Maksujen jakautuminen perheessä
Olenpa tässä ihmetellyt itsekseni tovin jos toisenkin.
Sanooko puolisosi että et osallistu perheen hankintoihin.
jos olet perheessä se joka maksaa/ kustantaa perheen taloudessa näkymättömät menot. Kuten lainanlyhennykset, vesi, vakuutus, lasten puhelin/ internet, autojen kulut, jätehuolto, päivähoito yms. Suurimmaksi osaksi. Maksaen ne kaikki niin että palkastaasi jää omien tarpeidesi tyydyttämiseen 20-30 prosenttia.
Etkä näiden kulujen jälkeen enään pysty osallistumaan, ns. näkyviin hankintoihin. Kuten, ruoka, vaatteet, esineet/ tavarat, hygienia, huonekalut yms. Sekä sen päälle säästämään.?
Tätäpä ihmettelen. Eikö näkymättömien menojen maksaminen ole osallistumista perheen, kuluihin/ menoihin?
Mihin tämänmoinen ajatustyyli perustuu?
Kommentit (22)
Luulisi, että jos on yhteinen perhe niin on yhteiset rahat, joilla nuo kaikki maksetaan.
Yhteiset kulut puoliksi ja loput rahansa saa molemmat laittaa mihin haluaa.
Omituisesti jaatte kulut. Vaikea nähdä tuosta kumpi maksaa enemmän. Laittakaa joku yhteinen taloustili josta kaikki yhteiset ja lasten jutut maksetaan.
Tämä sama keskustelu vähän eri muodossa tulee tänne joka päivä. Miksi? Katsokaa entisiä keskusteluja, niitä on vähintään satoja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama keskustelu vähän eri muodossa tulee tänne joka päivä. Miksi? Katsokaa entisiä keskusteluja, niitä on vähintään satoja.
Niinpä! Aina kun avaan Vauva-sivut, on siellä menossa keskustelu aiheesta - miten rahat jaetaan perheessä.
Me maksetaan vakuutukset, sähkö, vesi, jätehuolto yms puoliksi. Joka laskun tullessa kumpikin siirtää ns. talotilille saman summan. Ruokakaupassa käydään vuorotellen ja silloin maksaja saa päättää mitä syödään seuraava viikko. Itse maksetaan omien autojen kulut, harrastukset ja muut omat kulut.
Ainoa, mitä tässä vielä opetellaan on remonttihommat.. minä olen maksanut nyt kahden huoneen tarvikkeet, koska halusin ne rempata heti sisäänmuuttaessamme. Hieman hiertää itseäni, kun mies ei ole niihin osallistunut vaikka asunto on yhteinen ja myös hän saa katsella lopputulosta. Ja olen kysynyt luvan, saanko alkaa tekemään ja kysynyt myös mielipidettä tapeteista, kankaista yms. No, kai se tästä tasoittuu kun päästään alkuun ja hiukan potkin persuksille
Ei kuulosta tutulta. Meillä minä käyn töissä, mies opiskelee. Mies maksaa auton kulut, minä maksan kaiken muun. Kun mies valmistuu ja pääsee töihin, tulee hän maksamaan hiukan enemmän kuin minä, ehkä sellaisella 55-45 jaolla.
Kristiina xx kirjoitti:
En saanut aloituksesta mitään selvää.
Mutta (nimestä päätellen) olet nainen niin ei se yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta tutulta. Meillä minä käyn töissä, mies opiskelee. Mies maksaa auton kulut, minä maksan kaiken muun. Kun mies valmistuu ja pääsee töihin, tulee hän maksamaan hiukan enemmän kuin minä, ehkä sellaisella 55-45 jaolla.
Hän saattaa töihin päästyään myös nostaa kytkintä, hölmöä maksaa toisen kulut.
Me tehdään budjetti, siinä ne riveillä näkyy kaikki vuodena aikana tulevat yhteiset laskut. Lisäsivuna sitten kummankin omat menot.
Yhteisissä meillä on asuminen, kakkosasunnon juoksevat kulut netti, lapsen vakuutus, lapsen puhelin ja ruoka. Muun voi sitten hoitaa miten parhaiten näkee, ja voi niitä muihin (harkinnassa nyt lapsen mopo ja sen rahoitus) saada toisenkin osallistumaan jos hyvin perustelee.
On paljon asioita joista ulkopuoliset eivät tiedä yhtään mitään. Vuosikausia jatkunutta henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saattaa töihin päästyään myös nostaa kytkintä, hölmöä maksaa toisen kulut.
Onhan se toki mahdollista. Mutta yhdessä ollaan oltu jo 15 vuotta, ja toimimme samoin silloin kuin itse opiskelin, paitsi että tuolloin mies maksoi ihan kaiken. Nyt mies joutui terveysongelmien vuoksi vaihtamaan alaa ja siksi opiskelee uutta ammattia.
En ymmärrä miten nuo ovat muka näkymättömiä menoja? Jotenkin sekavalta kuulostaa tuo teidän touhu. Pistäkää kaikki menot paperille ja jokaiselle menolle sen nykyinen maksaja. Siinä näette, miten menot jakaantuvat tällä hetkellä ja voitte halutessanne korjata tilannetta, jos se on epäreilu toista kohtaan.
Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Mies tienaa monta kertaa enemmän kuin itse, niin hän ihan oma-alotteisesti myös maksaa isommat laskut. Esim asumisen. Minä huolehdin enemmän sitten lasten hankinnat, kun olen enemmän kartalla mitä milloinkin tarvitsee. Ruokia taas minä ostelen enemmän, kun hoidan kaupassa käyntejä miestä useammin. Koskaan ei ole ollut riitaa rahasta.
Eli AP maksaa kaikki kiinteät kulut ja puoliso vaihtuvat kulut ja puoliso valittaa kun AP ei maksa mitään? Anna hänelle liuta laskuja käteen ja käske maksamaan ja sinä osallistut samalla summalla vaihtuviin kuluihin.
Yhteinen taloustili, jolta kaikki yhteiset menot hoidetaan, sekä ne juoksevat ("näkymättömät") kulut että yhteiset hankinnat (ruoka, huonekalut jne). Molemmat tallettavat tilille kuukausittain saman summan niin, että yhteissumma riittää sen kuukauden budjetoituihin menoihin. Kaikki muu on omaa rahaa ja sillä hankitaan omat tuotteet (hygienia, kosmetiikka, vaatteet, omat harrastukset, matkat jne).
Varmaan ihan normaalia, että asuntovelallinen vanhempi käyttää suurimman osan rahoistaan muuhun kuin omiin henkilökohtaisiin tarpeisiinsa. Elämä on valintoja.
Voi miten vaikeaa ihmisillä on. Meillä on aina tullut kaikki rahat samalle tilille, siitä maksettu kaikki eläminen, ostettu asunnot, mökit, metsät, aina 50/50. Laitettu molemmille kuukausittain samat summat rahastoihin. Ei ole koskaan tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin. Eikä ole kertaakaan pitkän avioliiton aikana riidelty rahoista.
Mitkä näkymättömät menot? Kyllä ne meillä on aina kaikki näkyneet.