Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuntiaktiivisuus vaikuttaa kurssin arvosanaan?

Vierailija
20.09.2015 |

Opiskelen ammattikorkeakoulussa. Kuulemma joidenkin kurssien arvosana muodostuu 80% tentistä ja 20% aktiivisuudesta tunneilla. Pitää olla innostunut aiheesta, niin se näkyy myös numerossa! Huoh... ymmärrän toki, että jos tentti on kiikunkaakun kahden arvosanan rajoilla, niin tuntiaktiivisuus voi siinä tapauksessa nostaa arvosanan siihen parempaan. Mutta miksi sitä vaaditaan edelleen, aikuisilta ihmisiltä? :D meitä on erilaisia opiskelijoita, osa tykkää keskustella tunneilla ja osa oppii kuuntelemalla, näkemällä tai tekemällä. Itse olen ujo ja hiljainen, mutta olen silti kiinnostunut opiskeltavista aiheista. Tavoitteena on saada aina kiitettävä ja teenkin todella töitä sen eteen. En vain halua keskustella tunnilla enkä nuolla opettajan persettä harjoitustöissä.... siksikö en voi saada kiitettävää?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:15"]

Kyllähän yliopistossakin aktiivisuus vaikuttaa kurssin arvosanaan. Matematiikan, tietojenkäsittelytieteen ja tilastotieteeteen kursseja voi suorittaa osallistumalla aktiivisesti luentokurssien demoihin (laskuharjoituksiin) ja tenttiin. Siellä tosin aktiivisesti osallistuminen tarkoitti harjoitusten tekemistä ja valmiutta esittää tekemänsä ratkaisu julkisesti. Eli pelkkä läsnäolo ei ollut aktiivisuutta. Harjoitusryhmien alussa opiskelijat merkitsevät listaan ne tehtävät, jotka ovat tehneet. Jotta kurssin saa läpäistyä luentokurssina, tulee tehtävistä olla tehtynä vähintään puolet. Toki opiskelija voi suorittaa kurssin tenttimälläkin, jolloin mitään kurssin tehtäviä ei tarvinnut tehdä. Kokemus kuitenkin osoitti, että kaikki kurssit saattoivat olla aika haastavia eli harjoituksiin kannatti osallistua. Näin siis ainakin Helsingin yliopistossa on ollut käytäntönä. Miksi siis ammattikorkeakoulussa aktiivisuudella ei pitäisi olla merkitystä, kun kerran yliopistoissakin on?

[/quote]

Onhan noi laskarit ihan eri asia kuin osoittaa aktiivisuutta normaalissa luentotyyppisessä opetuksessa. Pitäisi verrata matikan luentoihin eikä laskareihin. Lisäksi amk:ssakin yleensä on sama systeemi matemaattisten aineiden tehtävien osalta.
[/quote]

Kuinka niin pitäisi verrata matematiikan luentoihin? Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista. Kurssin tuntiaktiivisuuspisteet liittyvät laskuharjoituksiin. Luentopakkoahan ei ole. Kuitenkaan kurssi ei myöskään tule suoritettua, vaikka olisit suuna päänä luennoilla, mikäli et osaa tehtäviä ratkaista. Ja matematiikassa tosiaan on sekin vaihtoehto, että menee suoraan tenttiin, mutta ihan kaikilta se ei noin vain onnistu.

Itselläni on myös psykologian sivuaine yliopistosta. Sielläkään pelkästään luennoille osallistuminen ei riittänyt, vaan kursseihin liittyi harjoitustöiden tai esseiden tekeminen. Kirjatentteinä suoritettaviakin kursseja oli, mutta ne kurssit olivat yksittäisiä.

Vierailija
42/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:15"] Kyllähän yliopistossakin aktiivisuus vaikuttaa kurssin arvosanaan. Matematiikan, tietojenkäsittelytieteen ja tilastotieteeteen kursseja voi suorittaa osallistumalla aktiivisesti luentokurssien demoihin (laskuharjoituksiin) ja tenttiin. Siellä tosin aktiivisesti osallistuminen tarkoitti harjoitusten tekemistä ja valmiutta esittää tekemänsä ratkaisu julkisesti. Eli pelkkä läsnäolo ei ollut aktiivisuutta. Harjoitusryhmien alussa opiskelijat merkitsevät listaan ne tehtävät, jotka ovat tehneet. Jotta kurssin saa läpäistyä luentokurssina, tulee tehtävistä olla tehtynä vähintään puolet. Toki opiskelija voi suorittaa kurssin tenttimälläkin, jolloin mitään kurssin tehtäviä ei tarvinnut tehdä. Kokemus kuitenkin osoitti, että kaikki kurssit saattoivat olla aika haastavia eli harjoituksiin kannatti osallistua. Näin siis ainakin Helsingin yliopistossa on ollut käytäntönä. Miksi siis ammattikorkeakoulussa aktiivisuudella ei pitäisi olla merkitystä, kun kerran yliopistoissakin on? [/quote] Onhan noi laskarit ihan eri asia kuin osoittaa aktiivisuutta normaalissa luentotyyppisessä opetuksessa. Pitäisi verrata matikan luentoihin eikä laskareihin. Lisäksi amk:ssakin yleensä on sama systeemi matemaattisten aineiden tehtävien osalta. [/quote] Kuinka niin pitäisi verrata matematiikan luentoihin? Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista. Kurssin tuntiaktiivisuuspisteet liittyvät laskuharjoituksiin. Luentopakkoahan ei ole. Kuitenkaan kurssi ei myöskään tule suoritettua, vaikka olisit suuna päänä luennoilla, mikäli et osaa tehtäviä ratkaista. Ja matematiikassa tosiaan on sekin vaihtoehto, että menee suoraan tenttiin, mutta ihan kaikilta se ei noin vain onnistu. Itselläni on myös psykologian sivuaine yliopistosta. Sielläkään pelkästään luennoille osallistuminen ei riittänyt, vaan kursseihin liittyi harjoitustöiden tai esseiden tekeminen. Kirjatentteinä suoritettaviakin kursseja oli, mutta ne kurssit olivat yksittäisiä.

[/quote]

Tässä keskustelussa on puhuttu mun mielestä siitä, jos harjoitustehtävien normaalia tekemistä ei lasketa tuntiaktiivisuudeksi vaan keskustelu yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut lähes 20 vuotta työelämässä ja aktiivisesti osallistunut keskusteluihin sekä pitänyt esityksiä monikymmenpäiselle yleisölle. Silti minun on edelleen vaikea kommentoida, kun nyt taas ryhdyin opiskelijaksi. Jotenkin kammottaa puhua luennoilla monenkymmenen opiskelijan joukossa. Ajattelen, ettei minulla ole mitään kiinnostavaa sanottavaa. Samanlainen olin lukiossa ja aiemmin amk:ssakin. Työelämässä taas olen ollut aktiivinen keskustelija. Vaikea sanoa, miksi en rohkene avata suutani luennoilla. Tauoilla kuitenkin keskustelen tuntemattomienkin kanssa. Luentopuhumiskammo piinaa.

Vierailija
44/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:36"]

Ei nyt mitenkään ilveillä tarvitse, mutta nyökytellä, hymyillä, näyttää pohtivalta/ epäileväiseltä / hyväksyvältä ym. oikeissa kohdissa. Tätä saattaa joutua harjoittelemaan, monet suomalaiset kuuntelevat niin kivikasvoisina, että puhujaa käy sääliksi kun ei saa mitään vastakaikua tai palautetta.

[/quote] Yhdysvalloista Suomeen lahtevia vierailevia professoreita varoitetaan suomalaisten opiskelijoiden zombimaisesta kaytoksesta. Moni on luullut etta eivat ymmarra englantia tai etta oma esitys on niin ala-avoinen etta kansa nukkuu. Turha myos luennon paatteeksi odottaa kysymyksia, niita ei tule. Sana kiertaa.

Vierailija
45/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan AMK:ssa. Meillä kurssien arviointoi ohje on suurin piirtein sama kuin aloittajan mainitsema.

Itse määrittelen arvosant niin, että koearvosana (tai keskiarvo koearvosanoista, jos useampi koe). max. +/- 1 numero tehtävien ja ryhmätöiden tekemisestä (riippuen tehtävien määrästä ja laajuudesta). Sitten pyöristys suuntaan tai toiseen tuntiaktiivisuuden mukaan. Tuntiaktiivuudeen luen läsnäolon (ei selittämättömiä poissaoloja), muiden opiskelurauhan kunnioittamisen (tulee ajoissa, ei häiriköi puhelemalla tms.), tekee muistiinpanoja tai ainakin kuuntelee aktiivisesti. Kyselee tai viittaa, kun kysyn jotain. Eli viittaaminen ja kyseleminen on vain yksi osa aktiivisuutta.

Joillain yksittäisillä kursseilla on sovittu, että koetta ei pidetä tai sen painoarvo on vähäisempi. Silloin ryhmä- ja projektityöt ovat merkittävämpi osa arvostelua. Myös tuntiaktiivisuuden merkitys korostuu jonkun verran.

Vierailija
46/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:42"]

Oppimisen ja opiskelun pitäisi olla dialogia, ei opettajan monologia. Tuntiaktiivisuutta on juurikin tuohon dialogiin osallistuminen. Tuo osallistuminen kertoo samalla opettajalle, onko opiskelija sisäistänyt asia, vai ovatko tiedot ja taidot jääneet puutteellisiksi. Vaikka olisikin ujo ja arka, niin nurkkaan ei pidä jäädä nyhräämään. Se ei onnistu myöskään työelämässä, jossa nykyään panostetaan entistä enemmän tiimityöhön.

[/quote]

Tunnilla osallistumiseen on edelleen suurempi kynnys, sillä siihen dialogiin pitäisi osallistua täytenä noviisina, joka ei tiedä aiheesta muuta kuin sen, mitä opettaja on omalla puheenvuorollaan ehtinyt mainita. Eikö koulun pointti ole se, että siellä opitaan uusia asioita?

Ujolla on työelämässä paljon enemmän itsevarmuutta, sillä hänellä on usein kokemuksenaan vähintään parin vuoden koulutus.
[/quote]

Kerrohan konkreettinen esimerkki mitä tarkoitat. Missä ammattikorkeakoulussa "tuntiaktiivisuudeksi" määritellään se, että opiskelijan tulisi hallita opetettava asia syvällisesti kyetäkseen keskusteluun? Tuskin löytyy minkään kurssin suoritusvaatimuksista.

Aktiiviseen dialogiin liittyvä keskustelu lienee sitä, että alkaa vaikka kielten kurssilla tekemään suullisia harjoituksia juuri opetetuista asioista. Harvemmin sitä, että opiskelija alkaisi massaluennolla kertomaan omaa näkemystään luennoitsijalle.

Vierailija
47/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yliopistolla tällainen kurssi: opiskelijat istuvat auditoriossa ja jokaisella luennolla on eri luennoitsija pitämässä luentoa. Kurssin arvosana koostuu loppuesseestä, luentopäiväkirjasta ja just joku 20% aktiivisuudesta tunnilla. Mua kiinnostais tietää että miten nää random luennoitsijat jotka vaihtuu viikkottain kertoo tälle kurssin päävastaavalle että kuka viittasi tunnilla kun kukaan ei tunne ketään...

Vierailija
48/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan uusi termi naamakertoimelle.

Vierailija
49/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:35"]

Meillä yliopistossa monella kurssilla on sanottu, että aktiivisuus vaikuttaa huomattavasti arvosanaan. Eipä se kyllä ole mielestäni vaikuttanut yhtään omalla kohdallani :D Olen ujo ja lähes joka kurssilla vaan hiljaa nurkassa, ja saan kurssista ihan saman numeron kuin minkä saan lopputentistä tai esseestä. Koskaan ei ole laskenut sen takia, että olen ollut hiljainen tai muutamia kertoja poissa tunniltakin tms. Mutta en tiedä, miten amk:ssa sitten menee. Luulisin, että sielläkään ei kannata ottaa liikaa stressiä tuosta "aktiivisuuspelottelusta".

[/quote]

Yliopistossa tuo tuntiaktiivisuusjuttu on jo aika paljon monimutkaisempi:

1. Jos luennoilla ei ole läsnäolopakkoa, niin silloihan ei luennolle joku tai jotkut välttämättä osallistu ollenkaan. Miten silloin voi olla tuntiaktiivisuutta, jos ei ole luennoilla ollenkaan? Tähän vielä lisäys lopussa.

2. Kurssin vetäjä ei usein edes tunne nimeltä opiskelijoilta. Otetaanko sellaisilta opiskelijoita nimet ylös, jotka osoittavat tuntiaktiivisuutta. Eihän se kurssin vetäjä muuten osaa laittaa plussamerkkejä oikeiden opiskelijoiden kohdalle.

Lisäys tuohon kohtaan 1, jos luennoilla ei ole läsnäolopakkoa, mutta on kuitenkin joku vaihtoehtoinen tapa silloin suorittaa kurssi, kuten esimerkiksi tentti, niin eihän tuossa tapauksessa poissaolo luennoilta saisi vaikuttaa kurssin arvosanaan. Vai onko siinä silloin joku sanktio, että jos et osallistu luennoille, niin siitä hyvästä alennetaan arvosanaa, eli esimerkiksi mahdollisuus saada kurssista maksimissaan vain arvosana 3 tai 4.

Tätä mietin siksi, koska olen myös yliopisto-opiskelija. Meillä ei muistaakseni ole koskaan millään kurssilla tuntiaktiivisuus vaikuttanut arvosanaan.

Vierailija
50/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ammattikorkeakoulussa tuo tuntiaktiivisuus tarkoitti lähinnä sitä, että ilmestyt paikalle ja teet hommasi. Osuus arvosanasta oli osapuilleen 10 prosenttia. Tämä IT-alalla. Missä ihmeessä aikuisilta ihmisiltä odotetaan nyökkäilyä ja hymyilyä etupenkissä? Kyllä kurssin aikana tuntitehtävistä ja kotitehtävistä jo opettaja näki, onko sisäistänyt kurssin sisältöä. 

Vierailija
51/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:15"] Kyllähän yliopistossakin aktiivisuus vaikuttaa kurssin arvosanaan. Matematiikan, tietojenkäsittelytieteen ja tilastotieteeteen kursseja voi suorittaa osallistumalla aktiivisesti luentokurssien demoihin (laskuharjoituksiin) ja tenttiin. Siellä tosin aktiivisesti osallistuminen tarkoitti harjoitusten tekemistä ja valmiutta esittää tekemänsä ratkaisu julkisesti. Eli pelkkä läsnäolo ei ollut aktiivisuutta. Harjoitusryhmien alussa opiskelijat merkitsevät listaan ne tehtävät, jotka ovat tehneet. Jotta kurssin saa läpäistyä luentokurssina, tulee tehtävistä olla tehtynä vähintään puolet. Toki opiskelija voi suorittaa kurssin tenttimälläkin, jolloin mitään kurssin tehtäviä ei tarvinnut tehdä. Kokemus kuitenkin osoitti, että kaikki kurssit saattoivat olla aika haastavia eli harjoituksiin kannatti osallistua. Näin siis ainakin Helsingin yliopistossa on ollut käytäntönä. Miksi siis ammattikorkeakoulussa aktiivisuudella ei pitäisi olla merkitystä, kun kerran yliopistoissakin on? [/quote] Onhan noi laskarit ihan eri asia kuin osoittaa aktiivisuutta normaalissa luentotyyppisessä opetuksessa. Pitäisi verrata matikan luentoihin eikä laskareihin. Lisäksi amk:ssakin yleensä on sama systeemi matemaattisten aineiden tehtävien osalta. [/quote] Kuinka niin pitäisi verrata matematiikan luentoihin? Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista. Kurssin tuntiaktiivisuuspisteet liittyvät laskuharjoituksiin. Luentopakkoahan ei ole. Kuitenkaan kurssi ei myöskään tule suoritettua, vaikka olisit suuna päänä luennoilla, mikäli et osaa tehtäviä ratkaista. Ja matematiikassa tosiaan on sekin vaihtoehto, että menee suoraan tenttiin, mutta ihan kaikilta se ei noin vain onnistu. Itselläni on myös psykologian sivuaine yliopistosta. Sielläkään pelkästään luennoille osallistuminen ei riittänyt, vaan kursseihin liittyi harjoitustöiden tai esseiden tekeminen. Kirjatentteinä suoritettaviakin kursseja oli, mutta ne kurssit olivat yksittäisiä.

[/quote]

Tässä keskustelussa on puhuttu mun mielestä siitä, jos harjoitustehtävien normaalia tekemistä ei lasketa tuntiaktiivisuudeksi vaan keskustelu yms.
[/quote]

Olen opettanut ammattikorkeakoulussa kolme vuotta ja kursseillani tuntiaktiivisuus on nimenomaan tehtävien suorittamista ja valmiutta esittää oma ratkaisunsa myös muille.

Voi olla, että AV:lla "tuntiaktiivisuus" tarkoittaa opiskelijan valmiutta osallistua tieteelliseen keskusteluun ja tuoda esille tieteenalan syvällisiä ja tuoreita näkemyksiä massaluennolla.

Normaalissa opetuksessa tuntiaktiivisuus tarkoittaa opettajan määrittelemiä tapoja suorittaa kurssi. Näitä ovat yleensä harjoitusten, esseiden, verkkotehtävien tai ryhmätöiden tekeminen. Keskusteluakin voi olla, mutta yleensä vierustoverin kanssa tai pienryhmässä. Missä massaluennolla opettaja edes voisi identifioida ne opiskelijat, jotka keskusteluun osallistuvat?

Vierailija
52/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin opetellut "kiinnostuneen ilmeen", jota pidän kasvoillani samalla kun ajattelen omiani.

Vierailija
53/53 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:51"]Itse olen ainakin opetellut "kiinnostuneen ilmeen", jota pidän kasvoillani samalla kun ajattelen omiani.
[/quote]

Mikset suorita opintojasi itsenäisesti? Tein toisen yliopistotutkintoni päätoimisen työn ohella, joten aikaa ei ollut tulla luennoille "pitämään kasvoilla kiinnostunutta ilmettä". Omissa opinnoissani aktiivisuus tarkoitti harjoitustehtävien ja -töiden suorittamista, verkkokursseihin osallistumista sekä tenttien suorittamista.

Onko AMK-opiskelu pelletouhua, jossa "tuntiaktiivisuus" on sitä, että tullaan paikalle, mutta päässä ei liiku mitään ja kurssin suoritus kuitataan sillä, että tyhjäpäät tulevat istumaan luentosaliin?