Mitenköhän palkanmaksu tapahtuu lakon aikana?
Julkisella siis yleensä palkkapäivä 15. päivä. Voiko työnantaja lopettaa palkanmaksun lakon vuoksi? Jos hoitajilla ei ole siihen päivään mennessä tullut yhtään tehtyä työpäivääkään niin saako silti kuukauden palkan? Vai loppukuun? Eihän ne liittojen lakkoavustukset kuitenkaan heti tule eikä edeltävästi ainakaan.
Itsekin ensi viikolla 2 pv lakossa näillä näkymin niin tuli mieleen että noinko äkkiä palkkakonttori saa vähennykset tehtyä...
Kommentit (46)
Palkanmaksu päätyy siihen hetkeen, kun lakko alkaa ja jatkuu siitä hetkestä kun lakko loppuu. Jos olet liitossa, liitto maksaa lakon ajalta sopimansa korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että julkisella puolella osa saa palkan etukäteen? Miksi ihmeessä? Uskomatonta veronmaksajien rahojen tuhlausta.
Ei ainakaan siihen aikaan kun itse olin julkisella palkanlaskijana, vain tehdystä työstä sai palkkaa, oli ammatti mikä tahansa.
Kaikissa tietämissäni yliopistosairaaloissa (joiden hoitajat nykin lakossa on), saavat vakituiset palkan aina 15. päivä kuluvaa kuuta (= loppukuun palkka tulee jo etukäteen). Lisät maksetaan 3 viikon jaksotyön mukaisesti jälkikäteen viimeinen päivä seuraavaa tai jopa sitä seuraavaa kuuta. Määräaikaisten palkanmaksupäivä on viimeinen päivä eli ns. tehtyjen työpäivien mukaan mutta heidänkin lisät menevät tuon 3 viikon jaksotyön syklin mukaisesti.
Siis miksi maksetaan etukäteen puolen kuukauden palkka? Eikö tässä olisi helppo kohde säästää veronmaksajien rahoja ja maksaa palkka kuten muillekin.
Miten siinä tulisi säästöä?
Kyllähän siinä korkotuloja tulisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että julkisella puolella osa saa palkan etukäteen? Miksi ihmeessä? Uskomatonta veronmaksajien rahojen tuhlausta.
Ei ainakaan siihen aikaan kun itse olin julkisella palkanlaskijana, vain tehdystä työstä sai palkkaa, oli ammatti mikä tahansa.
Kaikissa tietämissäni yliopistosairaaloissa (joiden hoitajat nykin lakossa on), saavat vakituiset palkan aina 15. päivä kuluvaa kuuta (= loppukuun palkka tulee jo etukäteen). Lisät maksetaan 3 viikon jaksotyön mukaisesti jälkikäteen viimeinen päivä seuraavaa tai jopa sitä seuraavaa kuuta. Määräaikaisten palkanmaksupäivä on viimeinen päivä eli ns. tehtyjen työpäivien mukaan mutta heidänkin lisät menevät tuon 3 viikon jaksotyön syklin mukaisesti.
Siis miksi maksetaan etukäteen puolen kuukauden palkka? Eikö tässä olisi helppo kohde säästää veronmaksajien rahoja ja maksaa palkka kuten muillekin.
Miten siinä tulisi säästöä?
Kyllähän siinä korkotuloja tulisi enemmän.
Siinä tapauksessa pitäisi korjata tilanne myös monen muun alan kohdalla joilla on palkanmaksupäivä kuun puolessa välissä.
Katsos kun se kuukausipalkka tarkoittaa sitä että saavat tämän kuun peruspalkan tililleen kuun 15. päivä. Näin tehdään monella alalla ja lisät maksetaan jälkikäteen, kyllä ne palkkalaskelmasta näkyy mitä on maksettu ja miltä ajalta. Sairaspoissaolot ja mahdolliset lakot kyllä huomioidaan viimeistään seuraavan kuun palkassa. Toki jos itse saat palkkasi aina kuun viimeisenä niin se on sitten eri asia.
Olen ollut muutamaan otteeseen lakossa ja viimeisimmällä kerralla ne olivat muutaman tunnin kerrallaan olevia työnseisauksia. Niiden osalta palkanpidätys tehtiin seuraavan kuukauden palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka-ajot tehdään hyvissä ajoin, ei edellisinä päivinä. Jos kuukausipalkka niin maksetaan normaalisti, jollei lakkopäiviä ole viety järjestelmään. Mutta peritään kyllä sitten takaisin, älkää huoliko!
Sitä tässä lähinnä kysyttiinkin että jos palkanmaksu keskeytyy jo etukäteenkin eikä lakkoavustusta saa vasta kuin jälkikäteen, miten lakkoilijat saavat maksettua normaalit palkkapäivän laskunsa...
Kyllä te hoitajat olette imbesillejä. Luen näitä tyhmyyksiänne epäuskoisena.
Nyt en kyllä saa kiinni mitä tämä kirjoittaja ajaa takaa!