Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIstä tää hillitön kateus opeja kohtaan kumpuaa?

Vierailija
20.09.2015 |

Onko joka mamman niin helppo samaistua opeen, kun on koulukin joskus käyty ja omien lasten kanssa on oltu -niin ollan vähän niinkuin alan asiantuntijoita. Paitsi, hittolainen, se ope saa ihan palkkaa ja lomaa, joten onhan sen oltava väärin!

Tulee vaan itelle mieleen aika monta muuta akateemista työpaikkaa, joissa on paljon paremmat palkat ja edut kuin opeilla. Niitö ei mammat kuitenkaan kadehdi, miksi? 

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:15"]

Entäs sitten me esikoulun opettajat. Olen lto, opettajana eskarissa koulun tiloissa. Minä olen töissä pitkää päivää, olet lähtevät kotiin alkuiltapäivästä. Koulu on aivan hiljainen kahden jälkeen lukuunottamatta meidän eskarien luokkia. Ennen pyhiä ja lomia koulupäivät loppuvat jo puoliltapäivin, jotta olet pääsevät ajoissa kotiin. Kyllä niistä puhutaan opehuoneessa. Meillä lomat normaalit kuntatyöntekijän lomat, meiltä voi leikata lomia ilman palkan nousua, eli teemme enemmän töitä samalla palkalla. Miksi luokanopettajille pitäisi maksaa lisää jos lomat lyhenevät? Minä tienaan urani huipulla 2500 euroa kuussa. Eli aika paljon vähemmän kuin luokanopettajat. Ja väitän myös tekeväni raskasta ja tärkeää työtä.

[/quote] Lastentarhanopettajien palkka on huono. Lastentarhanopettajan koulutus on kuitenkin tällä hetkellä kanditasoinen eikä edes esiopetuksessa ole niin tarkkoja velvoitteita opetussuunnitelman suhteen kuin perusopetuksessa. Yhdellä eskariopella on vastuullaan (tällä hetkellä vielä) 7 kokopäiväistä tai 13 osapäiväistä eskaria. Mikäli esiopetuksessa olevia lapsia enemmän, työtä on jakamassa toinen aikuinen. 

Jos sinun koulussasi opettajat lähtevät koululta heti koulupäivän jälkeen, et millään voi tietää mikä heidän työpäivänsä pituus on. Opettajan työtä ei ole sidottu tehtäväksi työpaikalla. Suunnittelu- ja valmistelutyö sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö (esim. viestit) voidaan tehdä myös kotoa käsin. 

Erikoiselta kuuostaa koulu, jossa kenelläkään oppilaalla ei ole koulua klo 15 saakka tai koululla ei ole yhtään kerhotuntia. Milloin koulusi opettajilla on YT-aika? Vai onko niin, että halusit kärjistää ja jättää osan touudesta kertomatta. Ehkä edes opettajat voisivat olla toisilleen lojaaleja. Aika moni perusopetuksen tai toisen asteen opettaja oli osoittamassa mieltään perjantaina, vaikka haööituksen esittämät leikkaukset eivät olisi koskeneetkaan heitä itseään.

Vierailija
42/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:23"]

[/quote]

Ruoka ei ole kenellekään ILMAINEN vaan luontaisetu niillekin, joilla on valvontavelvollisuus. Omassa koulussani ruuat ovat melko hyviä, vaikka samoja ruokia moni tälläkin palstalla haukkuu p**kaksi, kun arvioi omien lastensa kouluruokaa. Valvonta-ateriaan kuuluu oppilaiden ruokailuun vieminen (käsienpesuun ohjaaminen, rauhallisen ruokajonon muodostaminen, oppilaiden ruokien ottamisen ohjaaminen linjastolla) sekä ruokailun valvonta. Enimmäkseen voi istua koko ruokailun omalla paikallaan, paljon on kuitenkin niitä ruokailukertoja, jolloin on nostava vähintään kerran omalta paikalta ohjaamaan toisessa pöydässä istuvaa/heiluvaa omaa tai jonkun muun luokan oppilasta. En tiedä levottomampaa työpaikkaruokailua (paitsi päiväkotiruokailu).

[/quote]

No en nyt halua alkaa sellaiseen kilpailuun, että kellä meillä on rankinta, kenellä ei. Mutta olen ollut hoitoapulaisena kehitysvammaisten laitoksessa ja meille kuului esimerkkiruokailu. Kesken ruokailun saattoi joku vintata koko pöydän nurin ja vieressä syövä kuolasi pöydän märäksi. Samaan aikaan syötit vieressä syövää ja yritit syödä itse siinä ja opettaa pöytätapoja. Joku ohimennen selän takaa löi nyrkillä selkään, samaan aikaan kun toinen hoitaja lattialla kaivoi kurkusta yhdeltä hänen syömäänsä servettiä.

Mutta se siitä. En viihtynyt paikassa kauaa. Mutta eihän tämän pitäisi kai kilpailu olla, että opettajilla on hirvein työpaikkaruokailu ja muilla ei ole mistään mitään tietoa.

Hoitoapulainen vuosina 2009-2012

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:38"]

Kaikissa muissakin maissa opettajilla on samat loma-ajat kuin lapsilla. Ollaankohan sielläkin yhtä kateellisia opettajille?

Onko teillä kadehtijoilla käynyt mielessä, että on muitakin ammatteja, joissa on pitkät lomat? Esimerkiksi tehdastyössä on laskennallisesti enemmän vapaapäiviä ja yleensä vielä suurempi palkka. 

Ammatinvalintakysymys.

[/quote]

Höpö höpö. Ei missään teollisuudessa ole kolmen kuukauden vuosilomia! Jos tekee pitkää päivää, on arkivapaita, mutta se on eri asia, koska viikkotyöaika on silti 37/38 tuntia. 

Edelleen kukaan tuskin kahdehtii opettajia, koska aina sen ammatin voi valita, jos himottaa opettaa. Mutta ärsyttää teidän narinanne, joka on täysin epärealistista!

[/quote]

Mieheni on töissä teollisuudessa ja hänellä on aina kuusi työpäivää ja sitten neljä vapaapäivää. Laske siitä kuinka monta vapaapäivää tulee vuodessa, kun päälle on vielä lomat.

[/quote]

365/10x6=219. Perusopetuslaki: Vuodessa on 190 työpäivää.

[/quote]

Vähennä vielä lomat. Lisäksi mieheni saa niin paljon palkkaa, ettei minulla ole kiire hoitovapailta töihin. Onneksi hän ei ole opettaja. 

Vierailija
44/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:11"]

Kaikissa muissakin maissa opettajilla on samat loma-ajat kuin lapsilla. Ollaankohan sielläkin yhtä kateellisia opettajille?

Onko teillä kadehtijoilla käynyt mielessä, että on muitakin ammatteja, joissa on pitkät lomat? Esimerkiksi tehdastyössä on laskennallisesti enemmän vapaapäiviä ja yleensä vielä suurempi palkka. 

Ammatinvalintakysymys.

[/quote]

Höpö höpö. Ei missään teollisuudessa ole kolmen kuukauden vuosilomia! Jos tekee pitkää päivää, on arkivapaita, mutta se on eri asia, koska viikkotyöaika on silti 37/38 tuntia. 

Edelleen kukaan tuskin kahdehtii opettajia, koska aina sen ammatin voi valita, jos himottaa opettaa. Mutta ärsyttää teidän narinanne, joka on täysin epärealistista!

[/quote]

Mieheni on töissä teollisuudessa ja hänellä on aina kuusi työpäivää ja sitten neljä vapaapäivää. Laske siitä kuinka monta vapaapäivää tulee vuodessa, kun päälle on vielä lomat.

[/quote]

Laskepa itse, miten pitkiä ne sun miehen työpäivät on. Kokonaistuntimäärä on kumminkin sama. Jos tekee kellon ympäri töitä, kuudessa päivässä tulee jo 72 tuntia töitä, mikä on melkein kahden viikon normityömäärä. Se ei silti ole = pidempi vuosiloma.

Pakko yhtyä 63:n mielipiteeseen. Toivottavasti et ole opettaja, etkä ainakaan matematiikan opettaja.

[/quote]

Ei tietenkään tee mitään pitkää päivää, vaan normaalin 8 tuntia. Jos tekee pitempää päivää, niin tekee ylitöitä ja saa siitä kunnon korvauksen. En ole opettaja, vaan naurattaa, kun aina kaikki ovat kateellisia opettajille, eivätkä tajua, että on muillakin vapaata ja vielä paljon paremmat palkat. Mitä kadehdittavaa, muka opettajan hommissa on? 

[/quote]

Eli tuossa olisi kuukaudessa 3x6 työpäivää, 8 tunnilla 18x8=144 tuntia.

Enpä osta nyt väitettäsi. Lisäksi et ymmärrä edes jaksotyöajan käsitettä. Jos työpäivä on esim. kymmentuntinen, ei niiltä kahdelta tunnilta mitään ylityökorvausta makseta, vaan pitkien työpäivien vastinneeksi on enemmän vapaapäiviä. Kokonaistyöaika on kumminkin sama kuin kahdeksantuntista päivää tekevillä.

ja joka tapauksessa kukaan teollisuudessa EI oikeasti tee vain 144 h kuukaudessa töitä.

ps. Missään muussa työssä ei ole kolmen kuukauden vuosilomia ja täyttä kkpalkkaa vain 24 viikkotunnilla plus muutamalla valmistelutunnilla. Jos homma muuten ei olisi niin mielenkiinnotonta jankkaamista, voisin harkita alanvaihtoa. Mutta ei kiinnosta... En vaan jaksaisi kuunnella epärealistista kitinää opettajilta.

[/quote]

Tekee 144 tuntia viikossa, jos on allekirjoittanut työsopimuksen niiden tuntien mukaan ja tekee ns. osa-aika työtä. Minä olen tehnyt jopa 20 tuntista viikkoa, koska olen allekirjoittanut sellaisen työsopimuksen. Sen yli menevistä tunneista tietenkin maksettiin ylityökorvaus

Vierailija
45/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:16"]

Ammatinvalintakysymys.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

365/10x6=219. Perusopetuslaki: Vuodessa on 190 työpäivää.

[/quote]

Vähennä vielä lomat. Lisäksi mieheni saa niin paljon palkkaa, ettei minulla ole kiire hoitovapailta töihin. Onneksi hän ei ole opettaja. 

[/quote]

Vaikea vähentää, kun en tiedä paljonko lomapäiviä hänellä kertyy, ja lasketaanko lomaviikot 5- vai 6-päiväisinä. Tähänastisten faktojen perusteella en hämmästyisi, jos lomaa olisi 15 viikkoa vuodessa.

Vierailija
46/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:24"]

Muutkin työntekijäryhmät, usein akateemisia, tekevät töitä kotona ilman palkkaa. Lääkärinä joudun lukemaan tunteja viikossa ammattikirjallisuutta, teen työhön kuuluvia esitelmiä, suunnittelen ja harjoittelen seuraavan päivän toimenpiteitä jne.

[/quote]

Mutta opettajan työ on silti raskaampaa. Vänkyti, vänkyti, vänkyti, kukaan ei tiedä, kuinka opettajat tekevät paljon töitä ja missään muussa ammatissa ei ole niin pitkiä työpäiviä. Vänkyti, vänkyti, vänkyti,vänkyti. Olemme Suomen pelastajia ja teemme kaikkein eniten töitä kaikkein huonoimmalla palkalla ja kukaan muu ei ole yhtään mitään.

Vierailija
47/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaiedusta maksetaan tietysti veroa. Lisätään siis verotettavaan ansioon. Paikkakunnallani ruoka on välillä ok, toisinaan tarjoillaan mm. paksuksi suurustettua kastiketta, jossa killuu muutama sitkeä lihanpala. Proteiinipitoisuus ja ravintosisältö siis yleensä olematon.

Vierailija
48/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ois yhtään kutsumusta opettajaksi, niin totta kait olisin opettaja. Ihan ok palkka ja ruhtinaalliset lomat. Tunnen älyttömän määrän opettajia, oon ollu kouluissa töissäkin vuosia, ja en väitä vaan he myös sanovat, että mitä pidempään uraa on tehnyt, sen helpommalla pääsee. Ette kait te tosissaan kuvittele, että opettajat olis niin tyhmiä et valmistelisivat tunteja vuosi vuodelta uusilla, haasteellisimmilla tavoilla :D Kyllä ne opettajatki osaa mennä yli siltä, missä rima on matalimmalla.

Vierailija
49/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:15"]

Entäs sitten me esikoulun opettajat. Olen lto, opettajana eskarissa koulun tiloissa. Minä olen töissä pitkää päivää, olet lähtevät kotiin alkuiltapäivästä. Koulu on aivan hiljainen kahden jälkeen lukuunottamatta meidän eskarien luokkia. Ennen pyhiä ja lomia koulupäivät loppuvat jo puoliltapäivin, jotta olet pääsevät ajoissa kotiin. Kyllä niistä puhutaan opehuoneessa. Meillä lomat normaalit kuntatyöntekijän lomat, meiltä voi leikata lomia ilman palkan nousua, eli teemme enemmän töitä samalla palkalla. Miksi luokanopettajille pitäisi maksaa lisää jos lomat lyhenevät? Minä tienaan urani huipulla 2500 euroa kuussa. Eli aika paljon vähemmän kuin luokanopettajat. Ja väitän myös tekeväni raskasta ja tärkeää työtä.

[/quote] tämä onkin niin väärin, että lastentarhanopettajat ja eskariopettajat tekevät paljon pidempää päivää ja lyhyemmillä lomilla ja myöskin pienemmällä palkalla. Heille jos joillekin soisin enemmän. Lellityt opettajat eivät sympatioitani saa.

[/quote]

Lastentarhanopettajillekin 5 tunnin työpäivät ja 14 viikkoa lomaa vuodessa. Opettajia hekin ovat
[/quote]
Niin ja lisäksi vain 9 kuukauden palkka.

Vierailija
50/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:23"]kateellisia ovat pitkistä lomista. tässä työnantajat ovat tyytyväisiä kun työntekijät ja liitot pannaan tappelemaan keneltä otetaan ja leikataan eniten. Vittumaisia ovat nämä äänestämänne hallituspuolueet, joten nielkää ne leikkaukset sitten. OAJ on kyllä niin kokoomuslainen järjestö ja opet suurilta osiltaan oikistolaisia, että kaikki valitukset koulutussääästöistä on kyllä huvittanut minua jo monta vuotta. Jatkuva valitus joka asiasta, mitä yritetään järkeistää. Kyllä koulutussektorilla olisi perattavaa kaikdenmaailman kursinikkareiden työllisyyskursseissa, kaikenmaailman täydennyskoulutksessa ja väliportaan koukutgusbyrokratisassa puhumattakaan kokonaisita koulutusaloista (media, taide, vaatetus jne,) joilla aloilla työllisyys on ollut heikkoa jo pitkään mutta koulutus van jatkuu. Ei kaikki koulutuksen nimellä ole hyödyllistä ja järkevää. Pitäisi perustaa työpainotteisia peruskoululinjoja syrjäytymisuhan alaisena oleville, joille teoreettinen peruskoulu on ylivoimaista. 
[/quote]
Hah!
Vasemmistolainen opettaja
[/quote][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:23"]kateellisia ovat pitkistä lomista. tässä työnantajat ovat tyytyväisiä kun työntekijät ja liitot pannaan tappelemaan keneltä otetaan ja leikataan eniten. Vittumaisia ovat nämä äänestämänne hallituspuolueet, joten nielkää ne leikkaukset sitten. OAJ on kyllä niin kokoomuslainen järjestö ja opet suurilta osiltaan oikistolaisia, että kaikki valitukset koulutussääästöistä on kyllä huvittanut minua jo monta vuotta. Jatkuva valitus joka asiasta, mitä yritetään järkeistää. Kyllä koulutussektorilla olisi perattavaa kaikdenmaailman kursinikkareiden työllisyyskursseissa, kaikenmaailman täydennyskoulutksessa ja väliportaan koukutgusbyrokratisassa puhumattakaan kokonaisita koulutusaloista (media, taide, vaatetus jne,) joilla aloilla työllisyys on ollut heikkoa jo pitkään mutta koulutus van jatkuu. Ei kaikki koulutuksen nimellä ole hyödyllistä ja järkevää. Pitäisi perustaa työpainotteisia peruskoululinjoja syrjäytymisuhan alaisena oleville, joille teoreettinen peruskoulu on ylivoimaista. 
[/quote]
Hah!
Vasemmistolainen opettaja
[/quote] kommenttisi tarkoitus?

Vierailija
51/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:27"]Jos opettajan ruokailu on luontoisetu, maksaako hän siitä veroa? Kysyn kun en tiedä.
[/quote] kyllä siinä jokin verotusarvo on eli ei ole ilmaista

Vierailija
52/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:53"]

Ammatinvalintakysymys.

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Mä olen töissä teollisuudessa ja mulla on 4 työpäivää ja 6 vapaata.
Talviloma ei tuo lisää vapaita vaan se kuittaantuu yhdellä kuuden päivän vapaalla ja kesäloman alle jää 8 työpäivää.
Ei tarvi opettajia kadehtia ;)

Vierailija
53/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä opettajat ovat tulilinjalla mutta ajatelkaapa yksityispuolen lääkäreitä. Voivat rahastaa muutamasta työtunnista viikossa opettajien koko kuukauden palkan. Muitakin asiantuntija-aloja on joissa voi määritellä työaikansa aika miellyttävästi ja lomat ovat kohtuu pitkät. Miksi opettajien keskitasoa oleva palkka ja hieman pitemmät lomat hiertävät?! Työmäärää on kasvatettu jo vuosi vuodelta ja palkka on Tes:sin muutaman euron korotukset. No, yksityiskouluja alkaa varmaan tulla kohta kun eliitti ei ole tyytyväinen rupusakin pilaamaan peruskouluun. Niissä palkka on varmaan parempi.

Vierailija
54/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:31"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:15"] Entäs sitten me esikoulun opettajat. Olen lto, opettajana eskarissa koulun tiloissa. Minä olen töissä pitkää päivää, olet lähtevät kotiin alkuiltapäivästä. Koulu on aivan hiljainen kahden jälkeen lukuunottamatta meidän eskarien luokkia. Ennen pyhiä ja lomia koulupäivät loppuvat jo puoliltapäivin, jotta olet pääsevät ajoissa kotiin. Kyllä niistä puhutaan opehuoneessa. Meillä lomat normaalit kuntatyöntekijän lomat, meiltä voi leikata lomia ilman palkan nousua, eli teemme enemmän töitä samalla palkalla. Miksi luokanopettajille pitäisi maksaa lisää jos lomat lyhenevät? Minä tienaan urani huipulla 2500 euroa kuussa. Eli aika paljon vähemmän kuin luokanopettajat. Ja väitän myös tekeväni raskasta ja tärkeää työtä. [/quote] tämä onkin niin väärin, että lastentarhanopettajat ja eskariopettajat tekevät paljon pidempää päivää ja lyhyemmillä lomilla ja myöskin pienemmällä palkalla. Heille jos joillekin soisin enemmän. Lellityt opettajat eivät sympatioitani saa. [/quote] Lastentarhanopettajillekin 5 tunnin työpäivät ja 14 viikkoa lomaa vuodessa. Opettajia hekin ovat [/quote] Niin ja lisäksi vain 9 kuukauden palkka.

[/quote]

Mä en kadehdi opettajia, mutta tuo "9 kk palkka" -märinä kyllä oikeasti korpeaa. Opettajien palkka on ollut vuosikymmeniä 12 kuukauden palkka, ja humanistien mittapuulla vieläpä varsin kilpailukykyinen palkka.

Aika monta palkankorotusta on opettajille tullut sen jälkeen, kun 9 kk palkka jaettiin 12 kuukaudelle. Pitäiskö meidän kaikkien alkaa vaatia 60-70-luvun työehtojen nojalla jotain? Mun alalla oli aikanaan yleistä juoda töissä viinaa, pitäisi saada joku haittalisä, kun siitä nykyään joutuu hoitoonohjaukseen.

Vierailija
55/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:42"]

vakituinen työsuhde (virka) on todella kiven takana tänä päivänä. Virkoja ei laiteta hakuun ja jos laitetaan, niin samasta virasta taistelee yli 100 pätevää luokanopettajaa. Virkaa on oikeastaan mahdoton saada (ainakin isommissa kaupungeissa) alle 5-10 vuoden työkokemuksella ja silloinkin saa olla todella tuuria, sillä isolla osalla haijoista on tuo työkokemusta täynnä. Iso osa nuoremmista opettajista tekee sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia ja joka kevät alkaa taas hakurumba alusta ja jännitys, saako ylipäänsä töitä vai ei - ihan verrattavissa yt-pelkoon. Ja suurin osa näistä sijaisista ja määräaikaisista ei saa palkkaa kesän ajalta. 

[/quote]

tämä on totta. Itse olen kaksi vuotta saanut tehdä sijaisuutta (kesät toki palkatta), mutta viime vuotisessa paikassa viranhaltija palasi takaisin ja koulussa ei ollut sijaistarvetta, joten tipahdin tyhjän päälle. Hakijoita on ollut rehtorien mukaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja suurimmassa osassa paikoista on joku sisäinen valmiiksi kuviossa. Opettajan töiden kokonaismäärähän on vähentynyt. Kaiken rumban jälkeen olen siis työtön. Enkä ole ainoa. Pieneenkin sijaisuuteen on nyt syyskuulla vielä monen monta pätevää hakijaa, kun vielä joskus aiemmin tässä vaiheessa vuotta oli enää epäpäteviä tarjolla. Nyt on päteviä.

Tämä on sitä realismia opettajille tänä päivänä. Yksi ongelma on siinä, että nuoret opet ei halua muuttaa. Tämä on uusi ilmiö opetusalalla ja voimistunut 2000-luvulla. Syrjäseudulla saisi paremmin töitä, mutta mielummin ollaan yliopistokaupungissa työttömänä kuin muutetaan. Osalla, kuten itselläni, syynä on kaksi pientä lasta ja työssäkäyvä siippa. Enemmänkin ihmettelen näitä, joilla olisi vaan esim. poikakaveri, mikseivät hae kauempaa. Itsekin lähtisin heti viikoiksi muualle, jos ei olisi noita lapsia, mutta pienille lapsilleni en sentään sitä tee, että olisin viikot muualla. Jos miehelle löytyisi muualta töitä, lähdettäisiin heti.

Vierailija
56/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:28"]

jostain syystä opettajat ovat tulilinjalla mutta ajatelkaapa yksityispuolen lääkäreitä. Voivat rahastaa muutamasta työtunnista viikossa opettajien koko kuukauden palkan. Muitakin asiantuntija-aloja on joissa voi määritellä työaikansa aika miellyttävästi ja lomat ovat kohtuu pitkät. Miksi opettajien keskitasoa oleva palkka ja hieman pitemmät lomat hiertävät?! Työmäärää on kasvatettu jo vuosi vuodelta ja palkka on Tes:sin muutaman euron korotukset. No, yksityiskouluja alkaa varmaan tulla kohta kun eliitti ei ole tyytyväinen rupusakin pilaamaan peruskouluun. Niissä palkka on varmaan parempi.

[/quote]

No jenkeissä ainakaan yksityiskouluissa ei ole opettajalle pedagogisia pätevyysvaatimuksia eikä minimipalkkaa. (tai siis toki yleinen minimipalkka, muttei mitään varsinaista opettajan minimipalkkaa). Eli voi palkata kenet vaan sillä hinnalla millä saa. Ei luulisi ay-tietoisen suomalaisopettajan kaipaavan tuohon.

Vierailija
57/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:31"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:15"] Entäs sitten me esikoulun opettajat. Olen lto, opettajana eskarissa koulun tiloissa. Minä olen töissä pitkää päivää, olet lähtevät kotiin alkuiltapäivästä. Koulu on aivan hiljainen kahden jälkeen lukuunottamatta meidän eskarien luokkia. Ennen pyhiä ja lomia koulupäivät loppuvat jo puoliltapäivin, jotta olet pääsevät ajoissa kotiin. Kyllä niistä puhutaan opehuoneessa. Meillä lomat normaalit kuntatyöntekijän lomat, meiltä voi leikata lomia ilman palkan nousua, eli teemme enemmän töitä samalla palkalla. Miksi luokanopettajille pitäisi maksaa lisää jos lomat lyhenevät? Minä tienaan urani huipulla 2500 euroa kuussa. Eli aika paljon vähemmän kuin luokanopettajat. Ja väitän myös tekeväni raskasta ja tärkeää työtä. [/quote] tämä onkin niin väärin, että lastentarhanopettajat ja eskariopettajat tekevät paljon pidempää päivää ja lyhyemmillä lomilla ja myöskin pienemmällä palkalla. Heille jos joillekin soisin enemmän. Lellityt opettajat eivät sympatioitani saa. [/quote] Lastentarhanopettajillekin 5 tunnin työpäivät ja 14 viikkoa lomaa vuodessa. Opettajia hekin ovat [/quote] Niin ja lisäksi vain 9 kuukauden palkka.

[/quote]

Mä en kadehdi opettajia, mutta tuo "9 kk palkka" -märinä kyllä oikeasti korpeaa. Opettajien palkka on ollut vuosikymmeniä 12 kuukauden palkka, ja humanistien mittapuulla vieläpä varsin kilpailukykyinen palkka.

Aika monta palkankorotusta on opettajille tullut sen jälkeen, kun 9 kk palkka jaettiin 12 kuukaudelle. Pitäiskö meidän kaikkien alkaa vaatia 60-70-luvun työehtojen nojalla jotain? Mun alalla oli aikanaan yleistä juoda töissä viinaa, pitäisi saada joku haittalisä, kun siitä nykyään joutuu hoitoonohjaukseen.
[/quote] ja se ongelma onkin se, että 9 kuukaudelta maksettava monesti jopa yli kolmen tonnin kk-palkka olisi hyvä jo ihan normaalia työaikaa tekeville. Sen takia narina ärsyttää, koska palkat on oikeasti järkyttävän hyvät ottaen huomioon, että lomailette 14 viikkoa vuodesta.

Vierailija
58/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 18:28"]jostain syystä opettajat ovat tulilinjalla mutta ajatelkaapa yksityispuolen lääkäreitä. Voivat rahastaa muutamasta työtunnista viikossa opettajien koko kuukauden palkan. Muitakin asiantuntija-aloja on joissa voi määritellä työaikansa aika miellyttävästi ja lomat ovat kohtuu pitkät. Miksi opettajien keskitasoa oleva palkka ja hieman pitemmät lomat hiertävät?! Työmäärää on kasvatettu jo vuosi vuodelta ja palkka on Tes:sin muutaman euron korotukset. No, yksityiskouluja alkaa varmaan tulla kohta kun eliitti ei ole tyytyväinen rupusakin pilaamaan peruskouluun. Niissä palkka on varmaan parempi.
[/quote] mitkä ihmeen "hieman" pidemmät lomat?? Varsinainen vähättely. Opettajien 14 viikkoa vs muiden 5 viikkoa ei ole mikään HIEMAN pidempi loma vaan lähes kolminkertainen määrä!

Vierailija
59/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan englantia ja ruotsia yläkoulussa. Viikottainen opetusvelvollisuuteni on 20 opetustuntia. Kun sen jakaa viidelle päivälle, tulee 4 tuntia opetusta päivässä. Tänä lukuvuonna minulla on 21 viikkotuntia. Kielenopettajalle oletetaan tulevan korjattavaa suht. paljon, siksi tuntimäärä on tuo. Viime kevätlukukausi oli lukujärjestyksen osalta uskomattoman hieno. Maanantait olivat vapaat ja perjantaisin klo 8-11. Sitten kotiin. Tiistai, keskiviikko, torstai toki 8-14. Tämä tietenkin täydellä 3339 euron bruttopalkalla. 

Tämä siis on opetustuntimäärä. Jokainen opettaja päättää itse, miten suunnittelee, ja kuinka kokeet korjaa. Olen tällä hetkellä tyytyväinen työhöni. 

Väitän osaavani aineitani hyvin. Ei ole kuitenkaan tullut ihan tuosta vaan se taito. Nyt tämä panostus näkyy sitten työssäni.

Vierailija
60/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö koskaan koulun ruokalassa. Aina omat eväät. Ruoka on huonoa ja rauhatonta menoa.