Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys lakiosasta

Vierailija
20.09.2015 |

Meitä on kolme perillistä. Perintönä on käteisvaroja sekä kiinteistöjä, joita kaikki perilliset eivät halua myydä. Tulen tämän vuoksi vaatimaan lakiosaani vainajan omaisuuteen, sillä minulla on akuutti rahantarve enkä näe järkeä säilyttää satojen kilometrien päässä sijaitsevia kiinteistöjä, joilla on vain kuluja. Perunkirjassa kiinteistöjen arvot oli laitettu selvästi alakanttiin. Yksi perillisistä aikoo lunastaa paikan itselleen, mutta minä en halua, että hän maksaisi kiinteistöistä perunkirjan mukaista selvää alihintaa. Tilannetta ei kannata riitauttaa, koska sekin tuo vain lisää kuluja. Nyt olenkin kääntymässä sen puoleen, että tulen vaatimaan lakiosaani vainajan perinnöstä, joka on siis 1/2 osa oikeasta perintömäärästäni. Tulenko myöhemmin saamaan toisen puolikkaan perinnöstäni vai joudunko tyytymään ikuisesti lakiosaani? Entä jos kiinteistöt päätetäänkin myydä paljon kalliimmalla sen jälkeen kun olen saanut lakiosuuteni - tulenko saamaan kiinteistöjen myynnistä enemmän kuin puolet lakiosastani, joka on arvotettu perunkirjan arvoon? Voiko yhtä kiinteistöä itselleen haluava sukulainen lunastaa kiinteistön perunkirja-arvoon itselleen ja myydä myöhemmin moninkertaisella voitolla, vaikka minä en suostu lmyymään kinteistöä hälle puoli ilman. Mitä minun tulee nyt huomioida ja voiko joku nyt huijata minua kunnolla? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjan mukaan mennään. Pakko se on riitauttaa jos haluat että siihen kirjattuja summia ei noudateta.

Lakiosa ei nyt liity tähän tapaukseen ollenkaan.

Vierailija
2/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko rintaperillinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:26"]Oletko rintaperillinen?
[/quote]
Olen rintaperillinen. Ap

Vierailija
4/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:25"]Perunkirjan mukaan mennään. Pakko se on riitauttaa jos haluat että siihen kirjattuja summia ei noudateta.

[/quote]
Vainajalla ja hänen puolisollaan on hallintaoikeustestamentti, jonka mukaan puoliso saa hallita kaikkia kiinteistöjä elämänsä loppuun asti, jos siihen päätetään vedota. Tällöin itselleni ja sisarukselleni tulee hirveät perintöverot ja perimme vainajan käteisvarat puoliksi, mutta ilmeisesti nyt jos vaadin lakiosaani saisin myös 1/6 koko omaisuuden arvosta, eikö vaan? Voinko myöhemmin sitten saada niin, että tulee minunkin lopulliseksi osuudeksi se 2/6, jos kiinteistöjä realisoidaan? Perunkirjan alihinnoittelu herättää itsessäni suuria epäilyksiä, sillä sen laatija on juristi ja myös kuolinpesän yksi osakas (sisareni). Siksi haluan nyt, että hän ei pelaa hommaa omaan kotiinsa. Ap

Vierailija
5/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:25"]Perunkirjan mukaan mennään. Pakko se on riitauttaa jos haluat että siihen kirjattuja summia ei noudateta.

[/quote]
Vainajalla ja hänen puolisollaan on hallintaoikeustestamentti, jonka mukaan puoliso saa hallita kaikkia kiinteistöjä elämänsä loppuun asti, jos siihen päätetään vedota. Tällöin itselleni ja sisarukselleni tulee hirveät perintöverot ja perimme vainajan käteisvarat puoliksi, mutta ilmeisesti nyt jos vaadin lakiosaani saisin myös 1/6 koko omaisuuden arvosta, eikö vaan? Voinko myöhemmin sitten saada niin, että tulee minunkin lopulliseksi osuudeksi se 2/6, jos kiinteistöjä realisoidaan? Perunkirjan alihinnoittelu herättää itsessäni suuria epäilyksiä, sillä sen laatija on juristi ja myös kuolinpesän yksi osakas (sisareni). Siksi haluan nyt, että hän ei pelaa hommaa omaan kotiinsa. Ap

[/quote]
Tässä on vielä sekin, että jos hallintaoikeustestamenttiin vedotaan, niin äitini tod. näk tulee puolustamaan kiinteistön myyntiä siskolleni alihintaan, koska häntä on aina suosittu enemmän kuin munua. Niinpä en edes haluaisi, että siihen vedotaan. Leskellä ei ole mielipidettä suuntaan taikka toiseen, vaan haluaa minun ja siskoni päättävän tästä. Olen ihan kujalla itse, mitä tekisin. Miten te toimisitte? En luota tässä asiassa siskooni vaan taidan tarvita ulkopuolista oikeusneuvontaa. Ap

Vierailija
6/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat oikeuden toetutuvan, lähtisin kyllä siitä, että rahoitat sen rahantarpeesi jostain muusta kuin tuosta perinnöstä ja jäät odottelemaan miten menee. Suosittelen myös tsekkauttamaan homman omalla lakimiehellä.

En ole lakimies, mutta perintökaaressa vähän samassa tilanteessa, eli äidilläni hallintaoikeus kaikkeen isältä jääneeseen ja testamentissa toive, ettemme vaatisi lakiosaamme toisen puolisoista kuoltua.

Meilläkin on kiinteistöjen arvot laitettu niin alakanttiin kuin on mahdollista, koska kenelläkään ei ole halua myydä. Meilä ei toisaalta myöskään ole halua vaatia lakiosaa.

Jos teillä omaisuus on sellaista, että jotain on realisoitava sinun saadaksesi lakiosasi, on lesken hyväksyttävä kauppa. Samoin kuin hän ei voi myydä mitään hyväksyttämättä perillisillä.

Muistathan, että hallintaoikeustestamentti antaa leskelle oikeuden kuluttaa esim. rahaomaisuuden tuottama voitto (esim. osingot, korot), mutta hallintaoikeus ei anna oikeutta käyttää itse pääomaa, ellei toisin ole sovittu.

Vierailija
7/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:56"]Jos haluat oikeuden toetutuvan, lähtisin kyllä siitä, että rahoitat sen rahantarpeesi jostain muusta kuin tuosta perinnöstä ja jäät odottelemaan miten menee. Suosittelen myös tsekkauttamaan homman omalla lakimiehellä.

En ole lakimies, mutta perintökaaressa vähän samassa tilanteessa, eli äidilläni hallintaoikeus kaikkeen isältä jääneeseen ja testamentissa toive, ettemme vaatisi lakiosaamme toisen puolisoista kuoltua.

Meilläkin on kiinteistöjen arvot laitettu niin alakanttiin kuin on mahdollista, koska kenelläkään ei ole halua myydä. Meilä ei toisaalta myöskään ole halua vaatia lakiosaa.

Jos teillä omaisuus on sellaista, että jotain on realisoitava sinun saadaksesi lakiosasi, on lesken hyväksyttävä kauppa. Samoin kuin hän ei voi myydä mitään hyväksyttämättä perillisillä.

Muistathan, että hallintaoikeustestamentti antaa leskelle oikeuden kuluttaa esim. rahaomaisuuden tuottama voitto (esim. osingot, korot), mutta hallintaoikeus ei anna oikeutta käyttää itse pääomaa, ellei toisin ole sovittu.
[/quote]
Kiitos. Siskoni perusteli kinteistöjen arvioimista alakanttiin sillä, että joudumme maksamaan vhemmän perintöveroa, vaikka luovutusvoittovero myöhemmin tuleekin maksettavaksi, jos kiinteistöt myydään yli perunkirja-arvon. Olen tietoinen tuosta, että leski saa osinko ym. tuotot, mutta tämä ei itseäni haittaa. Ilmeisesti minun täytyy vaatia perunkirjaan kinteistöjen todelliset arvot, vaikka maksaisinkin veroja enemmän. Tällöin kuitenkin myös lakiosani olisi suhteessa paljon suurempi, luulisin. Ap

Vierailija
8/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda nyt se lakiosa, se ei liity tähän. Arvo on alempi jos hallintaoikeus on testamentissa.

Voit vaatia pesänjakoa, jolloin muut joko myyvät tai lunastavat sinut ulos. 

Vierailija
9/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoititko sen perunkirjan? Jos, niin paha enää jälkikäteen itkeä, kun tekijänä oli oma sisar. Eihän teidän tarvitse suostua siihen, että yksi lunastaa kiinteistön alihintaan. Mutta jos on rahantarve, niin suosittelisin, että yrittäisitte päästä tuosta sopimukseen eli antaisitte lunastaa, jos hinta saadaan sovittua. Siten saat oman osuutesi rahana kaikista helpoimmin ja nopeimmin. 

Jos taas perunkirja on vielä alkekirjoittamatta, noin älä pistä siihen nimeäsi ennen kuin olet siihen tyytyväinen.

Vierailija
10/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:18"]Allekirjoititko sen perunkirjan? Jos, niin paha enää jälkikäteen itkeä, kun tekijänä oli oma sisar. Eihän teidän tarvitse suostua siihen, että yksi lunastaa kiinteistön alihintaan. Mutta jos on rahantarve, niin suosittelisin, että yrittäisitte päästä tuosta sopimukseen eli antaisitte lunastaa, jos hinta saadaan sovittua. Siten saat oman osuutesi rahana kaikista helpoimmin ja nopeimmin. 

Jos taas perunkirja on vielä alkekirjoittamatta, noin älä pistä siihen nimeäsi ennen kuin olet siihen tyytyväinen.
[/quote]
Kiitos näistä vinkeistä, täytyy katsoa nyt tosi tarkkaan mihin nimeni pistän. Ap

Vierailija
11/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:56"]Jos haluat oikeuden toetutuvan, lähtisin kyllä siitä, että rahoitat sen rahantarpeesi jostain muusta kuin tuosta perinnöstä ja jäät odottelemaan miten menee. Suosittelen myös tsekkauttamaan homman omalla lakimiehellä. En ole lakimies, mutta perintökaaressa vähän samassa tilanteessa, eli äidilläni hallintaoikeus kaikkeen isältä jääneeseen ja testamentissa toive, ettemme vaatisi lakiosaamme toisen puolisoista kuoltua. Meilläkin on kiinteistöjen arvot laitettu niin alakanttiin kuin on mahdollista, koska kenelläkään ei ole halua myydä. Meilä ei toisaalta myöskään ole halua vaatia lakiosaa. Jos teillä omaisuus on sellaista, että jotain on realisoitava sinun saadaksesi lakiosasi, on lesken hyväksyttävä kauppa. Samoin kuin hän ei voi myydä mitään hyväksyttämättä perillisillä. Muistathan, että hallintaoikeustestamentti antaa leskelle oikeuden kuluttaa esim. rahaomaisuuden tuottama voitto (esim. osingot, korot), mutta hallintaoikeus ei anna oikeutta käyttää itse pääomaa, ellei toisin ole sovittu. [/quote] Kiitos. Siskoni perusteli kinteistöjen arvioimista alakanttiin sillä, että joudumme maksamaan vhemmän perintöveroa, vaikka luovutusvoittovero myöhemmin tuleekin maksettavaksi, jos kiinteistöt myydään yli perunkirja-arvon. Olen tietoinen tuosta, että leski saa osinko ym. tuotot, mutta tämä ei itseäni haittaa. Ilmeisesti minun täytyy vaatia perunkirjaan kinteistöjen todelliset arvot, vaikka maksaisinkin veroja enemmän. Tällöin kuitenkin myös lakiosani olisi suhteessa paljon suurempi, luulisin. Ap

[/quote]

Tietääköhän siskosi, että perintöveron määrä on 200 000 - 1 000 000 euron perinnöissä vain 17 %, kun sitten taas luovutusvoittoveron määrä on 33 %?

Vierailija
12/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaadit lakiosasi, saat vain lakiosan.

Myöhemmin et pysty saamaan itsellesi sitä puuttuvasta puolikkaasta, elleivät sisaruksesi ole hellämielisiä.

Vierailija
13/13 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaadit lakiosan, et koskaan saa sitä loppua itsellesi.

Meillä on sama tilanne. Isän jälkeen oli 800 000 euron omaisuus, leski (käytännössä ei lainkaan omaisuutta) ja 4 lasta eli osuuteni pesästä oli 100 000 e. Vaadin lakiosani ja sain 50 000 e. Seuraavana vuonna äiti myi sisarelleni oman osuutensa 250 000 eurolla (tiettyjen tapahtumien vuoksi omaisuuden arvon katsottiin laskeneen,  verottaja hyväksyi tämän) ja kaksi muuta sisarusta sai 100 000 e varsinaisessa perinnönjaossa. Kun äiti kuoli 5 vuotta myöhemmin, oli hänen omaisuutensa arvo alle 40 000 e. Näin isän omaisuus jaettiin käytännössä siten, että minä sain 60 000 e, kaksi veljeäni kumpikin 110000 e ja sisko 520 000 e, josta hän teoriassa maksoi 250 000 e, mutta sitä rahaa ei äidin perunkirjoituksessa enää löytynyt.