ok, mutta en tietenkään voi kieltäytyä niiden hullujen hakkaajien hoitamisesta (vaikka mieli tekisi sanoa heille että en hoida ennen kuin olette ihmisiksi).
Ajattelin käydä tämän nyt loppuun kun kerran aloitinkin, mutta opiskella sen jälkeen jotain missä ei tarvitse sietää väkivaltaa tai muuta p*skaa kohtelua. Joku tietokoneen ääressä tehtävä siisti sisätyö olisi hyvä, etenkin jos voisi työskennellä etänä.
Älkää hakeko tälle alalle älkääkä antako lastennekaan hakea! Koko hoitoala on pelkkä uppoava laiva josta jokaisen pitäisi pyrkiä pois ja kenenkään ulkopuolisen ei todellakaan pitäisi pyrkiä sisään.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana voi työskennellä muuallakin kuin vanhustenhoidossa. Kai siitä, olevinaan alan opiskelijana, olit tietoinen?

Joo, esim. vammaistyössä ja mtp-puolella. Mutta väkivallan kohteeksihan niissäkin joutuu, ehkä jopa enemmän kuin vanhustyössä.

Jos erikoistuisi jalkojenhoitoon tai lapsiin niin työ olisi varmasti turvallisempaa, mutta kumpikaan ei minua kiinnosta. Pitää siis mennä kokonaan toiselle alalle, onneksi olen vielä parikymppinen niin ehdin opiskella uuden tutkinnon.

-ap

Oletko tehnyt yhtään harjoittelua kotihoidossa. Siellä ne ”kiltit” vanhukset on, omissa kodeissaan. Laitoshoidossa olevia en minäkään jaksa hoitaa.

Vierailija
42/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhustyö tuntuu sinulle epäsopivalta, voit lähihoitajana tehdä muutakin (päiväkoti tms.) Oudolta kuulostavat kuvauksesi väkivaltaisista vanhuksista isommassa määrin. Tunnen vanhusten parissa työskenteleviä, eivätkä he ole tuollaisesta puhuneet.

Kyllä ne muistisairaat vanhukset tuppaavat olemaan väkivaltaisia, ja nykyään on joku omituinen trendi että ei "saisi" lääkitä väkivaltaisuutta pois. Lääkäreiden on tietysti helppo puhua että ei saa lääkitä vanhuksia yhteistyökykyisiksi, kun eivät itse joudu sitä väkivaltaa kohtaamaan.

Päiväkotityöhön minulla ei ole kiinnostusta, mutta päiväkoti varmaan siedettävin paikka minne voi lh:n tutkinnolla työllistyä. Suunhoito ja asiakaspalvelu/tietohallinta ovat myös hyvänkuuloisia osaamisaloja, mutta niitä kouluni ei tarjoa.

-ap

Voithan tehdä toisenkin osaamisalan eli haet vain eri kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae töihin sairaalaan sihteeriksi. Lähihoitajan koulutuksella pääset.

Vierailija
44/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä olet ollut hommissa. Olen tehnyt vanhusten kanssa paljon töitä. En ole kohdannut väkivallan uhkaa kuin aivan satunnaisesti. Mutta jos et tykkää alasta ni vaihda alaa tai erikoistu muuhun. Ei se täällä palstalla valittamisella miksikään muutu.

Vierailija
45/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka opiskelua. Hae vaikka insinööriksi niin poistuu kaikki ongelmat ja saa muhkeeta palkkaa.

Vierailija
46/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinulla on hyvä tilanne kuitenkin kun olet vielä nuori. Heti vaan lukemaan toista alaa. Itse olin samanlainen kuin sinä, inhosin alaa, mutta olin liian heikko enkä saanut luettua uutta ammattia. Nyt olen ollut lähihoitajan työssä 20 vuotta ja tämä on ihan yhtä oksettavaa kuin silloin alkuunkin. Harmikseni minulla ei ole omaisuutta, perintöjä tai rikasta puolisoa, jonka avulla pääsisin huilaamaan. On vain kärsittävä tuolla se toiset 20 vuotta vielä ja pidempäänkin. Sitten eläkkeelle, joka on niin pieni että itku tulee kun sitä katsoo.

Ystävä hyvä: älä pilaa elämääsi jäämällä alalle, joka ei tunnu omalta. Se ei siitä muuksi muutu.

Vierailija
47/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ap suosiolla jo koulu kesken. Sinusta ei todellakaan ole alalle ja se on jo ilmaistu täällä.

Sinulla ei selkeästi ole minkäänlaista empatiakykyä tai tahtoa olla alalla.

On toki surullista että koet väkivaltaa töissä, mutta niistä tilanteista voi ja pitää puhua työryhmässä. Tätä painotettiin minulle jokaisessa harjoittelujaksolla - puhua pitää pystyä. Yhdessä ollaan käyty monet hankalat tilanteet työryhmän kesken läpi ja kaikille jäänyt hyvä mieli. Niiden kanssa ei ole tarkoitus jäädä yksin.

Mutta se särähtää myös, että leimaat jokaisen asiakasryhmän väkivaltaiseksi. Kertoo sekin jotain sinun ymmärtämättömyydestä.

Jos on viittä vaille valmis, ei kannata keskeyttää. Valmis tutkinto antaa apuja uudessa koulutuksessa. 

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

https://www.oph.fi › default › files › documents

Vierailija
48/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu lopetti lh- opinnot loppuvaiheessa eikä ole katunut sitä hetkeäkään. En kylläkään halua kannustaa opintojen keskeyttämiseen, mutta jos ala ei millään tasolla tunnu omalta niin tällä läheisellä se oli ainakin kuulemma erinomainen päätös.

Lh voi työskennellä myös esim. Labrassa näytteenotossa. Mites tämmönen työ? Voisko myös päästä osastosihteeriksi helpommin? Mites hammashoitajan työ? Vanhuspuolelle en itsekään lähtisi, todella raskasta ja alipalkattua työtä.

Vierailija
49/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä ap suosiolla jo koulu kesken. Sinusta ei todellakaan ole alalle ja se on jo ilmaistu täällä.

On toki surullista että koet väkivaltaa töissä, mutta niistä tilanteista voi ja pitää puhua työryhmässä. Tätä painotettiin minulle jokaisessa harjoittelujaksolla - puhua pitää pystyä. Yhdessä ollaan käyty monet hankalat tilanteet työryhmän kesken läpi ja kaikille jäänyt hyvä mieli. Niiden kanssa ei ole tarkoitus jäädä yksin.

Mutta se särähtää myös, että leimaat jokaisen asiakasryhmän väkivaltaiseksi. Kertoo sekin jotain sinun ymmärtämättömyydestä.

Jos on viittä vaille valmis, ei kannata keskeyttää. Valmis tutkinto antaa apuja uudessa koulutuksessa. 

Toisaalta valmis tutkinto altistaa sille, että työkkäri pakottaa väkisin niitä raivohulluja hoitamaan. Muuten tulee karenssi. Kun kerran valmistut, paluuta ei ole..

Vierailija
50/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä olet ollut hommissa. Olen tehnyt vanhusten kanssa paljon töitä. En ole kohdannut väkivallan uhkaa kuin aivan satunnaisesti. Mutta jos et tykkää alasta ni vaihda alaa tai erikoistu muuhun. Ei se täällä palstalla valittamisella miksikään muutu.

Kyllä siellä sitä väkivaltaa on. Dementikoissa on todella haastavia tyyppejä. Tietysti sekin vaikuttaa, mikä se oma toleranssi on. Osa kokee jonkun ilmaan huitomisen väkivaltana, osa ei pidä sitä minään. Joka tapauksessa ihmiset on yksilöitä, lähihoitajatkin.

Vierailija
51/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan tehdä tämä nykyinen tutkinto loppuun, vaikka tiedätkin ettet tietynlaisiin työpaikkoihin halua sillä työllistyä. Monenlaisiin työtehtäviin on vaatimuksena "jokin tutkinto", eli papereista on aina hyötyä verrattuna kesken jääneeseen kouluun. Lisäksi aivan varmasti myös lähihoitajana ja vanhustyössäkin on mahdollista löytää työpaikkoja, joissa ei ole tuollaista väkivallan uhkaa, jota aivan oikein ei tulisi joutua säännöllisesti kestämään. 

En tiedä alasi opinnoista mutta luulisi että 44n ehdottama on mahdollista, että myöhemminkin on mahdollista lisäkouluttautua lähihoitajana uusille erikoisaloille jossain muussa oppilaitoksessa?

Tsemppiä sinulle. Tilanne varmasti nyt tuntuu vaikealle, kun suunnittelemasi työura ei sellaisenaan sinusta voikaan toteutua. Varmasti kuitenkin keksit jotain, kun rauhassa mietit asiaat ja tutkit mahdollisuuksia. Sillä välin, lähihoitajan papereilla pystyt kuitenkin väliaikaisesti työllistymään vaikka millaisiin työpaikkoihin, eli pystyt elättämään itsesi samalla kun suunnitelmat muotoutuvat.

Vierailija
52/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.oph.fi › default › files › documents[/quote]

Miksi alapeukutit, ettei saa lopettaa kun on jo melkein valmis tutkinto kasassa. Onhan sekin jo osoitus että kykenee kaikesta huolimatta tekemään ratkaisuja. Ei mene montaa vuotta viuh ikkunasta ulos, jää ainakin todistus osaamisesta JA se todellakin osin luetaan hyväksi uudessa koulutuksessa! Lyhentää ainakin joiltain osin, ei tarvitse kaikkea käydä uusiksi. Åelkkä osaamisala jos pysyy amiksessa.

Otappa selvää ennenkuin alapeukuttelet!

Vierailija
53/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta valmis tutkinto altistaa sille, että työkkäri pakottaa väkisin niitä raivohulluja hoitamaan. Muuten tulee karenssi. Kun kerran valmistut, paluuta ei ole..

Ei sinne työkkäriin ole PAKKO mennä kun ja jos pääsee uuteen kouluun heti, tai peräti työhön. Kyllä LH paperilla saa töitä. Vaikka keikkatyötä esim lastenhoitajana tms.

Vierailija
54/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan tehdä tämä nykyinen tutkinto loppuun, vaikka tiedätkin ettet tietynlaisiin työpaikkoihin halua sillä työllistyä. Monenlaisiin työtehtäviin on vaatimuksena "jokin tutkinto", eli papereista on aina hyötyä verrattuna kesken jääneeseen kouluun. Lisäksi aivan varmasti myös lähihoitajana ja vanhustyössäkin on mahdollista löytää työpaikkoja, joissa ei ole tuollaista väkivallan uhkaa, jota aivan oikein ei tulisi joutua säännöllisesti kestämään. 

En tiedä alasi opinnoista mutta luulisi että 44n ehdottama on mahdollista, että myöhemminkin on mahdollista lisäkouluttautua lähihoitajana uusille erikoisaloille jossain muussa oppilaitoksessa?

Tsemppiä sinulle. Tilanne varmasti nyt tuntuu vaikealle, kun suunnittelemasi työura ei sellaisenaan sinusta voikaan toteutua. Varmasti kuitenkin keksit jotain, kun rauhassa mietit asiaat ja tutkit mahdollisuuksia. Sillä välin, lähihoitajan papereilla pystyt kuitenkin väliaikaisesti työllistymään vaikka millaisiin työpaikkoihin, eli pystyt elättämään itsesi samalla kun suunnitelmat muotoutuvat.

Mutta jos ala ei vaan kiinnosta, niin sitten on turha hommata itselleen sitä tutkintoa kummittelemaan, koska se saattaa aiheuttaa sen, että esimerkiksi työkkärin kanssa tulee vaikeuksia eikä se tue uudelleenkouluttautumista. Toki ap on nuori, että se ei ehkä häntä kosketa, mutta muistutan että pakkolakeja voidaan säätää ja ne koskee terveydenhuoltoalaa. 

Muutenkin kehottaisin miettimään ylipäänsä kiinnostaako sote-ala. Tosiasia on se, että lähihoitajien mahdollisuudet ei ole kovin leveät. Ne on ne kotihoito, vanhusten laitoshoito, kehitysvammapaikat ja asumisyksiköt. Isommissa kaupungeissa on ehkä enemmän, mutta muuten ei. Ja omasta kokemuksesta tiedän, että jos ala kyrsii jo lähtökohtaisesti, se ei muutu vaikka miten vaihtaisi. Olen itse ollut sisätautien osastolla, vanhusten vuodeosastolla, psykiatrisella, kehitysvammapuolella, yötyössä, päivätyössä jne.. ja joka ikinen paikka on lopulta ollut ihan sitä samaa eikä ole muuttanut mitään.

Vierailija
55/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa kauniisti, että en voi hoitaa sinua jos sinä lyöt minua, jospa aloitetaan alusta ja sinä rauhoitut ja minä rauhoitun, menen hetkeksi pois ja aloitetaan uudestaan. Hoitaessa pitää puhua kokoajan mitä tekee, hitaasti ja rauhallisesti niin että vanhuksen hidastuneisiin aivoihin asia ehtii mennä.

Kiireessä sitä aamulla menee hoidettavan luo, räppää valot päälle kun toinen heräilemässä , kiskaisee peiton pois ja tunkee housuihin vaihtamaan vaippaa, pahasta tapauksessa sanomatta mitään. Miten itse reagoisit?

Vierailija
56/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti työilmapiiri on huono, surkea palkkaus vastuuseen nähden ja vanhusten hoito todella raskasta. Jos olisin vielä nuori niin lähtisin eri raiteille ehdottomasti!!! Ihan paskaa koko työ.

Vierailija
57/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ala ei vaan kiinnosta, niin sitten on turha hommata itselleen sitä tutkintoa kummittelemaan, koska se saattaa aiheuttaa sen, että esimerkiksi työkkärin kanssa tulee vaikeuksia eikä se tue uudelleenkouluttautumista. Toki ap on nuori, että se ei ehkä häntä kosketa, mutta muistutan että pakkolakeja voidaan säätää ja ne koskee terveydenhuoltoalaa. 

Muutenkin kehottaisin miettimään ylipäänsä kiinnostaako sote-ala. Tosiasia on se, että lähihoitajien mahdollisuudet ei ole kovin leveät. Ne on ne kotihoito, vanhusten laitoshoito, kehitysvammapaikat ja asumisyksiköt. Isommissa kaupungeissa on ehkä enemmän, mutta muuten ei. Ja omasta kokemuksesta tiedän, että jos ala kyrsii jo lähtökohtaisesti, se ei muutu vaikka miten vaihtaisi. Olen itse ollut sisätautien osastolla, vanhusten vuodeosastolla, psykiatrisella, kehitysvammapuolella, yötyössä, päivätyössä jne.. ja joka ikinen paikka on lopulta ollut ihan sitä samaa eikä ole muuttanut mitään.

AP.ta ei kiinnostanut väkivaltaisten potilaiden hoito, mikä ei kuitenkaan ole sama asia kuin koko soteala. Ap voi myös halua hakeutua paitsi työpaikkoihin, joissa on edellytyksenä paitsi lh:n niin mikä tahansa tutkinto, myös muihin oppilaitoksiin sille uudelle unelma-alalleen, joissa edellytyksenä on jokin tutkinto. Aloituksessa ei tainnut olla onko ap:lla mitään muuta pohjakoulutusta, josta saisi tarvittavat ennakkovaatimukset hakeutua muualle kouluun.

Työkkäri ei voi pakottaa ap:ta töihin minnekään. He voivat vaan uhkailla tukien katkaisemisella, jos ap ei hae tiettyjä työpaikkoja, tai ota vastaan hänelle työnantajan hakemusprosessin päätteeksi tarjoamaa työpaikkaa. Ja jos viittä vaille valmis lähihoitaja ilmoittautuu työkkäriin, luuletko ettei heti ekana aleta painostaa tekemään tuo varmasti työllistävä tutkinto loppuun? Jos työkkäri ei kiinnosta työpaikkojen osalta, ettei ap halua vanhustyöhön, niin miksi heti vastaava epäkiinnotus hetkauttaisi koulutuksenkaan suhteen.

Vierailija
58/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinulle uuden alan etsintään. Nyt kun sinulla kuitenkin on jokin koulutus, eikä vaikkapa pelkkä peruskoulu taustalla, sinulla onkin hyvät mahdollisuudet hakea muihin koulutusohjelmiin.

Vierailija
59/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka opiskelua. Hae vaikka insinööriksi niin poistuu kaikki ongelmat ja saa muhkeeta palkkaa.

Joo kunnon sarkasmia, automaattisesti insinööriksi opiskeleminen antaa kaiken tuon. Helppo päästä sisään ja mitään ongelmia ei ole koskaan ja muhkea palkka tulee automaattisesti vain sormia napsauttamalla.

Vierailija
60/99 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on hyvä tilanne kuitenkin kun olet vielä nuori. Heti vaan lukemaan toista alaa. Itse olin samanlainen kuin sinä, inhosin alaa, mutta olin liian heikko enkä saanut luettua uutta ammattia. Nyt olen ollut lähihoitajan työssä 20 vuotta ja tämä on ihan yhtä oksettavaa kuin silloin alkuunkin. Harmikseni minulla ei ole omaisuutta, perintöjä tai rikasta puolisoa, jonka avulla pääsisin huilaamaan. On vain kärsittävä tuolla se toiset 20 vuotta vielä ja pidempäänkin. Sitten eläkkeelle, joka on niin pieni että itku tulee kun sitä katsoo.

Ystävä hyvä: älä pilaa elämääsi jäämällä alalle, joka ei tunnu omalta. Se ei siitä muuksi muutu.

Aina on mahdollisuus vaihtaa, ilman rikasta puolisoa yms. Oikeastiko haluat elää koko elämäsi katkerana, olen itse kouluttautunut 40v lähihoitajaksi ja tämä on parasta mitä olen tehnyt, mutta silti sanon jokaiselle nuorelle työkaverille, totta kai lähdet opiskelemaan ja tekemään jotain muuta, kun nämä pohtivat tulevaisuutta.