Puoliso sössi ja se tuli kalliiksi. Miten toimisit?
Omistamme talon puoliksi. Siihen oli tehtävä remontti, jonka puolisoni otti hoitaakseen, kun minä olin juuri synnyttänyt ja pahasti univelkainen. Remppafirma antoi hinta-arvion ja kävi tekemässä työt. Nyt sieltä tuli lasku, joka oli yllättäen lähes kaksinkertainen annettuun arvioon nähden. Puhutaan summasta, jota ei noin vain kaiveta yhtäkkiä välttämättä edes säästöistä. Puoliso hermostui, kun aloin sanojensa mukaan ”tenttaamaan” häntä siitä, miten näin pääsi käymään. Kuulemma näin nyt vaan kävi eikä sille enää voi mitään. Selvisi, että hän oli valinnut firman tekemättä kilpailutusta ja palkannut sen tuntitaksalla. Ei suostunut ottamaan kantaa siihen, miten hinta-arvio oli voinut mennä niin metsään.
Kykenen maksamaan puolet, mutta silloin menetän pitkään kerryttämäni säästöt, jotka on olemassa hätävarana sitä varten, jos vaikka sairastun tai menetän työni. Vanhempainvapaalla ei uusia säästöjä pääse juuri kertymään. Toisena vaihtoehtona puoliso ehdotti, että hän maksaa koko laskun ja sitä vastaan hän saa siivun minun osuudestani talosta.
Olen niin vihainen koko sopasta ja näistä omasta mielestäni epäoikeudenmukaisista vaihtoehdoista, etten pysty ajattelemaan selvästi. Mitä tekisit sijassani?
Kommentit (73)
Selvästi porvoolainen remppafirma.
Eikö ne säästöt ole juurikin noita yllättäviä tilanteita varten?
Remontit ja rakentaminen nyt on tuollaista, yllätyksiä tulee aina. Tietenkin tilaajaa niistä täytyy informoida mutta et sinäkään voi vetäytyä täysin omasta vastuustasi ja mennä piiloon univelkojen taakse.
Vierailija kirjoitti:
Riippuen remontin hinnasta, kun puoliso maksaa sen kokonaan, hän saa hieman kompensoitua sulle lapsesta aiheutuvia työ- ja eläketulojen menetyksiä. Ei muutoksia omistusosuuksiin. Tietenkin riippuu miten paljon hän nyt jo maksaa sinulle vapaaehtoista eläkettä lapsen hoidon ajalta.
Puoliso maksaa vapaaehtoista eläkettä lapsen joidon ajalta. LOL. Maksaa kyllä, mutta summa on sama kuun mitä minä joudun maksamaan hoitokorvausta siitä, että saan olla lapsen kanssa kun hän joutuu käymään töissä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo aloittajalta kyllä, kun "asiantuntijat" repii pelihousunsa.
"Siihen oli tehtävä remontti, jonka puolisoni otti hoitaakseen, kun minä olin juuri synnyttänyt ja pahasti univelkainen. Remppafirma antoi hinta-arvion ja kävi tekemässä työt."
Kuinka kauan sinä oikein nukuit?
On tämä palsta kyllä kaikennäköisiä puupäitä täynnä kun lähtevät uskomaan aloittajaa. Miettikää nyt itsekin hetki. Aloittaja on siis nukkumassa, vaikka vauvaa pitäisi syöttää ja muutenkin huolehtia, ja samaan aikaan talossa tehdään muka remonttia joka vaatii ihan oman hinta-arvion.
Millaisesta työstä annetaan hinta-arvio niin että sitä pitäisi erikseen alkaa kilpailuttamaan? Miettikääs puupäät sitäö.
Aloittajan sanojen mukaan voidaan olettaa että työ ei ole kestänyt pitkään, mikä laskee hinnan todella alas.
Ja minä nyt kuitenkin oletan että aloittaja ei ole ihan PA jolla remppa olisi satasista kiinni, eli täytyy olettaa että remppa on maksanut vähintään kymppitonnista ylöspäin, jotta sitä olisi tarvinnut erikseen kilpailuttaa. Tuolloin sen kesto on ollut selkeästi pidempi kuin päivä tai pari, jolloin tulee ajatella jo vauvankin terveyttä, mitä aloittaja ei ole ajatellut.
Nyt tietenkin, aloittajalla on iso ja mahtava talo, jossa toisessa päässä ei kuule remontin ääniä, mikä itseasiassa sitten alkaa jo korostamaan sitä että remppa on ollut erittäin suuri, kestänyt päiviä ja alkanut vähintään paristakymmenestä tonnista, jolloin aloittaja ei taatusti olisi ollut noin huolimaton asian kanssa.
Joten nyt te typerät lukijat, käyttäkää päätänne ja lopettakaa tuolle provoilijalle vastaaminen!
Oletko ajatellut, että kaikki ei asu kotona remontin aikana? Varsinkaan vastasyntyneen kanssa? Ihmeen aggressiivinen asenne sulla hyvään aiheeseen.
Sinulla on säästöjä ja asuntoon on tehty remppa, joka nostaa asunnon arvoa. Ja kitiset nettipalstalla?
Huh huh.
Jos olisin ap:n mies, niin ottaisin ero tuollaisesta nalkuttajasta.
Vierailija kirjoitti:
No mikä se virma oli?
Reiskan remppa tmi.
Terve!
Hinta-arvioon saa tulla 10-15 % muutos. Sitä suuremmat muutokset pitää hyväksyttää ostajalla.
Jos olet antanut miehelle luvan edustaa teitä molempia, ja mies on ollut joojoo-miehenä ja kirjoitellut nimensä kaikkiin tarjottuihin papereihin, niin olette heikoilla.
Jos lisätöitä ja lisäkustannuksia ei ole hyväksytetty teillä, niin lasku voidaan riitauttaa.
Maailmantilanne on nostanut hintoja tuntuvasti, ja materiaalikustannuksien nousu heijastuu tietysti loppulaskuun.
Tulkinta vaihtelee, onko yleinen hintatason nousu force majoure eli ylivoimainen este, jolloin yritys saa rikkoa sopimussäännöksiä.
Melkoisen prinsessan on mies löytänyt. Tuo liitto ei kauaa pystyssä pysy.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo aloittajalta kyllä, kun "asiantuntijat" repii pelihousunsa.
"Siihen oli tehtävä remontti, jonka puolisoni otti hoitaakseen, kun minä olin juuri synnyttänyt ja pahasti univelkainen. Remppafirma antoi hinta-arvion ja kävi tekemässä työt."
Kuinka kauan sinä oikein nukuit?
On tämä palsta kyllä kaikennäköisiä puupäitä täynnä kun lähtevät uskomaan aloittajaa. Miettikää nyt itsekin hetki. Aloittaja on siis nukkumassa, vaikka vauvaa pitäisi syöttää ja muutenkin huolehtia, ja samaan aikaan talossa tehdään muka remonttia joka vaatii ihan oman hinta-arvion.
Millaisesta työstä annetaan hinta-arvio niin että sitä pitäisi erikseen alkaa kilpailuttamaan? Miettikääs puupäät sitäö.
Aloittajan sanojen mukaan voidaan olettaa että työ ei ole kestänyt pitkään, mikä laskee hinnan todella alas.
Ja minä nyt kuitenkin oletan että aloittaja ei ole ihan PA jolla remppa olisi satasista kiinni, eli täytyy olettaa että remppa on maksanut vähintään kymppitonnista ylöspäin, jotta sitä olisi tarvinnut erikseen kilpailuttaa. Tuolloin sen kesto on ollut selkeästi pidempi kuin päivä tai pari, jolloin tulee ajatella jo vauvankin terveyttä, mitä aloittaja ei ole ajatellut.
Nyt tietenkin, aloittajalla on iso ja mahtava talo, jossa toisessa päässä ei kuule remontin ääniä, mikä itseasiassa sitten alkaa jo korostamaan sitä että remppa on ollut erittäin suuri, kestänyt päiviä ja alkanut vähintään paristakymmenestä tonnista, jolloin aloittaja ei taatusti olisi ollut noin huolimaton asian kanssa.
Joten nyt te typerät lukijat, käyttäkää päätänne ja lopettakaa tuolle provoilijalle vastaaminen!
Mitä ihmettä sä sönkötät? Missä kohtaa ap sanoi olevansa nukkumassa, eikä edes syötä vauvaa?
Etkö sä tiedä mitä sana _univelkainen_ tarkoittaa? Et ilmeisesti, kun muutenkaan nykyihmiset eivät tunnista yksinkertaisia sanoja.
Silloin kun yrittää olla näsäviisas, niin olisi hyvä jos tietäisi mistä kirjoittaa. Nyt oli tosi rimanalitus.
Remppafirmojen kanssa käy useimmiten juuri noin. Niiden toiminta perustuu vilunkiin.
Saattaa hyvinkin olla, että remonttinne olisi maksanut suunnilleen saman millä hyvänsä firmalla.
En ole vielä onnistunut törmäämään sellaiseen firmaan, joka olisi pysynyt hinta-arviossa, aikataulussa tai luvatussa laadussa.
Eli turhaan ap syyllistää miestään, joka ilmeisesti ei ole rakennusalan asiantuntija, toisin kuin ap itse vaikuttaa olevan.
Otatte lainaa, jolla maksatte remontin pois. Rakennusalan kulttuuriin kuuluu vetää löysä raha omaan taakuun. Nyt kävi näin ja oppirahat tuli maksuun. Seuraavalla kerralla kilpailutatte ja vahditte työtä tarkemmin.
Mitä mies sanoo? Onko hän hyväksynyt lisätöitä? Onko matkan varrella tullut yllätyksiä?
Urakoitsijan akka:
Itse teetämme kaiken mielellään tuntityönä, kun työ on arvioitu, siinä käytetään vielä kertoimia, millä varaudutaan yllätysmomentteihin. Niihin yllätysmomentteihin pyrimme itse vaikuttamaan omissa rempoissamme. Jos teettää tuntityönä ja hankkii itse materiaalit, ne kannattaa varata ajoissa ja riittävässä määrin. Itse varmistan esteettömyyden, huolehdin siivoukset ja tyhjennykset - jos veloitus- tai työtunti, niin pääsen moninkertaisiin palkkoihin verrattuna omaan sotepuolen palkkaani.
Tyhmä kysymys: onhan arvio samalta firmalta kuin työ ja arvion ja työn kattavuus sama.
Sumuttamisesta - aikoinaan asiakas(mies) pyysi tarjouksen tarvikkeista, mahdollisimman edullisesti - työn teki asiakkaan serkku. Kun serkku haki tarvikkeet, hän lisäsi määriä, osti laadukkaampia ja suurempia tuotteita kuin tarjouksessa. Loppusumma oli kolminkertainen. Vaimo oli ihmeissään kun 200l -varaaja olikin kalliimpi kuin 60-l.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena sanoisin⁹, että mies on oikeassa siinä, ettei sille enää mitään voi ja näin ollen turha jauhaa enää asiasta. Ymmärtäisin mäkätyksen, jos asiaa voisi enää muuttaa, mutta kun ei voi. Antaisin armon käydä oikeuden edellä, mikäli mies on kuitenkin toiminut hyvässä uskossa. Maksat oman puolesi ja mikäli sairastut tai menetät työsi, ennen kuin säästöjä on ehtinyt kertyä, mies auttaa sinua taloudellisesti.
Kyllä sille vaan voi, jos tekijänä oli yritys. Reklamoikaa firmalle laskun suuruudesta, se ei saa kaksinkertaistua arvioidusta. Kuluttaja-asiamies mukaan keskusteluun, jos firma ei suosiolla tule vastaan.
Ja jos laskuun on yllättävästi lyöty alv, jota tarjouksessa ei oltu huomioitu, niin sekään ei mene läpi. Yksityishenkilölle tarjouksessa pitää ilmoittaa kokonaishinta.
Asiakas valinnut tuntihinnan itse, eihän se mikää tarjous ole vain arvio
Mun mies teki velkaa epäonnisella firmalla lähes 150 000€. Minkäs sille mahtoi. Olin yrittäjäksi ryhtymistä vastaan mutta kun ollaan vapaa maa niin mies sai päättää itse. 20 vuotta maksoi velkaansa.
Ottakaa ap laina ja maksakaa sillä remppa pois. Jos mies ottaa nimiinsä niin saa pitää asunnon arvonnousun hyödyn.
Siis miksi ette riitauta sitä laskua, jos kaksinkertainen alkuperäiseen arvioon nähden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuen remontin hinnasta, kun puoliso maksaa sen kokonaan, hän saa hieman kompensoitua sulle lapsesta aiheutuvia työ- ja eläketulojen menetyksiä. Ei muutoksia omistusosuuksiin. Tietenkin riippuu miten paljon hän nyt jo maksaa sinulle vapaaehtoista eläkettä lapsen hoidon ajalta.
Puoliso maksaa vapaaehtoista eläkettä lapsen joidon ajalta. LOL. Maksaa kyllä, mutta summa on sama kuun mitä minä joudun maksamaan hoitokorvausta siitä, että saan olla lapsen kanssa kun hän joutuu käymään töissä.
AP
Olen ehkä pudonnut kelkasta äitiysloma-asioissa, mutta puoliso maksaa vapaaehtoista eläkettä kenelle ja miksi? Ja sinä joudut maksamaan hoitokorvausta? Kenelle ja miksi?
Minäkin ehdotan lainaa. Otatte sen yhdessä ja maksatte puoliksi.
Suunnitelmallisuuden puutetta on ollut aloittajallakin.
Jos remontti ei ollut ihan päivänpolttama miksi se piti tehdä juuri kun oli synnyttänyt vauvan.
Remontin ajankohtaan olisi aloittajakin voinut varmaan halutessaan vaikuttaa. Miksi se piti tehdä nyt juuri silloin?
Minua ärsyttää naisena nämä naiset, jotka heittävät kovin hanakasti miehilleen jonkun heille itselleen ikävän, hankalan tai itselle vieraan homman. Sitten jälkeenpäin moittivat jos jotain meni vikaan tai niin, ettei miellytä rouvaa.
Joko osallistuu ainakin suunnitteluun ja päätökseen tasavertaisena tai sitten tyytyy siihen mitä tuleman pitää.
Ei voi omistaa talosta puolia ja sitten luistaa taloa koskevista epämiellyttävistä maksuista, hommista ja päätöksistä ilman omaa vastuuta.
Ei voi säästää ja syödä kakkua samanaikaisesti.
0/5