Miten teet kalakeiton?
Kommentit (9)
Keitän perunat ja keittovihannekset kalaliemessä pippureiden kanssa. Sitten kalat kypsymään sekaan ja sulatan joukkoon koskenlaskija juuston.
Mietin että tekiskö, taas, lohesta vai tekisko valkoisesta kalasta kerrankin eli seistä ja turskasta..
ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:11"]Perunoita, lohta. Maitoa ja mausteita.
[/quote]
Lisäksi laitan porkkanaa ja sipulia.
Oikeen helpolla kun haluan päästä niin ostan pakaste kalakuutioita, usein paketissa kahta eri kalaa.
teen ensin kalaliemen niistä roippeista mitä tuoreesta kalasta jää. Sitten vaan tuoreita kasviksia ja perunoita kiehumaan liemeen ja muut mausteet sekaan. Lopuksi kala ja ehkä vähän kermaa jos tarvii.
Mä laitan niitä kasviksia, mitä sattuu olemaan ja sitä kalaa, mitä sattuu olemaan.
nyt esim on tullut aika usein laitettua perunaa, kukkakaalia ja parsakaalia ja sipulia, sekä seitä tai lohta. Talvella sitten useammin edim perunaa, porkkanaa ja hernettä ja kalaa. Syksyllä myös nauris on ihan hyvää ainakin rasvaisten kalojen kalakeitossa (rantakala, ahvenet, lohi, siika, kuha)
Kalaliemeen (itse tehty perkeistä) kasviksia kiehumaan, lopuksi kalat sekaan, ei tarvitse enää kiehua. Sitten tilliä, suolaa ja kermaa.
Ensin tehdään kalaliemi. Joko fondista tai sitten keitetään kalanruotoja ym. 6-8 tuntia miedolla lämmöllä ja lisätään suola. Tämän jälkeen laitetaan vihannekset sinne liemeen. Itse käytän porkkanaa, palsternakkaa, purjoa, perunaa ja paprikaa. Liemeen lisään yleensä pari soseutettua tomaattia. Keitetään vihannekset kalaliemessä kypsiksi, otetaan keitto pois hellalta ja juuri ennen tarjoilua lisätään kalat sinne liemeen sellaisina n. 3x3 cm kokoisina paloina. Itse laitan joukkoon yleensä myös jotain äyriäisiä, kuten simpukkaa tai katkarapuja.
Perunoita, lohta. Maitoa ja mausteita.