Puoliso sössi ja se tuli kalliiksi. Miten toimisit?
Omistamme talon puoliksi. Siihen oli tehtävä remontti, jonka puolisoni otti hoitaakseen, kun minä olin juuri synnyttänyt ja pahasti univelkainen. Remppafirma antoi hinta-arvion ja kävi tekemässä työt. Nyt sieltä tuli lasku, joka oli yllättäen lähes kaksinkertainen annettuun arvioon nähden. Puhutaan summasta, jota ei noin vain kaiveta yhtäkkiä välttämättä edes säästöistä. Puoliso hermostui, kun aloin sanojensa mukaan ”tenttaamaan” häntä siitä, miten näin pääsi käymään. Kuulemma näin nyt vaan kävi eikä sille enää voi mitään. Selvisi, että hän oli valinnut firman tekemättä kilpailutusta ja palkannut sen tuntitaksalla. Ei suostunut ottamaan kantaa siihen, miten hinta-arvio oli voinut mennä niin metsään.
Kykenen maksamaan puolet, mutta silloin menetän pitkään kerryttämäni säästöt, jotka on olemassa hätävarana sitä varten, jos vaikka sairastun tai menetän työni. Vanhempainvapaalla ei uusia säästöjä pääse juuri kertymään. Toisena vaihtoehtona puoliso ehdotti, että hän maksaa koko laskun ja sitä vastaan hän saa siivun minun osuudestani talosta.
Olen niin vihainen koko sopasta ja näistä omasta mielestäni epäoikeudenmukaisista vaihtoehdoista, etten pysty ajattelemaan selvästi. Mitä tekisit sijassani?
Kommentit (73)
On tainnut seota tietyn tyyppiseen firmaan. Ne osaa kyllä hinnoitella olipa sitten tuntitaksa tai muuten sovittava. Hyvin osaavat olla vakuuttavia ennen kuin ovat saaneet työt itselleen. Ammattitaidottomat poikaset laittavat sitten tekemään itse työn.
Googlaa hinta-arvion sitovuus. Yleesä se ei saisi ylittyä 15% enempää ainakaan sopimatta asiakkaan kanssa.
Riippuen remontin hinnasta, kun puoliso maksaa sen kokonaan, hän saa hieman kompensoitua sulle lapsesta aiheutuvia työ- ja eläketulojen menetyksiä. Ei muutoksia omistusosuuksiin. Tietenkin riippuu miten paljon hän nyt jo maksaa sinulle vapaaehtoista eläkettä lapsen hoidon ajalta.
Mikset sinä ollut ajan tasalla rempan hyväksymisvaiheessa?
Naisena sanoisin, että mies on oikeassa siinä, ettei sille enää mitään voi ja näin ollen turha jauhaa enää asiasta. Ymmärtäisin mäkätyksen, jos asiaa voisi enää muuttaa, mutta kun ei voi. Antaisin armon käydä oikeuden edellä, mikäli mies on kuitenkin toiminut hyvässä uskossa. Maksat oman puolesi ja mikäli sairastut tai menetät työsi, ennen kuin säästöjä on ehtinyt kertyä, mies auttaa sinua taloudellisesti.
Maksat puolet alkuperäisestä arviosummasta. Mies loput. Mitään talon siivuja jaeta uusiksi.
Oeli käytännössä olet luvannut maksaa kunhan toinen järjestää. Nyt tilanne yllättää ja et sitten maksaisikaan.
Minusta olet itse(kin) mokannut kun et ole osallistunut järjestämiseen ja kilpailuttamiseen. Enää asialle ei tosiaan voi mitään - muuta kuin maksaa.
Tavallinen ohje on tosiaan että remppafirma pitöisi palkata urakkahinnalla. Oman kokemukseni mukaan tuntihinta tulee halvemmaksi aina kun homma on suhteellisen yksinkertainen ja menee niin kuin on suunniteltukin, sillä urakkaan nämä firmat yrittävät aina laskea ”yllätysvaran”. Mutta tämä ehkä kannattaa vain silloin kun olet itsekin sen verran ammattilainen että pystyt hoitamaan niitä ”yllätyksiä” itse lennossa.
Outo ajoitus tuo tehdä remppaa, kun puoliso on juuri synnyttänyt.
En olis lähtenyt alkujaankaan tuollaiseen sirkukseen.
Tuo on tyypillästä. Kaikki rakentaminen maksaa aina enemmän kuin kuvittelee. Musiikkitalo kolme kertaa enemmän kuin alkuperäinen arvio- jos puolisosi ei ole näitä aiemmin tehnyt niin tälläistä voi sattua.
Jos talo on nyt kunnossa, nauti siitä ja vauva-ajasta. Käykää pankissa keskustelemassa lainat uusiksi. Ei mitään talojen jakamisia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuen remontin hinnasta, kun puoliso maksaa sen kokonaan, hän saa hieman kompensoitua sulle lapsesta aiheutuvia työ- ja eläketulojen menetyksiä. Ei muutoksia omistusosuuksiin. Tietenkin riippuu miten paljon hän nyt jo maksaa sinulle vapaaehtoista eläkettä lapsen hoidon ajalta.
Kauhean vanhanaikaista. Mies voisi kompensoida jäämällä hoitamaan lasta, niinkuin nykyisän pitäisikin tehdä vähintään 50/50.
Mä varmaan ehdottaisin että mies maksaa laskun ja jos tulis ero niin maksaisin miehelle oman osani rempasta. En nyt mitään omistussuhteita lähtis muuttamaan.
Kiitos teille, jotka jaksoitte vastata asiallisesti. Vähän helpompi yrittää ajatella asiaa järjellä nyt. Kiitos myös sinulle, joka vinkkasit hinta-arvion sitovuudesta. Perehdyn asiaan!
Niille, jotka ihmettelivät miksi annoin puolison järjestää remontin yksin — miksi en olisi antanut? Hän on täysjärkinen aikuinen ihminen joka halusi hoitaa tämän. Kyllä minä lähden siitä oletuksesta, että voin luottaa puolisoni harkintakykyyn. Hinta-arvio minulle kerrottiin ennen remontin alkua ja sen hyväksyin.
Vierailija kirjoitti:
Naisena sanoisin, että mies on oikeassa siinä, ettei sille enää mitään voi ja näin ollen turha jauhaa enää asiasta. Ymmärtäisin mäkätyksen, jos asiaa voisi enää muuttaa, mutta kun ei voi. Antaisin armon käydä oikeuden edellä, mikäli mies on kuitenkin toiminut hyvässä uskossa. Maksat oman puolesi ja mikäli sairastut tai menetät työsi, ennen kuin säästöjä on ehtinyt kertyä, mies auttaa sinua taloudellisesti.
Kyllä sille vaan voi, jos tekijänä oli yritys. Reklamoikaa firmalle laskun suuruudesta, se ei saa kaksinkertaistua arvioidusta. Kuluttaja-asiamies mukaan keskusteluun, jos firma ei suosiolla tule vastaan.
Ja jos laskuun on yllättävästi lyöty alv, jota tarjouksessa ei oltu huomioitu, niin sekään ei mene läpi. Yksityishenkilölle tarjouksessa pitää ilmoittaa kokonaishinta.
Vierailija kirjoitti:
Outo ajoitus tuo tehdä remppaa, kun puoliso on juuri synnyttänyt.
En olis lähtenyt alkujaankaan tuollaiseen sirkukseen.
Loistava neuvo, tämähän ap:ta auttaakin kovasti. Kiitos. Not.
Tuskin sinusta olisi ollut mitään hyötyä tuossa sopimisessa kuitenkaan, joten naurettava marttyyriavaus tämä.
Remonttimaailma on monesti niin villi länsi, että harvoin isommista remonteista selviää alkuperäisellä hinnalla. Ja kyllähän remonteissa ilmenee toisinaan kaikenlaista ja lisäkulut ovat ymmärrettäviä.
Ottakaa vaikka visa-luottoa ja maksakaa vähitellen. Näin eivät säästöt häviä. Kysyn sinulta ap. Jos joudut maksamaan puolet laskusta, miksi et itse valvonut sopimuksen sisältöä. Nyt syyllistät miestä, jota sinun kuuluu rakastaa lempeästi.
Kyllähän sinun pitää puolet maksaa. Se on sinun mokasi, että annoit hänen hoitaa asian.