Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häävieraiden pukeutuminen

Vierailija
20.09.2015 |

Elikkä, olen menossa naimisiin 2016 kesällä, ja häävalmistelut ovat käsillä. Tuli tässä mieleen, että onko soveliasta/kunnioittavaa pukeutua pitkään pukuun häävieraana? Anoppi välttämättä haluaa perheineen (hänellä neljä tytärtä) pukeutua pitkään iltapukuun, lähes vanhojentanssipukuun. Olivat tilanneet puvut, ja eilen näytti netistä kuvat. En edes aiemmin tullut ajatelleeksi asiaa, mutta onko tosiaan asiallista pukeutua pitkään juhlapukuun toisen häihin?
Muutenkin jo kyseinen nainen tunkenut nenänsä joka asiaan, hermot kireällä jo ennestään :D
Morsian

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:04"]Itse olen kuullut vain maahanmuuttajien käytyävän ilmaisua eri asioista suomi-etuliitteellä, esim suominainen, suomihäät, suomijuhlat jne. Kantasuomalaisen suusta ilmaisu "perinteiset / tavalliset suomalaiset häät" kuulostaisi luontevammalta. Mutta niinkuin sanoin, tämä todennäköisesti on vain taitavan tai hieman pidemmälle asioita ajattelevan trollaajan hienosäätöä. Ihmiset ärsyyntyy ilman että edes tajuavat mikä heitä ärsyttää. Ja sitten on tietysti ne "puolustajat", jotka huonoa itsetuntoa peittääkseen haluavat erottautua alemmista yhteiskuntaluokista, ja siksi korostavat miten rahvaanomaisia tavalliset perinteiset suomalaiset häät ovat. Jokainen juhlii tietenkin tavallaan, mutta ei näitä av-aloituksia kannata niin tosissaan ottaa.
[/quote]

Nyt jo leimaat ap:ta maahanmuuttajaksi. Olet tässä ketjussa
-väittänyt, ettei ole olemassa kartanoa, johon mahtuu yli 200 vierasta
-myöntänyt, että tällaisia tiloja on kuitenkin olemassa
-väittänyt, ettei voi varata lapsille hoitajaa ajoissa juhliin
-kutsunut ap:ta moukaksi, kun on järjestänyt lapsille viihtyisät juhlat
-väittänyt, ettei ap:n häihin voi tulla 7-11 -vuotiaita lapsia (tunnetko ap:n?)
JA viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä: AP EI VOI OLLA KANTASUOMALAINEN, vain sen takia, että hän pitää kartanohäät, ja on järjestänyt häänsä ottaen kaikki huomioon.

Vaikka kuinka täällä vauhkoat ja keksit salapoliisiteorioita, ei se muuta totuutta. Mahtaa sinulla olla todella paha olo, kun näet noin paljon vaivaa tarinoiden keksimiseen ja toisten mielen pahoittamiseen. Käyttäisit energiasi omien asioiden edistämiseen, niin saattaisit saada sinäkin hyvät häät. Jos kukaan kanssasi naimisiin haluaa mennä.

Vierailija
2/174 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:04"]Itse olen kuullut vain maahanmuuttajien käytyävän ilmaisua eri asioista suomi-etuliitteellä, esim suominainen, suomihäät, suomijuhlat jne. Kantasuomalaisen suusta ilmaisu "perinteiset / tavalliset suomalaiset häät" kuulostaisi luontevammalta. Mutta niinkuin sanoin, tämä todennäköisesti on vain taitavan tai hieman pidemmälle asioita ajattelevan trollaajan hienosäätöä. Ihmiset ärsyyntyy ilman että edes tajuavat mikä heitä ärsyttää. Ja sitten on tietysti ne "puolustajat", jotka huonoa itsetuntoa peittääkseen haluavat erottautua alemmista yhteiskuntaluokista, ja siksi korostavat miten rahvaanomaisia tavalliset perinteiset suomalaiset häät ovat. Jokainen juhlii tietenkin tavallaan, mutta ei näitä av-aloituksia kannata niin tosissaan ottaa.
[/quote]

Nimenomaan termi "suomihäät" kuuluu monen KANTAsuomalaisenkin sanavalikoimaan. Ylempänä joku erottelikin jo pointteja, mitä voi termiin yhdistää. Naurettavia nämä sinun viestisi, jopa huolestuttavia, ei terveen ihmisen tekstiltä vaikuta. Vai että jos joku tsemppaa morsianta, kuuluu alempaan yhteiskuntaluokkaan ja omaa huonon itsetunnon! Kannattaisi tarkistuttaa se lääkitys siellä lääkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:04"]Itse olen kuullut vain maahanmuuttajien käytyävän ilmaisua eri asioista suomi-etuliitteellä, esim suominainen, suomihäät, suomijuhlat jne. Kantasuomalaisen suusta ilmaisu "perinteiset / tavalliset suomalaiset häät" kuulostaisi luontevammalta. Mutta niinkuin sanoin, tämä todennäköisesti on vain taitavan tai hieman pidemmälle asioita ajattelevan trollaajan hienosäätöä. Ihmiset ärsyyntyy ilman että edes tajuavat mikä heitä ärsyttää. Ja sitten on tietysti ne "puolustajat", jotka huonoa itsetuntoa peittääkseen haluavat erottautua alemmista yhteiskuntaluokista, ja siksi korostavat miten rahvaanomaisia tavalliset perinteiset suomalaiset häät ovat. Jokainen juhlii tietenkin tavallaan, mutta ei näitä av-aloituksia kannata niin tosissaan ottaa. [/quote] Nyt jo leimaat ap:ta maahanmuuttajaksi. Olet tässä ketjussa -väittänyt, ettei ole olemassa kartanoa, johon mahtuu yli 200 vierasta -myöntänyt, että tällaisia tiloja on kuitenkin olemassa -väittänyt, ettei voi varata lapsille hoitajaa ajoissa juhliin -kutsunut ap:ta moukaksi, kun on järjestänyt lapsille viihtyisät juhlat -väittänyt, ettei ap:n häihin voi tulla 7-11 -vuotiaita lapsia (tunnetko ap:n?) JA viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä: AP EI VOI OLLA KANTASUOMALAINEN, vain sen takia, että hän pitää kartanohäät, ja on järjestänyt häänsä ottaen kaikki huomioon. Vaikka kuinka täällä vauhkoat ja keksit salapoliisiteorioita, ei se muuta totuutta. Mahtaa sinulla olla todella paha olo, kun näet noin paljon vaivaa tarinoiden keksimiseen ja toisten mielen pahoittamiseen. Käyttäisit energiasi omien asioiden edistämiseen, niin saattaisit saada sinäkin hyvät häät. Jos kukaan kanssasi naimisiin haluaa mennä.

[/quote]

Heh, kuule, olen kirjoittanut tähän ketjuun vain kommentit 141 ja 143. Että älä revi pelihousuja. Ja en ole sanonut ap:tä maahanmuuttajaksi. (Eikä minua todellakaan haittaisi vaikka olisikin.) Olen sanonut häntä trolliksi, joka antaa ymmärtää olevansa jotain muuta kuin kantasuomalainen, jotta saisi kateellisuus-, viha- ja muun negaation nousemaan mahdollisimman korkealle tässä ketjussa.

Vierailija
4/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä noita näkee. Mun mielestä pitkä iltapuku on liian juhlava häihin mutta ei sopimaton.

Vierailija
5/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että tuntuu kuin hän haluaisi "varastaa huomion" ja ottaa kunnian kaikesta. Meille on tulossa melko suuret ja hienostuneet häät, ja olen itse suunnitellut ja ideoinut kaiken alusta loppuun. Hän kuitenkin julistaa kaikille tutuilleen kuinka meille on tulossa upeat häät ja kuinka HÄN on ollut auttamassa ja hoitanut milloin ties minkä asian...

Morsian

Vierailija
6/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:16"]Välillä noita näkee. Mun mielestä pitkä iltapuku on liian juhlava häihin mutta ei sopimaton.
[/quote]

Minä en tosiaan ole koskaan törmännyt.. Ja olisikin hillitty iltapuku, mutta alkaa tosiaan lähennellä vanhojenpukuja... En edes ymmärrä, kuinka 50 -vuotias nainen sellaista haluaa pukea, kun muuten on tyyliltään niin klassisen asiallinen.

Morsian

Vierailija
7/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häihin voi pukeutua pitkään pukuun. Onko tarkoitus, että miehet on frakissa?

Vierailija
8/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja. Kuulostaa ihan perus anopilta!! Anna mennä toisesta korvasta ulos...

2

Vierailija
9/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu häiden ajankohdasta ja luonteesta. "Perushäihin" jotka alkavat päivällä iltapuku ja pitkä juhlapuku ovat ylipukeutumista, oikea asu naiselle on päiväjuhlapuku eli helma polvitaipeen tuntumaan tai juhlava housupuku.

Vierailija
10/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilaisuuden luonteesta. Josjärjestätte oikeinsuuren luokan illalliset ja laitatte kutsuun pukukoodiksi iltapuku (tai jopa juhlapuku), pitkät iltapuvut ovat oikeastaan ainoa vaihtoehto naisvieraille. Jos järjestätte tyypilliset suomalaiset päivähäät, joissa miehet pukeutuvat joko tummaan pukuun tai vaaleaan kesäpukuun, pitkä puku naisvieraalla on mauton ylilyönti. Joku puuvillainen tai pellavainen maksimekko vielä jotenkin menettelee, selkeä iltapuku ei missään tapauksessa.

Vierailija
11/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota tästä ongelmaa. Onneksi eivät tule verkkareissa.

Vierailija
12/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:19"]

Lisäisin vielä, että tuntuu kuin hän haluaisi "varastaa huomion" ja ottaa kunnian kaikesta. Meille on tulossa melko suuret ja hienostuneet häät, ja olen itse suunnitellut ja ideoinut kaiken alusta loppuun. Hän kuitenkin julistaa kaikille tutuilleen kuinka meille on tulossa upeat häät ja kuinka HÄN on ollut auttamassa ja hoitanut milloin ties minkä asian... Morsian

[/quote]

Älä viitsi olla anopille mustasukkainen omista häistäsi. 

Vierailija
13/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No... Minä välttäisin pitkää pukua, ja etenkin pitkää, tanssiaistyyppistä pukua. Suotakoon se ilo itse morsiamelle. En ole perillä aivan juurta jaksain etikettisäännöistä, mutta oma top3:seni on: ei valkoista, ei sopimatonta (esim. liian paljastavaa) eikä liian näyttävää.

Vierailija
14/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:21"]Kyllä häihin voi pukeutua pitkään pukuun. Onko tarkoitus, että miehet on frakissa?

[/quote]

Ei ole pukukoodia häissämme... Vain heidän perhe pukeutuu pitkiin pukuihin. Esimerkiksi äitini on jo ostanut Valentinon kotelomekon, ja tuskin sitä haluaa vaihtaa nyt pitkään pukuun.
Morsian

Vierailija
15/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa ongelma. Hyvähän se on, että ovat juhlavasti pukeutuneet. Sinä olet morsian eikä anoppisi voi sinulta huomiota varastaa. Anoppisi tyttärineen haluaa kunnioittaa sinua ja tulevaa miestäsi pukeutumalla juhlavasti häihinne. Mikä siinä on ongelma?

Vierailija
16/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:21"]Riippuu häiden ajankohdasta ja luonteesta. "Perushäihin" jotka alkavat päivällä iltapuku ja pitkä juhlapuku ovat ylipukeutumista, oikea asu naiselle on päiväjuhlapuku eli helma polvitaipeen tuntumaan tai juhlava housupuku.
[/quote]

Häämme alkavat jo klo 14, mutta todennäköisesti jatkuvat myöhään, sillä juhlapaikalle on ajaen noin 30 minuuttia, sekä meille tulee neljän ruokalajin illallinen pöytiin tarjoiltuna. Häät kartanossa, eikä muutenkaan niin perinteiset "suomihäät", mutten silti ikinä itse pukisi ball gown -tyyppistä mekkoa tilaisuuteen..
Morsian

Vierailija
17/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikettiasioita, myös pukeutumista koskevia, löydät helposti netistä. Yleisesti ottaen siis jos kekkerit alkaa ennen kuutta on iltapuku vieraalla sopimaton ja kuuden jälkeen alkavissa häissä se on välttämätön. Siis jos ei ole mitkään mökkigeimit kyseessä. Millaset ne teidän hienot häät sitte on?

Vierailija
18/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:19"]

Lisäisin vielä, että tuntuu kuin hän haluaisi "varastaa huomion" ja ottaa kunnian kaikesta. Meille on tulossa melko suuret ja hienostuneet häät, ja olen itse suunnitellut ja ideoinut kaiken alusta loppuun. Hän kuitenkin julistaa kaikille tutuilleen kuinka meille on tulossa upeat häät ja kuinka HÄN on ollut auttamassa ja hoitanut milloin ties minkä asian... Morsian

[/quote]

Älä viitsi olla anopille mustasukkainen omista häistäsi. 
[/quote]

En olekaan, yhtäkkiä hän vaan on hypännyt kuvioon ja ottaa kunnian kaikesta. Lisäksi määräily on alkanut :D piti pääruokaankin lisätä neljäs vaihtoehto vain hänen takiaan..
Morsian

Vierailija
19/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt riippuu ihan antamastanne pukukoodista. Jos sitä ei ole, niin sitten katsotaan kellonaikaa. Päivällä ja iltapäivällä pilvipituinen asu on naiselle oikea valinta, mutta illalla pukeudutaan nimenomaan iltapukuun. 

Ja mitkäs ne häät on jos ei juhlat? Kun tuntuu juhlapukuun pukeutuminen hiertävän?

Vierailija
20/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennykseksi kaikille:
-suurehkot häät, 250 vierasta
-kirkko klo 14
-hääpaikka kartano
-ruokailu vasta noin klo 17
-pöytiin tarjoiltu, neljän ruokalajin illallinen
-anopin puku ball gown -tyylinen, EI hienostunut iltapuku
Morsian