Kokit! Mitkä ovat ihmisten yleisimpiä ruuanlaittovirheitä?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:54"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:50"] Ymmärrättekö te kermahehkuttelijat, että Suomi on kriisissä. Kun mummoiässä tarvitsette ohitusleikkauksia tms., voi olla, että ilmainen terveydenhuolto on muisto vain. [/quote] Ymmärräthän kermavihaaja, että ruokaa ei tarvitse ottaa kukkupäistä lautasellista silloin, kun se on hyvää ja täyteläistä. Sillon riittää pienempikin määrä. Sit jos tehdään muka-tuotteista, kermankaltaisista valmisteista, kevyt-paskasta ja margariiista, tarvitaan isompi annos, jotta tulee niin fyysisesti kuin henkisestikin kylläiseksi. [/quote] Ei ne ymmärrä. Ne ei tajua, että oikeaa ruokaa tarvitsee syödä huomattavasti vähemmän, kuin jotain keinoravintoa. Kylläisyys ei tarkoita samaa kuin täysi vatsa. [/quote] Meillä käytetään hyvin vähän eineksiä, puolivalmisteita tai tällaisia tekokermoja. Mutta eläinrasvoja emme käytä lainkaan. No lapset syövät kalaa, siinä on kuitenkin enemmän hyviä kuin huonoja rasvoja. Ja hyvin voimme.
[/quote]
Miksi et anna lapsille hyvää rasvaa?
[/quote]
Hyvää rasvaa? Voi hyvänen aika taas.
On varmaan miljoona tutkimusta eläinrasvojen haitallisuudesta. Viime vuosina on tullut pari tutkimusta, joissa todetaan, että ehkä ei olekaan niin. Ja sen seurauksena jotkut mistään mitään ymmärtämättömät ovat alkaneet urakalla tuhota kehoaan.
Olen valmis muuttamaan näkemyksiäni heti, kun ilmestyy luotettavaa tutkimustietoa asiasta. Minä ja mies olemme vegaaneja eettisistä syistä, joten meidän ruokavaliomme tuskin muuttuu kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:12"]
Moni kääntelee paistumassa olevaa pihviä tms. aivan liian monta kertaa. Oikeaoppisesti pihvi käännetään vain kerran, helpoittaa myös kypsymistä.
[/quote]
Ai oikein helpoittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:26"]
Sinppeli. Helpoittaa. Ei mulla muuta.
[/quote]
Ah, kiitos!
Pieni vinkki. Jos ei kestä ketjun aihetta ilman että on pakko aloittaa v*****lu kaikesta turhasta, mikä ei liity ketjun aiheeseen mitenkään, niin älä lue ketjua. Lue jotain toista tai avaa oma.
Kaikki keitetään mössöksi. Pasta, kasvikset ym. Makaroonin ei ole tarkoitus sulaa kielelle, vaan ruoassa pitää olla jotain mitä pureskella.
Pihvien paistamisessa on useampi koulukunta. Jotkut vannovat kylmän lihan paistamiseen, toiset kehottavat antaa sen lämmetä ainakin puoli tuntia huoneenlämmössä. Joidenkin mielestä pihvin saa paistaessa kääntää vain kerran, toisten mielestä se pitää kääntää puolen minuutin välein. Yhteistä näille on se, että pannu (tai grilli) on kuuma.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:12"]
Moni kääntelee paistumassa olevaa pihviä tms. aivan liian monta kertaa. Oikeaoppisesti pihvi käännetään vain kerran, helpoittaa myös kypsymistä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:54"]
Kaikki keitetään mössöksi. Pasta, kasvikset ym. Makaroonin ei ole tarkoitus sulaa kielelle, vaan ruoassa pitää olla jotain mitä pureskella.
[/quote]
Makaroonia ei kunnon ruokaan edes tarvitse, joten ihan sama miten keittää.
Eniten häiritsee huolimattomuus raa'an kanan ja sianlihan käsittelyssä. Maustettaessa esim kosketellaan samoilla käsillä raakaa lihaa ja maustepurkkeja. Olen nähnyt saman veitsen menevän pesemättömänä salaatin tekoon. Nämä ongelmat tulevat usein esiin kesäisissä grillaus tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:35"]
Paistinpannulle laitetaan 700 g jääkaappikylmää jauhelihaa "ruskistumaan" = liha kiehuu omissa nesteissään.
Kuuma pannu, lämmennyt liha, ja pienissä erissä, niin lihan kuin kanankin kanssa.
Vastustan myös kaikkia "kevyt" tuotteitta, mieluummin oikeaa mutta vähän, vain maun vuoksi, kuin jotain harmaaksi muuttuvaa kevyt löllökermaa... on myös terveellisempää!!
[/quote]
Voi ei. Vieläkö täällä on näitä huoneenlämpöinen jauheliha -uskovaisia. Siitähän oli muutaman viikko sitten testikin, että edes ammattikokit eivät huomaa, onko jauheliha ollut pannulle iskettäessä kylmää vai lämmintä. Lopputulos on täysin sama. Unohtakaa jo se vanhan kansan uskomus lihan huoneenlämmöstä. Ja samassa tutkimuksessa todettiin, että jauhelihan vou laittaa kylmällekin pannulle. Silloin sitä putää vaan paistaa pari minuuttia pidempään. Lopputulos ihan sama...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:26"]Mielikuvituksen puute. sinppeli nopea resepti: keitä ensin halkaistuja porkkanoita, tilkka öljyä pannulle, heitä porkkanat paistumaan ja mausta hunajalla ja rakuunalla. hyvä lisuke.
[/quote]
Suoraan 80-luvulta. Oikein klassinen esimerkki, jolle nauretaan. Tarjoat varmaan possunfileen ja kermakastikkeen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:26"]Mielikuvituksen puute. sinppeli nopea resepti: keitä ensin halkaistuja porkkanoita, tilkka öljyä pannulle, heitä porkkanat paistumaan ja mausta hunajalla ja rakuunalla. hyvä lisuke. [/quote] Suoraan 80-luvulta. Oikein klassinen esimerkki, jolle nauretaan. Tarjoat varmaan possunfileen ja kermakastikkeen kanssa. [/quote]
Mmm, taidan tehdä näitä ensi sunnuntaina vieraille.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:19"]
Liian orjallinen ohjeen seuraaminen, pitää vähän katsoa ja maistella enemmän.
Väärin. Turha tehdä ohjetta, joka on päin seiniä.
Väärin. Ohjeen tehnyt henkilö on saattanut käyttää vaikkapa eri valmistajan raaka-ainetta, kuin ohjetta käyttävä köökki-ihminen. Muistakaa siis maistella.
Terveisin ensimmäisen vuoden kokkiopiskelija
En ole ammatiltani kokki, mutta osaan laittaa hyvää ruokaa. Yleisesti käsitetään, että ruoka on silloin hyvää, kun reseptissä lukee "kermainen" tai "juustoinen". Itse käytän ruuanlaitossa harvoin kermaa tai juustoa tai suuria määriä voita, mutta en myöskään käytä mitään ruokakermoja. Kun teen harvoin valkosipuliperunoita, niin silloin käytän tavallista kermaa, jota "ohennan" hieman maidolla, sillä näin tulee mielestäni parempaa. Paistamiseen ja kuullottamiseen käytän yleensä hieman voita ja oliiviöljyä. Perunamuusiin laitan kyllä voita ja maitoa.
Mausteita käytän paljon erilaisia, ja maustan todella rohkeasti verrattuna tuttaviin, ystäviin ja sukulaisiin joiden kokkaustapoja tiedän ja tunnen. Tuttavapiirissä on paljon henkilöitä, jotka eivät osaa käyttää mausteita ollenkaan.
Maistan myös tekemääni ruokaa yhtenään, sillä makuaistihan sen kertoo onko maustaminen kohdillaan ja onko suolan määrä oikein. En pysty tarjoamaan perheelle tai ystäville ruokaa, jota en itse ole ensin maistellut senkin kymmenen kertaa ;). Kun maku on mielestäni kohdillaan, niin silloin sen voi panna tarjolle. Siitä tietää onnistuneensa, kun kehuja satelee. Ja niitä satelee.
Keittiöhygienia on minulle erittäin tärkeä eli olen erittäin tarkka, ellen jopa vainoharhainen, käsitellessäni esim. lihoja ja kalaa. Leikkuulaudat ja veitset pesen välittömästi kun olen tuotteet käsitellyt. Kasvikset ym. paloittelen eri leikkuulaudoilla ja eri keittiötilassa ( siis pöytätilassa) kuin lihatuotteet. En osta koskaan valmiiksi paloiteltuja lihoja tai broileria, vaan paloittelen itse esim. broilerin rintapalat. Joskus ostan kokonaisen broilerin. Kalaa ostan valmiiksi puhdistettuna ja joskus valmiina fileinä.
Kasviksia meillä menee paljon. Ruokaa laittaessani menee joskus pisin aika kasviksia käsitellessäni eli pesu, kuoriminen, paloittelu jne.. Paloittelen kasvikset (ja lihat ym.) aina valmiiksi ennen ruuanlaiton aloittamista, mittaan myös nesteet ja mausteet valmiiksi. Käytän aina valmista kasvislientä keitoissa ym., lihaliemiä harvemmin. Itse ruuan valmistamiseen onkin sitten helppo ryhtyä, kun kaikki tarvikkeet on valmiiksi laitettu kypsennystä varten.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:33"]
Mikä ruoka on muka hyvää ilman kermaa ja voita
[/quote]
Itämainen, aasialainen. En tykkää kermasta ja voista, jälkkäreissä ehkä pari kertaa vuodessa. Makunsa kullakin:).
[/quote]
Aasiassa käytetään kookoskermaa ruoan kulmakivenä. Kovin kevyttä ei sekään ole :D
[/quote] Onpa jännittävää, ihan uusi tieto. Ihako koko Aasiassa? Täytyy käydä valistamassa noita japskikavereita, että ovat tehneet ruokansa aina päin persettä.
[/quote]
Teeppä se.