Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso sössi ja se tuli kalliiksi. Miten toimisit?

Vierailija
02.04.2022 |

Omistamme talon puoliksi. Siihen oli tehtävä remontti, jonka puolisoni otti hoitaakseen, kun minä olin juuri synnyttänyt ja pahasti univelkainen. Remppafirma antoi hinta-arvion ja kävi tekemässä työt. Nyt sieltä tuli lasku, joka oli yllättäen lähes kaksinkertainen annettuun arvioon nähden. Puhutaan summasta, jota ei noin vain kaiveta yhtäkkiä välttämättä edes säästöistä. Puoliso hermostui, kun aloin sanojensa mukaan ”tenttaamaan” häntä siitä, miten näin pääsi käymään. Kuulemma näin nyt vaan kävi eikä sille enää voi mitään. Selvisi, että hän oli valinnut firman tekemättä kilpailutusta ja palkannut sen tuntitaksalla. Ei suostunut ottamaan kantaa siihen, miten hinta-arvio oli voinut mennä niin metsään.

Kykenen maksamaan puolet, mutta silloin menetän pitkään kerryttämäni säästöt, jotka on olemassa hätävarana sitä varten, jos vaikka sairastun tai menetän työni. Vanhempainvapaalla ei uusia säästöjä pääse juuri kertymään. Toisena vaihtoehtona puoliso ehdotti, että hän maksaa koko laskun ja sitä vastaan hän saa siivun minun osuudestani talosta.

Olen niin vihainen koko sopasta ja näistä omasta mielestäni epäoikeudenmukaisista vaihtoehdoista, etten pysty ajattelemaan selvästi. Mitä tekisit sijassani?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuen remontin hinnasta, kun puoliso maksaa sen kokonaan, hän saa hieman kompensoitua sulle lapsesta aiheutuvia työ- ja eläketulojen menetyksiä. Ei muutoksia omistusosuuksiin. Tietenkin riippuu miten paljon hän nyt jo maksaa sinulle vapaaehtoista eläkettä lapsen hoidon ajalta.

Kauhean vanhanaikaista. Mies voisi kompensoida jäämällä hoitamaan lasta, niinkuin nykyisän pitäisikin tehdä vähintään 50/50.

Vähintään, meinaatko että parempi olisi 70/70?

Vierailija
62/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat itse alkuperäisen hinnan mukaisen osuuden ja mies maksaa loput. Säästöjä ei kannata nyt käyttää pois, kun olet äitiysvapaalla. Molempien on panostettava yhteiseen talouteen silloin, kun perheessä on lapsia. Miestä ei kannata tässä liikaa syyllistää, sama lopputulema olisi voinut tulla silloinkin, vaikka olisit itse hoitanut remontin. Olisitko silloin pitänyt oikeutettuna, että mies olisi syyttänyt sinua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on semmoinen remppa, että päästätte miehen/vaimon päättämään siitä yksin? Entä käytetty raha?

Minä olen niin köyhä, että 30 ero huoltamon laskutushinnassa vaikuttaa päätökseeni, missä käytän. Jos olisi sitä mieltä, että kalliimpi olisi parempi, sitten harkitsisin.

Vierailija
64/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa hinta-arvion sitovuus. Yleesä se ei saisi ylittyä 15% enempää ainakaan sopimatta asiakkaan kanssa.

Kannattaa muistaa, että arvio kattaa vain sen osuuden, josta sovitaan asiakkaan kanssa. Jokainen ylimääräinen purkutyö tai saumaus laskutetaan arvion lisäksi. Aika usein arvio tehdään vaikka kylppäriremontista purkutöineen, jätteenkuljetuksineen, vesieristyksineen ja varsinaisine töineen. Remontin aikana huomataan, että löytyy lievä kosteusvaurio, josta ei ole ollut tietoa, mutta ei se remppafirma sitä omaan laskuunsa hoida. Tämä on monelle remppaa tilanneelle yllätys.

Vierailija
65/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuen remontin hinnasta, kun puoliso maksaa sen kokonaan, hän saa hieman kompensoitua sulle lapsesta aiheutuvia työ- ja eläketulojen menetyksiä. Ei muutoksia omistusosuuksiin. Tietenkin riippuu miten paljon hän nyt jo maksaa sinulle vapaaehtoista eläkettä lapsen hoidon ajalta.

Puoliso maksaa vapaaehtoista eläkettä lapsen joidon ajalta. LOL. Maksaa kyllä, mutta summa on sama kuun mitä minä joudun maksamaan hoitokorvausta siitä, että saan olla lapsen kanssa kun hän joutuu käymään töissä.

AP

Maksathan verot tuosta puolison maksamasta etuudesta? Se tulkitaan lahjaksi, jos summa on yli 5000 e/3v.

Vierailija
66/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivun siirtäminen puolison nimiin maksaa vähän lisää. Lainhuudatuksia kiinteistössä, varainsiirtoveroja, jos lainaa niin mitä sanoo pankki...

Vierailija
67/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo ajoitus tuo tehdä remppaa, kun puoliso on juuri synnyttänyt.

En olis lähtenyt alkujaankaan tuollaiseen sirkukseen.

Loistava neuvo, tämähän ap:ta auttaakin kovasti. Kiitos. Not.

Se olikin piiloteltu vihjaus sepitteelliseen tarinaan. Yes!

Vierailija
68/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies sössii ja nainen saa kärsiä? Just. Pidä puolesi ap!

t. Ex ei maksanut vuokraa puolen vuoden ajalta ja minä sain sitten maksaa kun meni perintään. Mitään ei ollut minulle sanonut ja perintäkirjeenkin yritti piilottaa. Hyvä ettei mennyt minulta luottotiedot samalla.

Vierailija
69/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko remontissa jotain yllätyksiä, jos lasku oli tuplat? Kai mies valvoi työmaata, että lasku pitää paikkaansa? 

Vierailija
70/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivun siirtäminen puolison nimiin maksaa vähän lisää. Lainhuudatuksia kiinteistössä, varainsiirtoveroja, jos lainaa niin mitä sanoo pankki...

Totta. Pankki ottaa joka muutoksesta maksun. Samoin täytyy muuttaa moneen suuntaan tiedot, kuten yllä jo mainittiinkin. Sekin maksaa. Nämä kulut maksetaan puoliksi.

Siivu tulee kalliimmaksi kuin itse remonttilaskun maksaminen puoliksi.

Oletteko kummatkin hiukan tietämättömiä asioista ja niiden hoitamisesta. Olisiko joku muu asumisvaihtoehto helpompi kuin omakotitalo. Myös ns. perheytyminen tuntuu, vauvasta huolimatta, olevan hakusessa.

Joko olette aika nuoria tai sitten myös muuttaneet suoraan yhteen kotoa. Oletan.

Vierailija
71/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mies sössii ja nainen saa kärsiä? Just. Pidä puolesi ap!

t. Ex ei maksanut vuokraa puolen vuoden ajalta ja minä sain sitten maksaa kun meni perintään. Mitään ei ollut minulle sanonut ja perintäkirjeenkin yritti piilottaa. Hyvä ettei mennyt minulta luottotiedot samalla.

Ei mies yksin sössinyt. Vaimolla oli ihan yhtä suuri oikeus ja osuus olla kärryillä rempan etenemisestä ja mitä se tulee maksamaan.

Kummallisia parisuhteita nykyään kun toinen pääsee henkisesti ja osin rahallisestikin näköjään kuin vapaamatkustaja ja silti erotessa saisi puolet omaisuudesta.

Puhun nyt aloittajan tapauksesta.

Vierailija
72/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sovinisteja täällä, jotka ovat syyllistäneet aloittajaa sanoen "mikset valvonut". Hölmö mies remonttiasiassa ja aika törkeää ehdottaa omistusosuuteen kajoavaa ratkaisua - ihan kuin olisi jo toinen jalka edellä lähdössä liitosta.

Karrikoiden: Jos ap olisi rikkonut omaa osuuttaan sopimuksesta niin, että vaikkapa vauva saanut vahingossa aivovaurion kylvytettäessä, ei teistä olisi kukaan syytellyt lapsen isää "mikset valvonut", vaan syyttänyt aloittajaa. Kaksinaismoralistit.

Ehdotan aloittajalle samaa kuin joku muukin: maksat puolet alkuperäisestä sovitusta ja mies loput. Omistussuhteisiin ei kosketa. Mies voi sitten valita, laiskotteleeko yli menneen summan osalta vai riitauttaako, koska arvio meni reilusti yli 15%. Mitä sinä ap siitä korjailet - anna miehesi hoitaa oma osuutensa loppuun.

Vierailija
73/73 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme sovinisteja täällä, jotka ovat syyllistäneet aloittajaa sanoen "mikset valvonut". Hölmö mies remonttiasiassa ja aika törkeää ehdottaa omistusosuuteen kajoavaa ratkaisua - ihan kuin olisi jo toinen jalka edellä lähdössä liitosta.

Karrikoiden: Jos ap olisi rikkonut omaa osuuttaan sopimuksesta niin, että vaikkapa vauva saanut vahingossa aivovaurion kylvytettäessä, ei teistä olisi kukaan syytellyt lapsen isää "mikset valvonut", vaan syyttänyt aloittajaa. Kaksinaismoralistit.

Ehdotan aloittajalle samaa kuin joku muukin: maksat puolet alkuperäisestä sovitusta ja mies loput. Omistussuhteisiin ei kosketa. Mies voi sitten valita, laiskotteleeko yli menneen summan osalta vai riitauttaako, koska arvio meni reilusti yli 15%. Mitä sinä ap siitä korjailet - anna miehesi hoitaa oma osuutensa loppuun.

Tilaajalla on velvollisuus valvoa työmaata ellei ole palkannut ulkopuolista valvojaa. Jos jättää valvomatta, niin noh..tyhmyydestä sakotetaan.