Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimit tilanteessa, kun kuulet, että muut haukkuu sinua.

Vierailija
19.09.2015 |

Pari tällaista tilannetta sattunut viime aikoina:

toinen töissä, olin vessassa ja kahvihuone siinä vessan vieressä. Sinne tuli väkeä ja yksi rupes haukkumaan minua ja muutkin myötäili mukana. Kyse siis opehuoneesta. Itku kurkussa odottelin välitunnin loppuun ja että ihmiset häipyisivät. Sen jälkeen oli tosi vaikea kohdata näitä tyyppejä, kun toki äänistä tunsin, ketkä pahimpia mollaajia.

Toinen tilanne oli yksissä juhlissa, missä oli eri tiloja. Olin ollut pitkään toisella puolella ja ilmeisen äänettömästi sitten tullut kulman taakse, kun kuulin, että minua haukuttiin. Silloinkin olin, niinkuin en olisi kuullut mitään. Jotkut ehkä silloin tajus, että olin kuullut, kun olivat poikkeuksellisen ystävällisiä loppuillan ja vähän vaivautuneita.

Mutta miksi aikuisten pitää haukkua toista ihmistä, joka on siinä samassa tilassa läsnä, vaikka kauempana, kuten juuri työpaikka, juhla tms? Eikö oikeesti malta odottaa. Ja miten toimin jatkossa, miten te toimisitte. Jälkimmäiseen poppooseen meni maku, kun olin pitänyt heitä ystävinä, nyt on aika hankala olla heidän kanssa. Vai onko tavallista, että ystävätki haukkuvat poissaolevaa?

Kiitos kaikista mielipiteistä jo etukäteen.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin kävelemään siihen tilanteeseen tai katsomaan hiljaa niin merkitsevästi, että pahan puhujat tietävät tulleensa kuulluiksi. Ei siihen tarvitse sanoa mitään. Paras ruoskansivallus on purjehtia paikalta pois täysin rauhallisesti ja eleettömästi sen jälkeen, kun näitä ihmisiä on katsonut silmiin. Saavat kieriskellä omissa liemissään.

Vierailija
2/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun haukkumiseksi oli perustettu oikein salainen facebookryhmä. Näin sen kun kaveri oli mun luona ja kävi facessa mun koneella. Unohti kirjautua ulos ennenkuin lähti.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuuko opettajat toisiaan selän takana. En tiennyt tätä . Kuvittelin että asema opettajana saisi omaan toimintaan jonkinlaista ryhtiä ettei tarvitsisi takanapäin toisia haukkua.

Ylllättävää.  Kiitos .Aina oppii uutta.

Vierailija
4/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sua on haukuttu? Mua niin että persoonassa joku vika, puute. En tiedä, mikä vika.

Vierailija
5/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persona non grata  :(

Vierailija
6/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mennyt tilanteeseen heti ja kertonut, että kuulin. Siitä voisi seurata jotain oikeaa keskustelua.

Sen tiedän, että kaikki eivät voi minusta pitää. Siksi omassa työssäni olen aika immuuni sille, pitääkö joku minusta. Tiedän, että aina jostakin, minustakin, puhutaan. En vain ole sattunut kuulemaan.

Vierailija
7/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts :( Onneksi en ole joutunut kokemaan tuollaista! Eiköhän kaikissa porukoissa jotain muualla olevista jauheta, tarkoitus ei ainakaan itselläni ole loukata vaan päästellä höyryjä. Kunnioittavasti voi puhua, vaikkei olisikaan asianomaisen korville tarkoitettuja kaikki marinat. En tiedä mitä tekisin, jos sattuisin paikalle kun minusta puhutaan. Toivottavasti eivät kovin ilkeitä ole sanoneet, silloin kyllä joutaisi entisiksi ystäviksi!

Vierailija
8/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meen keskelle porukkaa kysymään tuliko nyt kaikki varmasti kerrottua vai jäikö jotain hampaankoloon

Vierailija
9/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat tosi vaikeita tilanteita. Itse olen myös joskus valinnut vain olla kuin en olisi kuullutkaan. Mutta onko se hyvä tapa, epäilen. Suututtaa sinun puolestasi. Opettaminen on niin raskasta, että ainakin opettajien pitäisi tukea toisiaan. Mutta eihän niin ole. Aina on joku kiusaaja joukossa. Olen itsekin ollut opettaja ja nähnyt monenlaista. En nyt halua myrkyttää ilmapiiriä tässä ketjussa, mutta varsinkin naisopettajissa on oikeita käärmeitä. 

Usein asian rohkea lähestyminen on hyvä toimintatapa. Voisit siis jutella kuulemastasi osallisten kanssa. Tosin siitä voi seurata monenlaisia asioita. Järkevät lopettavat, mutta kaikki eivät. Jotkut suorastaan elävät pahoista puheista. 

Vierailija
10/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:34"]Auts :( Onneksi en ole joutunut kokemaan tuollaista! Eiköhän kaikissa porukoissa jotain muualla olevista jauheta, tarkoitus ei ainakaan itselläni ole loukata vaan päästellä höyryjä. Kunnioittavasti voi puhua, vaikkei olisikaan asianomaisen korville tarkoitettuja kaikki marinat. En tiedä mitä tekisin, jos sattuisin paikalle kun minusta puhutaan. Toivottavasti eivät kovin ilkeitä ole sanoneet, silloin kyllä joutaisi entisiksi ystäviksi!
[/quote]

Viimeinen virke siis sinun asiaasi liittyen, et kertonut mitä nämä tutut sinusta puhuivat.

Vierailija
11/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:28"]

Haukkuuko opettajat toisiaan selän takana. En tiennyt tätä . Kuvittelin että asema opettajana saisi omaan toimintaan jonkinlaista ryhtiä ettei tarvitsisi takanapäin toisia haukkua.

Ylllättävää.  Kiitos .Aina oppii uutta.

[/quote]

Haukkuu kyllä ja rumasti.

Vierailija
12/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikka on oikea juoru- ja haukkumispesä. Tai oikeastaan haukkumiset keskittyvät meihin nuorimpiin. Meillä taukohuoneeseen kuljetaan ns. "eteisen" kautta, ja siitä "eteisestä" kuulee ihan selkeästi taukohuoneeseen. Olin ottamassa kenkiä pois, siinä eteisessä kun vanhemmat ja melkoisen negatiivisesti ajattelevat ja nokkaa suunnilleen jokaiselle nyrpistävät naiset puhuivat musta, haukkuivat vaikka miten. Kävelin huoneeseen hymyillen, kysyin että "onko teillä mulle jotain asiaa, vai miksi musta puhutte". Rupesivat siinä änkyttämään että "ei, ei me susta ku yhestä toisesta. Otatko kahvia, tässä ois keksejäkin" ja yritti niin olla kohteliaita. Kieltämättä, todella epäkypsää ja ärsyttävää tollainen. Ei sitten voi päin naamaa sanoa, vaikka tiesi että olin kaiken kuullut.

Vierailija
13/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:34"]

Meen keskelle porukkaa kysymään tuliko nyt kaikki varmasti kerrottua vai jäikö jotain hampaankoloon

[/quote]Älä tee näin vaan purjehdit hitaasti ohi, hymyilet nätisti ja poistut aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei kannata ottaa asiaa heidän kanssaan puheeksi. Jos tilanne pahenee, puhut rehtorille.

Vierailija
14/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öl kerro esimiehelle et sua kiusataa.Asiahan on niin että kiusaamisen raja työyhteisössä menee siinä arvostellaanko toimintaa vai henkilökohtaisuuksiinko mennään.Eleet ilmeet ja ulkopuolelle jättäminen on sitä myös.Säälittävää touhua aikuisilta joiden tehtävänä on omassa työssään jo estää ko toimintaa lasten kesken!! Vituttaa sun puolesta jos ilmapiiri ja asenne on nega. Kokouksissa pitäisi voida purkaa ne asiat ja pitää sisällään siihen saakka ärsyttävyydet.Näin ehkäistään konfliktit ja niitähän riittää alkaen perinteisistä "kuka on taas....jättänyt likaiset astiat koneeseen....jättänyt valot vessaan..." Kyllä opettajien kesken on varmaan kilpailua ja vertailua mutta rajansa kaikella. Itse tiedät mitä kestät. Jos et olisiko mahdollista vaihtaa työpaikkaa.Meinaan JOSKUS tuulimyllyjä vastaan on raskasta taistella. Saatat itse menettää iloa elämästä tai vaikka masentua.Mutta..harkitse asian puherksi ottamista jotenkin.

Vierailija
15/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan epäsuoraa haukkumista yli kaiken. Haluan että voin edes puolustautua, jos minusta puhutaan paskaa.

Vierailija
16/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämmät.

Vierailija
17/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö se ole niin, että siitä, jos muut haukkuvat selän takana pitää alkaa miettiä, mikä minussa on vialla, että minusta ei pidetä? Minun äitini opetti minulle suuripiirtein näin. Ei se ole ollenkaan pahasti niiltä toisilta, minä vaan kuulemma olen niin hankala, ettei mulle uskalleta suoraan päin naamaa sanoa, oli äitini selitys, jos jotain tuollaista pienenä koin. Enhän mä osaa arvioida, miten vialliselta mä muista tunnun. Varmaan tosi vialliselta, jos haukkuvat. Minusta mä oonkin.

Vierailija
18/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti masentuisin rajusti. Miten minusta ei voi kukaan pitää?

Vierailija
19/47 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jotkut luonnevikaiset täällä alapeukuttavat, huoh.

Vierailija
20/47 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi kuvitella, ettei toisilla olisi syytä pahan puhumiseen hänestä? Olette jotain täydellisiä, vai? On teissäkin vikaa, kannattaa tajuta se nyt heti. Se, että muut teistä puhuvat on oma vikanne. Kivoista ihmisitä ei nimittäin puhuta. Reiluista ja oikeudenmukaisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä