Pienyrittäjät ovat todellisia väliinputoajia eikä heitä ajattele kukaan!
Minä olen yksinyrittäjä enkä saa tällä hetkellä yhtään ylityökorvauksia, en yhtään loma-ajan palkkaa, puhumattakaan lomaltapaluurahasta. Jos olen kipeä, en saa mitään rahaa mistään. En saa sunnuntailisiä, en saa arkipyhäkorvauksia.
Mistä olisin silti valmis luopumaan? Jokin, mikä todella koskettaa itseäni, eikä ole vain muilta pois: olen valmis kaiken tuon edellä kirjoitetun lisäksi luopumaan lapsilisistä (minulla on siis alaikäinen lapsi itselläni). Se tarkoittaisi omassa taloudessani 1200 euron vuosittaista panosta yhteiskunnalle. Pistäkää paremmaksi!
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:23"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:13"]Ammatinvalintakysymys. [/quote] Ei niinkään, vaan kysymys on usein siitä tekeekö töitä olenkaan vai onko työttömänä. Siksi yhteiskunnan pitäisi tehdä kaikkensa pienyrittäjyyden, "osa-aikayrittäjyyden" yms. helpottamiseksi. Eikä niin että yrittäjänä automaattisesti putoat sosiaaliturvan ulkopuolelle. [/quote] Pyh. Kyllä töitä tekevälle löytyy, esim. puhelinmyyntiä. Ei heti tarvitsee alkaa isoin elkein yrittäjäksi. Useinhan niin tehdäänkin vain, että voidaan sitten leveillä tuttavapiirille, että nyt ollaan oikein YRITTÄJIÄ. [/quote] Höpöhöpö, ei kukaan ala yrittäjäksi jotta voisi naapureille leveillä. Itse taidat olla aika lapsellinen.
[/quote]
Tiedän, ettei yrittämien ole helppoa ja siksi juuri luulenkin, että suuri syy siihen on esittämisen tarve. Yrittäjänä pääset "pomoksi" vaikka olisit käynyt vain ammattikoulun. Lisäksi nämä naisten tilpehööriliikkeet, jotka eivät tuota mitään, eivät voi olla muuta kuin esittämisen tarvetta. Niihinkin rahat tulee miehen lompakosta.
[/quote]
Mun yhdennaisen yrityksen liikevaihto on yli 100 000 e vuodessa, josta nostan palkkaa yli 60 %. Ei miestä.
[/quote]
Millä alalla olet? Mullakin oli noin parhaimpina vuosina, mutta enää ei ole.
[/quote]
Asiantuntija. En viitti täällä tarkemmin sanoa. Kyllä se varmaan täälläkin on liikevaihdon supistus ja palkanlasku edessä. Ja motivaatio itsensä rääkkäämiseen liialla työllä laskee uutisia lukiessa.
28 en todellakaan trollaa. Ne yrittäjät ovat usein hyvin itsekkäitä persoonina. Siinä kai tarvitaan tietynlaista luonnetta, että pystyy olemaan yrittäjä.
Mulla oli pari vuotta poikkiksena yrittäjäperheen poika, josta isänsä oli sanonut, että hänellä on yrittäjäluonne ja veljellään ei. Sen todella huomasi. Poikkis oli röyhkeän itsekäs ja veljensä leppoisa ja kiltti. En halunnut seukata pidempään.
Lisäksi naapureina ja mökkinaapureina yrittäjät erottuvat epäedukseen aina. (Yksi kaatoi puita selkeästi meidän puolelta. Ne oli ostanut joku parka, joka ihmetteli, kun olimme keräämässä runkoja itsellemme) Toinen rakensi vajan kiinni rajaamme. Sanoin heti vastustavani. Hän sanoi, että pysy sä vaan omalla puolellasi. Otin yhteyden rakennusvalvontaan ja kappas, kohta oli naapuri ruinaamassa multa lupaa. Ja lisääkin kokemuksia on.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:47"]
Ok, et siis ole vain lapsellinen vaan myös kateellinen. Joo, sinäkin olisit yrittäjä, jos miehellä vaan ois tarpeeksi rahaa!
[/quote]
Myönsit siis teoriani oikeaksi ;) Olen kyllä hieman kateellinen, mutta en haluaisikaan olla tässä taloudellisessa tilanteessa yrittäjä.
[/quote]
Jos sillä sun miehellä vaan olis sitä rahaa, niin mitä väliä taloudellisella tilanteella olisi? Että höpöhöpö vaan noille sun teorioilles.
Kyllä se on yrittäjästä itsestä kiinni että miten saa asiakkaita. Maine on tärkeä. Ei pienyrittäjän tuloihin vienti vaikuta, jos on esim kauneudenhuoltoalalla tai myy vaatteita. Nyt tosin, kun ihmisiltä leikataan palkkoja niin varmasti ostovoimakin heikkenee ja se tuntuu suoraan pienyrittäjän kukkarossa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:53"]28 en todellakaan trollaa. Ne yrittäjät ovat usein hyvin itsekkäitä persoonina. Siinä kai tarvitaan tietynlaista luonnetta, että pystyy olemaan yrittäjä.
Mulla oli pari vuotta poikkiksena yrittäjäperheen poika, josta isänsä oli sanonut, että hänellä on yrittäjäluonne ja veljellään ei. Sen todella huomasi. Poikkis oli röyhkeän itsekäs ja veljensä leppoisa ja kiltti. En halunnut seukata pidempään.
Lisäksi naapureina ja mökkinaapureina yrittäjät erottuvat epäedukseen aina. (Yksi kaatoi puita selkeästi meidän puolelta. Ne oli ostanut joku parka, joka ihmetteli, kun olimme keräämässä runkoja itsellemme) Toinen rakensi vajan kiinni rajaamme. Sanoin heti vastustavani. Hän sanoi, että pysy sä vaan omalla puolellasi. Otin yhteyden rakennusvalvontaan ja kappas, kohta oli naapuri ruinaamassa multa lupaa. Ja lisääkin kokemuksia on.
[/quote]
Luepa vielä viesti 29.
[/quote]
Asiantuntija. En viitti täällä tarkemmin sanoa. Kyllä se varmaan täälläkin on liikevaihdon supistus ja palkanlasku edessä. Ja motivaatio itsensä rääkkäämiseen liialla työllä laskee uutisia lukiessa.
[/quote]
Minäkin olen asiantuntija ja myyn asiantuntijapalveluita edelleen muille. Vuosia sitten, kun taloudessa meni vielä hyvin ja yritykset (suuremmat) kukoistivat, tuloja oli kivasti. Nyt saa raapia asiakkuuksia kasaan, milloin mistäkin. On myös alettu tinkiä palvelujen hinnasta. Ihan pokkana sanotaan, että tule halvemmalla. Olen joutunut pakon edessä laskemaan hintoja noin 40-50% parhaista ajoista. Ja parhainakaan aikoina ei liikevaihto ole koskaan mennyt yli 100 000 euron. Mietin vaan, että kuka palkansaaja on tinkinyt näin paljon omastaan? Siksi hieman ihmettelen tätä hurjaa huutoa etuuksien leikkaamisesta.
t. yksinyrittäjä
Eli ajattelu ja valtion tuki ei auta, pitää olla asiakkaita. Jos tukia kaipaat, ala maanviljelijäksi.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:13"]Ammatinvalintakysymys. [/quote] Vähän niin kuin sairaanhoitajilla.
[/quote]
Niin ja terveydenhuoltoon hakeutuminen on valintakysymys. Kun sairastut ja tarvitset apua, älä mene sinne sairaanhoitoon. Onko tahaton sairastuminen sitten valintakysymys, on eri asia... Ei voi verrata julkisen sektorin tärkeää työtä tekevää sairaanhoitajaa ja jotain turhanpäiväistä ripsienlaittajaa/suutaria/ompelijaa/personaltraineria/tai muuta hörhöyrittäjää. Aloittajahan sanoi olevansa YKSINyrittäjä. Hänellä ei siis ole edes muita työntekijöitä palkattuna -> hän ei työllistä ketään eikä edistä yhteiskunnallista työllisyyttä millään tavalla -> harjoittaa ammattiaan täysin omin ehdoin, ja itsekkäistä syistä -> siksi hänene riskinsä ovat suuremmat (riskit=huonot etuudet/ei etuuksia ollenkaan, joista aloituksessaan valittaa).
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:53"]
28 en todellakaan trollaa. Ne yrittäjät ovat usein hyvin itsekkäitä persoonina. Siinä kai tarvitaan tietynlaista luonnetta, että pystyy olemaan yrittäjä. Mulla oli pari vuotta poikkiksena yrittäjäperheen poika, josta isänsä oli sanonut, että hänellä on yrittäjäluonne ja veljellään ei. Sen todella huomasi. Poikkis oli röyhkeän itsekäs ja veljensä leppoisa ja kiltti. En halunnut seukata pidempään. Lisäksi naapureina ja mökkinaapureina yrittäjät erottuvat epäedukseen aina. (Yksi kaatoi puita selkeästi meidän puolelta. Ne oli ostanut joku parka, joka ihmetteli, kun olimme keräämässä runkoja itsellemme) Toinen rakensi vajan kiinni rajaamme. Sanoin heti vastustavani. Hän sanoi, että pysy sä vaan omalla puolellasi. Otin yhteyden rakennusvalvontaan ja kappas, kohta oli naapuri ruinaamassa multa lupaa. Ja lisääkin kokemuksia on.
[/quote]
Kuulostat itse aika ikävältä ihmiseltä. Et ehkä ole, mutta tämän kirjoittamasi perusteella kuulostat siltä. Anteeksi.
Vihreät ajattelevat. Tämä asia on heidän varjohallitusohjelmassaankin. Kannattaa äänestää vihreitä, jos haluaa perusturvaa ja pienyrittäjyyden tukemista.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:13"]Ammatinvalintakysymys. [/quote] Vähän niin kuin sairaanhoitajilla.
[/quote]Aloittajahan sanoi olevansa YKSINyrittäjä. Hänellä ei siis ole edes muita työntekijöitä palkattuna -> hän ei työllistä ketään eikä edistä yhteiskunnallista työllisyyttä millään tavalla -> harjoittaa ammattiaan täysin omin ehdoin, ja itsekkäistä syistä -> siksi hänene riskinsä ovat suuremmat (riskit=huonot etuudet/ei etuuksia ollenkaan, joista aloituksessaan valittaa).
[/quote]
Ap työllistää ITSENSÄ.
Se on aika helvetin paljon enemmän kuin mitä moni muu tekee tässä maassa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:15"]
[/quote]
Niin ja terveydenhuoltoon hakeutuminen on valintakysymys. Kun sairastut ja tarvitset apua, älä mene sinne sairaanhoitoon. Onko tahaton sairastuminen sitten valintakysymys, on eri asia... Ei voi verrata julkisen sektorin tärkeää työtä tekevää sairaanhoitajaa ja jotain turhanpäiväistä ripsienlaittajaa/suutaria/ompelijaa/personaltraineria/tai muuta hörhöyrittäjää. Aloittajahan sanoi olevansa YKSINyrittäjä. Hänellä ei siis ole edes muita työntekijöitä palkattuna -> hän ei työllistä ketään eikä edistä yhteiskunnallista työllisyyttä millään tavalla -> harjoittaa ammattiaan täysin omin ehdoin, ja itsekkäistä syistä -> siksi hänene riskinsä ovat suuremmat (riskit=huonot etuudet/ei etuuksia ollenkaan, joista aloituksessaan valittaa).
[/quote]
Onhan hän poissa työmarkkinoilta eli ei ole tilastoissa työtön tai viemässä työpaikkaa toiselta työttömältä. Oletettavasti maksaa arvonlisäveroa tuottamastaan valmistustoiminnasta, myynnistä tai palvelusta. Eli älä ala aukomaan päätäsi ihmiselle, joka kantaa vastuun itsensä työllistämisestä ja omasta toimeentulostaan ihan eri riskillä ja raskaudella kuin nuo eilen mieltään osoittaneet tyypit.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
Minäkin olen asiantuntija ja myyn asiantuntijapalveluita edelleen muille. Vuosia sitten, kun taloudessa meni vielä hyvin ja yritykset (suuremmat) kukoistivat, tuloja oli kivasti. Nyt saa raapia asiakkuuksia kasaan, milloin mistäkin. On myös alettu tinkiä palvelujen hinnasta. Ihan pokkana sanotaan, että tule halvemmalla. Olen joutunut pakon edessä laskemaan hintoja noin 40-50% parhaista ajoista. Ja parhainakaan aikoina ei liikevaihto ole koskaan mennyt yli 100 000 euron. Mietin vaan, että kuka palkansaaja on tinkinyt näin paljon omastaan? Siksi hieman ihmettelen tätä hurjaa huutoa etuuksien leikkaamisesta.
t. yksinyrittäjä
[/quote]
No älä ainakaan ihmettele miksi kukaan ei asioi sinulla, kun rahat viedään. Aika ristiriitaista on ajattelu. Porvari ei näe omaa kukkaroaan pidemmälle.
Suomi on kyllä yrittäjävihamielisin maa mitä tiedän. No, ehkä Pohjois-Korea on vielä vihamielisempi.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:55"]
Kyllä se on yrittäjästä itsestä kiinni että miten saa asiakkaita. Maine on tärkeä. Ei pienyrittäjän tuloihin vienti vaikuta, jos on esim kauneudenhuoltoalalla tai myy vaatteita. Nyt tosin, kun ihmisiltä leikataan palkkoja niin varmasti ostovoimakin heikkenee ja se tuntuu suoraan pienyrittäjän kukkarossa.
[/quote]
No, miten se on yrittäjästä itsestään kiinni esim. kun pyörittää muotiliikettä, joka tekee vaatteet Suomessa ja suosii Suomalaista. On menestynyt aiemmin ja omaa laajan asiakaskunnan. Sitten tulee tämä lama ja vakioasiakkaat sanovat suoraan, etteivät pysty nyt ostamaan enää näin kalliita tuotteita. Liikevaihto romahtaa.
Joku sanoo tietysti: myy halvemmalla. Silloin minun täytyy siirtää vaatetuotanto Viroon tai muualle halvempaan kolkkaan. Ompelijat joutuvat työttömiksi. En saa silti enää samaa katetta, jotta voisin pitää butiikkini pystyssä usealla paikkakunnalla. Joudun lopettamaan liikkeitä, moni jää työttömäksi.
Ei se aina ole kiinni yrittäjästä itsestään ja tuotteistaan, miten menestyy. Kyllä talous vaikuttaa kaikkien kulutustottumuksiin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:00"]Vihreät ajattelevat. Tämä asia on heidän varjohallitusohjelmassaankin. Kannattaa äänestää vihreitä, jos haluaa perusturvaa ja pienyrittäjyyden tukemista.
[/quote]
En ole koskaan ketään muuta äänestänytkään, mutta koskas saatais vihreä kansanedustaja meidän vaalipiiristä läpi? Ehkei koskaan.
T. pienyrittäjä Hämeestä
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
t. yksinyrittäjä
[/quote]
No älä ainakaan ihmettele miksi kukaan ei asioi sinulla, kun rahat viedään. Aika ristiriitaista on ajattelu. Porvari ei näe omaa kukkaroaan pidemmälle.
[/quote]
Mitä ihmettä tarkoitat? Avaa vähän ajatteluasi. Yrittäjä myy palveluja tai hyödykkeitä toiselle. Se on yrittämisen idea. Muuten oltaisiin ihan vaan vaihtotaloudessa: sinun lehmästäsi tuleva maito vaihdetaan minun kanoista tuleviin kananmuniin ilman että rahaa tarvitaan missään.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
t. yksinyrittäjä
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmettä tarkoitat? Avaa vähän ajatteluasi. Yrittäjä myy palveluja tai hyödykkeitä toiselle. Se on yrittämisen idea. Muuten oltaisiin ihan vaan vaihtotaloudessa: sinun lehmästäsi tuleva maito vaihdetaan minun kanoista tuleviin kananmuniin ilman että rahaa tarvitaan missään.
[/quote]
Taitaa olla vaan se yksi ja sama trolli?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
t. yksinyrittäjä
[/quote]
[/quote]
Olen tuo ylempi asiantuntija. Tienasin paremmin tai saman vähemmällä vaivalla ja turvalla työsuhteessa. Kuinka paljon pitää antaa periksi, kun työntekijät eivät halua antaa yhtään? Mutta yrittäjän pitäisi olla valmis tekemään työtä puoli-ilmaiseksi. Ei ihmekään, että työntekijöitä pelottaa, jos heidän norsunluutorninsa alkaa vavahdella.
Kyllä yrityspalvelukeskuksissa neuvotaan, että ei kannata perustaa yritystä, ellei sillä ole oikeaa liikeideaa. Tiedotetaan, että voi käydä hullusti, kun tipahtaa sosiaaliturvan ulkopuolelle. Yrittäjät ovat ainoita, jotka eivät saa tukia. Yksikin sanoi "yrittäjyys on Suomessa elinikäinen vamma."